Gå til innhold

Finnes det deltidsstillinger som saksbehandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet jurist, men har en arbeidskapasitet på 60 prosent. Jeg blir demotivert når jeg søker på finn og nesten ikke finner deltidsstillinger som saksbehandler. Har søkt på heltidsstillinger og merker at arbeidsgivere blir skeptiske med en gang jeg nevner arbeidskapasiteten min i et interju. Noen som vet har noen tips eller erfaring

Anonymkode: 1842c...81b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart de blir skeptiske om du nevner «arbeidskapasitet». Høres jo ut som at du ikke vil tåle å jobbe. Du bør heller bare legge frem at du i utgangspunktet er på utgikk etter en 60% stilling hvis dette er en mulighet for dem. ikke nevn helsemessige årsaker i det hele tatt. 

Anonymkode: 34f88...007

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i kommunal sektor og kan kun snakke ut fra det. Redusert stilling som saksbehandler, evt 100% fordelt på ulike områder/stabber, er helt normalt. Det tilstrebes dog å utlyse 100% stillinger da dette er mer ettertraktet, samt at det er noe fagorganisasjoner har kjempet for i mange år. Vil oppfordre deg å skrive i søknaden at du i utgangspunktet er ute etter en redusert stilling. Hvis jeg som arbeidsgiver har behov for en i 100%, er ikke 60% nok. Det må jo dekkes opp, enten ved at andre arbeidstakere får større arbeidsmengde eller at jeg må lyse ut en redusert stilling. En 40% stilling, vil jeg ikke få noen søkere til, og HR vil trolig heller ikke la med lyse den ut. 

Anonymkode: c59d6...831

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart de blir skeptiske om du nevner «arbeidskapasitet». Høres jo ut som at du ikke vil tåle å jobbe. Du bør heller bare legge frem at du i utgangspunktet er på utgikk etter en 60% stilling hvis dette er en mulighet for dem. ikke nevn helsemessige årsaker i det hele tatt. 

Anonymkode: 34f88...007

Enig i dette.

Det kan være utallige grunner til at arbeidstakere ønsker å jobbe mindre enn full stilling. Så her behøver man ikke utbrodere med detaljer og personlige opplysninger hvis det ikke etterspørres.

Og, alle kan jo, når som helst, havne i en situasjon som reduserer arbeidsførheten deres. Det vet arbeidsgivere også. Men det er nok ikke så lurt å begynne "bekjentskapet" med å proklamere at man har en arbeidskapasitet som er under gjennomsnittet. Da tenker naturligvis de som intervjuer at du er syk og svakelig, og at de kommer til å måtte tilrettelegge mye for deg, og så videre..

PS. Hvis du får avtalt deg frem til deltid selv om du søker på en stilling som i utgangspunktet er utlyst som heltid, så må du passe nøye på at arbeidsmengden du tildeles faktisk tilsvarer stillingsprosenten. Her er det mange som er gått på en smell!

Anonymkode: 71524...a52

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...