Gå til innhold

Når blir det lettere å ha barnas venner på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner det å ha besøk og måtte oppdra og nærmes gjete ungene mens de er her er krevende. Dette er jenter som går i 2 klasse. Det har vært tilfeller hvor hele håroljen min har blitt brukt, dratt ut alt i skap for å gjemme seg der når de leker gjemsel, sminket seg og dratt øyeskygge utover hele badet, ja jeg har mange fler tilfeller. Det er også mas om godteri og is. 

Mitt barn vet veldig godt reglene hjemme men mister helt hodet når hun har besøk, og vi har hatt mange samtaler etter vi har hatt besøk om at dette er uakseptabelt. Jeg føler jeg blir stressa når de er i enn en etasje for da kan de finne på tull. Så jeg går og gjeter, minner på hva som er greit og ikke. Og jeg har ingen problemer med å være den strenge kjipe mammaen. Og jeg blir streng, og kan heve stemmen. Jeg gjennomfører det jeg sier og har sendt besøk hjem tidligere og gitt barnet «husarrest». Det er kanskje bare alderen? 

men når blir det bedre? Jeg vet de enda er små. Men det er altså så slitsomt å ha besøk at det kvies til neste gang. Hører fra andre foreldre at det kan være like kaos der. Men det er besøk og venner som er tingen om dagen. 

Anonymkode: db236...ad9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 1. klasse har det gått veldig bra. Var mer styr så lenge de gikk i barnehagen. 

Anonymkode: 4db93...d38

• Nyttig 1
Skrevet

Tja, når de er rundt 11-12 år kanskje. Kommer jo helt an på barna. Noen er rampete og finner på tull dessverre 😅 Men du får kanskje prøve å sette noen regler om hvor de får lov å være da, så de ikke roter i tingene dine feks.

Anonymkode: f824a...d01

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt fra til foreldrene. Det er helt innafor å forvente av skolebarn at de ikke går i andre sine skap og skuffer, maser, og respekterer beskjeder på besøk hos andre. Oppegående foreldre hadde satt pris på å vite om det dersom barna oppførte seg sånn. 

Anonymkode: bc289...71b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner det å ha besøk og måtte oppdra og nærmes gjete ungene mens de er her er krevende. Dette er jenter som går i 2 klasse. Det har vært tilfeller hvor hele håroljen min har blitt brukt, dratt ut alt i skap for å gjemme seg der når de leker gjemsel, sminket seg og dratt øyeskygge utover hele badet, ja jeg har mange fler tilfeller. Det er også mas om godteri og is. 

Mitt barn vet veldig godt reglene hjemme men mister helt hodet når hun har besøk, og vi har hatt mange samtaler etter vi har hatt besøk om at dette er uakseptabelt. Jeg føler jeg blir stressa når de er i enn en etasje for da kan de finne på tull. Så jeg går og gjeter, minner på hva som er greit og ikke. Og jeg har ingen problemer med å være den strenge kjipe mammaen. Og jeg blir streng, og kan heve stemmen. Jeg gjennomfører det jeg sier og har sendt besøk hjem tidligere og gitt barnet «husarrest». Det er kanskje bare alderen? 

men når blir det bedre? Jeg vet de enda er små. Men det er altså så slitsomt å ha besøk at det kvies til neste gang. Hører fra andre foreldre at det kan være like kaos der. Men det er besøk og venner som er tingen om dagen. 

Anonymkode: db236...ad9

Du hever stemmen og gir husarrest? Ikke greit. 

Men ja det er alderen 

Anonymkode: 649da...b5c

• Liker 1
Skrevet

Yngste på 5 må holdes under et visst oppsyn ved besøk, alt etter hvem som er gjesten, men de begynner å bli mer og mer selvgående.

Eldste på 7 styrer seg selv ved besøk, de er mye ute og en del på rommet. Trenger stort sett kun oppfølging med mat. De gjetes ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 7c6c5...835

• Nyttig 1
Skrevet

Min opplevelse er at det varierer mest fra barn til barn. Min sønn er 6, med noen venner merker vi nesten ikke at de er her, mens med andre må vi fotfølge, snakke til, og hele huset må ryddes i etterkant. Har vært sånn fra de var 4-5

Anonymkode: cb9cf...803

• Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke jeg orker å ha barna inne med mindre de er i samme rom som meg og ev ser en film. Jeg jager de ut i hagen der jeg har oppsyn fra vinduet. Jager mannen ut også for å leke med dem eller se etter dem om de vil gå til lekeplass

Anonymkode: 187d8...83f

Skrevet

8-9 kanskje 

Anonymkode: a998f...ea3

Skrevet

Jeg har egentlig aldri hatt problemer med det. Men det varierer vel fra barn til barn dette.

Anonymkode: 2de34...982

Skrevet

Det varierer fra barn til barn.. Har selv ei rolig jente som overholder grenser, slipper ofte å gjenta beskjeder osv. Men har vi besøk av de som er mer "vill", blir hun også fort revet med og glemmer seg og jeg føler jeg må passe på hele tiden hva de kan finne på... Her hun derimot besøk av andre som er roiligere som henne og som også tåler som å få en beskjed om noe ikke er greit å gjøre, kan de leke fint i flere timer og trenger bare mat.

Siden vi merker såpass stor forskjell mer hvem som er her, har det stor betydning om hvem hun spør om å få besøk av, om jeg sier ja eller nei.. Jeg har rett og slett ikke overskudd til å hele tiden være barnevakt for andres barn som ikke har blitt oppdratt. Det skal sies at dette er barn og foreldre som vi har kjent i flere år, og vi ser tendensene når vi treffer de på samlinger på skole/bhg, henting og levering, møter de i butikken osv og ser ofte manglende grensesetting, eller for kraftig grensesetting med høylydt kjefting osv.

Nå merker vi også at det er de foreldrene som selv har "rolige" barn som inviterer tilbake til seg, tar initiativ før oss f.eks. Kan se for meg hvor slitsomt det er for de som har "krevende" unger, når de i tillegg har besøk av andre unger som blir "revet med". Skal ikke si min er uskyldig i absolutt alt, men hun hadde ikke engang funnet på å bruke mine hår/sminkeprodukter uten å spørre om lov først, så jeg kan virkelig ikke se for meg at hun hadde turt å gjøre det hjemme hos andre. 

Anonymkode: 81fbf...64f

• Liker 1
Skrevet

Har variert. 

akkurat det med gjemsel har vært en greie her også, men da sier jeg bare til de at de må gå ut om de skal leke gjemsel. 

Også går det an å snakke med barna. «Når dere er her inne, så får dere ikke lov til å rote i tingene mine på badet» etc.. 

I den alderen var det jo besøk nesten hver dag av naboer eller venner fra klassen, så om jeg skulle gått og gruet meg til neste besøk hadde det blitt slitsomt. 

Anonymkode: a8cbd...90d

Skrevet

Min hadde to sånne  hevngamle som hadde null grenser/ sperrer ; svar ; aldri, de to raider nå barskapene når de er borte ( selv  om vi er hjemme) . Fulle 17 åringer så fort de får anledning , starta i 14-15 års alderen. Begge fra såkalt  vellykkede hjem hvor foreldrene hele vegen har dekket over/ bortforklart..

Anonymkode: 89d83...11c

• Nyttig 1
Skrevet

*jevngamle 😅

Anonymkode: 89d83...11c

Skrevet

Til og med ungdomsskolealder har bare forsynt seg med hva som helst på kjøkkenet hos meg. Du blir ikke ferdig med det. 

Barns oppførsel blir bare verre og verre. Har jobbet i skoleverket i ti år. Merket stor forskjell på kullene oppigjennom de årene. 

Anonymkode: 8987e...5b1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til og med ungdomsskolealder har bare forsynt seg med hva som helst på kjøkkenet hos meg. Du blir ikke ferdig med det. 

Barns oppførsel blir bare verre og verre. Har jobbet i skoleverket i ti år. Merket stor forskjell på kullene oppigjennom de årene. 

Anonymkode: 8987e...5b1

Har jeg aldri opplevd! Bort sett fra de vennene som er her ofte da, som jeg har sagt at de bare må ta seg drikke og slik i kjøleskapet, akkurat som ungene mine. 
Men har aldri opplevd at barna venner har gått i kjøkkenskap og forsynt seg uten å spørre oss voksne, eller ungene som bor her. 

Har tre ungdommer (to på ungdomsskolen og en på vgs), og alle vennen til ungdommene oppfører seg alltid veldig bra. Alle vennene er høflige, omtenksomme og snille. Så det du skriver er heldigvis ikke realiteten hos de fleste . 

Anonymkode: a8cbd...90d

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig? Aldri. Når de er på besøk hos kun barna. Altså i voksent barns hjem. 

Anonymkode: 1a5f7...802

• Nyttig 1
Skrevet

Min jente går også i 2.klasse nå og jeg synes det er begynt å bli bedre enn det var på samme tid i fjor. Men kommer mye an på hvem hun har besøk av. Spesielt en av klassevenninnene er helt vill, og det er fullstendig galehus her hver gang hun kommer. Jeg blir utrolig sliten av å holde de under oppsyn, men det var mer tull før enn det er nå.

Anonymkode: 30ef6...30c

Skrevet

11–12. Da er de gamle nok til å finne på ting selv uten at foreldre må hjelpe til med alt.

Anonymkode: 644d6...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...