AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #1 Skrevet i går, 12:56 Leste at noen her skrev at de hadde spist mye innmat i graviditeten og det hadde gitt så friske unger. Men da jeg spurte hva innmat er fikk jeg ikke noe svar. Noen som kan svare meg på hva det er for noe og hvordan man kan lage god mat med det? Skjønner jo at det er innvoller liksom men HVA Anonymkode: 18c9a...c49
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #2 Skrevet i går, 13:01 Lever, nyre, hjerte, tunge og blod. Anonymkode: f0d85...33b 2 4
newman01 Skrevet i går, 13:03 #3 Skrevet i går, 13:03 (endret) Tunge, lever, hjerte, lunge, blod, nyre, vom, mage, jur, testikler, tarm. Egentlig alt inni dyret som ikke er kjøtt. I Indiana Jones-filmen spiser de hjernemasse. Det gjør Hannibal Lecter også Endret i går, 13:04 av newman01 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:06 #4 Skrevet i går, 13:06 Lever, nyrer, hjerte, lunge + andre organer som kan spises. Tarmer ble/blir renset og brukt til pølser. Noen kobler også blod til "innmat". Levergryte var brukt en del før i tiden. Nyrer ble også brukt. Hjertet er jo egentlig bare en muskel (kjøtt) som kroppens andre muskler. Lungemos var (er) er en del brukt. Eskimoer overlevde langt på vei pga. at de spiste innmat, som om man spiser alt som kan spises og tilbereder det riktig, kan gi alt man trenger. I min barndom, 70-80-tallet fikk man kjøpt slike varer ferske hos slaktere. I dag finnes slike varer knapt å få i frysediskene i de fleste butikker. Og dermed forsvinner ikke bare tradisjoner, men også kunnskap i befolkningen. Om du leser gamle kokebøker finner du mange oppskrifter med innmat. Anonymkode: d190e...9a3 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:14 #5 Skrevet i går, 13:14 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lever, nyre, hjerte, tunge og blod. Anonymkode: f0d85...33b newman01 skrev (11 minutter siden): Tunge, lever, hjerte, lunge, blod, nyre, vom, mage, jur, testikler, tarm. Egentlig alt inni dyret som ikke er kjøtt. I Indiana Jones-filmen spiser de hjernemasse. Det gjør Hannibal Lecter også Takk for svar! Anonymkode: 18c9a...c49 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:15 #6 Skrevet i går, 13:15 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lever, nyrer, hjerte, lunge + andre organer som kan spises. Tarmer ble/blir renset og brukt til pølser. Noen kobler også blod til "innmat". Levergryte var brukt en del før i tiden. Nyrer ble også brukt. Hjertet er jo egentlig bare en muskel (kjøtt) som kroppens andre muskler. Lungemos var (er) er en del brukt. Eskimoer overlevde langt på vei pga. at de spiste innmat, som om man spiser alt som kan spises og tilbereder det riktig, kan gi alt man trenger. I min barndom, 70-80-tallet fikk man kjøpt slike varer ferske hos slaktere. I dag finnes slike varer knapt å få i frysediskene i de fleste butikker. Og dermed forsvinner ikke bare tradisjoner, men også kunnskap i befolkningen. Om du leser gamle kokebøker finner du mange oppskrifter med innmat. Anonymkode: d190e...9a3 Takk for svar, betyr dette at jeg i praksis i dag ikke egentlig får spist innmat?🫠 Anonymkode: 18c9a...c49
newman01 Skrevet i går, 13:19 #7 Skrevet i går, 13:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar, betyr dette at jeg i praksis i dag ikke egentlig får spist innmat?🫠 Anonymkode: 18c9a...c49 Joda, du må bare dra til en slakter, eller butikk som kan ta inn bestilling for deg på ting du har lyst på. Hender man finner lever og nyre på Mega, men lite sannsynlig at de har spesielt godt utvalg på Kiwi 4
newman01 Skrevet i går, 13:21 #8 Skrevet i går, 13:21 Men du har altså lest på internett at innmat gir fine unger, så du tenkte at det er både lurt og godt å spise innmat... Kan jo starte med en boks leverpostei og lungemos da. Det selges i vanlige butikker 3
Helene Skrevet i går, 13:27 #9 Skrevet i går, 13:27 Nå har jeg sett på MasterChef, både australsk og amerikansk. Har lært at alt kan brukes. Når dette er sagt. Er vokst opp med blodpannekaker. Kjempegodt. Vet at dette ikke er vanlig i dag. Kan huske at mor fikk blod, og laget mat av det. Blodpannekaker med sirup, nam. 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 13:28 #10 Skrevet i går, 13:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar, betyr dette at jeg i praksis i dag ikke egentlig får spist innmat?🫠 Anonymkode: 18c9a...c49 Leverpostei får man lett tak i. Lungemos er vel også å oppdrive i noen butikker. Utover det er det noen få butikker som av og til kan ha frosne nyrer og lever, men da stort sett i butikker som har stort utvalg. Før var innmat stort sett billigere enn kjøtt, i dag er det nesten motsatt. Siste 25 år har jeg sett en butikk av og til ha fersk innmat (lever, nyrer), mener det var menybutikk. Ellers har jeg ikke opplevd det noen steder. Da jeg vokste opp hadde vi tre slakterbutikker, i tillegg var det et eller to store slakterier i nærområdet også. Nå har vi ingen av disse igjen. Mye større befolkning i kommunen i dag enn den gangen. Jeg kjenner noen elgjegre som jakter i lag. Den som skyter elgen får alltid velge om han vil ha hjertet, og det blir alltid røkt og tørket. Det er visst fantastisk godt. Jeg har tilgode å få smake, for det er omtrent mer dyrbart for dem enn gull Jeg har tenkt å skaffe meg noen gamle kokebøker og ha i hus, for det er en del oppskrifter og fremgangsmåter for konservering i dem som kan komme til nytte, om vi plutselig skulle stå i en krise. Anonymkode: d190e...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden newman01 skrev (8 minutter siden): Joda, du må bare dra til en slakter, eller butikk som kan ta inn bestilling for deg på ting du har lyst på. Hender man finner lever og nyre på Mega, men lite sannsynlig at de har spesielt godt utvalg på Kiwi Takk for svar Anonymkode: 18c9a...c49
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden newman01 skrev (10 minutter siden): Men du har altså lest på internett at innmat gir fine unger, så du tenkte at det er både lurt og godt å spise innmat... Kan jo starte med en boks leverpostei og lungemos da. Det selges i vanlige butikker Første setning forstår jeg ikke hva du mener med. Man skal ikke spise en boks leverpostei pga for mye A-vitamin som er skadelig for fosteret Anonymkode: 18c9a...c49
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Helene skrev (5 minutter siden): Nå har jeg sett på MasterChef, både australsk og amerikansk. Har lært at alt kan brukes. Når dette er sagt. Er vokst opp med blodpannekaker. Kjempegodt. Vet at dette ikke er vanlig i dag. Kan huske at mor fikk blod, og laget mat av det. Blodpannekaker med sirup, nam. Jeg elsker blodpølser, så det tenker jeg at jeg vil kjøpe inn, og steke Anonymkode: 18c9a...c49 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leverpostei får man lett tak i. Lungemos er vel også å oppdrive i noen butikker. Utover det er det noen få butikker som av og til kan ha frosne nyrer og lever, men da stort sett i butikker som har stort utvalg. Før var innmat stort sett billigere enn kjøtt, i dag er det nesten motsatt. Siste 25 år har jeg sett en butikk av og til ha fersk innmat (lever, nyrer), mener det var menybutikk. Ellers har jeg ikke opplevd det noen steder. Da jeg vokste opp hadde vi tre slakterbutikker, i tillegg var det et eller to store slakterier i nærområdet også. Nå har vi ingen av disse igjen. Mye større befolkning i kommunen i dag enn den gangen. Jeg kjenner noen elgjegre som jakter i lag. Den som skyter elgen får alltid velge om han vil ha hjertet, og det blir alltid røkt og tørket. Det er visst fantastisk godt. Jeg har tilgode å få smake, for det er omtrent mer dyrbart for dem enn gull Jeg har tenkt å skaffe meg noen gamle kokebøker og ha i hus, for det er en del oppskrifter og fremgangsmåter for konservering i dem som kan komme til nytte, om vi plutselig skulle stå i en krise. Anonymkode: d190e...9a3 Tusen takk for nyttig svar!! Tips meg gjerne om navn på kokebøker også har brukt boka Norsk husmannskost fra 2005 en stund, har sverget mye til det, men trenger litt variasjon og så hørte jeg om denne innmaten. Anonymkode: 18c9a...c49 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar, betyr dette at jeg i praksis i dag ikke egentlig får spist innmat?🫠 Anonymkode: 18c9a...c49 Du får blodpudding og lungemos i de fleste butikker. Det er ofte okselever i frysedisken. Anonymkode: f6760...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden Kjøper av og til margbein når de har det på Mega, og tar da litt i panna når jeg steker andre ting. Kraftbein og fårikålkjøtt er billig og har også ofte en del marg. Kok det lenge så har du både godt kjøtt og kraft som kan drikkes som den er eller brukes i saus. Anonymkode: b5e28...a6a 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden Organer, eller mat lager på organer. Tror ikke det er forsket veldig mye på i nyere tid.
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøper av og til margbein når de har det på Mega, og tar da litt i panna når jeg steker andre ting. Kraftbein og fårikålkjøtt er billig og har også ofte en del marg. Kok det lenge så har du både godt kjøtt og kraft som kan drikkes som den er eller brukes i saus. Anonymkode: b5e28...a6a Takk for tips! Hvordan koker du marg? Anonymkode: 18c9a...c49
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #19 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du får blodpudding og lungemos i de fleste butikker. Det er ofte okselever i frysedisken. Anonymkode: f6760...6b2 Takk for svar! Anonymkode: 18c9a...c49
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Skrevet 23 timer siden Lever og hjerte bruker vi mye, Og så bruker vi blod Det går som innmat. Blod bruker vi til å lage blodpølse eller blodpanekaker Hjerte steker vi med løk, sopp og litt fløte, krydrer med salt og pepper, har potet eller ris til. Eller grovbrød Lever pleier vi å steike, så over i jernkjelle og koke med løk og vann, har i fløte og mel til tykning Anonymkode: 1c215...56e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå