AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:42 #1 Skrevet onsdag kl. 20:42 Vi hadde en trist opplevelse i kveld. I dag kjøpte jeg et halsbånd til min 4 mnd gammel kattunge som jeg har adoptert fra dyrebeskyttelsen for 3 uker siden. Han var blitt så kosete og trygg og fin. Vi har jobbet mye med å skape tillit. Så klarer han å få halsbåndet fast i munnen, og jeg ser at han blør og danser rundt på gulvet her i stua. Både kattungen og jeg fikk panikk. Han løp bare unna da jeg forsøkte å hjelpe, men fikk tak i han tilslutt i kattetreet, og fikk løs halsbåndet. Situasjonen roet seg, men katta ble jo vettskremt. Han blør ikke lenger, vil tro at det var en løs melketann som ble revet litt mer løs, men kattungen virker å være i sjokk. Han spiste litt våtfor da jeg tok skålen bort til kattetreet og holdt den fram til han. Han drakk også litt Whiskas kattemelk i treet. Han trekker seg litt unna hvis jeg prøver å stryke litt på han, så jeg må bare la han få ro til å komme seg. Er bekymret for at tillitten til meg er brutt, og at han ikke 'tilgir' meg. Før dette lå han ofte på rygg på fanget mitt og malte. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Mvh TLB Anonymkode: 1f209...e60
svartkatt Skrevet onsdag kl. 20:51 #2 Skrevet onsdag kl. 20:51 Det går nok over, men hadde ikke tatt på halsbåndet igjen.. trenger han det? Bedre med chipping hvis han skal gå ut etterhvert..
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:53 #3 Skrevet onsdag kl. 20:53 svartkatt skrev (Akkurat nå): Det går nok over, men hadde ikke tatt på halsbåndet igjen.. trenger han det? Bedre med chipping hvis han skal gå ut etterhvert.. Nei, han skal ikke ha noe mer halsbånd, aldri mer! Ja har time til chipping og kastrering i neste uke. Anonymkode: 1f209...e60
Sioux Skrevet onsdag kl. 21:48 #4 Skrevet onsdag kl. 21:48 Han kommer seg over dette. Hva slags halsbånd er dette? Er det elastisk eller har et stykke med elastisk bånd?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:52 #5 Skrevet onsdag kl. 21:52 Forstår egentlig ikke hvorfor folk vil ha halsbånd på katten i utgangspunktet?? Anonymkode: 36186...76e 1
Svett.svele Skrevet torsdag kl. 18:37 #6 Skrevet torsdag kl. 18:37 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Forstår egentlig ikke hvorfor folk vil ha halsbånd på katten i utgangspunktet?? Anonymkode: 36186...76e Jeg har alltid likt å ha det for å vise at de har en eier, bjelle for å unngå at den ene tar fugler og refleksbånd høst/vinter så de syns i mørket for bilene 😊
Svett.svele Skrevet torsdag kl. 18:41 #7 Skrevet torsdag kl. 18:41 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, han skal ikke ha noe mer halsbånd, aldri mer! Ja har time til chipping og kastrering i neste uke. Anonymkode: 1f209...e60 Det samme skjedde med ene min når han var liten. Full panikk, selv om han ikke blødde eller noe. Fant ut at det skjedde hvis halsbåndet satt for løst og han prøvde å vri det av seg eller leke med det. Heldigvis kommer de over det, bare la det gå litt tid 😊 Min er også den litt engstelige typen, men han kan fint ha på halsbånd i dag. Tror ikke det lager så store traumer som det kan virke som der og da.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:48 #8 Skrevet torsdag kl. 18:48 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi hadde en trist opplevelse i kveld. I dag kjøpte jeg et halsbånd til min 4 mnd gammel kattunge som jeg har adoptert fra dyrebeskyttelsen for 3 uker siden. Han var blitt så kosete og trygg og fin. Vi har jobbet mye med å skape tillit. Så klarer han å få halsbåndet fast i munnen, og jeg ser at han blør og danser rundt på gulvet her i stua. Både kattungen og jeg fikk panikk. Han løp bare unna da jeg forsøkte å hjelpe, men fikk tak i han tilslutt i kattetreet, og fikk løs halsbåndet. Situasjonen roet seg, men katta ble jo vettskremt. Han blør ikke lenger, vil tro at det var en løs melketann som ble revet litt mer løs, men kattungen virker å være i sjokk. Han spiste litt våtfor da jeg tok skålen bort til kattetreet og holdt den fram til han. Han drakk også litt Whiskas kattemelk i treet. Han trekker seg litt unna hvis jeg prøver å stryke litt på han, så jeg må bare la han få ro til å komme seg. Er bekymret for at tillitten til meg er brutt, og at han ikke 'tilgir' meg. Før dette lå han ofte på rygg på fanget mitt og malte. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Mvh TLB Anonymkode: 1f209...e60 Dropp halsbånd på katten, er mitt råd. La den stakkaren få slippe det i fremtiden. Det er et fremmedelement som de ikke trives med og som gjerne er plassert der katter har størst behov for å klø seg. De blir bare frustrert når de ikke får det vekk og får klødd seg på halsen. Har du behov for å merke den, få satt inn en chip. Anonymkode: 14d75...e5a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:57 #9 Skrevet torsdag kl. 18:57 Svett.svele skrev (8 minutter siden): Jeg har alltid likt å ha det for å vise at de har en eier, bjelle for å unngå at den ene tar fugler og refleksbånd høst/vinter så de syns i mørket for bilene 😊 Halsbånd er en uting i mine øyne egentlig. De kan sette seg fast i ting ute og til og med bli hengt i de verste tilfeller. Bjella gjør det bare 10 ganger verre, de får ikke gjemt seg for rev og andre dyr. I tillegg til at mange katter blir stressa og engstelige av lyden. Tenk deg å måtte gå og høre ringingen av en bjelle konstant hvor enn du går. Mange katter blir også frustrert fordi de ikke får klødd seg ordentlig. Det kan også være en fare i seg selv at katten har halsbånd og setter fast en pote eller tilogmeg setter det fast i sin egen munn i forsøk av å ta det av. Det kan føre til alvorlige skader, har lest flere saker om akkurat det. Hvis du vil at folk skal vite at katten har en eier så finnes ID-chip. Refleks hjelper ikke for biler om katten springer ut i veien uansett. Anonymkode: 36186...76e 2
Svett.svele Skrevet torsdag kl. 19:25 #10 Skrevet torsdag kl. 19:25 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Halsbånd er en uting i mine øyne egentlig. De kan sette seg fast i ting ute og til og med bli hengt i de verste tilfeller. Bjella gjør det bare 10 ganger verre, de får ikke gjemt seg for rev og andre dyr. I tillegg til at mange katter blir stressa og engstelige av lyden. Tenk deg å måtte gå og høre ringingen av en bjelle konstant hvor enn du går. Mange katter blir også frustrert fordi de ikke får klødd seg ordentlig. Det kan også være en fare i seg selv at katten har halsbånd og setter fast en pote eller tilogmeg setter det fast i sin egen munn i forsøk av å ta det av. Det kan føre til alvorlige skader, har lest flere saker om akkurat det. Hvis du vil at folk skal vite at katten har en eier så finnes ID-chip. Refleks hjelper ikke for biler om katten springer ut i veien uansett. Anonymkode: 36186...76e Alle vet vel at man bruker halsbånd som åpner seg på katt? Finnes det i det hele tatt bånd til dem uten lås som åpner seg? Det med bjella er jeg enig i, så kun han ene som tar fugler som må ha på den. Er ikke moro å finne halvspiste fugler både ute og inne. Her vi bor er det ikke rev eller andre rovdyr som kan ta katt heldigvis. Jeg tar alltid av halsbåndet et par ganger i uka når han børstes, han er langhåret. Ellers er begge mine chippet. Jeg bare liker å sende signal om at de har en eier, så ikke gamle damer i nabolaget begynner å mate eller lignende. Den ene går på spesial fôr og en fast mengde, så er viktig at ikke noen skal være snille og gi katten mat. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:39 #11 Skrevet torsdag kl. 19:39 Skal man bruke halsbånd på katt, så MÅ det være et som spretter opp ved trykk. Men spørs om den katten noengang blir trygg på halsbånd igjen. En av mine katter kunne ikke ha bånd, da han konstant klødde seg sår av båndet, uansett type stoff, tetthet etc. Det var helt unaturlig for han, selv om jeg har hatt andre som har hatt. Men jeg har bare pleid å ha det om vinteren på utekatter. Når de ble eldre ville de være inne om vinteren uansett, og fikk selvsagt lov å være innekatter. Det er aller aller tryggest å holde katten inne. En katt du har hatt i 3 uker trenger ikke halsbånd. Den burde være bare innendørs i minst 6 måneder om du har tenkt å ha en som går ut. Og 4 måneder er alt for ungt å møte høstmørket og vinteren. Jeg ville hatt katten inne til våren, om du ikke skal ha innekatt. Og få den kastrert før den skal ut. Gjør deg selv til en trygg person igjen for katten, den ble nok like redd for at du kavet deg opp og gjorde den utrygg. Og se til at den spiser og drikker normalt og at det ikke blir noe sårt i munnen, hvis det var noe annet enn en melketann for eks. Lykke til! Anonymkode: a1696...223 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:06 #12 Skrevet torsdag kl. 20:06 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi hadde en trist opplevelse i kveld. I dag kjøpte jeg et halsbånd til min 4 mnd gammel kattunge som jeg har adoptert fra dyrebeskyttelsen for 3 uker siden. Han var blitt så kosete og trygg og fin. Vi har jobbet mye med å skape tillit. Så klarer han å få halsbåndet fast i munnen, og jeg ser at han blør og danser rundt på gulvet her i stua. Både kattungen og jeg fikk panikk. Han løp bare unna da jeg forsøkte å hjelpe, men fikk tak i han tilslutt i kattetreet, og fikk løs halsbåndet. Situasjonen roet seg, men katta ble jo vettskremt. Han blør ikke lenger, vil tro at det var en løs melketann som ble revet litt mer løs, men kattungen virker å være i sjokk. Han spiste litt våtfor da jeg tok skålen bort til kattetreet og holdt den fram til han. Han drakk også litt Whiskas kattemelk i treet. Han trekker seg litt unna hvis jeg prøver å stryke litt på han, så jeg må bare la han få ro til å komme seg. Er bekymret for at tillitten til meg er brutt, og at han ikke 'tilgir' meg. Før dette lå han ofte på rygg på fanget mitt og malte. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Mvh TLB Anonymkode: 1f209...e60 Med tanke på hvor ung katten er over kort tid den har vært hos dere så bør dere avvente med å eksponere den for ting/situasjoner som ikke er av noe hastegrad. Og halsbånd er en av de tingene. Og når dere skal begynne å slippe katten ut må dere sørge for å ha et halsbånd som løser seg ut ved den minste motstand. Ja jeg leser at du sier aldri mer halsbånd, men om dere har planer om at katten Skal få bli Utekatt er det uansvarlig å slippe den ut uten å ha på den en GPS. Anonymkode: 6349e...472
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:08 #13 Skrevet torsdag kl. 20:08 svartkatt skrev (23 timer siden): Det går nok over, men hadde ikke tatt på halsbåndet igjen.. trenger han det? Bedre med chipping hvis han skal gå ut etterhvert.. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Forstår egentlig ikke hvorfor folk vil ha halsbånd på katten i utgangspunktet?? Anonymkode: 36186...76e AnonymBruker skrev (1 time siden): Dropp halsbånd på katten, er mitt råd. La den stakkaren få slippe det i fremtiden. Det er et fremmedelement som de ikke trives med og som gjerne er plassert der katter har størst behov for å klø seg. De blir bare frustrert når de ikke får det vekk og får klødd seg på halsen. Har du behov for å merke den, få satt inn en chip. Anonymkode: 14d75...e5a AnonymBruker skrev (1 time siden): Halsbånd er en uting i mine øyne egentlig. De kan sette seg fast i ting ute og til og med bli hengt i de verste tilfeller. Bjella gjør det bare 10 ganger verre, de får ikke gjemt seg for rev og andre dyr. I tillegg til at mange katter blir stressa og engstelige av lyden. Tenk deg å måtte gå og høre ringingen av en bjelle konstant hvor enn du går. Mange katter blir også frustrert fordi de ikke får klødd seg ordentlig. Det kan også være en fare i seg selv at katten har halsbånd og setter fast en pote eller tilogmeg setter det fast i sin egen munn i forsøk av å ta det av. Det kan føre til alvorlige skader, har lest flere saker om akkurat det. Hvis du vil at folk skal vite at katten har en eier så finnes ID-chip. Refleks hjelper ikke for biler om katten springer ut i veien uansett. Anonymkode: 36186...76e Chipping av katt er selvsagt en nødvendighet, men den er kun til nytte om noen skulle finne katten din og ta den med til en veterinær som da kan lese av chippen. Men skal man slippe katten sin ut så må man være såpass ansvarlig at man bruker en GPS på katten og den fester man selvsagt i et halsbånd som løsner ved minste motstand Anonymkode: 6349e...472 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:11 #14 Skrevet torsdag kl. 20:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Halsbånd er en uting i mine øyne egentlig. De kan sette seg fast i ting ute og til og med bli hengt i de verste tilfeller. Bjella gjør det bare 10 ganger verre, de får ikke gjemt seg for rev og andre dyr. I tillegg til at mange katter blir stressa og engstelige av lyden. Tenk deg å måtte gå og høre ringingen av en bjelle konstant hvor enn du går. Mange katter blir også frustrert fordi de ikke får klødd seg ordentlig. Det kan også være en fare i seg selv at katten har halsbånd og setter fast en pote eller tilogmeg setter det fast i sin egen munn i forsøk av å ta det av. Det kan føre til alvorlige skader, har lest flere saker om akkurat det. Hvis du vil at folk skal vite at katten har en eier så finnes ID-chip. Refleks hjelper ikke for biler om katten springer ut i veien uansett. Anonymkode: 36186...76e Dette!! Anonymkode: e9cd2...22a 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:21 #15 Skrevet torsdag kl. 20:21 Det går over. Men klarer katten å få halsbåndet i munnen så er det for løst. Vår på 8 år har brukt halsbånd fra den dagen hun gikk ut, vi bruker gps. Chip er fint det, men da må jo noen faktisk finne katten først. Man bruker også ALLTID halsbånd som løser seg ut. De halsbåndene vi har kjøpt har jeg «løst ut» flere ganger selv bare så plasten ikke skal være fult så stiv og det lettere løser seg ut. Plukker alltid av de jævla bjellene som er på alle halsbånd. Anonymkode: 87de3...dc5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå