AnonymBruker Skrevet 9. oktober #41 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Hvor bor du? Her på Østlandet er det +10 grader nå, alt for varmt for ull. Mine har vel aldri trengt ull i det hele tatt før vi er ene i 0 i det minste, kanskje helst minus. Barna beveger seg HELE tiden. Man kan ikke sammenlikne med seg selv som står stille og ser på. Hvorfor ikke kjøpe vanlige bukser til dem? Evt rimeligere bomullsbukser so også passer inni en utebukse. Her går det i bomullstights og skallbukse oppå på kjølige morgener. Eller en mer solid skallbukse de kan ha utenpå som ikke er så varm som fleece? En tynn laghet for lek? P.o.p sine f.eks. Så de kan ha de på seg ute, så kanskje ingentig ryker på lang tid med mindre det er minusgrader hele dagen der du bor må du nok ta inn over deg at barna dine ikke trenger så varme klær helt enda. Om de ikke er babyer klarer de etterhvert å si ifra hvis de fryser også, eller bare gå å kle på seg mer selv. Anonymkode: bb08a...aac 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #42 Skrevet 9. oktober Ullundertøy med fleece utenpå allerede? Hva gjør du når det virkelig blir kaldt? Anonymkode: 5bebb...f49 9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #43 Skrevet 9. oktober Om de flyr rundt ute i bare ullundertøy er det jo ikke rart det blir hull, men det er jo litt sløvt av barnehagen og spør du meg. Da får de innhente ungen å ta på en vanlig bukse utenpå/i stedet. Leverer du til fots/vogn/sykkel siden du må kle de med ull om morgenen? Ville tatt på de en vanlig bukse/litt tykkere joggebukse og overtrekksbukse de kan ta av utover dagen. Ullundertøy når det blir kaldere ute også på dagtid. Anonymkode: 935e9...ec2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:47 #44 Skrevet torsdag kl. 16:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om de flyr rundt ute i bare ullundertøy er det jo ikke rart det blir hull, men det er jo litt sløvt av barnehagen og spør du meg. Da får de innhente ungen å ta på en vanlig bukse utenpå/i stedet. Leverer du til fots/vogn/sykkel siden du må kle de med ull om morgenen? Ville tatt på de en vanlig bukse/litt tykkere joggebukse og overtrekksbukse de kan ta av utover dagen. Ullundertøy når det blir kaldere ute også på dagtid. Anonymkode: 935e9...ec2 Jeg lurer oppriktig på om du og andre som skriver lignende kommentarer tror at vi som jobber i barnehage er stokk dumme og lukker øynene for barna gjennom hele dagen? Ser vi at et barn ikke er egnet kledd for å være ute så er det ikke sånn at vi bare lukker øynene og snur oss vekk, men om du tror at et barn som allerede har bestemt seg for at vi har på seg for mye klær sånn helt uten videre vil godta at vi stopper i leken og tar de med inn for å kle på seg de klærne igjen så må du tro om igjen. Og nei jeg sier ikke at vi ikke gjør det, men jeg regner med at du forstår at vi ikke har ressurser til å fotfølge hvert eneste barn. Så selv om jeg tar Lise inn for å ta på henne en bukse som er mere egnet utendørs så kan Lise 5 minutter etterpå igjen sitte i sandkassa i en bukse. Så som du forstår har vi faktisk ikke mulighet til å løpe inn og ut med barn som kler av seg klærne ute. og nei dette gjelder selvsagt ikke hvis barnet har av en eller annen grunn for eksempel har blitt gjennomblaut/har tisset på seg etc. Og det er også en grunn til at det blir informert om at man ikke må sende med barna klær som man ikke har råd til å miste. Anonymkode: b7bb5...5e0 7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:48 #45 Skrevet torsdag kl. 16:48 Jeg lapper ødelagt ull. Har virkelig ikke råd til å kjøpe nytt hver gang det blir hull, i tillegg er det langt mer miljøvennlig å fikse. Bruker vliesofix og annet ulltøy for å lappe, noen ganger ulike lappeteknikker og broderi. Nå har jeg ulltøy som blir brukt på fjerde ungen. Ja, det er lappet, men det funker! Anonymkode: 8678b...071
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:07 #46 Skrevet torsdag kl. 17:07 Det er vel ikkje så kaldt enno? Vestlending her, så mildare her enn austafjells så klart, men vi brukte ikkje ull før det var ned mot 0 utpå dagen (barna var ikkje ute på morgonen). Det er ei avveging, men for mange barn er det varmt å gå med ull inne altså. Viss dei i bhg seier det er varmt for ull no, så ville eg stolt på det. Anonymkode: 6f594...373 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:24 #47 Skrevet torsdag kl. 17:24 Vi brukte disse ull joggebuksene fra woolland og krinkel ull bukser. De ble brukt innendørs også skallbukse på utenfor når det var under 10 grader. Anonymkode: c6b2f...361
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:28 #48 Skrevet torsdag kl. 17:28 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Ja. Hva i all verden skulle ansatte gjort med det, tenker du? Nektet barn å kle av seg? Anonymkode: e035f...438 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:28 #49 Skrevet torsdag kl. 17:28 I dag var det 15 plussgrader og strålende sol her jeg bor. 8-9 grader når jeg dro på jobb, alt for varmt for ull. Her løp de fleste rundt i en genser eller en tynn jakke. Hvor i alle dager er det du bor TS hvor det er behov for ull nå? Barnet klarer seg fint uten ull de få meterne fra bilen og inn i barnehagen. Anonymkode: cc2f9...ca4 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:36 #50 Skrevet torsdag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg lurer oppriktig på om du og andre som skriver lignende kommentarer tror at vi som jobber i barnehage er stokk dumme og lukker øynene for barna gjennom hele dagen? Ser vi at et barn ikke er egnet kledd for å være ute så er det ikke sånn at vi bare lukker øynene og snur oss vekk, men om du tror at et barn som allerede har bestemt seg for at vi har på seg for mye klær sånn helt uten videre vil godta at vi stopper i leken og tar de med inn for å kle på seg de klærne igjen så må du tro om igjen. Og nei jeg sier ikke at vi ikke gjør det, men jeg regner med at du forstår at vi ikke har ressurser til å fotfølge hvert eneste barn. Så selv om jeg tar Lise inn for å ta på henne en bukse som er mere egnet utendørs så kan Lise 5 minutter etterpå igjen sitte i sandkassa i en bukse. Så som du forstår har vi faktisk ikke mulighet til å løpe inn og ut med barn som kler av seg klærne ute. og nei dette gjelder selvsagt ikke hvis barnet har av en eller annen grunn for eksempel har blitt gjennomblaut/har tisset på seg etc. Og det er også en grunn til at det blir informert om at man ikke må sende med barna klær som man ikke har råd til å miste. Anonymkode: b7bb5...5e0 Snakker ikke om å forfølge hvert eneste barn, men et barn som løper ute i bare ullundertøy bør dere ta med inn å bytte til annet ja, hvorfor føler du deg angrepet for det? Det var altså et barn som er ute i bare ullundertøy jeg snakker om her, ikke en som har dratt av seg en utebukse og har vanlig bukse under. Har forøvrig jobbet i barnehage før, så trenger ingen belæring på barn og at de tar av seg klær altså, men ikke alt er egnet til å løpe ute i og da må man bare ta det. Anonymkode: 935e9...ec2 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:36 #51 Skrevet torsdag kl. 17:36 Husk at barn er aktive, og dermed ikke blir like kalde som det jeg antar at du opplever utetemperaturen som. Forsøk å løpe en halvtimes tur en tidlig morgen nå i helgen, ikke en rolig joggetur, men med ganske høyt tempo. Evt. ta en intervalløkt. Med ull innerst og fleece ytterst, og se om du virkelig trenger å ha ull på nå. Anonymkode: 210f0...f32 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:37 #52 Skrevet torsdag kl. 17:37 Hørt om nål og tråd? Anonymkode: 68129...81b 3
Grüner Skrevet torsdag kl. 17:45 #53 Skrevet torsdag kl. 17:45 Da får du gi spesifikk beskjed til de ansatte om at barna ikke skal gå ut i ullundertøy uten noe over. Har de uforet skalldress, kan de ta på den over, men tre lag behøver de ikke ennå. 1 2
kjærring Skrevet torsdag kl. 17:51 #54 Skrevet torsdag kl. 17:51 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Så send de i noe annet enn ull. Her sender jeg ikke i ull før snøen har kommet. Kle heller på et ekstra ytterplagg 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:52 #55 Skrevet torsdag kl. 17:52 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja. Hva i all verden skulle ansatte gjort med det, tenker du? Nektet barn å kle av seg? Anonymkode: e035f...438 Barn har på ullundertøy og fleece og river av seg fleecebuksa ute: byttet til vanlig bukse. Aldri sett barn løpe i bare ullundertøy eller strømpebukse ute i barnehagen, hverken da jeg jobbet i barnehage eller har hatt barn i barnehage selv. Så tynt tøy blir det jo hull i med en gang ved utelek, og er for tynnkledd mange steder i landet nå. Anonymkode: 935e9...ec2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:53 #56 Skrevet torsdag kl. 17:53 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå. Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget. Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang. Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt. Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull. Men det er det jo absolutt ikke. er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også! Skikkelig fortvilet er jeg. Anonymkode: 2f474...eac Lurer på hvor i landet du bor. Vi er i begynnelsen av oktober, det er ikke bitende kaldt noe steder. Ull og fleece høres varmt ut, må vel holde med strømpebukse/longs i bomull og ha en joggebukse over Anonymkode: 70ebb...bc9 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:55 #57 Skrevet torsdag kl. 17:55 Dropp ullbukser nå. Ta heller ullsokker og ullgenser ved behov, og send med skallbukse/ skalldress om det blir kaldt. Ha et mellomlag i ull/ fleece/ ullfleece tilgjengelig. Om du likevel sender ungen i ullongs, be barnehagen ta den av før de sender barna ut om det blir for varmt med to lag. PS. Ville ikke hørt på hun som mener nøstebarn er mer slitesterk, for det er det ikke. Blir minst like fort hull som på alt annet! Blir like møkkete av makrell i tomat og kaviar som all annen ull også. Veldig fint og dyrt, men krever ikke mindre renhold enn noe annet er min erfaring. Min anbefaling er dette settet med ullfleece. Veldig varmt, billig, mykt, stikker ikke og passer perfekt som mellomlag. Med dette kan du ha bomull under, lenge! https://www.obs.no/klar/klar-til-baby-barn-og-junior/fleece-barn/fleecegensere-barn/2896023?v=Obs-5701586322764&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=1577_OBSNS_SOK_SHIN_TAK_SOEK_-7.0-Klær»PLA__9_52_2024&utm_content=7.0-Klær&utm_ad=469360717916&utm_term=&matchtype=&device=m&campaign_id=11243430905&adset_id=108579243285&ad_id=469360717916&gad_source=1&gad_campaignid=11243430905&gbraid=0AAAAADhaBmmreDQ2gzQGv8WkWc7I1hVVq&gclid=EAIaIQobChMIjN7n4NeXkAMV4JCDBx3sfxDOEAQYASABEgK9rfD_BwE Anonymkode: f046d...a61 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:08 #58 Skrevet torsdag kl. 18:08 Hva med å bare kle på dem vanlig tøy, så kan strikka bukse og strikka genser på utsiden ? Det er mye enklere. Da blir det ikke for varmt inne, og ullet holder seg. Anonymkode: 0e724...f87 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:01 #59 Skrevet torsdag kl. 19:01 Om det er såpass varmt at de er ute uten dress/skallbukse så tenker jeg at det er for varmt for ull. Her er det nede på 0 grader om morgenen nå, og vi drar i bhg med kun ullundertøy og jakke over, men når de er ute i bhg har de på skalltøy/dress. Stilongsene får hull på klærne etterhvert da stoffet er tynt, men har en del stilongser med dobbelt stoff på knærne og de holder hele sesongen. Anonymkode: e7dbb...2c9 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:13 #60 Skrevet torsdag kl. 19:13 Ren ull går fort hull på uansett hvor dyrt det er og hvor "god kvalitet" det er. Iallefall dersom ungen får leke i sandkassen i bare ullbuksen. Hadde dette problemet selv. Løsningen for oss ble å kjøpe "blandingsull" til barnehagebruk. Altså ullklær med iblandet bomull, bambus eller f.eks polyester. Langt mer slitesterkt. Skulle ønske at ungen kunne gå i ren ull, men har ikke råd til et nytt sett hver dag😅🙈 Anonymkode: 2649f...7d3 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå