AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Første barnet vårt sov kun i vogn i bevegelse eller bæresele i bevegelse. Jeg prøvde ALT av tips, triks, vitenskap og heksekunst for å få til noe annet - men det gikk bare ikke før han var 8-10 mnd. Ikke søren liksom, han duppet ikke av en gang. Fikk nettopp nr 2 nå, og kjøpte Moonboon alt før fødselen. Denne babyen sov godt i stillestående vogn i starten, så vi har ikke testa moonboon før nå (nå er hun to mnd). Hun liker den godt. Samboeren til broren min er helsesøster og steilet jo da jeg sa det. Hun sa de hadde såå dårlig erfaring med moonboon, ungene blir avhengig av det, det er et herk å avvenne dem, de vil ikke sove andre steder osvosv. Jeg spurte henne hva hennes råd var, og hun kom jo selvsagt med dette standard idiotiske helsesøstersvaret om at de "legges ned våkne på flatt underlag og finner søvnen selv" blablabla. For noe piss. Jeg har aldri møtt en baby dette funker på 😅 Mannen min er nå helt overbevist om at moonboon er djevelns verk og at vi må kvitte oss med den asap. Jeg derimot kan ikke fatte å forstå hvorfor moonboon er så ille i forhold til andre ting? Hvorfor i alle dager er den verre enn å måtte trille konstant, sitte på yogaball med bæresele, bysse, bære, stryke eller kose? Barna blir jo "vant med" og "avhengig av" disse tingene også? Hvorfor er moonboon så mye verre? Jeg vet alle fall at jeg mye heller vil ha en unge avhengig av moonboon inne i stua, enn å måtte ut og trille i snøstorm og hagl i timesvis 😅 Av og til tror jeg helsesøstre er automatisk i mot alt som kan gjøre babytiden litt enklere.. Neida.. Joda. Noen som har mer kunnskap eller erfaring om dette temaet som kan fortelle meg hvorfor akkurat moonboon er så grusomt? Hvorfor er det verre enn å måtte stå og riste i vogna i en time liksom? Anonymkode: 691e0...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden You do you. Fungerer det for deg, så gjør det. (med det sagt - så var det min mors motto og, og hun ga oss whiskey for å få oss til å sove…………………) Anonymkode: 47c43...914 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): You do you. Fungerer det for deg, så gjør det. (med det sagt - så var det min mors motto og, og hun ga oss whiskey for å få oss til å sove…………………) Anonymkode: 47c43...914 Funka det? 🫠 Neida. Jeg er jo enig, men jeg ønsker jo heller ikke å bruke Moonboon hvis det er sååå forferdelig, men jeg kunne tenkt meg andre argumenter enn den latterlige leksa om at "de må legges våken ned og finne søvnen selv"🙄 For det er det jo mange som ikke klarer før de er ganske store... Anonymkode: 691e0...7d7
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Hadde moonboon fra barnet var 1-3 mnd mener jeg (vi leide), og det var amazing fordi det funka på kolikken. Var ingen problem å slutte med det for vår del. Vår sovna også i vogn, så vi gjorde det en del også slik at det ikke skulle bli en så stor overgang. Men jeg vet om andre der barna er veldig avhengig og det blir et stort problem når barnet ikke kan sove i den lengre. Så jeg ville ikke brukt den selv hvis det ikke var for at vår hadde kolikk Anonymkode: 9861b...78d 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Haha, det rådet om å legge ungen ned våken, men trøtt funker jo bare på verdens enkleste unger. Har man en så enkel unge trenger man jo ingen råd😊 Anonymkode: fed5b...659 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Men helsesøster har jo rett. De møter hundrevis av babyer og mødre, og de ser trender på dette. De BLIR avhengige av denne automatiske vuggingen, og det er virkelig ikke bra. Det som derimot er helt normalt er at man med første baby er usikker som foreldre, og av ulike årsaker gråter baby mer. Hva som er grunnen(e) til at din baby ikke roet seg blir bare spekulasjon her. Kolikk er noe helt annet. Det er forståelig at du tenker Moonboon er en fantastisk løsning som løser alle problemer fordi man jo blir sliten av dette og ønsker enkle løsninger, men dessverre kan man fort ende opp med å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: f5356...476 1
Macro Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden Fuck hva alle andre gjør og sier. Første var avhengig av å sove på pupp pga kolikkstart. Neste får gledelig en MoonBoon. Vårt mål er en fungerende familie, ikke å imponere flest mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Vi hadde en baby med ganske store søvnutfordringer de første månedene, og jeg trilla og trilla de første fire månedene. Så brukte vi Moonboon i et par måneder og det var null problem å slutte. Faktisk så avvente vi det ved å bruke mindre og mindre motor, og til slutt ingen. Da gikk det mye bedre å sovne i stillestående vogn, og siste delen av permisjonen min var så mye enklere! Han er nå litt over 1 år og sover veldig godt både i seng eller vogn. Null problem med duppene på dagtid. Anonymkode: b82fd...39a 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Macro skrev (1 minutt siden): Fuck hva alle andre gjør og sier. Første var avhengig av å sove på pupp pga kolikkstart. Neste får gledelig en MoonBoon. Vårt mål er en fungerende familie, ikke å imponere flest mulig. Det kan være lurt å lytte til folks råd selv om man ikke trenger å imponere flest mulig, spesielt når de folka har utdanning og mye erfaring med dette. Siden du har hatt barn selv har du kanskje vært medlem av termingruppe på facebook og kanskje var det x antall innlegg om barn som er avhengig av moonboon og vippestol, der det spørres om man kan bruke den lengre enn angitt osv. Jeg tenker at hvis man har et barn som sover godt i vogn eller i seng, og ikke har kolikk, så er det jo unødvendig å gjøre seg selv den bjørnetjenesten det er at man legger barnet i en moonboon og gjør barnet avhengig av det. Selvsagt hvis man har et sterkt ønske om å gjøre barnet avhengig av moonboon når det like gjerne kunne sovet i en stillestående moseskurv i stua så be my guest. Anonymkode: 9861b...78d 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men helsesøster har jo rett. De møter hundrevis av babyer og mødre, og de ser trender på dette. De BLIR avhengige av denne automatiske vuggingen, og det er virkelig ikke bra. Det som derimot er helt normalt er at man med første baby er usikker som foreldre, og av ulike årsaker gråter baby mer. Hva som er grunnen(e) til at din baby ikke roet seg blir bare spekulasjon her. Kolikk er noe helt annet. Det er forståelig at du tenker Moonboon er en fantastisk løsning som løser alle problemer fordi man jo blir sliten av dette og ønsker enkle løsninger, men dessverre kan man fort ende opp med å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: f5356...476 Men HVORFOR er moonboon-avhengighet så mye verre enn å være avhengig av vogntrilling, pupp, bæring, stryking, yogaball, byssing, whatever? Hvordan er det en så mye større bjørnetjeneste med moonboon enn å måtte trille tur i tre timer x4 daglig? Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 691e0...7d7 1 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Haha, det rådet om å legge ungen ned våken, men trøtt funker jo bare på verdens enkleste unger. Har man en så enkel unge trenger man jo ingen råd😊 Anonymkode: fed5b...659 Nei det er akkurat det så gjør det rådet så ubeskrivelig meningsløst 😂 de få dette funker for løper vel neppe til helsestasjonen for å få søvntips 🤔😂 Anonymkode: 691e0...7d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men HVORFOR er moonboon-avhengighet så mye verre enn å være avhengig av vogntrilling, pupp, bæring, stryking, yogaball, byssing, whatever? Hvordan er det en så mye større bjørnetjeneste med moonboon enn å måtte trille tur i tre timer x4 daglig? Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 691e0...7d7 Fordi alt det andre er betinget av nærhet og kroppskontakt, urytmisk vugging og ikke minst bonding med foreldrene. Det er både naturlig og mye enklere å regulere. Det blir bjørnetjeneste dersom du ikke klarer å avvenne babyen det. Anonymkode: f5356...476
Macro Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være lurt å lytte til folks råd selv om man ikke trenger å imponere flest mulig, spesielt når de folka har utdanning og mye erfaring med dette. Siden du har hatt barn selv har du kanskje vært medlem av termingruppe på facebook og kanskje var det x antall innlegg om barn som er avhengig av moonboon og vippestol, der det spørres om man kan bruke den lengre enn angitt osv. Jeg tenker at hvis man har et barn som sover godt i vogn eller i seng, og ikke har kolikk, så er det jo unødvendig å gjøre seg selv den bjørnetjenesten det er at man legger barnet i en moonboon og gjør barnet avhengig av det. Selvsagt hvis man har et sterkt ønske om å gjøre barnet avhengig av moonboon når det like gjerne kunne sovet i en stillestående moseskurv i stua så be my guest. Anonymkode: 9861b...78d Nei aldri vært i verken termin-eller barselgruppe. Dersom MoonBoon blir nødvendig kjøper vi det. Jeg lytter til alt jordmor og helsesøster sier, men de har også vært tydlige på at det viktigste er at det fungerer for barn og foreldre. De gir råd om ALT mulig. Dersom man skal følge absolutt alt så blir man gal. De vet helsesykepleierene også, de gir bare sine råd og veiledning selv om de vet ikke alt passer alle. Min erfaring er at jeg ikke bør se for meg og bestemme ting på forhånd. Da legger man opp til mange krav og skuffelser. Denne gangen står jeg mye tryggere i meg selv og det skal nytes.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden Macro skrev (1 minutt siden): Nei aldri vært i verken termin-eller barselgruppe. Dersom MoonBoon blir nødvendig kjøper vi det. Jeg lytter til alt jordmor og helsesøster sier, men de har også vært tydlige på at det viktigste er at det fungerer for barn og foreldre. De gir råd om ALT mulig. Dersom man skal følge absolutt alt så blir man gal. De vet helsesykepleierene også, de gir bare sine råd og veiledning selv om de vet ikke alt passer alle. Min erfaring er at jeg ikke bør se for meg og bestemme ting på forhånd. Da legger man opp til mange krav og skuffelser. Denne gangen står jeg mye tryggere i meg selv og det skal nytes. Ja, men da er vi enige. Altså i dette med om det blir nødvendig. Men jeg ville ikke kjøpt en moonboon før fødsel slik TS har gjort fordi det kan være barnet ikke har behov for det, for jeg ville ikke vent dette på et barn med mindre det var nødvendig. Hvis man må gå 1 time 4 ganger om dagen fordi vognen må konstant være i bevegelse eller at barnet kun vil sove i bæresjal eller barnet har kolikk så tenker jeg at det er nødvendig! Men selv med vår som da hadde kolikk i over 6 mnd og gråt 3 timer daglig i snitt hele denne perioden, så trengte vi kun moonboon i 2 av de mnd. Det fungerte greit å sovne i vogn, i moseskurv i stua, eller mens vi byssa på yogaball stort sett, og så brukte vi moonboonen når ingenting annet fungerte eller jeg desperat trengte å sove en time lengre om morgenen etter en ganske søvnløs natt. Anonymkode: 9861b...78d
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men da er vi enige. Altså i dette med om det blir nødvendig. Men jeg ville ikke kjøpt en moonboon før fødsel slik TS har gjort fordi det kan være barnet ikke har behov for det, for jeg ville ikke vent dette på et barn med mindre det var nødvendig. Hvis man må gå 1 time 4 ganger om dagen fordi vognen må konstant være i bevegelse eller at barnet kun vil sove i bæresjal eller barnet har kolikk så tenker jeg at det er nødvendig! Men selv med vår som da hadde kolikk i over 6 mnd og gråt 3 timer daglig i snitt hele denne perioden, så trengte vi kun moonboon i 2 av de mnd. Det fungerte greit å sovne i vogn, i moseskurv i stua, eller mens vi byssa på yogaball stort sett, og så brukte vi moonboonen når ingenting annet fungerte eller jeg desperat trengte å sove en time lengre om morgenen etter en ganske søvnløs natt. Anonymkode: 9861b...78d Som nevnt i hovedinnlegget har heller ikke vi tatt i bruk moonboon før nå - da det ikke har vært behov før nå så dette er altså ikke noe hun er tilvendt ennå. Hun sluttet å sove i stillestående vogn helt på egenhånd 😅 ts Anonymkode: 691e0...7d7
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden Jeg har en moonboon-baby. Vi kjøpte når baby var rundt 2 måneder. Han sover stort sett i moonboon på dagtid, men sovner fint i vogn i bevegelse også. Nå er han på vei til å vokse ut av den, da blir det flere lurer i vogna. Ingen stress med avvenning. Han sover i sin/vår seng om natta, det har han gjort hele veien. Kan skjønne at det er stress om baby kun vil sove i moonboon men ser ikke problemet så lenge han også kan sove andre steder (som i vogn). Anonymkode: 15ce6...4ab
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden Jeg hadde gjort hva som helst for å få barnet mitt til å sove i den fasen der. Hvis mannen ikke vil bruke moonboon, og babyen ikke vil sove ute, kan mannen være hjemme med baby selv. Anonymkode: 39cac...249 1 1
BobbySocks Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden JEG velger selv. Takk for rådet, men jeg står fortsatt trygt i mine valg. Og vil ikke mannen, nei, så får han sitte å bysse. 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Da ville jeg heller kjøpt en automatisk vognvugger Anonymkode: 0e786...1ac
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Ser ikke problemet. Er da ikke verre å lære en 8 mnd gammel baby å sove uten vugging enn å prøve å få en nyfødt til å «finne søvnen selv». Det viktigste må da være at de sover. Anonymkode: f7843...54a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå