Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at flere har lagt ut at en eks kollega er død. Jobbet sammen for noen år siden.

Hun var kun i 30 årene.

Hva er det som kan ha skjedd tenker jeg? Er det frekt å spørre noen om det?

Anonymkode: 4c43d...1dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hvertfall ganske tonedøvt. Hvorfor skal du stille din egen nysgjerrighet i en tragisk situasjon? 

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (22 minutter siden):

Det er hvertfall ganske tonedøvt. Hvorfor skal du stille din egen nysgjerrighet i en tragisk situasjon? 

Ja jeg vil ikke spørre om noe som blir dumt.

Bare aner ikke hva som kan ha skjedd, hun er på alder med meg. Har ikke sett noen ulykke heller...

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgeligelig helt naturlig å stille spørsmålet om hvordan personene døde når det har vært en tidligere relasjon mellom dere.

De som mener annet lever et liv bak et tastaturet. 

Anonymkode: 7a715...6d6

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Lov å være nysgjerrig, men å spørre om det  det tenker jeg man kan droppe. Dersom de ønsker å dele grunnen så gjør de det. Ellers er det faktisk ikke noens sak. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du finner svar i dødsannonsen dersom de har minnegave. Det kan iallfall gi deg en pekepinn.

Anonymkode: a2c25...60e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
MiominMio skrev (5 minutter siden):

Lov å være nysgjerrig, men å spørre om det  det tenker jeg man kan droppe. Dersom de ønsker å dele grunnen så gjør de det. Ellers er det faktisk ikke noens sak. 

Men det er flere tidligere kollegaer som har kommentert og skrevet. De vet vel garantert hva som har skjedd..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det ikke står noe om årsak, så er det ganske ofte selvmord. 

Det er jo naturlig å være nysgjerrig, og å snakke om, men kanskje ikke spør hennes nærmeste liksom.. 

Der holder det å si kondolerer. 

Anonymkode: 6d949...b20

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt naturlig at du lurer. Jeg hadde ikke spurt hvem som helst, men om det er noen du er tettere med som du kan spørre kunne jeg diskré spurt om det.

En tidligere kollega av meg mistet mannen, og da nevnte jeg det for en annen kollega når vi møttes en stund etterpå, og jeg fikk vite det var kreft. Det kom senere frem på Facebook, og det var ikke hemmelig heller. Har truffet den kollegaen som mistet også, og den delte det av seg selv ansikt til ansikt. 

Å snakke rundt det (sladre) er jo ikke pent, men naturlig å lure. Det kommer nok frem uansett, men har du én du kan spørre er det greit, men jeg hadde ikke spurt rundt lunsjen. 

Det kan være så enkelt så å diskré si til en tett kollega at du ikke visste om at avdøde var syk, også kan det være nok til at du får vite. 

Jeg har selv stått i en stor livskrise, og foretrakk av rykte sprette seg så jeg slapp å fortelle det selv. Det vil nok variere om det er sånn, men for noen er det sånn. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er flere tidligere kollegaer som har kommentert og skrevet. De vet vel garantert hva som har skjedd..

Og så? Det betyr ikke at du trenger vite likevel. Ha respekt for avdødes etterlatte heller.  Dersom andre ønsker å si noe så gjør de det. Er ikke poeng å grave for å stille egen nysgjerrighet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller vi har opplevd kjipe situasjoner med nysgjerrige bekjente som bare må grave i hva som har skjedd. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde en ung dame på jobben (23 eller 24) som døde plutselig, ingen visste noe, og etterhvert kom det 20 forskjellige historier hvorfor og hvordan hun hadde dødd.

Synes det er synd at folk er sånn, med mindre det er en smittsom sykdom som lett kan smitte, har ikke kollegaer noe med hvordan folk døde.

Så TS, nei det er ikke bra å spørre om sånt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ung, ikke vært i en ulykke eller vært syk, så er jo det opplagte svaret selvmord.

Anonymkode: 35b20...88d

AnonymBruker
Skrevet

Hvem hadde du tenkt å spørre om det da? Jeg synes det er helt naturlig å lure på det, men kanskje lurt å tenke litt på hvem man tar kontakt med. Jeg ville ikke tatt kontakt med familien for å spørre om noe sånt, venner eller tidligere kolleger burde være greit 

Anonymkode: 34698...ded

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er ung, ikke vært i en ulykke eller vært syk, så er jo det opplagte svaret selvmord.

Anonymkode: 35b20...88d

TS har jo åpenbart ikke hatt kontakt med henne på lenge, så da ville hun neppe visst det om kollegaen hadde vært syk. Det er jo naturlig å lure på dødsårsaken i en sånn situasjon, men hvis det er selvmord, skjønner man det gjerne av kommentarer/minneord osv.

Anonymkode: 43b6e...4f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke spurt de nærmeste pårørende hvis det ikke er noen jeg kjenner godt. Men å spørre andre kollegaer eller venner som kan tenkes å vite det ser jeg ikke som noe problem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje kollegaer der som sto henne nærmere, så du kan spørre en av de.

Jeg spurte en tidligere klassevenninne om en felles venninne om det samme for en del år siden. 

Anonymkode: 82183...0b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mener jeg er ok ja, særlig hvis det er gått noe tid siden dette skjedde. Etter begravelsen, ihvertfall. Hvis du snakker med en eller to kollegaer og de kommer inn på vedkommende, går det an å spørre noe a la «hva var det egentlig som skjedde med Trine?». Det er å bry seg, og ikke nødvendigvis kun for å tilfredsstille egen nysgjerrighet. Man skal ikke være så redd for å bry seg om andre. Opplysningene skal vel ikke brukes til sladder, akkurat.

Anonymkode: fc6fa...2a8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Selvfølgeligelig helt naturlig å stille spørsmålet om hvordan personene døde når det har vært en tidligere relasjon mellom dere.

Jeg opplever døden ukentlig via jobb, så bak et tastatur er ei hvor jeg har min erfaring fra.

Men du har kanskje ikke opplevd et dødsfall i nær krets og belastning på de pårørende ved nyskjerrigpetere som kjente Ola et kvarter på folkehøgskolen og derfor er såååå engasjert i deres dødsfall..

Ts: du kan spørre en kollega eller lignende, men jeg ville ikke forstyrret de pårørende.

Dersom de ønsker at dødsårsaken skal offentliggjøres, ser man som regel hva det var i annonsen/minnesiden.

Ofte er det selvmord når årsak ikke blir oppgitt. 

Anonymkode: 0c5cc...e1b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dette er folk du fortsatt har kontakt med (og som ikke er av avdødes nærmeste) , ville jeg sendt en av dem en melding og spurt. Det er naturlig å lure på hva som har skjedd i en sånn situasjon. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...