Gå til innhold

Ulltøy som blir ødelagt i barnehage - what to do

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er noe misforståtte greier som lever i beste velgående. Bruker jeg eller mine ull på sommeren så koker vi bort, så NEI, det regulerer ikke temperaturen. Ull er varmt. Punktum. 

Anonymkode: 6cc74...6d6

Jeg er veldig glad i ull og en skikkelig frysepinne, men jeg er faktisk helt enig i dette!

Anonymkode: b6596...a8c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er noe misforståtte greier som lever i beste velgående. Bruker jeg eller mine ull på sommeren så koker vi bort, så NEI, det regulerer ikke temperaturen. Ull er varmt. Punktum. 

Jo det regulerer temperaturen. Punktum 

Anonymkode: 20128...e37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo det regulerer temperaturen. Punktum 

Med andre ord, jeg er et medisinsk mirakel som koker bort med ull om sommeren?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da er det ikke ullen i seg du koker av, men hvor tykt laget er, jeg har tynn ull og jeg har tykk ull, kan heller ikke bruke tykk ull på sommeren, det ER grenser for pusting ja.

Anonymkode: 4410e...55b

Skrevet

Hvor bruker dere ull nå??

Bor i Finnmark og vi har hatt nattefrost, men er likevel tidlig for ull til aktive unger

Anonymkode: 2197a...cb4

• Liker 4
Skrevet

Eller feil ull

Skrevet

Selv om man i teorien kan bruke ull nå, så betyr ikke det at man må det. Det er mer enn varmt nok til å spare ulltøyet litt til. Jeg har ett barn som fint kan bruke litt tynn ull nå, og en som blir altfor varm i tynn ull nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her går barna fortsatt i bomull på hele avdelingen. Er det mulig du kler de for varmt? Noen barn er jo også varmere og mer aktive enn andre. 

Anonymkode: f1709...ba5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skriver alle at det er for varmt med ull nå? Ull kan i teorien brukes hele året, da det både puster og regulerer varme mye bedre enn f.eks bomull som blir iskaldt når det blir vått eller svett. Sender ungen i tynn ulltrøye og stillongs i barnehagen nå, og da trenger han jo ikke flere lag under dressen heller når de er ute. I barnehagen vår er de ute nesten hele dagen. Blir det mot formodning varmt når de leker inne, så har vi jo skiftetøy i kurven for en grunn. 

Har forøvrig god erfaring med strykelapper på knærne. Da holder iallfall stillongsene en del lenger :) 

Anonymkode: 56eb0...1ae

Ull er fint og flott men det er selvfølgelig ikke det mest behagelige året rundt. Er det for varmt blir man svett uansett hvor bra ullen er. Svetter man i ull begynner man fort å klø og da er det ikke rart barna slenger klø av seg. 

Anonymkode: f1709...ba5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da er det ikke ullen i seg du koker av, men hvor tykt laget er, jeg har tynn ull og jeg har tykk ull, kan heller ikke bruke tykk ull på sommeren, det ER grenser for pusting ja.

Jeg prøvde tynn sommerull på mine barn, men de ble alt for varme i det. Så jo, mange opplever at TYNN ull er for varmt store deler av året, selv om du ikke gjør det. Jeg bruker selv kun ull om vinteren. 

Anonymkode: 935e9...ec2

• Liker 4
Skrevet

Jeg koker av TYNN ull. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er forskjell på ullplagg. Sommerull er fint å bruke i varmere vær, så kan en tilpasse plaggets tykkelse etter temperatur. Ullfleece er tykkere enn enn ullsinglet, dette sier seg selv, men poenget er at ull kan brukes hele året en må bare tenke utenom boksen. All ull er ikke tykk ull, det finnes ull fra forskjellige dyr med forskjellige isoleringsevne og absorberingsevne. Det går ann å se forbi standard langermet og longspakkene som matbutikken selger. 

Anonymkode: 1705d...fae

Skrevet

Det er jo ikke bitende kaldt uten ull nå?? Vi har ikke brukt ull en eneste dag enda. Med fleece utenpå er jo galskap. Bruk heller tynn ull med en tynn vanlig bukse utenpå.

Anonymkode: f79df...5cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er forskjell på ullplagg. Sommerull er fint å bruke i varmere vær, så kan en tilpasse plaggets tykkelse etter temperatur. Ullfleece er tykkere enn enn ullsinglet, dette sier seg selv, men poenget er at ull kan brukes hele året en må bare tenke utenom boksen. All ull er ikke tykk ull, det finnes ull fra forskjellige dyr med forskjellige isoleringsevne og absorberingsevne. Det går ann å se forbi standard langermet og longspakkene som matbutikken selger. 

Hvis du leser så er vi flere her som blir for varm selv av tynn sommerull. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du leser så er vi flere her som blir for varm selv av tynn sommerull. 

Nå er dette snakk om barn i barnehage, ikke voksne. Jeg som voksen går heller ikke med ull helt enda, men i vår barnehage er de ute nesten hele dagen. Og er det f.eks veldig vått ute, så er det bedre at den tynna ulla blir våt enn bomullsplagg. Nettopp fordi våt ull fortsatt varmer, og våt bomull eller syntetiske stoffer blir iskaldt. Det er selvsagt forskjell på barn, og noen er varmere enn andre. Man kjenner jo sin egen unge best og vet hvilke plagg som passer når. Poenget er bare at tynn ull fint kan brukes nå, og det ER irriterende når det går hull på plaggene til stadighet 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå er dette snakk om barn i barnehage, ikke voksne. Jeg som voksen går heller ikke med ull helt enda, men i vår barnehage er de ute nesten hele dagen. Og er det f.eks veldig vått ute, så er det bedre at den tynna ulla blir våt enn bomullsplagg. Nettopp fordi våt ull fortsatt varmer, og våt bomull eller syntetiske stoffer blir iskaldt. Det er selvsagt forskjell på barn, og noen er varmere enn andre. Man kjenner jo sin egen unge best og vet hvilke plagg som passer når. Poenget er bare at tynn ull fint kan brukes nå, og det ER irriterende når det går hull på plaggene til stadighet 😅

Dette argumentet kjøper jeg heller ikke. Er du så kliss våt inn til beinet at det innerste laget er vått, ja da er du kald ull eller ei. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men når du opplever å bli for varm i tykk ull om sommeren, hvorfor sitter det da så langt inne å akseptere at det finnes mennesker som blir for varme i tynn ull om sommeren i det minste? 

Her har jentungen alltid vært for varm i ull, punktum. Om hun hadde ullundertøy innendørs i barnehagen - som eneste lag - var hun rød og kokvarm. Hadde hun ull som mellomlag når det var varmere enn to-tre minus var hun rød og kokvarm. 

Jeg bruker heller ikke ull - det er for varmt. Unntaket er ullragger hjemme om vinteren fordi her er gulvkakdt. Og da lubber 14-åringen rundt barbeint uten å fryse - fordi hun er ekstremt varm av seg fortsatt. 

Anonymkode: 2b8ac...7c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skal de ha på seg når det blir vinter om du kjører ull med fleece utpå innendørs allerede nå? De må jo renne bort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså man er jo ikke helt nedsnødd heller, man vet at det finnes forskjellig ull. Men for noen av oss er også sommerull/tynn ull for varmt på sommeren. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Noen er varmere av seg enn andre. 

Anonymkode: 935e9...ec2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...