AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #1 Skrevet 9. oktober 2025 Planlegger langhelg til Berlin til våren. Har aldri vært der før. Noen som kan anbefale et sentralt og bra hotell? Jeg vet ikke sentralt i forhold til hva, men det kan du kanskje fortelle meg? 🙂 Anonymkode: 77902...7b9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2 Skrevet 9. oktober 2025 Hvilket budsjett du har er jo vesentlig? Mitt tips er midt på treet. Vi synes det er greit å bo sentralt midt i gamle vest-Berlin, slik vi nesten alltid har gjort – helt siden før muren falt. Det er sentralt mtp shopping og spisesteder, sentralt mtp toget, veldig praktisk i forhold til de to viktigste bussrutene for turister mellom øst- og vestdelen av byen. De siste årene har vi bodd på Lindner Hotel Berlin Ku’damm, greie rom, god frokost og virkelig midt i smørøyet. Anonymkode: 0edf6...be4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #3 Skrevet 9. oktober 2025 Scandic Berlin Potsdamer Platz. Rimelig, sentralt og trygt område. Fine rom med god isolering. Rett ved u-bahn. Anonymkode: fd064...669 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #4 Skrevet 13. oktober 2025 Anbefaler Hilton Berlin rett ved Gendarmenmarkt. Det e rikke det billigste men heller ikke så dyrt. Anonymkode: 1a17b...216
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #5 Skrevet 14. oktober 2025 Jeg vil også si at det spørs litt hva du har planer om å gjøre og oppleve i Berlin. Jeg har bodd og studert i Berlin for 20 år siden, og har vært tilbake minst en gang i året siden. Jeg registrerer at veldig mange turister (iallfall blant venner og bekjente) velger å bo i områdene rundt Ku’damm (tidligere vest). Felles for de fleste jeg kjenner som har bodd i dette området, er at de sier at de opplevde Berlin som litt generisk, kjedelig, turistifisert etc. Og det er ikke så rart - for i områdene rundt Ku’damm er det lite annet enn hoteller, kjedebutikker, kontorer og overprisede restauranter som er rene turistfeller. Berlinere selv oppholder seg sjeldent i dette området - hvis de er der, er det stort sett «på gjennomreise». Så kan man selvsagt likevel velge å bo der - men da bør man være bevisst på nettopp det, at dette området overhode ikke representerer Berlin slik Berlin egentlig er, og oppleves for oss som kjenner byen godt. Det er for øvrig litt det samme med området akkurat rundt Alexanderplatz, men der er man iallfall nærmere mange av de mer spennende bydelene (som Prenzlauer Berg, Kreuzberg og Friedrichshain). Når det gjelder konkrete hoteller så har jeg dessverre ingen anbefalinger, jeg bor alltid på Airbnb når jeg er der. Men det er masse rimelige kjedehoteller over hele byen, også i bydelene jeg nevnte over. Anonymkode: b7ba0...e6a 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #6 Skrevet 14. oktober 2025 Bodde på IntercityHotel Berlin Central Station i sommer. Rett ved siden er Berlin haupbahnhof, sentralstasjonen. Stort fint hotell med god frokost. Billig og bra hotell. Meininger hotell ligger ved siden, men det er et grisete hotell og ungdommen bor der. Anonymkode: a3f99...bcb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #7 Skrevet 14. oktober 2025 Kommer veldig an på hvilke interesser du har. Ville ha valgt ut fra hva du liker å gjøre om kveldene. Selv legger jeg vekt på å bo nær S-Bahn eller U-Bahn, og gjerne i nærheten av Friedrichstraße, Hackerscher Markt eller Savignyplatz. Liker ikke å bo ved Alexanderplatz. Om du ankommer svært sent eller har avreise veldig tidlig, ville jeg også ha lagt vekt på god forbindelse da. Selve hotellet bryr jeg meg mindre om. Har bodd mange forskjellige steder. Ser alltid på beliggenhet først, og leser deretter anmeldelser av hotell i nærheten. Anonymkode: de937...b84 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #8 Skrevet 14. oktober 2025 Har vært i Berlin 10+ ganger, bodd og studert der. Det er en milliard hoteller i Berlin.. bare velg et i sentrum'ish i nærheten av en S-bahnstation eller buss mot sentrum. Anonymkode: ec0d6...e75
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #9 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil også si at det spørs litt hva du har planer om å gjøre og oppleve i Berlin. Jeg har bodd og studert i Berlin for 20 år siden, og har vært tilbake minst en gang i året siden. Jeg registrerer at veldig mange turister (iallfall blant venner og bekjente) velger å bo i områdene rundt Ku’damm (tidligere vest). Felles for de fleste jeg kjenner som har bodd i dette området, er at de sier at de opplevde Berlin som litt generisk, kjedelig, turistifisert etc. Og det er ikke så rart - for i områdene rundt Ku’damm er det lite annet enn hoteller, kjedebutikker, kontorer og overprisede restauranter som er rene turistfeller. Berlinere selv oppholder seg sjeldent i dette området - hvis de er der, er det stort sett «på gjennomreise». Så kan man selvsagt likevel velge å bo der - men da bør man være bevisst på nettopp det, at dette området overhode ikke representerer Berlin slik Berlin egentlig er, og oppleves for oss som kjenner byen godt. Det er for øvrig litt det samme med området akkurat rundt Alexanderplatz, men der er man iallfall nærmere mange av de mer spennende bydelene (som Prenzlauer Berg, Kreuzberg og Friedrichshain). Når det gjelder konkrete hoteller så har jeg dessverre ingen anbefalinger, jeg bor alltid på Airbnb når jeg er der. Men det er masse rimelige kjedehoteller over hele byen, også i bydelene jeg nevnte over. Anonymkode: b7ba0...e6a Jeg har også bodd i Berlin, men selv om jeg er enig i at jeg vil fraråde å bo i Mitte eller rett på Ku’damm, så tenker jeg at siden ts er i Berlin for første gang er det sannsynligvis nettopp de typiske turisttingene hun skal se - og mange av dem er jo ganske sentrale. Og da er det kjipt å bo langt unna. Men å kjøre rundt med s-bahn for eksempel er jo kjempefint, for eksempel til Mexicoplatz, dra til Krumme Lanke og ta en tur i parken eller til Potsdam. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bodde på IntercityHotel Berlin Central Station i sommer. Rett ved siden er Berlin haupbahnhof, sentralstasjonen. Stort fint hotell med god frokost. Billig og bra hotell. Meininger hotell ligger ved siden, men det er et grisete hotell og ungdommen bor der. Anonymkode: a3f99...bcb Jeg hadde ikke bodd ved Hauptbahnhof om jeg kunne velge, belastet område. Lite sannsynlig at noe skjer, men det er ikke spesielt hyggelig. Anonymkode: fd064...669
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #10 Skrevet 14. oktober 2025 Berlin er digert - det er ikke normal gangavstand mellom de ulike områdene. Så jeg hadde valgt ønsket område før et konkret hotell. Anonymkode: 4ec86...eb0
TheLegendBellaGoth Skrevet 20. oktober 2025 #11 Skrevet 20. oktober 2025 Vi var i Berlin i sommer å tenkte å bo på nyåpnede Radisson Collection Hotel Berlin, men vi endte opp på kunsthotellet Art'otel Berlin Mitte. Det ligger 50 meter unna metroen og den kom hvert 4. minutt. Det var også busstopp rett over gaten. Fin frokost og hyggelig folk, ikke langt fra Sentrum. Vi gikk forbi det andre hotellet vi egentlig hadde tenkt å bo på. Og jeg tenkte bare giiid! Her var det mye folk og bråk, så vi var strålende fornøyd der vi bodde fordi det var mye roligere. Det er bare et 4 stjerners istedenfor 5 stjerner, men vi følte ikke behov for å gå på spa eller noe slikt og det var veldig rent 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #12 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 14.10.2025 den 20.33): Jeg har også bodd i Berlin, men selv om jeg er enig i at jeg vil fraråde å bo i Mitte eller rett på Ku’damm, så tenker jeg at siden ts er i Berlin for første gang er det sannsynligvis nettopp de typiske turisttingene hun skal se - og mange av dem er jo ganske sentrale. Og da er det kjipt å bo langt unna. Men å kjøre rundt med s-bahn for eksempel er jo kjempefint, for eksempel til Mexicoplatz, dra til Krumme Lanke og ta en tur i parken eller til Potsdam. Jeg hadde ikke bodd ved Hauptbahnhof om jeg kunne velge, belastet område. Lite sannsynlig at noe skjer, men det er ikke spesielt hyggelig. Anonymkode: fd064...669 Null problem å bo der. Har alltid bodd der. Anonymkode: a3f99...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #13 Skrevet 29. oktober 2025 Og hvis man ønsker å oppleve å høre at naboen har sex, uten at hotellet skal oppleves ekkelt, hvor bor man da? Anonymkode: 77902...7b9
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #14 Skrevet 30. oktober 2025 Jeg bodde på Michelberger Hotel sist jeg var der (for 15 år siden... så kan nok ha skjedd endringer nå). Vi likte oss i Friedrichshain-området, liker å utforske strøk som ikke er helt A4. Husker at det var en TV-kanal som viste The big lebowski på repeat 24 timer i døgnet. Og t-bane rett ved. Anonymkode: 33797...2f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå