Gå til innhold

Ulltøy som blir ødelagt i barnehage - what to do

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 21.13):

Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå.
Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget.

Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang.

Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt.

Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull.

Men det er det jo absolutt ikke.

er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også!

Skikkelig fortvilet er jeg.

Anonymkode: 2f474...eac

Dette må man bare finne seg i ja. Hva er alternativet? Kjøp brukte ullklær. Sy små hull!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå.
Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget.

Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang.

Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt.

Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull.

er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også!

Ull og fleece på høsten blir nok litt vell varmt. Og fleece er plast og puster ikke. Bytt til ull innerst og tynne bomullsklær som mellom og slitelag.

Anonymkode: ec8ff...002

• Liker 2
Skrevet (endret)

Altfor varmt for ull nå for aktive barn. Vi voksne har en tendens til å kle på barna for mye fordi VI fryser,og ikke tenke på at barn er i mye mer aktivitet enn oss. Bruk evt vanlige strømpebukser/longs,ikke ull,ennå, eller bare send med ulltøy i sekken. De er jo ikke ute fra morgenen av,når de går ut,er det jo mye mildere ute. 

Endret av Misabelle
  • Liker 2
Skrevet
Misabelle skrev (19 minutter siden):

Altfor varmt for ull nå for aktive barn. Vi voksne har en tendens til å kle på barna for mye fordi VI fryser,og ikke tenke på at barn er i mye mer aktivitet enn oss. Bruk evt vanlige strømpebukser/longs,ikke ull,ennå, eller bare send med ulltøy i sekken. De er jo ikke ute fra morgenen av,når de går ut,er det jo mye mildere ute. 

I vår barnehage går de ut kl 9 på morgenen som regel. Så at ingen går ut fra morgenen av er jo ikke riktig. I dag var det 4 grader ute da vi dro hjemmefra, og det var skikkelig sur vind. Ingen tvi om at det ble ull innerst i dag, nei 😊

Anonymkode: 56eb0...1ae

Skrevet
Misabelle skrev (44 minutter siden):

bare fordi DU mener at dette ville blitt alt for varmt for DEG selv, så betyr ikke det at alle andre føler et på nøyaktig samme måte som deg selv altså.       

Anonymkode: b79fe...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

bare fordi DU mener at dette ville blitt alt for varmt for DEG selv, så betyr ikke det at alle andre føler et på nøyaktig samme måte som deg selv altså.       

Hvis barna kan være ute i kun ullundertøy uten noe over er det åpenbart ikke kaldt der TS bor.

Her i Finnmark kan man nå bruke ullundertøy inne, men ute har de  skalltøy oppå. Kunne ikke gått med kun ulltøy ute. Og større barn på skole bruker vanlige bukser.

Helt frem til denne uken var joggebukse tilstrekkelig i barnehagen også

Vi hadde minusgrader kl 8 i dag. Men kun 2 minus.  For varmt for tre lag nå

Anonymkode: 24b91...768

• Liker 2
Skrevet
Misabelle skrev (1 time siden):

Eh jo mange er ute fra morningen av 

Anonymkode: 20128...e37

Skrevet

Kjøp ullundertøy av god kvalitet på Finn. Ikke kjøp tynn ull fra merker som Stormberg, Janus eller fra Cubus.. gå for dyrere men bedre ull så skal du se at det varer lengre. Kjøp dobbelt opp av hva du vanligvis ville gjort, men trål gjennom Finn! Barnehagebarn sliter beinklær, sånn er det bare ♥️😅

Skrevet
Thirdy skrev (36 minutter siden):

Kjøp ullundertøy av god kvalitet på Finn. Ikke kjøp tynn ull fra merker som Stormberg, Janus eller fra Cubus.. gå for dyrere men bedre ull så skal du se at det varer lengre. Kjøp dobbelt opp av hva du vanligvis ville gjort, men trål gjennom Finn! Barnehagebarn sliter beinklær, sånn er det bare ♥️😅

Det hjelper uansett ikke når barnet er ute kun i ull

Anonymkode: 20128...e37

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 12.30):

Jeg måtte bare innse at frem til det ble minusgrader så var det t-skjorte som gjaldt for sønnen selv om jeg selv hadde begynt med ull for lenge siden. Da ble det tynt og luftig nok i dressen. 

Ble det kaldere så ull under t-skjorta, til nød noe tynt. Å kle på sønnen en tykk ullgenser over har aldri vært mulig.  Jeg begynner med ullgensere og ullsokker i august…

Så hva jeg eller andre mener om hvor varm man blir eller ikke er ikke alltid relevant for barna. Noen takler ull, andre ikke. Noen er veldig varme, andre veldig kalde. Når sønnen ble eldre nektet han ull, det klødde og har sverget til treningssuperundertøy.  Det som er relevant er at vi viser ulike erfaringer med eller uten ull.  Man er ikke rar om man ikke sverger til ull eller om man kun går i ull, MEN om ull fra topp til tå og tidlig på sesongen og ikke noe over så hadde jeg antatt at det ble slitt og ødelagt. 

Anonymkode: 4410e...55b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg måtte bare innse at frem til det ble minusgrader så var det t-skjorte som gjaldt for sønnen selv om jeg selv hadde begynt med ull for lenge siden. Da ble det tynt og luftig nok i dressen. 

Ble det kaldere så ull under t-skjorta, til nød noe tynt. Å kle på sønnen en tykk ullgenser over har aldri vært mulig.  Jeg begynner med ullgensere og ullsokker i august…

Så hva jeg eller andre mener om hvor varm man blir eller ikke er ikke alltid relevant for barna. Noen takler ull, andre ikke. Noen er veldig varme, andre veldig kalde. Når sønnen ble eldre nektet han ull, det klødde og har sverget til treningssuperundertøy.  Det som er relevant er at vi viser ulike erfaringer med eller uten ull.  Man er ikke rar om man ikke sverger til ull eller om man kun går i ull, MEN om ull fra topp til tå og tidlig på sesongen og ikke noe over så hadde jeg antatt at det ble slitt og ødelagt. 

Anonymkode: 4410e...55b

Amen. Og bare det faktum at ungen sendes ut i kun ullundertøyet sier noe om at behovet faktisk ikke er der. Og tvert imot hadde det vært lurer med vanlig joggebukse, den er om noe litt vindtett i motsetning til ulla. 

Anonymkode: 6cc74...6d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg sju sider i håp om å finne ut hvor ts bor….

Anonymkode: efd97...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...