AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Jeg vurderer å søke på en jobb som kurs- og konferansemedarbeider på hotell. Det virker som en ålreit jobb, men jeg er litt i tvil da det står at man også må være med å servere og delta i selskap ved behov. Noen som har hatt en slik jobb og kan fortelle litt om den? Trivdes du? hva likte du best/minst? Er lønna ok? Anonymkode: 81899...a49
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden En venninne av meg hadde en sånn jobb en periode. Hun trivdes, men det krevdes at hun var teknisk anlagt for å få alt mulig utstyr til å fungere. Hun er jo det, så det gikk fint, hun kunne ikke stole på at de som arrangerte kursene kjente utstyret sitt. Hun opplevde også noen få som ikke trodde hun behersket det tekniske kun fordi hun er kvinne. Ang servering tror jeg ikke det er vanlig å kombinere med kurs-/konferanseansvar, i hvert fall ikke på større hotell. Er det snakk om et lite hotell, der de ikke har fullt kursbelegg? Da hadde jeg undersøkt skikkelig på forhånd, slik at du ikke ender opp med å jobbe deg i hjel i perioder, og så har mye fri ellers. Eller at det blir mest servering og andre ting, og mindre kurs-/konferanserelatert. Anonymkode: fa3c3...e87 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Det er et Thon-hotell i en litt mindre småby på Østlandet, så kanskje ikke de har fullt kursbelegg.. men takk for tips, skal ringe å høre med dem og høre hva de sier om den serveringsbiten. For, det gjør meg ingenting å bidra på andre områder eller være med på hele prosessen, men servering og sånn har jeg null erfaring med - og får en følelse av at det er en stor del av jobben slik annonsen er utformet.. Anonymkode: 81899...a49
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Jeg har jobbet i hotell og restaurant bransjen siden jeg var veldig ung og tok utdanning i det, så jeg må innrømme jeg trives svært godt i yrket. Vært oppvask hjelp, frokost servitør, konferanse vert, bartender, a'la carte servitør, resepsjonist, booking ansvarlig, m.m. Jeg har alltid trivdes godt, men da spesielt med kolleger. Har jobbet med alle slags mulige nasjonaliteter så man lærer mye om andre kulturer og det er (som regel) utadvendte og morsomme folk som jobber i denne bransjen 🙂 Det jeg satt størst pris på: Varierte dager, møter masse forskjellig mennesker (og er du flink til å prate med folk er det jo en fantastisk måte å gjøre litt "networking" på). Mange av oppgavene er enkle, mens andre krever mer kreativitet. Med det tekniske skal man jo få tilstrekkelig opplæring så det ikke skal være noe problem. Er det snakk om jobb i kjede-hotell kan du få fine fordeler og man kan få seg andre type jobber innad i kjeden, fint å jobbe seg "oppover". Angående lønn er det ikke akkurat det beste, men hvis det er tariff-bedrift: I Norge vil tariff lønn for denne typen jobb ofte være regulert av tariffavtaler i hotel- og restaurantbransjen, og det kan være forskjellige lønnstrinn for ulike ansvarsområder. En konferanse vert på et hotell vil typisk kunne tjene et sted mellom 180 og 250 NOK i timen, men dette kan variere med erfaring, hotellkjede og avtaler i den aktuelle regionen. Så er det jo helge tillegg, kvelds tillegg og lignende. Her er det bare å finne riks avtalen mellom LO og NHO. Ville sjekket opp angående arbeidstid, mange sikrer seg med avtale om gjennomsnittsberegning på arbeidstiden, som kan gjøre til at man jobber langt over 100% stilling i travle perioder og deretter vesentlig mindre i lav sesong. Jeg jobber på et sted hvor det er kombinert konferanse vert og servering, syns selv det er helt greit og man får som nevnt varierte dager så jeg kjeder meg sjeldent på jobb. Det er riktignok også et tidvis tungt yrke, mye gåing/ståing, løfting, bæring, beherske å snakke med misfornøyde (og irrasjonelle) gjester, ugunstige arbeidstider også videre. Anonymkode: 4db1c...a64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå