Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg ser heller ikke at en dødsårsak i utgangspunktet skal være hemmelig. 

Anonymkode: 6793d...0f5

Jeg kommer løpende med teskje: Det er VONDT å miste noen. Enten det er til selvmord, kreft, ulykke, alderdom, hva som helst. Det er et privat og følelsesladd tema som man faktisk ikke ønsker å diskutere med andre enn de aller nærmeste, om noen. Hva om jeg sa til deg at jeg ikke ser noen grunn til at du skal hemmeligholde hvorfor du nettopp var hos gynekolog/hvorfor du skal skilles/hvordan du har gått opp eller ned 20 kilo/at barnet ditt blir mobbet? Du hadde vært helt bekvem med å svare på disse intime spørsmålene til en person som i utgangspunktet ikke sto deg nær nok til å vite det? Gratulerer, du er et sosialt unikum som burde melde deg som forskningsobjekt for psykologer. For det er ikke normalt å ville dele intim info med uvedkommende, med mindre du er influenser som tjener penger på det da. 

Anonymkode: 7a441...1fb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke bare bruke si det som det var, ingen av oss kjente den familien uansett, og det er en stor by uten sladder og sånt. Det er jo også lettere å gi sin sympati til noen som er ærlige om hva som er greia, enn når de lager enn sånn rar greie rundt det.

Anonymkode: 76fcb...99e

Nettopp! Du kjente ikke familien, så hvorfor skal du ha rett på info om noe som kanskje er skikkelig vondt og sårt for dem? Og hvis din evne til sympati avhenger av om folk bretter ut privatlivet sitt for deg, så tror jeg de klarer seg ganske fint uten den sympatien, ass. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nettopp! Du kjente ikke familien, så hvorfor skal du ha rett på info om noe som kanskje er skikkelig vondt og sårt for dem? Og hvis din evne til sympati avhenger av om folk bretter ut privatlivet sitt for deg, så tror jeg de klarer seg ganske fint uten den sympatien, ass. 

For min del ville jeg kun vise omtanke til kollegaen min, men hun lagde veldig rar stemning rundt det hele. 

Det var jo måten hun sa det på som var merkelig. "Døde i en elv". Da hadde det vel vært enklere å si at han døde av sykdom. 

Det er noen mennesker som liker å være kryptiske, da, som gjerne sier A, men ikke B. "Jeg ble gravid med litt hjelp". "Åh, hva slags hjelp?". Og så er man liksom frekk som spør oppfølgingsspørsmål for å være høflig. Dersom du ikke vil ha oppfølgingsspørsmål, si kun "jeg ble gravid". 

Og sånn ellers: folk flest er ikke ute etter å "ta" sine venner og bekjente. De er ute etter å vise støtte og omsorg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For min del ville jeg kun vise omtanke til kollegaen min, men hun lagde veldig rar stemning rundt det hele. 

Det var jo måten hun sa det på som var merkelig. "Døde i en elv". Da hadde det vel vært enklere å si at han døde av sykdom. 

Det er noen mennesker som liker å være kryptiske, da, som gjerne sier A, men ikke B. "Jeg ble gravid med litt hjelp". "Åh, hva slags hjelp?". Og så er man liksom frekk som spør oppfølgingsspørsmål for å være høflig. Dersom du ikke vil ha oppfølgingsspørsmål, si kun "jeg ble gravid". 

Og sånn ellers: folk flest er ikke ute etter å "ta" sine venner og bekjente. De er ute etter å vise støtte og omsorg.

Folk flest liker ikke å være kryptiske. (Med unntak av tidligere nevnte influencere som lager drøye clickbaits for å få lesere, men det er ikke de jeg snakker om her.) Hvis noen sier at de ble gravid med litt hjelp, betyr det sannsynligvis at du allerede har stilt et grenseoverskridende spørsmål om måten det skjedde på. Folk er kryptiske fordi de prøver å svare høflig på et frekt spørsmål og håper at du tar hintet og slutter å grave. Det er mer naturlig for de fleste enn å si rett ut at motparten er frekk og tonedøv. 

Og igjen, den omtanken du ville vise til kollegaen din kunne du lett ha vist henne, hvis du ville. I stedet sitter du her på et forum og baksnakker henne for å ha laget rar stemning og svare merkelig. Det er mildt sagt spesielt. Jeg tror ikke du er ute etter å "ta" noen, jeg tror du virkelig mangler sosiale cues. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å sende en melding til tidligere kolleger å spørre, når det er mange av de som har delt det på sosiale medier... Hadde det derimot ikke vært delt av flere, så hadde jeg vært mer forsiktig. 

Anonymkode: 8cafa...a1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser at flere har lagt ut at en eks kollega er død. Jobbet sammen for noen år siden.

Hun var kun i 30 årene.

Hva er det som kan ha skjedd tenker jeg? Er det frekt å spørre noen om det?

Anonymkode: 4c43d...1dd

Det må man ikke finne på og spørre om...Den belastningen trenger de ikke.

Vis medfølelse 🤍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kommer løpende med teskje: Det er VONDT å miste noen. Enten det er til selvmord, kreft, ulykke, alderdom, hva som helst. Det er et privat og følelsesladd tema som man faktisk ikke ønsker å diskutere med andre enn de aller nærmeste, om noen. Hva om jeg sa til deg at jeg ikke ser noen grunn til at du skal hemmeligholde hvorfor du nettopp var hos gynekolog/hvorfor du skal skilles/hvordan du har gått opp eller ned 20 kilo/at barnet ditt blir mobbet? Du hadde vært helt bekvem med å svare på disse intime spørsmålene til en person som i utgangspunktet ikke sto deg nær nok til å vite det? Gratulerer, du er et sosialt unikum som burde melde deg som forskningsobjekt for psykologer. For det er ikke normalt å ville dele intim info med uvedkommende, med mindre du er influenser som tjener penger på det da. 

Hadde jeg lagt ut på sosiale medier at jeg hadde gått ned 20 kilo, eller om en mobbesak, så hadde det vært helt greit at du spurte hvordan. 

Ja, det er vondt å miste noen, men når man først velger å dele på sosiale medier at en kollega er død, så synes jeg det er innafor å spørre hvordan... Hvis man synes det er ett veldig privat tema, så bør man faktisk ikke dele det på sosiale medier. Det er heller ikke snakk om å spørre de nærmeste til avdøde, men tidligere felles kolleger. 

Anonymkode: 8cafa...a1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det du beskriver her er jo nettopp hvorfor man bør spørre og dele hvordan vedkommende døde. For å unngå rykter! Åpenhet er best.

Anonymkode: e544f...1cf

Vel, jeg tenker at du ikke MÅ vite noe sånt, du har ikke noe med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...