Gå til innhold

Organdonasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Problemet med mangel på organdonorer har med jevne mellomrom vært oppe i media. Hjemme hos oss har vi diskutert det og blitt enige om hvor vi står hvis det skulle bli aktuelt i forhold til oss eller barna våre. Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Har selv mottatt en del av et organ og har selvsagt donorkort i lommeboken. Har diskutert det i familien også.

Men det ALLER viktigste er å informere sine nærmeste. For hvis ulykken er ute så er det DE som avgjør, ikke du. Har du donorkort, men mannen din sier nei, så blir det nei.

Legene har hjemmel til å ta organer likvel, men de gjør det ikke dersom de får nei.

Skrevet

Jeg har diskutert det med mannen min, og vi er begge enige om at hvis det ikke lenger er noe håp for oss vil vi gi bort de organene som fortsatt fungerer slik at andre kan få et bedre liv. Selv har jeg en sjelden blodtype så jeg gir også blod.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jepp, har tenkt på det, og vil gjerne bli organdonor.

Men hvor henvender man seg for å få donorkort??

Skrevet

Ja, jeg har donorkort i lommeboken i tillegg til at jeg har informert nærmeste familie om mitt standpunkt.

Dette burde stå i førerkortene til de som vil donere organer om deres eget liv ikke er til å redde.

Men jeg må innrømme at jeg ikke har tatt noe standpunkt m.h.t. min datter.

Min mor og mine søstre er også for å donere organer. Noe som gjør det enklere for oss alle om spørsmålet skulle dukke opp.

Synes det er viktig å snakke om, å jeg tror at så lenge personen selv er for donasjon så er det lettere å oppfylle personens ønske enn å måtte ta standpunkt til det når man står midt i en vanskelig situasjon.

Gjest gjest1
Skrevet

Det kan du få på apoteket, hos legen, eller du kan gå inn på www.organdonasjon.no og skrive det ut der :)

Skrevet

Donorkort finner du på legekontorer, apotek og ellers andre helseinstitusjoner.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg er for organdonasjon, og har informert mine nærmeste. Jeg så for øvrig et sted hvor noen sa at det burde vært et sted hvor man elektronisk kunne registrere at man ville være organdonor, og dette er jeg helt enig i. På den måten kunne legene bare gå inn i dette registeret når det ble aktuelt.

Skrevet (endret)

Det burde ihvertfall være et bedre system over organdonasjon enn det som er idag.

Endret av 9kita
Gjest baby-E
Skrevet

jeg har donorkort i lommeboken, og alle mine nærmeste er informert.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette burde stå i førerkortene til de som vil donere organer om deres eget liv ikke er til å redde.
Enig.

Hos oss er vi veldig klar på det - de kan selvfølgelig få ta det de måtte ha behov for.

En tidligere nabo av oss hadde fått transplantert nyrer fra ukjente - hadde hun ikke fått dem når hun fikk dem, så hadde hun dødd.

Et par år etterpå døde hennes voksne bror (ca 40 år) i en bilulykke. Legene spurte om de kunne få ta organer, men vår nabo sa nei. Akkurat det sliter jeg litt med å glemme.

Gjest gjest1
Skrevet
Enig.

Hos oss er vi veldig klar på det - de kan selvfølgelig få ta det de måtte ha behov for.

En tidligere nabo av oss hadde fått transplantert nyrer fra ukjente - hadde hun ikke fått dem når hun fikk dem, så hadde hun dødd.

Et par år etterpå døde hennes voksne bror (ca 40 år) i en bilulykke.  Legene spurte om de kunne få ta organer, men vår nabo sa nei.  Akkurat det sliter jeg litt med å glemme.

:overrasket: Den var drøy ja

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg har donorkort i lommeboka og både familien og kjæresten er informert. Synes og det burde vært mulighet for å registere seg i et register, hadde gjort det mye enklere.

Skrevet

Jeg har hatt donorkort i lommeboka i flere år og har informert mine nærmeste.

Skrevet

Legene har hjemmel til å ta organer likvel, men de gjør det ikke dersom de får nei.

Her stoppet jeg da... (mulig det har blitt svar på - men) HVOR finnes denne hjemmelen du viser til??

- forøvrig har vi snakket om det og vet hva vi mener, men valget faller til syvende og sist når du står oppi en vanvittig sårbar situasjon hvor ting brått ser helt annerledes ut så om det vi mener i dag er like reelt da er vanskelig å si noe om...

Gjest gjest1
Skrevet
Her stoppet jeg da... (mulig det har blitt svar på - men) HVOR finnes denne hjemmelen du viser til??

- forøvrig har vi snakket om det og vet hva vi mener, men valget faller til syvende og sist når du står oppi en vanvittig sårbar situasjon hvor ting brått ser helt annerledes ut så om det vi mener i dag er like reelt da er vanskelig å si noe om...

Kan legene ta organer fra avdøde uten tillatelse?

I loven om transplantasjoner (Lov nr. 6 av 9.2.1973) står det;

”Fra avdød som skriftlig eller muntlig har truffet bestemmelse om det kan organer og annet biologisk materiale tas til behandling av sykdom eller legemsskade hos en annen.

Selv om slik bestemmelse ikke er truffet, kan inngrep som nevnt foretas på personer som dør i sykdom med mindre avdøde eller hans nærmeste har uttalt seg mot det, eller det er grunn til å anta at inngrepet vil være i strid med avdødes eller hans nærmestes livssyn, eller andre særlige grunner taler mot inngrepet. Avdødes nærmeste skal så vidt mulig underrettes om dødsfallet før inngrepet finner sted.”

Selv om loven her åpner for muligheter til å benytte organer fra avdøde til transplantasjoner uten at det foreligger tillatelse fra avdøde eller pårørende, så gjøres dette aldri i Norge.

Hentet herfra:

http://www.organdonasjon.no/default.asp?page=oss

Skrevet

Jeg har donorkort i lommeboka og de nærmeste er informert.

Har ikke tatt stilling til det ang barna mine, men det bør jeg selvfølgelig - så det får jeg snarest ta med mannen.

Gjest Hope - ikke pålogga
Skrevet
jeg har donorkort i lommeboken, og alle mine nærmeste er informert.

Samme her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...