Gå til innhold

Barna mine evner ikke å leke med lekene sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn i barnehagealder (storbarn). Vi har et lekerom med masse forskjellige leker, har virkelig prøvd å kjøpe varierte ting og de har et drøss å velge mellom, men neida, de skal kun herje med møblene, løpe rundt og leke med ting de ikke skal leke med. Har nettopp fått et innendørs leketelt og de har allerede klart å brekke stanga fordi de ikke klarer å være i ro inni der, bare går inn og ruller rundt eller legger seg oppå det… og nei, vi aksepterer ikke sånn oppførsel, men det virker ikke som at de tar til seg noe. Er dette normalt? Da jeg var barn kunne jeg jo sitte i timevis hvis jeg fikk et nytt legosett, f. eks. Hvordan kan man snu dette til at de faktisk leker med tingene de har?

Anonymkode: 59bbd...a30

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er for mange ting å velge mellom?

Anonymkode: 838ab...ac3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å minke leker betraktelig, ha lite utvalg. Jeg gikk også amok på leker og barna skulle ha mye og variert, de lekte ikke. Jeg ryddet bort ca 70% av lekene, og samme dagen satt de å lekte. Samme skjedde hos min mor og søster. 

Anonymkode: 1d92e...b68

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over.

Ellers er jo også barn forskjellig. Mine må gjerne ha noen timer ute, være i aktivitet og bruke energi før de kan sitte i ro å tegne og perle.

Vi gikk for øvrig for en liten klatrevegg og huske innendørs som de får lov å herje med :)

Anonymkode: fb1f0...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle barn som liker å leke med leker. 

To av mine var slik, mens tredjemann elsket å leke med leker, å kunne leke i timesvis.

Anonymkode: 8f42c...963

AnonymBruker
Skrevet

Ts her! Er enig i at man ikke bør ha for mye leker fremme på en gang, og vi har «tot rotation» så har kanskje frem 15% av lekene på en gang før vi bytter 😕 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alle barn som liker å leke med leker. 

To av mine var slik, mens tredjemann elsket å leke med leker, å kunne leke i timesvis.

Hva gjorde du med de to andre da?🤭 har tydeligvis fått to av dem jeg også! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ts her! Er enig i at man ikke bør ha for mye leker fremme på en gang, og vi har «tot rotation» så har kanskje frem 15% av lekene på en gang før vi bytter 😕 

Meg igjen, toy rotation mente jeg* 😅 har fremme 15-20% av lekene våre av gangen

AnonymBruker
Skrevet

Har de mye tilgang på skjerm, nettbrett f.eks.? Hvis ja, hadde jeg solgt nettbrettet (eller lagt det på loftet for noen år) og sett om ungene etter hvert opparbeidet seg konsentrasjonsevne og lyst til vanlig lek - etter noen dager/uker med abstinenser. 

Anonymkode: f2bea...4e3

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn har heller aldri lekt særlig med noenting, har en av hvert kjønn. Dukker og dukkevogner, lekekjøkken, lego, tegnesaker, dinosaurer osv, alt er knapt brukt.

Begge har alltid vært mer glad i fysisk lek, slenge rundt på ting, rulle rundt på gulvet, brytekamp, sparke eller kaste ball, klatre i tau eller på klatrestativ, bære og flytte og sjaue med store gjenstander. Frakte svære greiner gjennom skogen.

Jeg fant etter hvert ut at drømmen om å se barn som sitter på gulvet og leker var bare å glemme. 😅

Anonymkode: d2810...cff

• Nyttig 1
Skrevet

Barna dine er nok ikke som deg og de har ikke kommet dit at de er interessert i å sitte stille og leke enda... Høres ut som de har for mye energi i kroppen og at lekingen bør skje ute, enten på lekeplass eller kanskje aller helst ute i naturen? Få de til å løpe av seg kruttet utendørs rett og slett?

Begge mine hadde også litt i overkant med energi, vi hadde heldigvis muligheten til å ha dem i naturbarnehage så de var utendørs 90% av tiden mens de var i barnehagen - da fikk de brukt opp mye av overskuddet sitt. 

Så gikk dette også seg til (som så mye annet)... men rolige ettermiddager med barn som satt stille og lekte rolig i en krok (jeg var også sånn som barn) måtte jeg bare slutte å hige etter for det skjedde ikke... 

AnonymBruker
Skrevet

Min egen svogerforskning (og med fem barn, har vi mange barn på besøk), er det barn som er vant til mye skjerm, som ikke finner leken. Kanskje kutte ut den en periode? Og lek ute er gull! 

Anonymkode: 2ba3c...f5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har veldig varierende perioder. Men ser at på ettermiddag etter barnehagen er oppbrukt og har ingen ønske om å sitte stille og leke.

I helgene leker de pent. Toy-rotation pluss at jeg setter lekene på forskjellige steder, sånn at når de våkner er det noe spennende på gang allerede. Feks at alle dinosaurene står på rekke på spisebordet sammen med en monstertruck som kjører mot dinosaurrekken. Eller at dukkene sitter klar i et te-selskap i sofaen. Da starter leken!

Anonymkode: 23597...b70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine barn har veldig varierende perioder. Men ser at på ettermiddag etter barnehagen er oppbrukt og har ingen ønske om å sitte stille og leke.

I helgene leker de pent. Toy-rotation pluss at jeg setter lekene på forskjellige steder, sånn at når de våkner er det noe spennende på gang allerede. Feks at alle dinosaurene står på rekke på spisebordet sammen med en monstertruck som kjører mot dinosaurrekken. Eller at dukkene sitter klar i et te-selskap i sofaen. Da starter leken!

Anonymkode: 23597...b70

Oi, dette hørtes lurt ut, det skal jeg prøve!

Til dere som nevner skjermbruk og at vi bør prøve å være ute mer, de får maks en halvtime barne-tv om dagen (og da er det lavstimuliprogrammer som gjelder), har ikke nettbrett. Så vi har ikke så mye å kutte på der heller😅 har prøvd å ikke ha noe som helst skjerm i to uker men det var ikke noe forskjell, og dette var også på sommeren så det var lett å være ute hele dagen… ser litt mørkt på at vi går mot vinter og at det er kaldt og mørkt etter barnehagehenting, vanskeligere å være ute da🙈

men så kan det jo også hende at vi bare har fått barn som ikke er «puslete» av seg, eller at det kommer når de blir litt eldre, som noen skriver😅 både jeg og mannen er veldig rolige av oss så vi klør oss litt i hodet av disse barna våre😅 ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjorde du med de to andre da?🤭 har tydeligvis fått to av dem jeg også! Ts

Lot de få leke og herje på sin måte. 
Hadde lekerom med bl.annet ribbevegg og tjukkas, ringer i taket, etc. 

Vi måtte også mye ut. Holde på ute, gå på tur, hoppe på trampoline, spille ball. Mens leking inne med leker funker dårlig. 
Eneste som fungerte var Lego - om vi satt sammen og bygde (etter de hadde fått herjet fra seg).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Oi, dette hørtes lurt ut, det skal jeg prøve!

Til dere som nevner skjermbruk og at vi bør prøve å være ute mer, de får maks en halvtime barne-tv om dagen (og da er det lavstimuliprogrammer som gjelder), har ikke nettbrett. Så vi har ikke så mye å kutte på der heller😅 har prøvd å ikke ha noe som helst skjerm i to uker men det var ikke noe forskjell, og dette var også på sommeren så det var lett å være ute hele dagen… ser litt mørkt på at vi går mot vinter og at det er kaldt og mørkt etter barnehagehenting, vanskeligere å være ute da🙈

men så kan det jo også hende at vi bare har fått barn som ikke er «puslete» av seg, eller at det kommer når de blir litt eldre, som noen skriver😅 både jeg og mannen er veldig rolige av oss så vi klør oss litt i hodet av disse barna våre😅 ts

Haha, nei vi får jo ikke alltid barn som ligner oss selv 😊

Jeg er en av de som skrev om å fjerne nettbrett over, og vil bare si at litt barnetv hver dag ser jeg virkelig ikke på som et problem! Det koser barn seg masse med, særlig hvis de voksne av og til ser sammen med dem, og dere virker jo veldig bevisste på skjermbruk - så bra!

Jeg tenkte mer på barn som bruker nettbrett mye, der tror jeg fort konsentrasjonsevnen ryker. Men da er det i hvert fall ikke det som gjelder her. 

Mine koste seg veldig med barnetv og film lørdag morgen f.eks., og har ingen problemer med hverken konsentrasjonsevne eller lesing nå når de går på videregående, bare så det er sagt. Barnetv kan være redningen av og til på stressende morgener også, det skal du ikke ha det minste dårlig samvittighet for. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt for mange leker, eller feil leker. Ellers er det i vårt hode leker er en greie.
Mine barn har aldri lekt så mye med leker heller. Poengløst å ha egentlig. De har vært veldig fysiske, hadde vi hatt plass hadde vi nok hatt turnringer, ribbevegger og madrass osv heller enn plass for leker. Og å få en tomflaske med seg i dusjen slår badelekene når som helst. Barn er veldig kreative og liker kanskje ikke så godt det som er ferdig kreert for dem...så egentlig trenger man ikke mer enn litt lego, noen dyrefiguerer, noen ark og blyanter. Sånn helt seriøst. TØM lekerommet. Legg frem de fire tingene og se hva som skjer. 

Anonymkode: 9e755...841

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men... dette er jo barn som må ut, er det ikke? Eventuelt barn som må få andvar for noe konstruktivt.

Anonymkode: 1c09e...a5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha, nei vi får jo ikke alltid barn som ligner oss selv 😊

Jeg er en av de som skrev om å fjerne nettbrett over, og vil bare si at litt barnetv hver dag ser jeg virkelig ikke på som et problem! Det koser barn seg masse med, særlig hvis de voksne av og til ser sammen med dem, og dere virker jo veldig bevisste på skjermbruk - så bra!

Jeg tenkte mer på barn som bruker nettbrett mye, der tror jeg fort konsentrasjonsevnen ryker. Men da er det i hvert fall ikke det som gjelder her. 

Mine koste seg veldig med barnetv og film lørdag morgen f.eks., og har ingen problemer med hverken konsentrasjonsevne eller lesing nå når de går på videregående, bare så det er sagt. Barnetv kan være redningen av og til på stressende morgener også, det skal du ikke ha det minste dårlig samvittighet for. 

Takk for forståelsen🥰 godt å høre at det blir folk av dem likevel🤭

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alt for mange leker, eller feil leker. Ellers er det i vårt hode leker er en greie.
Mine barn har aldri lekt så mye med leker heller. Poengløst å ha egentlig. De har vært veldig fysiske, hadde vi hatt plass hadde vi nok hatt turnringer, ribbevegger og madrass osv heller enn plass for leker. Og å få en tomflaske med seg i dusjen slår badelekene når som helst. Barn er veldig kreative og liker kanskje ikke så godt det som er ferdig kreert for dem...så egentlig trenger man ikke mer enn litt lego, noen dyrefiguerer, noen ark og blyanter. Sånn helt seriøst. TØM lekerommet. Legg frem de fire tingene og se hva som skjer. 

Anonymkode: 9e755...841

Takk for gode tips! Kanskje vi faktisk skal prøve dette, høres deilig ut å slippe å ha så mange små ting å rydde, en ribbevegg og ringer krever jo ikke så mye opprydding 🏆

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje det er for mange ting å velge mellom?

Anonymkode: 838ab...ac3

Bingo. Det blir som meg og alle gitarene og alt det andre utstyret jeg trodde jeg måtte kjøpe. Til slutt brukte jeg veldig lite tid på å spille gitar og lage musikk. 

Og unger i dag har stort sett ALTFOR mange leker. Det er helt sykt hvordan vi skjemmer de bort. Her trengs det full skjerpings, spør du meg. Vi skader jo bare barna når vi holder på sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...