Gå til innhold

Kaffe med venninne med problem. Hvordan unngå feile ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager for dårlig tittel, jeg viste ikke helt hva jeg skulle skrive. 

Jeg hadde en venninne, men for omlag 5 år siden, flyttet hun noen timer unna, ble gift og fikk barn, og vi mistet kontakten. Vi har kanskje møtt 4 ganger siden hun flyttet. Jeg fikk plutselig melding fra henne der hun ba meg om hjelp til å få jobb. Jeg ga henne noen nummer og personer som hun kunne kontakte, kanskje ikke mye til hjelp, men jeg gjorde det jeg kunne. Hun forteller meg så at hun har flyttet til byen, er blitt skilt, store rettsaker med eksmannen, mistet barna til barnevernet, og desperat behov for en jobb. Dette var for et par uker siden. Nå har hun spurt om å ta en kaffe sammen, for hun trenger å komme seg ut litt. Men jeg er nå litt servøs for å si noe feil (ja jeg er sosialt "tilbakestående" noenganger) hva er greit å snakke om? Har dere noen nøytarle samtale emner jeg kan bruke? Eller pleier folk å like å bli spurt om situasjonen sin?

Anonymkode: c128c...b57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

M.t.p hvor store endringer som har skjedd i livet hennes vil det være rart å ikke prate om dette. Det virker som dere er nære nok til at det faller seg naturlig å ta opp. Det er jo bare å legge litt medfølelse i stemmen og spørre hvordan det går med henne og om det er tøffe tider om dagen. Om hun ikke vil svare på det, vil hun sannsynligvis gi deg et kort svart og gå over på noe annet. Så da har du på en måte fått svar.

Nå kjenner jeg ikke din venninne, men ut fra det du forteller høres det ut som hun er omgitt av kaos. Vanskelig å vite om dette er noe hun har stor skyld i selv eller ei. Det fremstår som ganske alvorlig, spesielt det at barna er tatt fra henne. Kanskje du skal være litt forsiktig så du ikke blir dratt inn i dette dramaet. At du allerede skal hjelpe henne med jobb høres litt spesielt ut. Men igjen, jeg kjenner ikke din venninne og omstendighetene rundt henne. 

Anonymkode: 65508...049

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Spørsmålet er vel heller om du skal rote deg oppi dette her? Hun vil treffe deg fordi hun trenger hjelp til noe ikke fordi dere er venner.

Man mister ikke bare barna til barnevernet man har utøvd omsorgssvikt i varierende grad, eventuelt vold og overgrep.

Dette hadde iallfall jeg takket nei til.

Anonymkode: 49deb...45e

• Liker 9
  • Nyttig 13
Skrevet

Det høres ut som om hun har behov for å prate om det som har skjedd, hvis alt det du skrev kom i den første samtalen. Hun hadde jo ikke trengt å ta opp barnevern og rettsaker sånn i første omgang, det kom jo frivillig fra henne.  Men ville bare møtt henne, spurt hvordan det går og latt henne styre samtalen. Ikke spurt og gravd altfor direkte, og kanskje holdt meg til jobb temaet hvis hun ikke går inn på alt det andre selv. Kanskje hun ikke orker å gå i dybden på alt sånn ute blandt folk på en kafé. Men syns det virker overfladisk å snakke om seg selv og været og nøytrale ting med noen i en sånn situasjon, dersom hun ikke tydelig ikke vil prate om det. Bare vær lyttende og prøv deg forsiktig frem. 

Anonymkode: 28493...cda

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Den største feilen du kan gjøre, er å ikke anerkjenne at hun har det vanskelig. Spør hvordan det går og la henne styre litt hvor mye hun vil snakke om det (skifter hun tema raskt, så la det ligge). 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun skal ha noe av deg, det er derfor hun har tatt kontakt. Å komme seg ut er nok en kamuflert grunn. Det er irriterende med folk som bare tar kontakt når de trenger hjelp.

Ikke ta ansvar for hennes skakkjørte liv, ikke lov hjelp i form av midlertidig husvære, økonomisk hjelp, jobbanskaffelse etc. 

Det er lett å synes synd på folk og love dem noe og så angrer du etterpå.

Bare la henne snakke, vis medfølelse, ikke tro på alt hun sier. Nøytrale kommentarer. Jeg tror ikke du trenger å bringe til torgs samtaleemner. I så fall er det nok å ta av i nyhetsbildet. Rådgivning må hun søke andre steder. 

Anonymkode: 11f11...b7c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Og ja, som personen over skriver, pass på deg selv. Ikke lån bort penger eller la henne bo "midlertidig" hos deg, eller kjøp mlm produkter av henne eller lignende. Aner noen røde flagg her, men aner jo ikke hva slags person dette er. 

Anonymkode: 28493...cda

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg ville vært ærlig og spurt henne bare. Ønsker hun å prate om alt som har skjedd i det siste eller vil hun heller at vi finner andre temaer så hun kan slippe å tenke på det som er tøft en stund?

Anonymkode: 6e9bb...7b3

• Liker 1
Skrevet

Enig med det flere andre her skriver - la henne snakke og lytt til det hun sier. Det er nok det hun trenger mest akkurat nå. Spør hun om din mening så får du bare svare så diplomatisk du kan - f.eks. "nå har jeg jo bare hørt din side i det her, men det høres ut som du har hatt det tøft / har mye å stå i / har det vanskelig", uten å ta noe parti.

Ønsker hun å prate om noe annet, så lar du henne prate om noe annet.

Så får du etter den kaffen, vurdere om du kun vil bli en "søppelbøtte" for henne, hvor hun tømmer seg for alt det negative og ikke bryr seg om deg i det hele tatt, eller om du ønsker å være der for henne.

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke ta hensyn til en som har mista barna til barnevernet.

Den dama er det noe alvorlig galt med.

Hadde aldri vist meg offentlig med hun.

Anonymkode: 4795e...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Deg om det. Du virker ikke som noen særlig god person. 

Anonymkode: 70a67...6aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager for dårlig tittel, jeg viste ikke helt hva jeg skulle skrive. 

Jeg hadde en venninne, men for omlag 5 år siden, flyttet hun noen timer unna, ble gift og fikk barn, og vi mistet kontakten. Vi har kanskje møtt 4 ganger siden hun flyttet. Jeg fikk plutselig melding fra henne der hun ba meg om hjelp til å få jobb. Jeg ga henne noen nummer og personer som hun kunne kontakte, kanskje ikke mye til hjelp, men jeg gjorde det jeg kunne. Hun forteller meg så at hun har flyttet til byen, er blitt skilt, store rettsaker med eksmannen, mistet barna til barnevernet, og desperat behov for en jobb. Dette var for et par uker siden. Nå har hun spurt om å ta en kaffe sammen, for hun trenger å komme seg ut litt. Men jeg er nå litt servøs for å si noe feil (ja jeg er sosialt "tilbakestående" noenganger) hva er greit å snakke om? Har dere noen nøytarle samtale emner jeg kan bruke? Eller pleier folk å like å bli spurt om situasjonen sin?

Anonymkode: c128c...b57

Jeg tenker hun trenger sikkert bare noen som kan høre på henne. Ta en kopp kaffe og bare spør hvordan ting er hos deg. Tipper at resten av kvelden skal hun vare prate...

Anonymkode: ca95a...6cc

Skrevet

Nei det der hadde jeg virkelig styrt unna!

Hun synes allerede det er innafor å spørre om tidligere venner kan fikse jobb til henne

Hun kommer til å spise deg opp med hud og hår. Du blir psykolog, nav-rådgiver, advokat mot barnevernet,  sjelesørger, flyttehjelp, bank?

Det her lyser drama og styr

Anonymkode: 51294...2ce

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, hensyn tar man ganske enkelt fordi man som i folk flest ikke er møkkamennesker og det inkluderer de som mister barna til barnevernet. Rus og psykiatri feks gjør ikke automatisk folk til slemme mennesker, det er sykdom. At barna er ivaretatt er det viktigste, da kan man som medmenneske vise empati og forståelse via hensyn uten at det koster en selv noenting annet enn normal folkeskikk og greier man ikke det så er man selv et større problem enn de som må ha hjelp til å sørge for barna sine.

Man trenger heller ikke la seg trekke inn i kaos og drama selv om den det gjelder kanskje prøver metoder som er ugreie. Man må se situasjonen og forsøke å trekke grenser, så opprettholde disse som best man kan.

Anonymkode: 59574...0a5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Leit situasjon hun er i, men jeg tror helt ærlig at jeg hadde tatt avstand til en slik person.............. Man mister ikke barna til barnevernet sånn helt uten videre. 

Anonymkode: c1aa6...89b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med de fleste over her i at her lyser det røde varsellamper. Jeg hadde takket nei til den kaffen om det var jeg som var bedt.

Anonymkode: a85c1...8c3

• Liker 1
Skrevet

Lytt uten å være dømmende eller belærende. Her har nok mye gått galt, og det er mulig du både blir oppgitt og føler behov for å komme med noen form for løsning. Ikke gjør det. Still heller åpne spørsmål rundt det hun forteller, hjelp henne å reflektere over egen situasjon og sortere tanker. 

Anonymkode: e772b...b4f

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun ber om å få låne penger:

ha gjort deg opp en plausibel forklaring på hvorfor du må si nei.

Er selvsagt mulig at en kaffe bare er en kaffe, men jeg blir litt mistenksom…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke vært redd for hva jeg spurte om…Men det er meg. 

Hadde sakt rett ut at jeg syntes det var utrolig mye leit som hadde skjedd og at jeg er veldig interessert i å høre hva som har skjedd. Kanskje jeg hadde lakt til i samtalen underveis at veldig trist osv men kan dessverre ikke være til så altfor stor støtte for deg fordi jeg har så mye gående på privaten selv…Skulle virkelig ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg men dette var mye på en gang.

Har du noen du snakker med? Å hvis ikke kanskje spurt om hun hadde vurdert å snakke med en terapeut/psykolog? Bare for å få ut litt tanker o.l 

Hadde ikke orket å late som jeg ikke var nysgjerrig i det hele tatt!? Hvorfor det liksom 😅 Hvis det var min veninne hadde vi nok hatt det såpass åpent at jeg hadde spurt om det meste som falt meg inn,men passet på at hun følte jeg samtidig lytta til henne . 

Anonymkode: 7cd74...f9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Deg om det. Du virker ikke som noen særlig god person. 

Anonymkode: 70a67...6aa

Spenstig uttalelse til et anonymt menneske som mest sannsynlig har mer erfaring enn deg med denne typen mennesker, for det er en "type". 

Det er så mye som skurrer med historien som denne venninna har fortalt ts. Problemer oppstår ikke bare av seg selv, man ender ikke i rettsoppgjør med eksmannen og man mister ikke barna uten grunn, ikke jobb ingenting. Hun tar kontakt med en hun ikke har hatt noe med å gjøre på flere år først når hun trenger noe, første hun prøver seg på er jobb - hun fikk napp med en gang. Denne gangen så tipper jeg hun vil ha et lån eller bo hos ts. Det eneste dette vil bringe med seg er drama.

Uansett, ikke meg du siterte bare følte for å blande meg inn, :)  

Anonymkode: 49deb...45e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...