AnonymBruker Skrevet 9. oktober #1 Skrevet 9. oktober Noen som har erfaring om å be huseier/utleier om referanse? Altså referanse fra deres tidligere leietakere. Det er nesten påkrevd som leiesøkende å ha referanser klart, men det kreves aldri fra utleieren. Er det noen utleiere som har opplevd at leietakere ønsker referanser fra dere? Anonymkode: 2e636...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #2 Skrevet 9. oktober Ja, det er blitt mer og mer vanlig. Jeg har et boligfirma som er primært i studentmarkedet, og hvert år har mange av våre beboere behov for referanse når de flytter etter endt studie til et annet sted i forbindelse med jobb. Dette er bare kjekt og nesten samtlige er ordentlige og flinke til å betale når de skal, så de får en fin referanse med litt om hvordan leieforholdet har vært i de årene de har bodd hos oss. Viktig å få med at man betaler punktlig, er pliktoppfyllende og hvordan kommunikasjonen har vært. Anonymkode: 22387...32d 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #3 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er blitt mer og mer vanlig. Jeg har et boligfirma som er primært i studentmarkedet, og hvert år har mange av våre beboere behov for referanse når de flytter etter endt studie til et annet sted i forbindelse med jobb. Dette er bare kjekt og nesten samtlige er ordentlige og flinke til å betale når de skal, så de får en fin referanse med litt om hvordan leieforholdet har vært i de årene de har bodd hos oss. Viktig å få med at man betaler punktlig, er pliktoppfyllende og hvordan kommunikasjonen har vært. Anonymkode: 22387...32d Fortell meg at du ikke har lest spørsmålet uten å fortelle meg at du ikke har lest spørsmålet 🤭 Anonymkode: bd859...213 11
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #4 Skrevet 9. oktober Du tenker på referanse av leietaker til utleier? Anonymkode: 2e636...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #5 Skrevet 9. oktober Jeg tenker på en referanse av utleier om hvordan de har vært å leie av, og hvordan kvaliteten på boligen har vært. Anonymkode: 2e636...f6a 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #6 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som har erfaring om å be huseier/utleier om referanse? Altså referanse fra deres tidligere leietakere. Anonymkode: 2e636...f6a Jeg hadde aldri oppgitt informasjon om tidligere leietakere. Hvis en potensiell leietaker ønsker det går jeg videre til neste. Anonymkode: a7932...0f9 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #7 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde aldri oppgitt informasjon om tidligere leietakere. Hvis en potensiell leietaker ønsker det går jeg videre til neste. Anonymkode: a7932...0f9 Ikke informasjon om tidligere leietakere, men fra. Hvorfor ønsker du ikke at tidligere leietakere oppgir informasjon om hvordan du har vært som utleier? Det i seg selv burde skremme folk fra å leie av deg, egentlig. Det er det som er synd. At leiesøkende kreves referanser fra, men det samme ønsket til utleiere ses på en grunn til å avvise dem. Anonymkode: 2e636...f6a 9 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #8 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke informasjon om tidligere leietakere, men fra. Hvorfor ønsker du ikke at tidligere leietakere oppgir informasjon om hvordan du har vært som utleier? Det i seg selv burde skremme folk fra å leie av deg, egentlig. Det er det som er synd. At leiesøkende kreves referanser fra, men det samme ønsket til utleiere ses på en grunn til å avvise dem. Anonymkode: 2e636...f6a Informasjon fra tidligere leietaker må bety at utleier oppgir informasjon om hvem som er tidligere leietaker. Det er frivillig å leie. Akkurat der er det utleier som sitter med makten. Men det er regler å forholde seg til. Anonymkode: a7932...0f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #9 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke informasjon om tidligere leietakere, men fra. Hvorfor ønsker du ikke at tidligere leietakere oppgir informasjon om hvordan du har vært som utleier? Det i seg selv burde skremme folk fra å leie av deg, egentlig. Det er det som er synd. At leiesøkende kreves referanser fra, men det samme ønsket til utleiere ses på en grunn til å avvise dem. Anonymkode: 2e636...f6a Hvordan skal man oppgi informasjon fra tidligere leietaker, uten å oppgi informasjon om dem? En helt anonym referanse? Anonymkode: 87d3b...55d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #10 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Informasjon fra tidligere leietaker må bety at utleier oppgir informasjon om hvem som er tidligere leietaker. Det er frivillig å leie. Akkurat der er det utleier som sitter med makten. Men det er regler å forholde seg til. Anonymkode: a7932...0f9 Det er også frivillig å leie ut. Ikke bare det, men det er inntekt og utgift. Noen ganger til og med skattefritt. Derfor er det egentlig den som betaler for noe, som burde ha størst interesse av å vite hva de betaler for. Anonymkode: 2e636...f6a 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #11 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal man oppgi informasjon fra tidligere leietaker, uten å oppgi informasjon om dem? En helt anonym referanse? Anonymkode: 87d3b...55d Hvordan skal du oppgi referanse fra de du tidligere har leid av uten å gi informasjon om hvem de er? Anonymkode: 2e636...f6a 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #12 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er også frivillig å leie ut. Ikke bare det, men det er inntekt og utgift. Noen ganger til og med skattefritt. Derfor er det egentlig den som betaler for noe, som burde ha størst interesse av å vite hva de betaler for. Anonymkode: 2e636...f6a *Ikke en utgift Anonymkode: 2e636...f6a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #13 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er også frivillig å leie ut. Ikke bare det, men det er inntekt og utgift. Noen ganger til og med skattefritt. Derfor er det egentlig den som betaler for noe, som burde ha størst interesse av å vite hva de betaler for. Anonymkode: 2e636...f6a Si at du har hatt en crazy eks og skiftet telefonnummer og epost med mer for å komme unna. Men så avslutter du leieforholdet og utleier deler din kontaktinformasjon med de 200 som meldte interesse. Anonymkode: a7932...0f9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #14 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Si at du har hatt en crazy eks og skiftet telefonnummer og epost med mer for å komme unna. Men så avslutter du leieforholdet og utleier deler din kontaktinformasjon med de 200 som meldte interesse. Anonymkode: a7932...0f9 Det er et veldig konkret spørsmål som jeg ikke spør om. Anonymkode: 2e636...f6a
Villanelle Skrevet 9. oktober #15 Skrevet 9. oktober (endret) Jeg har ingen erfaring med å be om det, men da jeg skulle flytte hit jeg bor nå for 5 år siden, fikk jeg det uoppfordret fra utleier. Da slo det meg at det såklart burde gå begge veier. Og hvis jeg skal leie en annen plass igjen, kommer jeg til å be om det da. Tenker å foreslå en slags utveksling av referanse/kontaktinfo er helt innafor. Og til glupingen lenger opp her som sa at man risikerer at utleier gir ut nr til 200 folk? Opplagt gir man kontaktinfo på forespørsel, som når man søker jobb og arbeidsgiver har bestemt seg for en eller to kandidater, man skriver det ikke i utleieannonsen 🙄 og man spør jo såklart personen som skal være referanse om det er i orden, og gir en heads up om at de kommer til å bli kontaktet da og da. Skjønner virkelig ikke at det her er vanskelig å forstå eller tenke seg til. Endret 9. oktober av Villanelle 6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:55 #16 Skrevet fredag kl. 04:55 En liten bump.😊 Anonymkode: 2e636...f6a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:16 #17 Skrevet fredag kl. 05:16 Jeg undersøker alltid slikt, men tar det utenom utleier. Redd de skal sette seg på bakbena om jeg spør. Jeg kontakter de som leide tidligere og snakker med dem om utleieren. Ikke akuratt noen attest, men føler jeg får det jeg trenger av en samtale. Viktig å gjøre det utenfor en eventuel visning, slik at ikke utleier er til stedet og kan overhøre samtalen. Anonymkode: faac8...3a4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:21 #18 Skrevet fredag kl. 05:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg undersøker alltid slikt, men tar det utenom utleier. Redd de skal sette seg på bakbena om jeg spør. Jeg kontakter de som leide tidligere og snakker med dem om utleieren. Ikke akuratt noen attest, men føler jeg får det jeg trenger av en samtale. Viktig å gjøre det utenfor en eventuel visning, slik at ikke utleier er til stedet og kan overhøre samtalen. Anonymkode: faac8...3a4 Hvordan får du til det på et større sted, i storby etc? Er vel bare på bygda man vet hvem som har bodd der tidligere. Anonymkode: d62cb...c14
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:22 #19 Skrevet fredag kl. 05:22 Støtter 100% at referanse absolutt burde gå begge veier. Det er leietaker som er den sårbare part, ikke utleieren. Og det finnes nok av elendige utleiere som gir blaffen i hvordan leietaker har det i utleieboligen. Burde ikke være noe hinder å få vite litt om at hvis du flytter inn her så kaster du bort viktig tid og energi og ikke minst penger på et dårlig leieforhold. Anonymkode: d62cb...c14 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:53 #20 Skrevet fredag kl. 05:53 Jeg vet at denne siden finnes, men aner ikke hvor mange utleiere som er oppført der. REVJU - en ratingside for leiemarkedet Anonymkode: e0213...101 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå