Tunique Skrevet onsdag kl. 19:31 #1 Skrevet onsdag kl. 19:31 (endret) Regjeringen foreslår nå en ny smittevernlov som gir seg selv langt større makt enn noen gang tidligere. Dette er ikke en teknisk justering – det er et systemskifte: Makten flyttes fra fagdirektorater til regjeringen selv, definisjonen av sykdom utvides til «samfunnskritisk sykdom», og regjeringen gis hjemmel til å handle først og forklare etterpå. Å gi regjeringen vide fullmakter til å gripe inn i borgernes liv uten reell transparens er ikke beredskap. Her er en liten smakebit: "For eksempel må Stortinget ta stilling til eventuelt portforbud, innreiserestriksjoner for utlendinger som ikke er besluttet i Schengen-samarbeidet og tvangsvaksinasjon." https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-foreslar-ny-smittevernlov/s/5-95-2659345?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawNTmbtleHRuA2FlbQIxMQABHlnx1o79bkGOpFF8LTredFpwFs9LCpGysqxC3t6v61Jz-uwK59EV9bg7FQLg_aem_84MR6An4jSPSlqUsyTWiJQ#Echobox=1759913082 Har vi ikke lært etter forrige fiasko under c*vid. Svenskene hadde rett. Endret onsdag kl. 19:35 av Tunique 7
Baktusbror Skrevet onsdag kl. 19:35 #2 Skrevet onsdag kl. 19:35 Den norske regjering og myndighet sier mye rart, lite av det er til å bry seg om eller forholde seg til.
Taluno Skrevet onsdag kl. 19:41 #3 Skrevet onsdag kl. 19:41 Du mener dette fortsatt bør ligge på lavere nivå enn Stortinget, slik det er i dag? At Helsedirektoratet bør fortsatt ha myndighet til å bestemme vaksinering og nedstenging, uten å måtte løfte det opp til Stortinget? Jeg synes det er bra at slike avgjørelser skal måtte løftes opp til det høyeste nivået vi har, og at det lovfestes. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 19:41 #4 Skrevet onsdag kl. 19:41 Tunique skrev (5 minutter siden): Regjeringen foreslår nå en ny smittevernlov som gir seg selv langt større makt enn noen gang tidligere. Dette er ikke en teknisk justering – det er et systemskifte: Makten flyttes fra fagdirektorater til regjeringen selv, definisjonen av sykdom utvides til «samfunnskritisk sykdom», og regjeringen gis hjemmel til å handle først og forklare etterpå. Å gi regjeringen vide fullmakter til å gripe inn i borgernes liv uten reell transparens er ikke beredskap. Her er en liten smakebit: "For eksempel må Stortinget ta stilling til eventuelt portforbud, innreiserestriksjoner for utlendinger som ikke er besluttet i Schengen-samarbeidet og tvangsvaksinasjon." https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-foreslar-ny-smittevernlov/s/5-95-2659345?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawNTmbtleHRuA2FlbQIxMQABHlnx1o79bkGOpFF8LTredFpwFs9LCpGysqxC3t6v61Jz-uwK59EV9bg7FQLg_aem_84MR6An4jSPSlqUsyTWiJQ#Echobox=1759913082 Har vi ikke lært etter forrige fiasko under c*vid. Svenskene hadde rett. Aldri i verden om de klarer å gjennomføre noen «tvangsvaksinasjon». Men jeg tror vi vil få flere diskusjoner om hvilken helsehjelp antivaxere skal ha krav på, hvis deres sykdom kan gå utover ansatt helsepersonell. Jeg tror også man vil få en diskusjon om hvem som skal prioriteres for organdonasjon og blodoverføringer, hvis vi skulle rammes av noe som er verre enn Covid-19. 6
parmanoia Skrevet onsdag kl. 19:41 #5 Skrevet onsdag kl. 19:41 Høres ikke bra ut. Men hvorfor sensurerer du «covid»?
parmanoia Skrevet onsdag kl. 19:42 #6 Skrevet onsdag kl. 19:42 Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Aldri i verden om de klarer å gjennomføre noen «tvangsvaksinasjon». Å jo. Nordmenn er så lydige atte. 1
Tunique Skrevet onsdag kl. 19:44 Forfatter #7 Skrevet onsdag kl. 19:44 parmanoia skrev (1 minutt siden): Høres ikke bra ut. Men hvorfor sensurerer du «covid»? Fordi av erfaring så sletter KG mods alle innlegg om c*vid. 1
parmanoia Skrevet onsdag kl. 19:45 #8 Skrevet onsdag kl. 19:45 Tunique skrev (1 minutt siden): Fordi av erfaring så sletter KG mods alle innlegg om c*vid. Covid. Covid. Covid. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 19:46 #9 Skrevet onsdag kl. 19:46 parmanoia skrev (1 minutt siden): Å jo. Nordmenn er så lydige atte. Frivillig tvang og fysisk tvang er to forskjellige ting. Ansatte i helsesektoren fikk utfordringer da de nektet å la seg vaksinere. Det er noe annet enn å skulle tvangsvaksinere mennesker. 2
parmanoia Skrevet onsdag kl. 19:49 #10 Skrevet onsdag kl. 19:49 Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden): Frivillig tvang og fysisk tvang er to forskjellige ting. Ansatte i helsesektoren fikk utfordringer da de nektet å la seg vaksinere. Det er noe annet enn å skulle tvangsvaksinere mennesker. Ja, så klart. Jeg er ikke for tvangsvaksinering. Bare så det er klart. 1
Eva-Lena Skrevet onsdag kl. 20:06 #11 Skrevet onsdag kl. 20:06 Tvangsvaksinering kommer neppe til å skje. Hva med de som ikke vil overhode, skal de hentes av politiet og føres til vaksinering eller få dagsbøter frem til du er vaksinert? Det får være en grense for hva vi skal tvinges til.
Maia70 Skrevet onsdag kl. 20:21 #12 Skrevet onsdag kl. 20:21 Rødvinsfilosofen skrev (38 minutter siden): Men jeg tror vi vil få flere diskusjoner om hvilken helsehjelp antivaxere skal ha krav på, hvis deres sykdom kan gå utover ansatt helsepersonell. Dette er i praksis tvangsvaksinasjon. Jeg kan ikke forstå det om du ikke kan se den? Og selvsagt får de gjennom tvangsvaksinasjon om det blir sluppet et dødelig nok virus. 1
Maia70 Skrevet onsdag kl. 20:22 #13 Skrevet onsdag kl. 20:22 Rødvinsfilosofen skrev (35 minutter siden): Frivillig tvang og fysisk tvang er to forskjellige ting. Ansatte i helsesektoren fikk utfordringer da de nektet å la seg vaksinere. Det er noe annet enn å skulle tvangsvaksinere mennesker. Forskjellen er at det siste er ærligere enn det første. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 20:48 #14 Skrevet onsdag kl. 20:48 Maia70 skrev (24 minutter siden): Dette er i praksis tvangsvaksinasjon. Jeg kan ikke forstå det om du ikke kan se den? Og selvsagt får de gjennom tvangsvaksinasjon om det blir sluppet et dødelig nok virus. I Norge er det politiet som har voldsmonopol.
Real Virtuality Skrevet onsdag kl. 20:50 #15 Skrevet onsdag kl. 20:50 Hvorfor man trenger tvangsvaksinering i Norge er en gåte. Minst 95 prosent av befolkningen ligger jo frivillig i kø utenfor vaksinesentrene hver gang en ny booster kommer på markedet. Tvang må kun brukes overfor en liten minoritet, ca fem prosent av befolkningen. Mer servilt folkeslag finnes ikke noe sted i verden. Norge er det siste landet i verden hvor tvangsvaksinasjon trengs. 4
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 21:39 #16 Skrevet onsdag kl. 21:39 Real Virtuality skrev (46 minutter siden): Hvorfor man trenger tvangsvaksinering i Norge er en gåte. Minst 95 prosent av befolkningen ligger jo frivillig i kø utenfor vaksinesentrene hver gang en ny booster kommer på markedet. Tvang må kun brukes overfor en liten minoritet, ca fem prosent av befolkningen. Mer servilt folkeslag finnes ikke noe sted i verden. Norge er det siste landet i verden hvor tvangsvaksinasjon trengs. Godt poeng! Jeg tror vi heller må se på hvordan vi skal løse det når folk som nekter å la seg vaksinere blir diskriminert eller mister goder. Være seg som ansatte i helsesektoren, beboere i mottak, pasienter i donorkø, trygdemottakere, osv. Vi har jo ikke så mange sammenlignbare eksempler med tilsvarende mulige konsekvenser. 1
Example Skrevet onsdag kl. 22:06 #17 Skrevet onsdag kl. 22:06 Gitt at det faktisk var fagdirektørene, eller rettere sagt Bjørn Guldvåg i helsedirektoratet, som i praksis stengte Norge ned sist, synes jeg det er en god idé. Det skiftet jeg selv ønsker meg er at man faktisk i større grad har en politisk diskusjon om tiltak under en pandemi. Regjeringen Solberg lot seg i stor grad overkjøre, og i noen tilfeller dra på litt ekstra, mens opposisjonen abdiserte ved å ikke stille spørsmål. Politikere er valgt, og må ta bredere hensyn enn utvalgte fagbyråkrater. Vi kan også stille dem til ansvar for gale valg. For meg personlig har jeg holdt Erna til ansvar for hennes manglende styring av koronapandemien, og det har ikke falt meg inn å stemme Høyre igjen så lenge hun har vært leder. 1
Maia70 Skrevet onsdag kl. 22:33 #18 Skrevet onsdag kl. 22:33 Det er jo ingen problem å få gjennom dette når folk flest ble til Nazi-Tyskland under plandemien. 1 3
Druid Skrevet torsdag kl. 06:09 #19 Skrevet torsdag kl. 06:09 Tunique skrev (10 timer siden): Regjeringen foreslår nå en ny smittevernlov som gir seg selv langt større makt enn noen gang tidligere. Dette er ikke en teknisk justering – det er et systemskifte: Makten flyttes fra fagdirektorater til regjeringen selv, definisjonen av sykdom utvides til «samfunnskritisk sykdom», og regjeringen gis hjemmel til å handle først og forklare etterpå. Å gi regjeringen vide fullmakter til å gripe inn i borgernes liv uten reell transparens er ikke beredskap. Her er en liten smakebit: "For eksempel må Stortinget ta stilling til eventuelt portforbud, innreiserestriksjoner for utlendinger som ikke er besluttet i Schengen-samarbeidet og tvangsvaksinasjon." https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringen-foreslar-ny-smittevernlov/s/5-95-2659345?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawNTmbtleHRuA2FlbQIxMQABHlnx1o79bkGOpFF8LTredFpwFs9LCpGysqxC3t6v61Jz-uwK59EV9bg7FQLg_aem_84MR6An4jSPSlqUsyTWiJQ#Echobox=1759913082 Har vi ikke lært etter forrige fiasko under c*vid. Svenskene hadde rett. Nei, svenskene hadde ikke rett! Og poenget med endringen er nettopp og "lære" av Covid, og overlate fagmedisinske beslutninger til politiske vedtak Og det er 100% idiotisk å overlate denne typen beslutning til folkevalgte: dette er beslutninger som KUN fagetater kan gjøre.
Peters Skrevet torsdag kl. 07:22 #20 Skrevet torsdag kl. 07:22 (endret) Det er bra at det legges en handlingsplan med virkemidler for å igangsette. I en slik situasjon som covid manglet det handlingsrom fra myndighetene. Endret torsdag kl. 10:36 av Peters
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå