Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt en pensjonskalkulator og hvis jeg pensjonerer meg når jeg er 72 år, så blir utbetalingen før skatt på 630.000 i året? 

Er det en grei pensjon ? 

Hva er median pensjon for folk flest?

Anonymkode: 89ceb...7f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har brukt en pensjonskalkulator og hvis jeg pensjonerer meg når jeg er 72 år, så blir utbetalingen før skatt på 630.000 i året? 

Er det en grei pensjon ? 

Det er mer enn jeg har i lønn i full stilling, så jeg hadde definitivt vært strålende fornøyd med en slik pensjon.

Anonymkode: 0bcff...89d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 560 000 hvis jeg går av 68 år. Men jeg skal spare enda mer privat. Har en del i privat fond til pensjon. Så ønsker ikke å gå ned så mye i «lønn» når den tid kommer. Derfor prøver jeg å tenke smart i forhold til pengene mine. Jeg har over 20 år igjen av arbeidslivet. 

Anonymkode: 759d5...4df

• Liker 1
Skrevet

Hva man får er avhengig av så mye. Lønn, hvilken ordning arbeidsgiver har for sparing, hvilken risiko du tar, når du går av. Det som er viktig er at man tidlig gjør en sammenligning av hvor stor pensjonen er ifht lønna man har så man kan ta grep som å spare eller betale ned gjeld eller nedskalere bolig/livsstil så man er i en sånn situasjon at man kan leve godt på det man får.

AnonymBruker
Skrevet

Den er også forventet å gå ned... Eldrebølgen er for stor. Samtidig som det er en økende fare for at helsevesen ikke vil ta unna, og man vil trenge private tjenester. 

Å spare til pensjon privat er veldig viktig å nødvendig. Uavhengig av hva det nå er estimert at man får. 

Anonymkode: a3611...0c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jublet hvis jeg gikk opp 100 000 ved å gå av med pensjon. :D 

Anonymkode: 38300...ce9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 62 neste år og tar ut pensjon, den offentlige pensjonen blir i underkant av 500 000 før skatt pr år

Jeg kan ta ut omtrent det samme i noen og tyve år fra mine private fondsavsetninger.

Anonymkode: dee96...542

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den er også forventet å gå ned... Eldrebølgen er for stor. Samtidig som det er en økende fare for at helsevesen ikke vil ta unna, og man vil trenge private tjenester. 

Å spare til pensjon privat er veldig viktig å nødvendig. Uavhengig av hva det nå er estimert at man får. 

Uten tvil. Vi må regne med å kjøpe endel tjenester privat så å ha en stor buffer når man blir pensjonist er nesten en nødvendighet. Myndighetene vil ha oss til å bo hjemme som eldre og da må vi regne med å trenge hjelp utenfra. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det en grei pensjon ? 

Om det er en grei pensjon avhenger jo av hvordan den står i forhold til din lønn, og hvordan du ser for deg at du skal leve, altså hva du vil/må bruke penger  når du tar ut pensjonen. 

Personlig ville jeg aldri ventet til 72 år med å ta ut pensjon; man vet aldri hva som skjer når man blir gammel. Mente du 62 år?

Anonymkode: 98357...bf9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det en grei pensjon ? 

Det er faen meg helt insane - immense level (nivå). 

Jeg har 250.000 kr i året å se frem til. Woooo. Det er jo "kos"!

Anonymkode: eb755...6c7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Måtte sjekke nå. Jeg får 931 000 fra jeg er 67. Øker bare til 943 000 om jeg står i det til 72. Men reduseres til 405 000 fra fylte 77. 

Så viktig å spare privat. 

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Hva man får er avhengig av så mye. Lønn, hvilken ordning arbeidsgiver har for sparing, hvilken risiko du tar, når du går av. Det som er viktig er at man tidlig gjør en sammenligning av hvor stor pensjonen er ifht lønna man har så man kan ta grep som å spare eller betale ned gjeld eller nedskalere bolig/livsstil så man er i en sånn situasjon at man kan leve godt på det man får.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg blir 62 neste år og tar ut pensjon, den offentlige pensjonen blir i underkant av 500 000 før skatt pr år

Jeg kan ta ut omtrent det samme i noen og tyve år fra mine private fondsavsetninger.

Anonymkode: dee96...542

Hvorfor svarer dere ikke på beløpet jeg skriver? 

Er fordi dere ikke vet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor svarer dere ikke på beløpet jeg skriver? 

Er fordi dere ikke vet?

På om det er nok? 

For meg, nei, jeg har planer. 

For deg, umulig å si. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På om det er nok? 

For meg, nei, jeg har planer. 

For deg, umulig å si. 

Jeg etterspør hva som er median pensjon for FOLK FLEST?

Og om beløpet er greit nok i vanlig henseende.?

Er dette vanskelig å svare på altså? Jeg driter vel i om du er rik eller har høy pensjon, jeg spør jo ikke om DIN pensjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er dette vanskelig å svare på altså? Jeg driter vel i om du er rik eller har høy pensjon, jeg spør jo ikke om DIN pensjon.

Er det ikke like lett å google median pensjon?

Hvorfor tror du at folk klarer det bedre enn deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan har man kommet i en posisjon der man tjener såpass når man verken kan bruke google, eller forstår at folks ønsker for pensjonstilværelsen er høyst ulike? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan har man kommet i en posisjon der man tjener såpass når man verken kan bruke google, eller forstår at folks ønsker for pensjonstilværelsen er høyst ulike? 

Selv jeg som ender opp som minstepensjonist (250k) klarer å sette de brikkene sammen😅

Anonymkode: 6ae6a...76f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har man innskuddspensjon så avhenger jo alt av hvor høy avkastning du klarer. Noen har standardprofil hos Storebrand eller lignende og får i snitt kanskje 8% i året. Selv styrer jeg pensjonskontoen selv og har 26% avkastning hittil i år. I fjor ble det 36%. Da blir det fort penger av det, og tilsvarende høy pensjon. 

Anonymkode: 0fbea...f4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det tilsvarer jo median lønn for folk i jobb med boliglån og studielån. 
om det finnes noe svar på om det vil være median pensjon når du går av med pensjon kan du google det, men sannsynligvis finnes det ikke noe slikt tall . 

Anonymkode: 5f05d...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faen meg helt insane - immense level (nivå). 

Jeg har 250.000 kr i året å se frem til. Woooo. Det er jo "kos"!

Anonymkode: eb755...6c7

Begynn å spar... 

Anonymkode: e12fb...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...