Gå til innhold

Dårlig treningsform etter blodgivning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt blod et par ganger og har merket etter begge gangene at den fysiske formen er helt på bunn i litt for lang tid i etterkant. Jeg orker nesten ikke gå tur, og å løpe har vært helt uaktuelt ihvertfall i tre-fire uker i etterkant. Beina er tunge som bly, og jeg er generelt trøtt og slapp. Jeg spiser jerntablettene som foreskrevet.

Er dette normalt? Bør jeg fortsette å gi blod og håpe det går seg til, eller må jeg bare gi opp? Det er litt frustrerende hvis jeg må starte på scratch med treningen hver tredje-fjerde måned.

Noen andre med lik erfaring?

Anonymkode: ecae5...c5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror dette er ganske normalt. Det går jo direkte på oksygenopptaket og levering til musklene, du merker reduksjonen. Er du kvinne eller mann?

Du beskriver hvordan mange kvinner har det, når man sliter med store blødninger. Velkommen til mitt liv.. (Jeg får forsåvidt ikke gitt blod selv, da jeg har mottatt blod og har kronisk for lave verdier.)

Anonymkode: a1ff3...dac

Skrevet

Ville prøvd noen ganger til og se om kroppen tilpasser seg. Evt hør med dem i blodbanken.  Flere blodgivere er viktig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble svimmel og følte meg dårlig etter å ha gitt blod, så jeg ga meg etter 2-3 ganger. 

Anonymkode: de62f...d88

Skrevet

Normalt. Du har for lite røde blodceller til å transportere oksygen etter givningen. Tar fort en mnd før du har fått erstattet "blodtapet".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var mye bedre å gi plasma i aferese enn å gi fullblod, for da fikk mistet jeg ikke røde blodceller. Det tar lenger tid, men det gjør jo ikke noe.

Jeg var sliten og hadde tunge bein i ca to dager etter tapping av fullblod. Men dette var ved dagligdagse aktiviteter,  jeg drev ikke med kondisjonstrening.

Men altså, du begynner jo ikke på scratch med treningen? Musklene dine og også hjertet ditt er like sterkt som før, det er bare mangel på røde blodceller som gjør at oksygenet ikke kommer like bra ut i kroppen.

Anonymkode: e809a...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg syntes det var mye bedre å gi plasma i aferese enn å gi fullblod, for da fikk mistet jeg ikke røde blodceller. Det tar lenger tid, men det gjør jo ikke noe.

Jeg var sliten og hadde tunge bein i ca to dager etter tapping av fullblod. Men dette var ved dagligdagse aktiviteter,  jeg drev ikke med kondisjonstrening.

Men altså, du begynner jo ikke på scratch med treningen? Musklene dine og også hjertet ditt er like sterkt som før, det er bare mangel på røde blodceller som gjør at oksygenet ikke kommer like bra ut i kroppen.

Anonymkode: e809a...7c3

Det føles som å begynne på scratch, fordi det tar lang tid å komme seg på samme nivå igjen mtp lengde og tempo. 

Nå begynner jeg å komme dit jeg ønsker etter forrige blodgivning, og så skal jeg tilbake til uka igjen. Er litt redd for å miste treningsmotivasjonen 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (13 timer siden):

Ville prøvd noen ganger til og se om kroppen tilpasser seg. Evt hør med dem i blodbanken.  Flere blodgivere er viktig. 

Ja, jeg vet. Og jeg har et ønske om å fortsette også.

Tar en prat med sykepleieren ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, tror dette er ganske normalt. Det går jo direkte på oksygenopptaket og levering til musklene, du merker reduksjonen. Er du kvinne eller mann?

Du beskriver hvordan mange kvinner har det, når man sliter med store blødninger. Velkommen til mitt liv.. (Jeg får forsåvidt ikke gitt blod selv, da jeg har mottatt blod og har kronisk for lave verdier.)

Anonymkode: a1ff3...dac

Jeg er kvinne. Har også slitt med store og langvarige blødninger hele livet, så vet litt hva du snakker om 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt blod i flere år, men har nå en pause nettopp på grunn av det du beskriver. Har hatt null problemer i forhold til dette tidligere, men de siste gangene jeg har gitt, har det vært akkurat slik for meg også. 

Tenker å ha en lenger pause, slik at jeg virkelig får kjent på at formen er på topp igjen før jeg gir på nytt. Om jeg da blir like tung i kroppen i så lang tid i etterkant, må jeg rett og slett vurdere å gi meg, for det går sterkt ut over personlig velbehag.

Anonymkode: f9e6e...922

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle monner drar, så om man gir en eller to ganger i året er det også bra, all ære til blodgivere! Men så klart skal man ikke gi om man blir dårlig av det!

Anonymkode: 9cfa0...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har gitt blod i flere år, men har nå en pause nettopp på grunn av det du beskriver. Har hatt null problemer i forhold til dette tidligere, men de siste gangene jeg har gitt, har det vært akkurat slik for meg også. 

Tenker å ha en lenger pause, slik at jeg virkelig får kjent på at formen er på topp igjen før jeg gir på nytt. Om jeg da blir like tung i kroppen i så lang tid i etterkant, må jeg rett og slett vurdere å gi meg, for det går sterkt ut over personlig velbehag.

Ja, nettopp. Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Jeg er 50, og lurer på om alder kan ha noe å si på hvor lang tid det tar å komme seg igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er kvinne. Har også slitt med store og langvarige blødninger hele livet, så vet litt hva du snakker om 😊

Hvorfor i all verden gir du blod da?

Anonymkode: d7fe1...f22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i all verden gir du blod da?

Anonymkode: d7fe1...f22

Fordi det trengs? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, nettopp. Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Jeg er 50, og lurer på om alder kan ha noe å si på hvor lang tid det tar å komme seg igjen.

Jeg er rundt 40. Kan godt hende alderen spiller inn, men har ikke merket andre endringer på kroppen enn det jeg kjenner på rett etter blodgivning nå, så vanskelig å se en sammenheng.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...