AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:08 #21 Skrevet torsdag kl. 16:08 Hadde gitt mye for å få babyene mine til å sove i moonboon! Da hadde jeg kanskje sluppet unna å bruke tusenvis av kroner på fysio for å rette opp en ødelagt rygg etter all bæring, og å bruke opp store deler av permisjonen på å ha følelsen av å være kvalt av babyen og av den grunn slite med å knytte bånd til den! -Hilsen en som har hatt to babyer som kun har sovet i bæretøy i bevegelse! Anonymkode: 163e6...f0f 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:33 #22 Skrevet torsdag kl. 16:33 Vår helsesøster ga tommel opp for Moonboon. Men nå hadde vi en baby med kolikk da. Det satt langt inne å kjøpe en, men bare pga prisen. Men absolutt verdt det når man har kolikkunge. Ville ikke brukt det til en baby som klarer å sovne i stående vogn/ seng da. I så fall bare innimellom. Men hva andre velger skal ikke jeg legge meg opp i. Jeg vet ikke hva som funker for alle andres barn. Vår baby kan sove i vogn og bilstol nå når hun er 7 mnd, men må alltid trille eller vugge først. Så vi bruker fortsatt moonboonen noen ganger. Tenker at du gjør det som føles riktig for dere. Folk vil alltid ha egne meninger om ting. Anonymkode: ae26b...358
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:45 #23 Skrevet torsdag kl. 16:45 Vugge har eksistert i en evighet. Ingen som klager på det... Anonymkode: f7cb2...f7b 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:07 #24 Skrevet torsdag kl. 19:07 Enig med deg, TS. Moonboon er jo ikke verre enn andre ting. Vi brukte vår fra 3-5 mnd og vennet av uten problemer. Han sov i senga si om natta (noen bruker jo moonboon om natta også, ville unngått det om jeg kunne), og i vogn innimellom om dagene. Det er jo ikke verre å være vant til vugging fra moonboon enn andre ting, faktisk er det jo bedre enn byssing, trilling osv for dere da det sparer dere for tid og arbeid. Mannen får ta all legging da hvis han insisterer så mye på dette... Syns også det er litt uproft av svigerinna di å være så bastant på dette, som du sier så funker jo rådet hennes kun på de enkleste barna. Min sønn har sovnet av seg selv kun 3 ganger i løpet av det første året, alle andre ganger trengte han jo hjelp.... Moonboon gjorde at vi kunne spise middag sammen og være mer uthvilte foreldre, jeg ville heller fokusert på det hvis jeg var helsesykepleier. Såkalte uvaner kan jo uansett avlæres hvis det er et problem senere! Anonymkode: db953...573 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:14 #25 Skrevet torsdag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Første barnet vårt sov kun i vogn i bevegelse eller bæresele i bevegelse. Jeg prøvde ALT av tips, triks, vitenskap og heksekunst for å få til noe annet - men det gikk bare ikke før han var 8-10 mnd. Ikke søren liksom, han duppet ikke av en gang. Fikk nettopp nr 2 nå, og kjøpte Moonboon alt før fødselen. Denne babyen sov godt i stillestående vogn i starten, så vi har ikke testa moonboon før nå (nå er hun to mnd). Hun liker den godt. Samboeren til broren min er helsesøster og steilet jo da jeg sa det. Hun sa de hadde såå dårlig erfaring med moonboon, ungene blir avhengig av det, det er et herk å avvenne dem, de vil ikke sove andre steder osvosv. Jeg spurte henne hva hennes råd var, og hun kom jo selvsagt med dette standard idiotiske helsesøstersvaret om at de "legges ned våkne på flatt underlag og finner søvnen selv" blablabla. For noe piss. Jeg har aldri møtt en baby dette funker på 😅 Mannen min er nå helt overbevist om at moonboon er djevelns verk og at vi må kvitte oss med den asap. Jeg derimot kan ikke fatte å forstå hvorfor moonboon er så ille i forhold til andre ting? Hvorfor i alle dager er den verre enn å måtte trille konstant, sitte på yogaball med bæresele, bysse, bære, stryke eller kose? Barna blir jo "vant med" og "avhengig av" disse tingene også? Hvorfor er moonboon så mye verre? Jeg vet alle fall at jeg mye heller vil ha en unge avhengig av moonboon inne i stua, enn å måtte ut og trille i snøstorm og hagl i timesvis 😅 Av og til tror jeg helsesøstre er automatisk i mot alt som kan gjøre babytiden litt enklere.. Neida.. Joda. Noen som har mer kunnskap eller erfaring om dette temaet som kan fortelle meg hvorfor akkurat moonboon er så grusomt? Hvorfor er det verre enn å måtte stå og riste i vogna i en time liksom? Anonymkode: 691e0...7d7 Hadde et helvete de første 2 mnd med en unge som hylskrek hele kvelden og natten. Kjøpte Moonboon og da sov hu plutselig hele natta (våknet bare for melk et par ganger). Var seriøst 0 problem å gå over til vanlig sprinkelseng etterpå. Det er jo gjerne de første mnd baby er mest urolig.. For min del redda den hvertfall psyken min. Anonymkode: f12f3...fdf
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:18 #26 Skrevet torsdag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Første barnet vårt sov kun i vogn i bevegelse eller bæresele i bevegelse. Jeg prøvde ALT av tips, triks, vitenskap og heksekunst for å få til noe annet - men det gikk bare ikke før han var 8-10 mnd. Ikke søren liksom, han duppet ikke av en gang. Fikk nettopp nr 2 nå, og kjøpte Moonboon alt før fødselen. Denne babyen sov godt i stillestående vogn i starten, så vi har ikke testa moonboon før nå (nå er hun to mnd). Hun liker den godt. Samboeren til broren min er helsesøster og steilet jo da jeg sa det. Hun sa de hadde såå dårlig erfaring med moonboon, ungene blir avhengig av det, det er et herk å avvenne dem, de vil ikke sove andre steder osvosv. Jeg spurte henne hva hennes råd var, og hun kom jo selvsagt med dette standard idiotiske helsesøstersvaret om at de "legges ned våkne på flatt underlag og finner søvnen selv" blablabla. For noe piss. Jeg har aldri møtt en baby dette funker på 😅 Mannen min er nå helt overbevist om at moonboon er djevelns verk og at vi må kvitte oss med den asap. Jeg derimot kan ikke fatte å forstå hvorfor moonboon er så ille i forhold til andre ting? Hvorfor i alle dager er den verre enn å måtte trille konstant, sitte på yogaball med bæresele, bysse, bære, stryke eller kose? Barna blir jo "vant med" og "avhengig av" disse tingene også? Hvorfor er moonboon så mye verre? Jeg vet alle fall at jeg mye heller vil ha en unge avhengig av moonboon inne i stua, enn å måtte ut og trille i snøstorm og hagl i timesvis 😅 Av og til tror jeg helsesøstre er automatisk i mot alt som kan gjøre babytiden litt enklere.. Neida.. Joda. Noen som har mer kunnskap eller erfaring om dette temaet som kan fortelle meg hvorfor akkurat moonboon er så grusomt? Hvorfor er det verre enn å måtte stå og riste i vogna i en time liksom? Anonymkode: 691e0...7d7 Ingen forskning kan si at moonboon er verken feil eller rett. Det er smak og behag og barnets behov. For noen barn funker det, for andre ikke. Lille her hatet moonboon, storesøsteren elsket den. Nå er den på utlån til familie, hvor det heller ikke falt i smak for den lille. Ang helsesøster så er det nok variabelt. Vår helsesøster bruker moonboon selv for å avlaste. Så alt er individuelt. Med lille har vi prøvd alt, men han godtar kun fysisk kroppskontakt for søvn. Moonboon, sånn vognrister, annen vugge, triling, gynging.. Ingenting funket. Helt avhengig av barnet. You do you.. Og får man problemer med avvenning, så får man ta den kampen når den kommer. Finnes alltid en kamp man må ta uansett. Anonymkode: 02b32...778 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:59 #27 Skrevet torsdag kl. 20:59 Våre brukte moonboon både dag og natt i 8 mnd hver. Hadde flat bunn for å kunne bruke den på natt. Når de begynte å snu seg sluttet vi med det, og gikk over til sprinkelseng og vektsovepose. Ingen problem, barna sover natten gjennom enda. 3 år og 1 år nå. Anonymkode: 7bd93...141 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:43 #28 Skrevet torsdag kl. 21:43 Vår sluttet naturlig rundt 6 mnd, hun bare sluttet å sovne i den. Men den funket såå bra fram til da. Hadde ikke moonboon på nr 1,vi har hatt det myyye enklere med dupping med moonboon, så det anbefales på det sterkeste! Hadde ingen problemer med å få henne til å sove i vogn. Anonymkode: fbb83...3c5
Wilma89 Skrevet torsdag kl. 21:47 #29 Skrevet torsdag kl. 21:47 Vi slet med å avvenne nummer 1. Kjøpte til slutt juniorversjonen. Han sov vell i den til han var over 3 år🙈 Vi droppet med nummer 2 for å si det sånn😅 1 1
Trolltunge Skrevet torsdag kl. 21:47 #30 Skrevet torsdag kl. 21:47 Jeg anbefaler tvillinger, for det fungerte for meg. De hadde trygghet i hverandre, og fant fort ro. Eller kan det være slik at ulike mennesker har ulike situasjoner å takle? 😉 Gjør det som fungerer for dere ts. Om dette var så grusomt ville det nok være ulovlig. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:58 #31 Skrevet torsdag kl. 21:58 Wilma89 skrev (11 minutter siden): Vi slet med å avvenne nummer 1. Kjøpte til slutt juniorversjonen. Han sov vell i den til han var over 3 år🙈 Vi droppet med nummer 2 for å si det sånn😅 Dette. Anonymkode: f5356...476
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:01 #32 Skrevet torsdag kl. 22:01 Wilma89 skrev (14 minutter siden): Vi slet med å avvenne nummer 1. Kjøpte til slutt juniorversjonen. Han sov vell i den til han var over 3 år🙈 Vi droppet med nummer 2 for å si det sånn😅 Juniorversjon?🫣 Anonymkode: f12f3...fdf
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:10 #33 Skrevet torsdag kl. 22:10 Altså.. barn er så forskjellig. Gjør det som får ungen til å sove. Så får dere ta kampen når rutinene begynner p falle på plass😄 Mine tre er vidt forskjellig. Den yngste, som er 7 mnd gammel, er den enkle sorten. Hun ligger der og pludrer. Så sovner hun om hun blir trøtt 😄 Anonymkode: 24ae4...678 1
Wilma89 Skrevet fredag kl. 07:24 #34 Skrevet fredag kl. 07:24 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Juniorversjon?🫣 Anonymkode: f12f3...fdf Jepp🙈 Natures sway har en fra 13-25 kg😅
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:46 #35 Skrevet fredag kl. 11:46 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Fordi alt det andre er betinget av nærhet og kroppskontakt, urytmisk vugging og ikke minst bonding med foreldrene. Det er både naturlig og mye enklere å regulere. Det blir bjørnetjeneste dersom du ikke klarer å avvenne babyen det. Anonymkode: f5356...476 Du har ikke tenkt å svare på denne da, TS? Anonymkode: f5356...476 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:02 #36 Skrevet fredag kl. 12:02 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du har ikke tenkt å svare på denne da, TS? Anonymkode: f5356...476 Joda det kan jeg godt! Hvordan er vogntrilling nærhet? Hvor bra er "naturlig" når foreldrene blir grensepsykotisk av all den gyngingen/byssingen og helt utbrent på "kos"? Anonymkode: 691e0...7d7 1 2
Uanonym bruker Skrevet fredag kl. 12:19 #37 Skrevet fredag kl. 12:19 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men helsesøster har jo rett. De møter hundrevis av babyer og mødre, og de ser trender på dette. De BLIR avhengige av denne automatiske vuggingen, og det er virkelig ikke bra. Det som derimot er helt normalt er at man med første baby er usikker som foreldre, og av ulike årsaker gråter baby mer. Hva som er grunnen(e) til at din baby ikke roet seg blir bare spekulasjon her. Kolikk er noe helt annet. Det er forståelig at du tenker Moonboon er en fantastisk løsning som løser alle problemer fordi man jo blir sliten av dette og ønsker enkle løsninger, men dessverre kan man fort ende opp med å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: f5356...476 Dette. Jeg skjønner selvfølgelig at folk kan bli desperate, men sånne hjelpemidler blir fort det motsatte. Det er også forskjell på "naturlig" byssing fra foreldre og automatisk robot-byssing... Og hvorfor trenger dere dette nå, TS, hvis babyen har sovet i stillestående vogn hittil? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:37 #38 Skrevet fredag kl. 13:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda det kan jeg godt! Hvordan er vogntrilling nærhet? Hvor bra er "naturlig" når foreldrene blir grensepsykotisk av all den gyngingen/byssingen og helt utbrent på "kos"? Anonymkode: 691e0...7d7 Du leste ikke at jeg skrev «urytmisk vugging og bonding med foreldrene»? Ser du ikke forskjell på en monoton autimatisk vugging fra en maskin, og at du triller vogna med baby oppi og hvordan baby får mer kontakt med deg av det? Altså hvis du vil tviholde på at du skal bruke Moonboon så go for it, men ikke kom tilbake til KG og klag dersom du ikke får avvent baby Moonboon når den blir for stor. Anonymkode: f5356...476 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:35 #39 Skrevet fredag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du leste ikke at jeg skrev «urytmisk vugging og bonding med foreldrene»? Ser du ikke forskjell på en monoton autimatisk vugging fra en maskin, og at du triller vogna med baby oppi og hvordan baby får mer kontakt med deg av det? Altså hvis du vil tviholde på at du skal bruke Moonboon så go for it, men ikke kom tilbake til KG og klag dersom du ikke får avvent baby Moonboon når den blir for stor. Anonymkode: f5356...476 Har enda til gode å se konfirmanter sove i moonboon, men igjen, de har kanskje ikke vært på markedet så lenge. Blir spennende å se! Jeg har en ikke-moonboon unge og en moonboon unge. Merker ingen forskjell i tilknytning! Moonboon-ungen avvente seg selv og sover nå duppene sine i vogn og natten i seng. Utrolig hvor fleksible de kan være altså. Anonymkode: fbb83...3c5 1 3
Gulline Skrevet fredag kl. 17:43 #40 Skrevet fredag kl. 17:43 Husker en periode jeg måtte ha vognen i stuen og kjøre den fram og tilbake over dørterskelen for at den skulle gynge litt så babyen sovnet. Det var nok datidens moonboon. Forresten så måtte vi også ta babyen ut i bilen og kjøre med rockemusikk fra høyttalerne til hun sovnet. Det meste kan de heldigvis avvendes fra etterhvert. Foreldre gjør det mye for å få barna til å sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå