AnonymBruker Skrevet i går, 16:29 #101 Skrevet i går, 16:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette argumentet kjøper jeg heller ikke. Er du så kliss våt inn til beinet at det innerste laget er vått, ja da er du kald ull eller ei. Anonymkode: 6cc74...6d6 Da tar du feil. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: 56eb0...1ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:09 #102 Skrevet i går, 17:09 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Da tar du feil. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: 56eb0...1ae Jeg tro det ikke, men deg om det. Spiller egentlig ingen rolle, for har du barn i utebarnehage så regner jeg med de har skikkelig yttertøy som holder tørt. Anonymkode: 6cc74...6d6
AnonymBruker Skrevet i går, 17:14 #103 Skrevet i går, 17:14 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 21.13): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Noen varn er varmere enn andre. Og ha de kler av seg når de blir varme. Så kanskje ør du droppe ull til det blir kaldt nok, eller bare kjøpe litt bedre kvalitet Anonymkode: 53bd1...df1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:15 #104 Skrevet i går, 17:15 Fra chatgpt: "Så, blir han kald? Hvis ullen innerst er tørr og han er i bevegelse, holder han seg ofte god og varm selv om yttertøyet er vått. Hvis han er våt tvers gjennom, også ullen innerst, og han er rolig eller det er kaldt og vind, blir han fort kald." Altså; ungen holder seg varm så lenge ullen er tørr..... Anonymkode: 6cc74...6d6
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #105 Skrevet i går, 17:29 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tro det ikke, men deg om det. Spiller egentlig ingen rolle, for har du barn i utebarnehage så regner jeg med de har skikkelig yttertøy som holder tørt. Anonymkode: 6cc74...6d6 Hva er egentlig ditt problem? En så sterk motvilje mot ull, det er noe av det merkeligste jeg har sett. Og selvfølgelig har vi utetøy med god kvalitet. Kvinneguiden er så toxic, blir helt fascinert. Anonymkode: 56eb0...1ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:31 #106 Skrevet i går, 17:31 Barnelege Bente Kvenshagen fraråder bruk av ull https://www.nrk.no/vestland/barnelege-rar-foreldre-til-a-vere-forsiktig-med-ulla-1.17196118 Jeg har eksakt samme erfaring på mine barn. Den ene har atopisk eksem, den andre ikke, ingen av de tåler ull rett på kroppen. Selv synes jeg det stikker og klør. Selv myk kvalitetsull. Ser pent ut, men liker virkelig ikke den taktile følelsen på huden. Anonymkode: f046d...a61 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:31 #107 Skrevet i går, 17:31 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fra chatgpt: "Så, blir han kald? Hvis ullen innerst er tørr og han er i bevegelse, holder han seg ofte god og varm selv om yttertøyet er vått. Hvis han er våt tvers gjennom, også ullen innerst, og han er rolig eller det er kaldt og vind, blir han fort kald." Altså; ungen holder seg varm så lenge ullen er tørr..... Anonymkode: 6cc74...6d6 Du glemte resten da, at våt bomull er verre. Sånn til info. Anonymkode: 56eb0...1ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #108 Skrevet i går, 17:34 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er egentlig ditt problem? En så sterk motvilje mot ull, det er noe av det merkeligste jeg har sett. Og selvfølgelig har vi utetøy med god kvalitet. Kvinneguiden er så toxic, blir helt fascinert. Anonymkode: 56eb0...1ae Jeg har ingen motvilje mot ull i MINUSgrader, jeg har stor motvilje mot å prakke på unger ull i 10-15 plussgrader. Anonymkode: 6cc74...6d6 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:36 #109 Skrevet i går, 17:36 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du glemte resten da, at våt bomull er verre. Sånn til info. Anonymkode: 56eb0...1ae Spiller da ingen rolle at bomull er verst. Ungen skal altså koke hele dagen hver dag for den mikroskopiske sjansen for at han en eller annen dag i løpet av måneden KANSKJE blir tvers gjennom våt uten muligheten for å skifte?? Anonymkode: 6cc74...6d6 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:25 #110 Skrevet i går, 20:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spiller da ingen rolle at bomull er verst. Ungen skal altså koke hele dagen hver dag for den mikroskopiske sjansen for at han en eller annen dag i løpet av måneden KANSKJE blir tvers gjennom våt uten muligheten for å skifte?? Anonymkode: 6cc74...6d6 Har du tungt for det? Unger er forskjellige. Noen unger koker kanskje, jeg snakker ut fra erfaringene vi har. Og her går ungen i ull fra oktober til mai, uten å bli for varm eller plages av det. Artig at fremmede på nett blir SÅ provosert av at noen velger å kle ungene sine i ull. Anonymkode: 56eb0...1ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:44 #111 Skrevet i går, 20:44 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 21.13): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Tuller du? Ingen steder er det bitende kaldt til at ungene skal ha ull på seg nå.Vi bor et sted med -20/-30 om vinteren, men vi tar ikke på ungene ull før det bikker -10/-15. Det blir alt for varmt inne. Anonymkode: ac844...5a0 1
kirstiJ Skrevet i går, 21:26 #112 Skrevet i går, 21:26 Det er jo alt for varmt for ull + fleece nå.. Hva med ull og en tynn joggebukse utenpå? Og så anbefaler jeg å ikke kaste det hullete tøyet; bruk det til å lappe annet ulltøy med. Er det f.eks. hull på knærne kan du klippe av en firkant fra låret på en annen, og sy den kant i kant med sømmen som allerede er på hver side av kneet. 👌
AnonymBruker Skrevet i går, 21:54 #113 Skrevet i går, 21:54 Hva med strømpebukse i bomull i stedet? Går gjerne ikke like raskt hull i? Ha et sett ull i kurven som de kan kle på om de mener det er nødvendig. Ha gjerne to ulike ull/fleecedresser til under kjeledress/regntøy. En litt tynnere, og en som er god og varm. Gode ullsokker i hyllen til å ta utenpå strømpebukse. Lett for de ansatte å kunne velge ut i fra temperatur og vær. Anonymkode: ac75b...2ce 1
AnonymBruker Skrevet i går, 22:54 #114 Skrevet i går, 22:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tuller du? Ingen steder er det bitende kaldt til at ungene skal ha ull på seg nå.Vi bor et sted med -20/-30 om vinteren, men vi tar ikke på ungene ull før det bikker -10/-15. Det blir alt for varmt inne. Anonymkode: ac844...5a0 Eh nei det blir det ikke Anonymkode: 20128...e37
AnonymBruker Skrevet i går, 23:01 #115 Skrevet i går, 23:01 Jeg husker det var et problem ja når ungene ble sendt ut i ullbukser/ullstilongs når jeg hdde tenkt utebukse eller turbukse utenpå. Blir jo hull med en gang da. Begynte å bruke vanlige joggebukser/longser og heller begynne med ull når det ble minusgrader. Eneste måten å spare ullen på. Skjønner at de voksne i bhg ikke kam følge med på alt, men ja- frustrerende! Ellers er jo et alternativ å forsterke knær og rumpe med enten tova ull-lapper eller bomullslapper før det går hull. Altså når ullen er ny og ubrukt. Anonymkode: 9542b...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #116 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 21.13): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Kan du ikke lappe de det blir hull på da? Anonymkode: f05ae...32f
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #117 Skrevet 12 timer siden Når de går ut i bare ullstrømpebukser eller stillongs er det ikke rart det blir hull. Og når det er det de går ut i så er det heller ikke så kaldt at de trenger ull enda. 😉 Der jeg jobber har noen av de yngste begynt med ull, da har de kun det ene laget på seg inne. Når vi skal ut får de på tynn dress over. Anonymkode: 8d104...5f8
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #118 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 9.50): Dette er noe misforståtte greier som lever i beste velgående. Bruker jeg eller mine ull på sommeren så koker vi bort, så NEI, det regulerer ikke temperaturen. Ull er varmt. Punktum. Anonymkode: 6cc74...6d6 Ull er varmt i sola, men her på vestlandet bruker jeg det som innerlag fra september til mai. innendørs er det helt topp så lenge det er romslig, og utendørs er det også uovertruffent med et vind- eller vanntett lag ytterst. Til TS: Har du prøvd Nøstebarns vinddresser? De er i bomull, så fint som ytterlag hvis de leiker inne i ullbody og strømpebukse f.eks. At knærne er utsatte når de leiker inne er det ikke så mye mer enn lapper å gjøre med, men jeg stemmer i med dem som slår et slag for godt brukt ull til barnehagebruk! Nå på høsten bruker jeg også mye tynnslitte strømpebukser og klipper av foten, så passer de fint under ei annen tynn bukse. Anonymkode: 8b5b8...6b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå