AnonymBruker Skrevet 9. oktober #1 Skrevet 9. oktober Digitaliseringen har ført til kortere kommunikasjonslinjer mellom folket,men samtidig har den også bygd noen fysiske skott mellom folket Igjennom sosiale medier inkl. KG kan ein dele sine problemer, og utfordringer med totalt ukjente personer igjennom noen tastatrykk. Opplever "spesielt at den yngre genrasjon" er blitt mindre sosiale og de lever i sin egen verden saman med mobilen. Skal ein kontakte NAV, eller eit firma vert ein oppmodet om å heller kontakte dem på e-post, men det vil ta 2-3 dager før ein får tilbakemelding på den e-posten. Idag sitter folk å sender e-poster, og meldinger til hverandre, og mange vil tilsynelatende helst ikkje sjå kundene sine. Mange syke bruker idag mer energi på digital kommunikasjon frem -og tilbake med NAV en å pleie sin egen sykdom. Den fysiske kontaktene slik ein kjenner det fra tidligere er blitt historie, og det er vel noe som bør gi grunn til allvorleg bekymring når "folk slutter å snakke saman". Anonymkode: 74b02...6cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #2 Skrevet 9. oktober Både og. Mange som sliter med sosial angst eller kanskje bor øde til kan nå være mer sosial på nettet, gjennom spill eller SoMe. Alternativene for mange av disse hadde vært mer isolasjon og mindre sosial kontakt. Og det er jo ikke gjennom kundeservice man skal få sine sosiale behov mettet uansett. Anonymkode: 2cbe6...d82 2 1
Gladgutten79 Skrevet 9. oktober #3 Skrevet 9. oktober (endret) Ja, skulle ofte ting var som på det glade 90-tallet Endret 9. oktober av Gladgutten79 2 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #4 Skrevet 9. oktober Helt klart! Det er jo nesten umulig å komme ut og få personlig kundeservice. Man kan sitte i godstolen og ordne alt. Helt klart ødeleggende. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Både og. Mange som sliter med sosial angst eller kanskje bor øde til kan nå være mer sosial på nettet, gjennom spill eller SoMe. Alternativene for mange av disse hadde vært mer isolasjon og mindre sosial kontakt. Og det er jo ikke gjennom kundeservice man skal få sine sosiale behov mettet uansett. Anonymkode: 2cbe6...d82 For mange betyr det mye i en ensom hverdag og se et ansikt uansett om det er kundeservice bare. Jeg savner det veldig og vet at i den mest ensomme tida i mitt liv var høydepunktet og komme på butikken og få et hei fra kassadama. Jeg valgte den butikken som hadde de triveligste ansatte og det var viktigere enn pris. Så du skal ikke bagatellisere hva det betyr. Anonymkode: 42b0e...169 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #5 Skrevet 9. oktober Nei, jeg tror ikke det i sum. Jeg har kontakt med veldig mange flere enn jeg ville hatt uten digitalisering. Og den generasjonen som ikke er digitale i det hele tatt er utdøende. Anonymkode: be338...a79 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #6 Skrevet 9. oktober Nei, tvert i mot. Man kan jo velge akkurat hvor sosial man vil være fra time til time. Og det har fått meg i kontakt med hele Norge og hele verden jobbmessig. Har mange hundre flere kontaktpunkt og muligheter enn før digitale møter og chat ble vanlig. Holder også kontakten med gamle studievenner, familie, med mer, selv om vi bor langt fra hverandre. Særlig snap er en viktig kanal, og instastories. Der man før ofte mistet kontakten etterhvert som telefonene ble mer og mer sjeldne. Jeg kan velge om jeg drar inn på kontoret og er sosial, tar en kaffepause og felles lunsj. Eller om jeg vil jobbe hjemmefra, og ha mer effektive og korte møter og telefoner. Og blir jeg litt "skravlesyk" i lunsjen, slik som nå, så tar jeg bare en KG-pause. Eller facetimer en eldre forelder. Anonymkode: ddf52...970
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #7 Skrevet 9. oktober Idag sitter folk flest å sende e-poster til hverandre, og det har både fordeler-og bakdeler ettersom det kan vera greitt å få ting skriftleg ettersom ein snart ikkje kan feste sin lit til eit menneske ! Ein stor del av norges befolkning er ikkje så digitale, og føler derfor på utenforskapet, både eldre-og yngre ! Ja,ting kan læres også digitalt, men er ikkje sikkert bestemor på 75 + er så motivert. Ho bestemor på 75 + har ikkje lastet ned apper på bussen, trikken, toget, og autopass på ferga o.s.v, og er avhengi av fysisk bistand. Når ho bestemor på 75 + ikkje har noko nettverk, venner, bekjente som kan hjelpe ho sitter hun heller hjemme. Dessuten holder ein ikkje vedlike hus, og hjem, barnepass, m.m igjennom mobilen eller en dataskjerm. Når ein idag skal ringe til eit firma "får ein 5-6-7-8 valg " og når ein endeleg har komt i mål ,og fått tastet rett valg er ein nr. 14 i køen Skulle nyleg ringe kundeservice Vy buss på grunn av innstilt buss uten forhåndsvarsle men fekk da beskjed om at kundeservice oppnet i først kl. 08.30, men ein kunne nå dem på e-post. Anonymkode: 74b02...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #8 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Digitaliseringen har ført til kortere kommunikasjonslinjer mellom folket,men samtidig har den også bygd noen fysiske skott mellom folket Igjennom sosiale medier inkl. KG kan ein dele sine problemer, og utfordringer med totalt ukjente personer igjennom noen tastatrykk. Opplever "spesielt at den yngre genrasjon" er blitt mindre sosiale og de lever i sin egen verden saman med mobilen. Skal ein kontakte NAV, eller eit firma vert ein oppmodet om å heller kontakte dem på e-post, men det vil ta 2-3 dager før ein får tilbakemelding på den e-posten. Idag sitter folk å sender e-poster, og meldinger til hverandre, og mange vil tilsynelatende helst ikkje sjå kundene sine. Mange syke bruker idag mer energi på digital kommunikasjon frem -og tilbake med NAV en å pleie sin egen sykdom. Den fysiske kontaktene slik ein kjenner det fra tidligere er blitt historie, og det er vel noe som bør gi grunn til allvorleg bekymring når "folk slutter å snakke saman". Anonymkode: 74b02...6cf For min del har den økt velværet. Jeg har alltid vært det patetiske mobbeofferet, og mangler derfor sosiale koder for å opprette vennskap fysisk. I den digitale verdenen ser ingen det usikre kroppsspråket ditt, den keitete holdningen og stotringen. Jeg fikk plutselig gode venner og sosiale kanaler, der jeg før hadde ensomhet og stillhet. Anonymkode: 8b33c...835 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #9 Skrevet 9. oktober (endret) Hva eg skulle snakke med Vy og kundeservice om ser eg ikkje nokon grunn til å redgjøre overfor deg ! ! Eit kundeservicekontor bør vera tilgjengeleg "før kl 08.30" ' At dine foreldre 70 + er "godt opp og går" teknisk betyr vel ikkje at alle andre på 70 + er det. ? Anonymkode: 74b02...6cf Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 10. oktober av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #10 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva eg skulle snakke med Vy og kundeservice om ser eg ikkje nokon grunn til å redgjøre overfor deg ! ! Eit kundeservicekontor bør vera tilgjengeleg "før kl 08.30" ' At dine foreldre 70 + er "godt opp og går" teknisk betyr vel ikkje at alle andre på 70 + er det. ? Anonymkode: 74b02...6cf Her må du nok redegjøre. Anonymkode: 5d143...e19
Akhenaton Skrevet 9. oktober #11 Skrevet 9. oktober Gladgutten79 skrev (1 time siden): Ja, skulle ofte ting var som på det glade 90-tallet Samme her. Det er ingen som kan fortelle meg at ikke folk flest hadde det bedre og fikk mye mer ut av livene sine på 90-tallet enn de gjør i dag. Forskjellen er så stor at å prøve å gjøre en sammenligning nesten blir for dumt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #12 Skrevet 9. oktober Akhenaton skrev (2 minutter siden): Samme her. Det er ingen som kan fortelle meg at ikke folk flest hadde det bedre og fikk mye mer ut av livene sine på 90-tallet enn de gjør i dag. Forskjellen er så stor at å prøve å gjøre en sammenligning nesten blir for dumt. Bare om man har dettet helt av utviklingen. Jeg elsker 90-tallet. Men er så utrolig glad for at jeg får oppleve det vi har vært med på de siste årene. Akkurat nå er det superspennende med AI - alle mulighetene det gir i arbeidslivet og privat. Og hvordan jeg lærer mer hver eneste dag, og at det gjør livet mitt enklere og morsommere på mange måter. Anonymkode: ddf52...970
Akhenaton Skrevet 9. oktober #13 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare om man har dettet helt av utviklingen. Jeg elsker 90-tallet. Men er så utrolig glad for at jeg får oppleve det vi har vært med på de siste årene. Akkurat nå er det superspennende med AI - alle mulighetene det gir i arbeidslivet og privat. Og hvordan jeg lærer mer hver eneste dag, og at det gjør livet mitt enklere og morsommere på mange måter. Anonymkode: ddf52...970 Jeg er selv teknologioptimist. Men det er vi som skal bruke teknologien, og ikke omvendt. Og når du ser hvor enormt mye tid Hvermansen bruker på å stirre inn i den jævla telefonen sin hver dag, så skjønner du at folk lar seg bli brukt. En betydelig andel av befolkningen er rett og slett avhengige av dingsene sine, og sånt gir ikke akkurat økt livskvalitet. Det har ikke akkurat vist seg å være så gunstig for folks hjernehelse heller. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #14 Skrevet 9. oktober Akhenaton skrev (2 minutter siden): Jeg er selv teknologioptimist. Men det er vi som skal bruke teknologien, og ikke omvendt. Og når du ser hvor enormt mye tid Hvermansen bruker på å stirre inn i den jævla telefonen sin hver dag, så skjønner du at folk lar seg bli brukt. En betydelig andel av befolkningen er rett og slett avhengige av dingsene sine, og sånt gir ikke akkurat økt livskvalitet. Det har ikke akkurat vist seg å være så gunstig for folks hjernehelse heller. Digitalisering og sosial kontakt, og hjelpemidler, handler jo nettopp om at vi bruker den. Å se på en skjerm er en helt annen diskusjon, som ikke er i nærheten av tema i denne tråden. Anonymkode: ddf52...970
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #15 Skrevet 9. oktober Det tristeste jeg ser er når gamle mennesker står lenge og venter på at en person skal komme til kassa i butikken, fordi noen butikker sparer enormt på å droppe å ha nok ansatte pga. selvbemanningskassene... de ser ofte forvirret og lei seg ut der de står. Grådigheten holder på å gjøre samfunnet vårt skikkelig trist. Anonymkode: f72d6...fff 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #16 Skrevet 9. oktober https://www.facebook.com/forsvaretsseniorforbund/posts/visste-du-atvisste-du-at-det-finnes-hjelp-for-deg-som-føler-deg-utenfor-den-digi/1116116260736502/ Det finnes ikkje noen eksakt oversikt over det antall digitale utenforskapet i befolkningen på grunn av at mange føler seg "mobbet" når vedgår, og erkjenner at de ikkje kan betjene en smarttelefon, eller nettbrett.o.s.v Her har stat -og kommuner sviktet mange i å oppgradere seg, og slett ikkje alle har eit nettverk som kann støtte, hjelpe dem, og vergrer seg også for å spørre. Ekstremveret "Amy" var eit vitnesbyrd om at til mer digitalisering... "til mer sårbare" når strømnettet svikter, og dette er noe mange som bor langs vår verharde kystlinje har tatt høgde for. Tidligere hadde dei fleste en fasttelefon, og det skulle mye ver til før "kolaps" Anonymkode: 74b02...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #17 Skrevet 9. oktober Gleder meg til det kommer roboter man kan ha som tjener i huset. Det kommer til å bli noe alle ønsker seg. Og de er om få år klar til masseproduksjon. De fleste vil heller ha et forhold til en robot enn å ha et komplisert drama forhold med en kranglete dame. Anonymkode: 839c5...a5a 1
Akhenaton Skrevet 9. oktober #18 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Digitalisering og sosial kontakt, og hjelpemidler, handler jo nettopp om at vi bruker den. Å se på en skjerm er en helt annen diskusjon, som ikke er i nærheten av tema i denne tråden. Anonymkode: ddf52...970 Nå aner jeg ikke om jeg snakker med samme person i og med at dere av en eller annen merkelig grunn har behov for å skrive som "AnonymBruker" her. Men uansett, når avhengigheten og det at der så lettvint gjør at mange bare blir sittende hjemme med en eller annen chat-app istedenfor å faktisk komme seg ut av huset og henge med folk, så vil jeg nok si at det er "i nærheten av tema i denne tråden." 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #19 Skrevet 9. oktober Akhenaton skrev (10 minutter siden): Nå aner jeg ikke om jeg snakker med samme person i og med at dere av en eller annen merkelig grunn har behov for å skrive som "AnonymBruker" her. Men uansett, når avhengigheten og det at der så lettvint gjør at mange bare blir sittende hjemme med en eller annen chat-app istedenfor å faktisk komme seg ut av huset og henge med folk, så vil jeg nok si at det er "i nærheten av tema i denne tråden." Det står forskjellige anonymkoder under innleggene som er unike for hver enkelt bruker. Anonymkode: 5d143...e19
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #20 Skrevet 9. oktober Verste som har skjedd mennesket i nyere tid er smarttelefonen og sosiale media. Anonymkode: f5cbb...b12 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå