Gå til innhold

Hva er egentlig innmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dra til "innvandrerbutikker" for masse billige innvoller. De som er her jeg bor har de i kilopakninger i fryseren.

Anonymkode: 8a311...610

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du alt du leser?

Anonymkode: 74934...877

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lever og hjerte bruker vi mye,

Og så bruker vi blod

Det går som innmat.

Blod bruker vi til å lage blodpølse eller blodpanekaker 

Hjerte steker vi med løk, sopp og litt fløte, krydrer med salt og pepper, har potet eller ris til. Eller grovbrød

Lever pleier vi å steike, så over i jernkjelle og koke med løk og vann, har i fløte og mel til tykning

Anonymkode: 1c215...56e

Takk for tips! :) 

Anonymkode: 18c9a...c49

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dra til "innvandrerbutikker" for masse billige innvoller. De som er her jeg bor har de i kilopakninger i fryseren.

Anonymkode: 8a311...610

Takk for tips :) 

Skrevet
newman01 skrev (56 minutter siden):

Tunge, lever, hjerte, lunge, blod, nyre, vom, mage, jur, testikler, tarm. Egentlig alt inni dyret som ikke er kjøtt. I Indiana Jones-filmen spiser de hjernemasse. Det gjør Hannibal Lecter også

Jeg har spist kalvehjerne. Det var utrolig godt, men nå er det veldig lenge siden. Jeg tror ikke det anbefales å spise dette nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du alt du leser?

Tror hva da? Skriver kun at jeg ble nysgjerrig på hva innmat er. Whats the problem? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du får blodpudding og lungemos i de fleste butikker. Det er ofte okselever i frysedisken.  

Anonymkode: f6760...6b2

Levergryte er fantastisk godt.Med mye løk og nydelig saus.

Anonymkode: 4d916...cec

• Nyttig 1
Skrevet

Som barn elsket jeg lever til middag. Beste jeg visste den gang. Nå er det sikkert 40 år siden jeg spiste det.

Lungemos hadde vi også og jeg tvang meg til å spise det. Bare ordet lungemos får det til å brekke seg i meg.

Blodklubb hadde vi også, med ister inni. 

Jeg spiser ikke innmat i det hele tatt. Jeg studerer innholdet i mat og står det noe som er innmat så kjøper jeg det ikke. 

Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Som barn elsket jeg lever til middag. Beste jeg visste den gang. Nå er det sikkert 40 år siden jeg spiste det.

Lungemos hadde vi også og jeg tvang meg til å spise det. Bare ordet lungemos får det til å brekke seg i meg.

Jeg spiser ikke innmat i det hele tatt. Jeg studerer innholdet i mat og står det noe som er innmat så kjøper jeg det ikke. 

Hva er grunnen til at du ikke spiser innmat i dag? 

• Liker 1
Skrevet

Du tror at man får så friske barn av å spise innmat 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tusen takk for nyttig svar!! Tips meg gjerne om navn på kokebøker også :) har brukt boka Norsk husmannskost fra 2005 en stund, har sverget mye til det, men trenger litt variasjon og så hørte jeg om denne innmaten. 

Om du vil ha en gammel og grundig kokebok, så er "Stabekkboka" å anbefale.

Offisiell tittel "Kokebok", utgitt av Statens lærerinneskole for husstell, hovedforfatter Johanne Sveen. En rekke utgaver fra 1933 til etter krigen. Ble brukt som lærebok på husmorskolene.

Selges på Finn eller via antikvariater.

Boka inneholder retter av lokale råvarer (inkludert innmat), tilberedning, oppbevaring ig lagring uten strøm og fryser. 

Den er raus på sukkermengdene og har ikke dagens bredde av krydder, men grunnoppskriftene fungerer fortsatt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Første setning forstår jeg ikke hva du mener med. 
Man skal ikke spise en boks leverpostei pga for mye A-vitamin som er skadelig for fosteret 

Hva i alle dager er det du babler om nå? Jeg spiser ikke noe særlig butikkleverpostei, lager den helst selv, men skikkelig leverpostei er helsekost på alle måter, og man skal spise mange kilo om dagen før man nærmer seg et problem med A-vitamin. 

Jeg spiste mye (hjemmelaget) leverpostei i graviditetene mine, og tenåringene mine er veldig mye friskere enn sine jevnaldrende idag. 

Anonymkode: ec7e7...129

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste at noen her skrev at de hadde spist mye innmat i graviditeten og det hadde gitt så friske unger. Men da jeg spurte hva innmat er fikk jeg ikke noe svar. Noen som kan svare meg på hva det er for noe og hvordan man kan lage god mat med det? Skjønner jo at det er innvoller liksom men HVA :) 

Alle innvoller er innmat. 

Anonymkode: da5a7...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du tror at man får så friske barn av å spise innmat 

Jeg tror det? Hvordan får du det til at jeg tror det, er du vranglest? 

Skrevet
Knutekålmor85 skrev (21 minutter siden):

Om du vil ha en gammel og grundig kokebok, så er "Stabekkboka" å anbefale.

Offisiell tittel "Kokebok", utgitt av Statens lærerinneskole for husstell, hovedforfatter Johanne Sveen. En rekke utgaver fra 1933 til etter krigen. Ble brukt som lærebok på husmorskolene.

Selges på Finn eller via antikvariater.

Boka inneholder retter av lokale råvarer (inkludert innmat), tilberedning, oppbevaring ig lagring uten strøm og fryser. 

Den er raus på sukkermengdene og har ikke dagens bredde av krydder, men grunnoppskriftene fungerer fortsatt.

Tusen takk for nyttig tips!! :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva i alle dager er det du babler om nå? Jeg spiser ikke noe særlig butikkleverpostei, lager den helst selv, men skikkelig leverpostei er helsekost på alle måter, og man skal spise mange kilo om dagen før man nærmer seg et problem med A-vitamin. 

Jeg spiste mye (hjemmelaget) leverpostei i graviditetene mine, og tenåringene mine er veldig mye friskere enn sine jevnaldrende idag. 

Anonymkode: ec7e7...129

Hvorfor skriver du så nedlatende?? 

Jeg forholder meg til råd jeg har fått av helsepersonell, og spiser da ikke en boks med leverpostei fordi noen på kvinneguiden forum sier det går bra. 

IMG_9141.thumb.jpeg.ba3ed07f26fca5036d61f43434d84391.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Innmat er nyrer, lever, lunger og hjerte. Og i flere av disse organene havner det jo mye giftstoffer. Så selv om de også har mye næringsstoffer, så ville nok ikke jeg spist dem pga dette.

Anonymkode: 6f84f...f5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Innmat er nyrer, lever, lunger og hjerte. Og i flere av disse organene havner det jo mye giftstoffer. Så selv om de også har mye næringsstoffer, så ville nok ikke jeg spist dem pga dette.

Anonymkode: 6f84f...f5d

Takk for svar! Giftstoffer i nyrer og lever blir vel skilt ut av kroppen i bl.a. urin? 

Skrevet

Lungemos får du på de fleste butikker.

Veldig godt!

Anonymkode: 7ae3f...801

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Har du forsøkt å lage lungemos med løk, kulturmelk, muskat og litt eddik. Det er så godt. Vi har lungemos en gang i uken og hele familien spiser det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...