Gå til innhold

PCOS, hva nå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har akkurat fått påvist PCOS. Er 22 år gammel, og føler at livet falt i grus. Har også ADHD. Da flere i nær familie har hatt blodpropp, er det å tilføre kroppen kunstige hormoner uaktuelt.

Gjennom hele min ungdomstid har jeg kjent på følelsen av å aldri bli tatt seriøst av helsevesenet. Ingen bryr seg jo egentlig om helsen min. De vil bare finne en diagnose og med det forskyve problemet.

Jeg er ikke overvektig, men er veldig plaget med uren hud. Kviser har vært et stort stigma for meg fra jeg ble tenåring. Går nå på 2. kuren med isotretinoin. Første gang var for knappe to år siden.

Er det noen voksne damer her inne som kjenner seg igjen i det å ha PCOS? Har dere gode tips til meg? Hva gjør jeg nå? Kan jeg i det hele tatt gjøre noe? Eller er livet mitt bare håpløst? Om dere skjønner hva jeg mener?!

Anonymkode: 1a418...ab9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har PCOS og har hatt det i et par år. Noe spesielt du lurer på? ❤️

Skrevet

41 år og pcos. 2 barn. Noe du lurer på?

Skrevet

Jeg lurer egentlig på alt!

Fikk dere noen oppfølging etter diagnosen ble stilt? Hva?

Er det kun sterke medisiner som hjelper mot kvisene? Eller er det andre ting?

Har dere slitt psykisk i forbindelse med pcos? Jeg blir så usikker på om jeg har både det og adhd, eller om adhd egentlig er bivirkninger av pcos? (Gir det mening?)

Hva med barn? Kan jeg få det?! Jeg har jo «aldri» mensen!!

Skrevet

Jeg er 55 år og fikk diagnosen da jeg var 19 år. Har levd helt fint med det. 

Anbefaler deg å sjekke ut https://www.pcosnorge.no/ masse nyttig informasjon!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer egentlig på alt!

Fikk dere noen oppfølging etter diagnosen ble stilt? Hva?

Nop, eneste oppfølging er ol du vil bli gravid 

Er det kun sterke medisiner som hjelper mot kvisene? Eller er det andre ting?

Da blir du satt på p piller. Eventuelt se hud spesielt 

Har dere slitt psykisk i forbindelse med pcos? Jeg blir så usikker på om jeg har både det og adhd, eller om adhd egentlig er bivirkninger av pcos? (Gir det mening?)

Jeg sliter med angst, depresjon, sliten,mye trett etc. Dessverre er pcos alt for lite forsket på i Norge 

Hva med barn? Kan jeg få det?! Jeg har jo «aldri» mensen!!

Du kan, men da må du eventuelt begynne på provera for å gi deg falsk mens og letzerol for å gi deg eggløsning 

Skrevet

Jeg fikk diagnosen før jeg fikk mine 2 siste barn. Det første barnet etter diagnosen tok litt tid å få til, fikk medikamenter for å hjelpe på eggløsning og hadde oppfølging på sykehus hver mnd. Men etter halvannet år ble jeg gravid.
Barn nr to etter diagnosen kom av seg selv som en overraskelse, da jeg trodde løpet var kjørt. Det var det altså ikke.
Har ikke vært plaget med kviser eller uønsket hårvekst, men hadde litt problemer med vekten i noen år. Nå er også det problemet borte, og jeg har ingen symptomer fra min PCOS. 

K 52

Anonymkode: 7f415...734

Skrevet

Jeg fikk pcos diagnose da jeg var på din alder og kjenner igjen tankene dine. Men nei, det er ikke håpløst!

Det som hjalp meg mest, var å bruke Metformin. Det gjorde at humøret mitt ble mer stabilt og syklusen ble også bedre. I tillegg er trening veldig viktig. 

Jeg har ikke brukt p-piller, men jeg har brukt medisiner for å få mensen og stoppe mensen. 

Jeg tror også det er viktig å jobbe med tankesettet og utfordre seg selv, prøve å se muligheter og ikke gå inn i svart-hvitt fella. Feks «ingen vil hjelpe meg» - er det sant, eller kan det hende at du bare ikke har møtt rett person ennå/ at noen vil hjelpe men ikke klarte det/ at noen har villet hjelpe deg men du ikke har lagt merke til det ?

Hvis du tenker alle/ingen er det lett å få en håpløshetsfølelse oppå sykdommen, som om ingenting nytter, og da blir det tungt og vanskelig. Du er ung, dette kommer til å ordne seg - helt sikkert! 

Anonymkode: 56441...cb3

Skrevet

Vi er mange med PCOS uten at det betyr at livene våre er håpløse :) Man kan leve et  normalt liv med PCOS. Jeg fant ut at jeg hadde det da jeg ikke ble gravid naturlig. Var 27 da jeg fikk diagnosen, så har hatt det i 3 år. Er normalvektig. Før det har jeg brukt hormonprevensjon som gjorde at sykdommen ikke var synlig siden jeg ikke hadde cyster på eggstokkene når jeg brukte hormonprevensjon, men når jeg slutta med det fikk jeg masse cyster. Jeg synes det er fordeler med å ha denne sykdommen faktisk, f.eks at jeg ikke blør hver mnd og at jeg bygger muskler kjemperaskt, og når jeg først har menstruasjon er det bare 3 dager med spotting. 

Jeg ble gravid med letrozol og har et barn på 1 år nå. Har ikke fått tilbake menstruasjon etter fødsel, men ammer fortsatt mye og har uansett ikke eggløsning naturlig så det kan godt vente et år til for min del :) 

Anonymkode: 77d1e...93c

Skrevet

Jeg fikk diagnosen etter en time hos fastlege for en ting og så reagerte han på at jeg hadde en kvise på leggen og spurte meg om mensen. Så sa han at siden jeg var "godt i hold" altså feit så tenkte han at jeg hadde PCOS og sendte meg til gynekolog som da ga meg diagnose og Diane som gjorde underverker på hud, vekt og syklus. Når jeg sluttet på p-pillene så var mensen relativt normal. 

Har aldri slitt psykisk så den biten har jeg heldigvis gått glipp av samme med uønsket hårvekst det har jeg heller ikke.

Når det kommer til barn så ble jeg gravid innenfor 9 måneder som er inennfor rammen av normalt og trengte ikke noe hjelp til å bli gravid. :) Kan legge til at etter jeg fikk barn så kom vekta tilbake og det er greit nok men huden har holdt seg fin. Men jeg hadde ikke kjempestore problemer med huden i utgangspunktet. En annen ting er at etter jeg fikk barn så er mensen som en jævla klokke, jeg har nå hatt mensen regelmessig i 13 år og jeg skal ikke ha flere barn så det er så unødvendig. Var og innom en gynekolog for og hun kommenterte at jeg mest synnsynlig ville være i stand til å få barn til jeg var rundt 50 med tanke på familiehistorie og egg... Det er visst heller ikke uvanlig at vi med PCOS er fruktbare lenge siden vi ofte har hatt uregelmessig og sjelden mens i ung alder. 

En venninne ble gravid med tvillinger forrige år og da var hun 43 og egentlig ferdig med barn og hu

Anonymkode: 03a2a...2a8

Skrevet

Lavkarbo kurerte meg for pcos. 

Anonymkode: 9e95f...e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...