AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:56 #1 Skrevet onsdag kl. 19:56 Er mye ute på kvelden , det er da jeg kan trimme. Løpe og gå. Bor med masse leiligheter hus og noe hytteområder . Men reagerer på at så mange har det så mørkt ute. I tillegg skjermer folk mange ganger vindu for innsyn. Å det er forståelig . Men da kommer det jo ikke noe lys i vindu heller. Her jeg har leilighet har vaktmester nå bedt folk, sette på lys. Men halvparten har kun gjort det. Er det noen grunn hvorfor ?. Anonymkode: 2b8f5...5f5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:12 #2 Skrevet onsdag kl. 23:12 Jeg liker mørket, synes det er alt for mye lysforurensning. Anonymkode: 3e570...127 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:25 #3 Skrevet onsdag kl. 23:25 Jeg har utelys, men jeg setter ikke opp lys i vinduene. Det får i så fall bli til jul. Dessuten er det vel fint å kunne se stjerner på himmelen en mørk høstkveld? Vil man ha lys når man går tur, får man ta på seg hodelykt. Anonymkode: 7e543...136 3 1
Jodaneida Skrevet torsdag kl. 00:09 #4 Skrevet torsdag kl. 00:09 Lysforurensning er irriterende. Lysforurensningen øker Lysforurensning, definert som uønsket eller overflødig kunstig lys, øker både i Norge og internasjonalt. Lysforurensning kan ha en rekke negative virkninger på miljøet, som å forstyrre økosystemer, påvirke arters adferd og migrasjonsmønstre, og redusere synet av stjernehimmelen. Forskning antyder også at lysforurensning kan ha negativ innvirkning på helsen vår, spesielt ved at folk kan bli mer utsatt for ulykker, f.eks. ved at eldre blir blendet av lys i trafikken. Det er også kjent at lys kan forstyrre døgnrytmene, og dette kan føre til fysiske og mentale problemer. Lysforurensningen er særlig tydelig i urbane områder, men kan også ha negativ påvirkning på naturen utenfor tettbygde strøk. Eksempler på dette er lys i hytteområder, idrettsanlegg, veier og næringsvirksomhet som oljeplattformer, havner, akvakulturanlegg, drivhus og næringsparker. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/belysning-som-skaper-trygghet-og-bevarer-natten/id3097434/ 5 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:00 #5 Skrevet torsdag kl. 06:00 Dette er snakk om områder og gater det er tett med hus . Jeg er ikke mørkeredd. Det er ikke snakk om opplyste hager med masse lamper. Ikke mitt problem men disse hyttene som er bek svarte er lettere for folk å snoke rundt. Men greit da er dette grunn kanskje for endel . Anonymkode: 2b8f5...5f5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:04 #6 Skrevet torsdag kl. 06:04 Jodaneida skrev (5 timer siden): Lysforurensning er irriterende. Lysforurensningen øker Lysforurensning, definert som uønsket eller overflødig kunstig lys, øker både i Norge og internasjonalt. Lysforurensning kan ha en rekke negative virkninger på miljøet, som å forstyrre økosystemer, påvirke arters adferd og migrasjonsmønstre, og redusere synet av stjernehimmelen. Forskning antyder også at lysforurensning kan ha negativ innvirkning på helsen vår, spesielt ved at folk kan bli mer utsatt for ulykker, f.eks. ved at eldre blir blendet av lys i trafikken. Det er også kjent at lys kan forstyrre døgnrytmene, og dette kan føre til fysiske og mentale problemer. Lysforurensningen er særlig tydelig i urbane områder, men kan også ha negativ påvirkning på naturen utenfor tettbygde strøk. Eksempler på dette er lys i hytteområder, idrettsanlegg, veier og næringsvirksomhet som oljeplattformer, havner, akvakulturanlegg, drivhus og næringsparker. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/belysning-som-skaper-trygghet-og-bevarer-natten/id3097434/ Ja enig når november og alle julelys kommer overalt. Men en liten lyspære som lyser ved utgangen ser ikke jeg på som forurensning . Anonymkode: 2b8f5...5f5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:17 #7 Skrevet torsdag kl. 06:17 Kanskje mange som prøver å spare strøm? Det koster jo penger å lyse opp et uteområde hele natten bare fordi noen kanskje skal passere der i noen sekunder en eller annen gang? OK, ei lyspære bruker ikke mye strøm, men med mange pærer og mange timer, blir det ganske mye til sammen allikevel. Noen her nevner lysforurensing, og det er også noe det forskes på. Ikke så mye overfor folk, men overfor dyr og insekter. Man lurer på om bl.a. insekter kan bli forstyrret av lyset og kanskje ikke finner å lett frem til parringspartnere og at det kan være noe av forklaringen på hvorfor mengden insekter har gått så voldsomt tilbake de siste tiårene. Hvis det er mørkt når du skal ut, kan du jo enkelt fikse det selv ved å skaffe deg ei god håndlykt eller hodelykt. Da har du lys der du trenger det og når du trenger det og så kan naturen få være i fred resten av tiden. 🙂 Anonymkode: 21b0c...3d0 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:11 #8 Skrevet torsdag kl. 07:11 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kanskje mange som prøver å spare strøm? Det koster jo penger å lyse opp et uteområde hele natten bare fordi noen kanskje skal passere der i noen sekunder en eller annen gang? OK, ei lyspære bruker ikke mye strøm, men med mange pærer og mange timer, blir det ganske mye til sammen allikevel. Noen her nevner lysforurensing, og det er også noe det forskes på. Ikke så mye overfor folk, men overfor dyr og insekter. Man lurer på om bl.a. insekter kan bli forstyrret av lyset og kanskje ikke finner å lett frem til parringspartnere og at det kan være noe av forklaringen på hvorfor mengden insekter har gått så voldsomt tilbake de siste tiårene. Hvis det er mørkt når du skal ut, kan du jo enkelt fikse det selv ved å skaffe deg ei god håndlykt eller hodelykt. Da har du lys der du trenger det og når du trenger det og så kan naturen få være i fred resten av tiden. 🙂 Anonymkode: 21b0c...3d0 Kanskje en sparepære som går på når det er mørkt. Koster 200kr i året. Men en hytte ved sjøen har de råd til. Som sagt jeg er ikke redd mørke. Bare tenkte på det på løpeturen min i går. I dag har jeg fri så da skal jeg ut før det er mørkt. Å se alle høstfargene 🍁☀️🍂🍁🍄🟫🍄 Anonymkode: 2b8f5...5f5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:21 #9 Skrevet torsdag kl. 07:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje en sparepære som går på når det er mørkt. Koster 200kr i året. Men en hytte ved sjøen har de råd til. Som sagt jeg er ikke redd mørke. Bare tenkte på det på løpeturen min i går. I dag har jeg fri så da skal jeg ut før det er mørkt. Å se alle høstfargene 🍁☀️🍂🍁🍄🟫🍄 Anonymkode: 2b8f5...5f5 Hvordan vet du at alle naboene dine har råd til hytter ved sjøen? De færreste har penger til denslags. Anonymkode: 527ae...256 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:24 #10 Skrevet torsdag kl. 07:24 En pleier vel ikke å ha på lys der en ikke befinner seg. Anonymkode: 8bdfc...6d4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:27 #11 Skrevet torsdag kl. 07:27 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En pleier vel ikke å ha på lys der en ikke befinner seg. Anonymkode: 8bdfc...6d4 Nei ser mange tenker slik. Lettere for de med uærlige hensikter å oppsøke hytter hus og garasjer da. Anonymkode: 2b8f5...5f5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:20 #12 Skrevet torsdag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nei ser mange tenker slik. Lettere for de med uærlige hensikter å oppsøke hytter hus og garasjer da. Anonymkode: 2b8f5...5f5 De har kanskje bevegelsessensorer på lys og alarm. Anonymkode: 8bdfc...6d4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:46 #13 Skrevet torsdag kl. 08:46 Jeg synes det er mye lysforurensing, men kjøpte til slutt pære med lyssensor til mitt utelys. Ble lei av at jeg gikk ut mens det fortsatt var dagslys, for så å snuble og famle i mørket når jeg kom hjem igjen. 🤦♂️ Anonymkode: ef789...779 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:49 #14 Skrevet torsdag kl. 09:49 Jeg har mange utelys,lyslenker og lykter. Det er slik jeg overlever mørketida. Har også lys på inne hele dagen,også når jeg er på jobb. Komme hjem til mørkt hus orker jeg ikke. Anonymkode: fc3ff...0c1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå