Gå til innhold

Føler meg ensom om kveldene med samboer - noen som har vært i lignende situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har bodd sammen med samboeren min i ca et år nå. Vi bor i en liten leilighet på ca 50kvm, med ett soverom.

Selv jobber jeg turnus, og er på jobb ca 2 kvelder i uka. Da jeg var singel fylte jeg resten av uka med mye vennetid, og gikk på dater. Eksempelvis hadde jeg besøk av venninner ca 1-2 kvelder i uka (middagsbesøk, innom og ta en kaffe etc). Gikk på litt dater, kanskje 1 gang i uka, og der gikk en kveld. I helgen var jeg gjerne invitert bort et sted, eller hadde invitert folk til meg. Totalt sett har jeg alltid synes det er hyggelig og være sosial, og trivdes godt med det. Svingende hvor mye hver uke selvfølgelig, men alltid hatt noe å gjøre.

Da jeg ble kjæreste med (nåværende) samboer traff vi hverandre flere dager i uka, og gjorde da ting. Dro på bowling, så på film sammen, spiste middag/drakk en flaske vin og pratet etc. Sosiale greier.

Nå føler jeg meg mer og mer isolert. Samboer synes ofte det er greit og bruke kvelden til å spille, eller sløve foran TVen og se på et eller annet program (i stillhet).

Jeg blir ofte sittende i sofaen alene og kjede meg hele kvelden, mens han sitter i stua og gamer på pc'en sin med headset. Eller så sitter vi og ser på et program jeg igrunn ikke har lyst til å se på, eller finner spennende.

Det jeg tidligere brukte tiden min på kan jeg liksom ikke lenger. Det er ikke det samme og ha venninner her flere dager i uka, hvis han sitter i stua han også. Jeg "kan" ikke invitere venninner på kaffe, fordi han også er i stua. Den jeg gjerne skulle gått på date med (han) går jeg jo ikke på date med hver uke lenger - han begrunner dette ofte økonomisk at det er dyrt. Han er alltid hjemme.

Jeg er ikke spesielt glad i å se på TV, og jeg føler distansen blir så tydelig når jeg sitter og kjeder meg og han sitter i sin egen verden og spiller. Jeg tror for hans del har det en veldig avslappende verdi og få drive med sitt. Jeg så liksom ikke denne delen av han når vi datet. Jeg tror også at jeg er av typen som behøver kontinuerlig investering i kvalitetstid og samtale sammen for å føle meg nær, mens han synes å være stille i hverandres selskap er hyggelig og flott.

Jeg merker også at når kvelden kommer, og vi skal legge oss, så har jeg mistet all lyst på intimitet og sex, fordi jeg ikke føler meg spesielt nær han. Men han føler seg da uthvilt og oppladet (samlet sosiale krefter) og vil gjerne ha nærhet. Jeg tar ofte også initiativ til å legge meg en stund før han, fordi jeg blir helt gal av å kjede meg sånn. Har gjerne da sittet 3-4 timer alene og scrollet og "sett på tv" (hatt på noe i bakgrunnen), og er helt utsultet på (for meg) verdifull stimuli.

Er det noen andre som har vært i lignende situasjon som har noen bedre løsning på dette? Eller som har fått det bedre?

Anonymkode: 78eeb...1ff

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen.

Gift 3 barn herdette er mitt liv,

jobb, middag, følge barn på x antall ting, kommer hjem så vil vi ha ro og sitter å scroller på hver sin iPad og småprater litt

Anonymkode: c3b53...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Dere er forskjellige. 

Jeg gamer selv og må enten ha en partner som klarer seg selv eller en som gamer som meg. Nå er jeg så gammel at mange menn på min alder som gamer er noen slappfisker så de er ikke min cup of tea så jeg har som regel hatt kjærester som elsker trening og jobber turnus. Da går de på treningssenter å får ut energien og jeg får sitte fred. Man må jo ha egne hobbier i et forhold og, å konstant være rundt hverandre er for meg oppskriften på å bli lei.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok avsluttet forholdet og gått tilbake til det som gir deg glede som er mer veninnekvelder og sosialisering. 

Anonymkode: 00d64...173

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok avsluttet forholdet og gått tilbake til det som gir deg glede som er mer veninnekvelder og sosialisering. 

Helt enig. 

Anonymkode: 57e57...60e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner meg igjen. Han var så tiltaksløs at han ikke engang gadd å forlate leiligheten eller finne på noe med vennene sine. Så jeg droppet rett og slett venninnebesøk hjemme hos meg, for i den knøttlille leiligheten vi hadde ville det innebært at han hadde sittet omtrent oppå oss. Savner ikke den gjøken i det hele tatt.

Har forøvrig bodd i flere små leiligheter i ettertid, med andre kjærester. Men der har vi vært flinke til å gi hverandre space, komme oss ut og gi hverandre alenetid.

Du er rett og slett sammen med feil fyr for deg.

Anonymkode: 66ca8...eee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På tide å gå videre. Blir enda verre hvis man får barn oppi det her. 

Anonymkode: 96304...e57

• Liker 2
Skrevet

Må jo prøve å snakke med ham først da... Folk KAN justere prioriteringer. Men etter hvert er det jo viktig med egentid og egne (og felles) aktiviteter i forhold, og det blir nødvendigvis en del kvelder foran TVen uten å dype samtaler.... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, kjenner meg igjen. Han var så tiltaksløs at han ikke engang gadd å forlate leiligheten eller finne på noe med vennene sine. Så jeg droppet rett og slett venninnebesøk hjemme hos meg, for i den knøttlille leiligheten vi hadde ville det innebært at han hadde sittet omtrent oppå oss. Savner ikke den gjøken i det hele tatt.

Har forøvrig bodd i flere små leiligheter i ettertid, med andre kjærester. Men der har vi vært flinke til å gi hverandre space, komme oss ut og gi hverandre alenetid.

Du er rett og slett sammen med feil fyr for deg.

Anonymkode: 66ca8...eee

Han er veldig sjeldent ute og gjør noe med venner. De prater mest sammen over gaming, og sender hverandre memes etc. De ses når det er et arrangement f.eks (en fest e.l), men aldri noe ellers. Dette skjer ca en gang hver 3-6 måned. Han jobber 08-16, så han er alltid hjemme på kvelden. Jeg får aldri noen anledning til å være hjemme alene en kveld, invitere venninner på vin etc. Jeg føler jeg blir gal av dette.

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Jann111 skrev (1 minutt siden):

Må jo prøve å snakke med ham først da... Folk KAN justere prioriteringer. Men etter hvert er det jo viktig med egentid og egne (og felles) aktiviteter i forhold, og det blir nødvendigvis en del kvelder foran TVen uten å dype samtaler.... 

Vi har pratet sammen om det tidligere, men det sklir liksom alltid ut igjen. Jeg vet at det er vikig med "både og" - men jeg føler det blir mindre og mindre samtaler, date-nights etc, og mer og mer alenetid. Jeg kan ikke gjøre mine aktiviteter fordi han alltid er hjemme/tilstede, og han gjør sin aktivitet "hele tiden".

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik hadde vi det også. Vi bor på 44 kvadrat og han er skjermavhengig. 

Men nå har jeg faste aktiviteter ute av huset hver dag. Det tok noen år før jeg fikk omstilt meg. Og det var en sorg å gå fra et liv likt som ditt, til et stille liv med en asosial type. Slik som du har det. 

Anonymkode: 6757c...4cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har pratet sammen om det tidligere, men det sklir liksom alltid ut igjen. Jeg vet at det er vikig med "både og" - men jeg føler det blir mindre og mindre samtaler, date-nights etc, og mer og mer alenetid. Jeg kan ikke gjøre mine aktiviteter fordi han alltid er hjemme/tilstede, og han gjør sin aktivitet "hele tiden".

TS

Lag kode på pc....han får game når han gjør noe for deg. Så kan du se hvem som kommer først.

Og om han setter gaming før deg..finn deg ny....og iallefall ikke få barn med han 

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig tror jeg forholdet er dødsdømt, dere er for ulike. Men kan han game på soverommet noen ganger, slik at du iallfall kan ha besøk? Ellers så kan du jo møte venner på aktiviteter utenfor hjemmet, enten dere går tur, går på café eller har en aktivitet.

Anonymkode: 8b67a...3c7

Skrevet

Skjønner at du blir veldig uinspirert av å sitte sånn «oppå» ham i liten leilighet og «venter» på at han skal ha overskudd. Tenker det er positivt at du ser at dere er forskjellige - at gaming og å være hjemme er det som gir ham påfyll, mens det sosiale ute med venner gir deg påfyll. Hvis dette er en fyr du egentlig har det veldig bra med, når dere begge får oppfylt behovene deres, tror jeg absolutt dette kan jobbes med. Er det noen grunn til at du ikke er ute med venner like ofte, selv om dere ikke like enkelt kan være hos deg? 😊 Hos oss var store deler av utfordringen løst da vi flytta til en treroms. Da kunne jeg ha besøk av hjertens lyst, mens han kunne trekke seg tilbake til rommet med PC og sofa om han trengte det. Skjønner jo veldig godt at ikke alle har mulighet for den løsningen da. Men for oss er det løsningen som gjør at det funker. 

AnonymBruker
Skrevet

Men, hvorfor bor du sammen med ham? 

Anonymkode: 1ae42...cb8

AnonymBruker
Skrevet

Dere er forskjellige og har forskjellig behov. Jeg er som din samboer og vil ha rolige kvelder etter jobb. Jeg har venner, men treffer dem ikke så ofte. Tilbringer kvelder og helger med gaming og filmer/TV-serier mye og storkoser meg med det.

Nå har jeg en samboer som er akkurat lik, så det fungerer veldig fint. Men jeg var mer aktiv før. Da drev jeg aktivt med hobbyer og var ute flere kvelder i uken og ofte i helgene. Du kan vel gjøre det samme? Lag ditt eget liv og gjør dine interesser, ikke vær avhengig av at han skal "underholde" deg.

Anonymkode: cdccc...687

AnonymBruker
Skrevet

Dere er så ulike at jeg tror ikke det har noe for seg for dere å være sammen. Jeg er mer som din samboer, jeg kunne nok inngått kompromiss om jeg følte jeg måtte, men det er jo ikke det jeg innerst inne hadde ønsket å gjøre - da sklir det alltid ut etterhvert.

Anonymkode: f8a05...175

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS

Dess større grunn til å avslutte. Han ønsker ikke en endring. Han er fornøyd med tingenes tilstand. Hvis du vil ha en endring, må du gjøre den selv. 

Anonymkode: 57e57...60e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke klart å vært i ett slikt forhold! 

Kan han ta pcen på soverommet så du får stuen med venninner?

Eller blir det da dumt i forhold til at han gamer å bråker når du skal sove?

At han gamer er en ting, men at han ser tv,gamer,scroller og ikke er tilstede i forholdet i det hele tatt, nei, aldri om jeg hadde giddet! Å gjøre ting hver for seg er greit, men ekstremt viktig å gjøre ting sammen og. 1år er kort tid, sø enten snakke med han om dette eller parterapaut! Om ikke så hadde jeg gått!

Anonymkode: 93752...1ce

• Nyttig 1
Skrevet

Kan det være at han kan noen kvelder gå hjem til venner eller foreldre, så kan du ha en venninnekveld?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at han vil være i et forhold i det hele tatt om han aldri vil gjøre noe med deg. Da blir det jo liksom tullete hele opplegget. Man skal jo ville ta hensyn til og tilbringe tid med kjæresten og. Må jo være veldig sårende når den ene er sånn. Er ikke bra når man bare skal sitte foran skjermer.

Anonymkode: b82a4...e74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...