AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:28 #1 Skrevet torsdag kl. 09:28 noen som vet? først var det vel at det skulle skrus av i løpet av høsten. Men så har jeg faktisk hørt ssnakk om at ting ikke kommer til å sluttee å fungere før til neste år? Anonymkode: 18d6d...eb1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:37 #2 Skrevet torsdag kl. 09:37 Jeg hørte at det ikke skulle fjernes. Folk med eldre mobiler må ha mulighet til å ringe nødnumrene. Anonymkode: d31b6...ad5
Bålkaffe Skrevet torsdag kl. 09:51 #3 Skrevet torsdag kl. 09:51 Det er oppsummert her: https://www.nrk.no/buskerud/na-stenges-2g-nettet-_-dette-betyr-det-for-deg-1.17466964 Sitat Telia starter nedstengningen av 2G-nettet i Buskerud natt til 19. august 2025, med resten av landet innen utgangen av 2025. ICE har allerede stengt, mens Telenor venter til 2027.
Infectious Skrevet torsdag kl. 20:58 #4 Skrevet torsdag kl. 20:58 Kommer an på. Har du Telia eller en operatør som bruker Telianettet, er nedstengningen allerede påbegynt. Det skjer fylkesvis, og kommer helt an på hvor i landet du befinner deg. Alle fylker skal være ferdig nedstengt i desember. Her har du en fylkesvis liste: https://www.telia.no/nett/2g-utfasing/omrader/ Dersom du har Telenor eller en operatør som bruker Telenornettet, vil nedstengning skje mot utgangen av 2027. Telenor har ikke kommet med noen stengningsplan helt enda. Ice har aldri hatt eget 2G nett, men tidligere leide de det hos Telia, og etter overføring til Telenor som gjestenett, har de ikke lenger noen 2G avtale. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:36 #5 Skrevet lørdag kl. 09:36 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 11.37): Jeg hørte at det ikke skulle fjernes. Folk med eldre mobiler må ha mulighet til å ringe nødnumrene. Anonymkode: d31b6...ad5 Ingen har så gamle mobiler Anonymkode: 024d0...ca8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:44 #6 Skrevet lørdag kl. 09:44 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen har så gamle mobiler Anonymkode: 024d0...ca8 det kan selvfølgelig være ganske mange som har sånne telefoner jo! spesielt eldre folk, som ikke forstår noe særlig på teknologi. Så de kan sikkert få en del problemet med å skaffe seg ny telefoner, og få passende SIM-kort til dette, og få alt sånn til å fungere som ddet skal. Anonymkode: 18d6d...eb1
TBL12 Skrevet lørdag kl. 09:47 #7 Skrevet lørdag kl. 09:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen har så gamle mobiler Anonymkode: 024d0...ca8 Telefonen trenger egentlig ikke være så gammel. Enkelte telefoner som har støtte for 4G dataoverføring kan likevel ikke være kompatible med tale over 4G. Operatørene har god oversikt over hvor mange telefoner som benytter 2G nettet, de har også varslet alle abonnenter om stenging. Det bør dermed ikke komme overraskende på så mange, ved de kan gjøre tiltak og få nødvendig hjelp i forkant av stenging.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:54 #8 Skrevet lørdag kl. 09:54 Mange systemer går fortsatt på 2G. Som f.eks. Brannvarslingssystemer, nødknapp i heiser og andre overvåknings- og alarmsystemer. Anonymkode: 6c2cf...f37
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:55 #9 Skrevet lørdag kl. 09:55 TBL12 skrev (7 minutter siden): Telefonen trenger egentlig ikke være så gammel. Enkelte telefoner som har støtte for 4G dataoverføring kan likevel ikke være kompatible med tale over 4G. Operatørene har god oversikt over hvor mange telefoner som benytter 2G nettet, de har også varslet alle abonnenter om stenging. Det bør dermed ikke komme overraskende på så mange, ved de kan gjøre tiltak og få nødvendig hjelp i forkant av stenging. Har man ikke 4g så har man 3g Anonymkode: 024d0...ca8
Slarti Skrevet lørdag kl. 10:06 #10 Skrevet lørdag kl. 10:06 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): det kan selvfølgelig være ganske mange som har sånne telefoner jo! Problemet er at simkort ikke funker funker i så gamle telefoner, det er lenge siden 4g er standart. Til og med gamle DORO-telefoner har 4g Har en gammel 3g-telefon selv (HTC) og den nekter å lese simkortene man har i dag i Norge. Vet det er det samme med gamle NOKIA-telefoner, og motorla. Så nei. er nok ikke ganske mange som har slike telefoner. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har man ikke 4g så har man 3g Anonymkode: 024d0...ca8 Vel.... Det ble stengt for 4 år siden. Sitat I Telenors nett brukte vi to ulike frekvenser på 3G. Den ene frekvensen avviklet vi i 2019, og den ble primært brukt langs veier, langs kysten og ved mindre tettsteder. I januar 2021 slukket vi også den siste frekvensen, som ble brukt i større byer og tettsteder.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:07 #11 Skrevet lørdag kl. 10:07 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har man ikke 4g så har man 3g Anonymkode: 024d0...ca8 men 36 er vel skrudd av for lengst. så man er vel nødt til å skaffe seg 4g eller 5g. Anonymkode: 18d6d...eb1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:11 #12 Skrevet lørdag kl. 10:11 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 11.37): Jeg hørte at det ikke skulle fjernes. Folk med eldre mobiler må ha mulighet til å ringe nødnumrene. Anonymkode: d31b6...ad5 De eldre taklet at NMT ble slått av også. Anonymkode: 53284...9b0 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:14 #13 Skrevet lørdag kl. 10:14 Slarti skrev (6 minutter siden): Problemet er at simkort ikke funker funker i så gamle telefoner, det er lenge siden 4g er standart. Til og med gamle DORO-telefoner har 4g Har en gammel 3g-telefon selv (HTC) og den nekter å lese simkortene man har i dag i Norge. Vet det er det samme med gamle NOKIA-telefoner, og motorla. Så nei. er nok ikke ganske mange som har slike telefoner. Vel.... Det ble stengt for 4 år siden. Stengt før 2g? Anonymkode: 024d0...ca8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:19 #14 Skrevet lørdag kl. 10:19 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ingen har så gamle mobiler Anonymkode: 024d0...ca8 Jo fins er og en del hjelpemidler, en del i rør til vann og kloakk, hundepeiler Ser og epilepsi alarmen som ungdommen har er 2 g, så vi venter på ny, men med beskjed at egentlig er det 4 år fortidlig for å få ny Anonymkode: 7ffa8...43d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:22 #15 Skrevet lørdag kl. 10:22 Vi fikk byttet alarm boksen fra Verisure nå pga stenging av 2g i 2027. Men jeg ser også det står på enkelt bilannonser på Finn at biler kan påvirkes av dette. Mulig dumt spørsmål, men noen som vet hvordan? Dette sto på annonser for biler nyere enn 2020. Anonymkode: 29696...70f
Slarti Skrevet lørdag kl. 10:26 #16 Skrevet lørdag kl. 10:26 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Stengt før 2g? Anonymkode: 024d0...ca8 Ja. Det ble stengt når VoLTE ble standard på alle nye telefoner. Da trengte men ikke 3g for å føre samtaler, og de få telefonene som ennå ikke støttet VoLTE droppet til 2g Dem trengte frekvenser til 4g og 5g Operatørene har alltid hatt full kontroll på hvordan mobiler som brukes på dems nettverk. At 2g stenges er bare bra når det kommer til sikkerhet. Det er sykt enkelt å avslutte trafikk på 2g. Det er mange år siden krypteringen ble brutt. Så av sikkerhetsmessige årsaker vil den bort fra 2g
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:38 #17 Skrevet lørdag kl. 10:38 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ingen har så gamle mobiler Anonymkode: 024d0...ca8 En i familien har en 20+ år gammel nokia, den fungerer fortsatt bra. Men vedkommende er jo forberedt på å bytte. Anonymkode: fc038...583
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:11 #18 Skrevet lørdag kl. 11:11 Jeg har gammel nokia med OneCall abonnement nå. Men hvis jeg bytter til Telenor så vil mobilen fortsatt virke til 2027? Jeg vil ikke ha ny mobil, det trenger jeg ikke Anonymkode: 0671c...1e5
Slarti Skrevet lørdag kl. 11:19 #19 Skrevet lørdag kl. 11:19 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har gammel nokia med OneCall abonnement nå. Men hvis jeg bytter til Telenor så vil mobilen fortsatt virke til 2027? Jeg vil ikke ha ny mobil, det trenger jeg ikke Anonymkode: 0671c...1e5 Med forbehold om at den klarer å lese simkortet du får. En del gamle telefoner sliter med å lese simkort laget for 4g og 5g.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:42 #20 Skrevet lørdag kl. 11:42 Mobilen min tar 4G står det. Men ikke noe mer enn det. Slarti skrev (22 minutter siden): Med forbehold om at den klarer å lese simkortet du får. En del gamle telefoner sliter med å lese simkort laget for 4g og 5g. Anonymkode: 0671c...1e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå