Gå til innhold

Ulltøy som blir ødelagt i barnehage - what to do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå.
Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget.

Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang.

Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt.

Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull.

Men det er det jo absolutt ikke.

er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også!

Skikkelig fortvilet er jeg.

Anonymkode: 2f474...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp bedre kvalitet 

Anonymkode: 81eb4...d41

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Klart det blir varmt med ull under nå. 

Du kan jo levere i vanlige klær. De er kanskje ikke ute uansett så tidlig når det er litt kaldere?

og heller sende med ekstra varmt tøy /overtrekk de kan ta på når de skal ut, om det blir kald

Anonymkode: 03d46...972

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg sydde igjen de jeg kunne (nei det ble ikke pent, men min gutt var også en aktiv gutt som ødela mye tøy). 

Det som reddet meg var gjenbruksbutikker: jeg kjøpte alltid ull der til en billig penge. Gikk fort bort fra ullstrømper og over på sokker+bukser (lettere å lufte kroppen barbeint inne og ta av sokkene fremfor buksene).  Gutten min hadde ull i alle regnbuens farger, det eneste som var viktig i bhg var at han var varm med mulighet for å regulere temperaturen. Ullsinglet eller sommerull fremfor langermet ullgenser under tøyet hjelper også å holde barnet "varm uten å være for varmt". Vi startet alltid med ullsinglet eller sommerull, ull underbukser før vi gikk videre til langermet, langbukser, og tykke ullplagg.

Anonymkode: 1705d...fae

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg pleier å sy igjen hullene:) Jeg har 3 barn og de 2 eldste er ungdommer nå så har holdt på med ull i noen år😂 og jeg jobber i bhg. Har til gode å finne ull som det ikke blir hull på uansett hvor gid kvaliteten er. Har kjøpt kjøpt både dyrt og billig opp igjennom årene. Så mitt tips er nål og tråd🙂

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Sett på en vanlig bukse over istedenfor fleece da det blir for varmt. 

Ellers ville jeg satt på lapper på knærne (og kanskje bak også?). 

Anonymkode: bc8b7...a79

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg stoppet og strøk/sydde på morsomme lapper. Og det blir hull i dyrt tøy også! 

Anonymkode: 27780...fcb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har slitt med det samme, kjøpte ull med forsterket kne i fjor :)

men om ull slites allerede i oktober så hadde jeg avventet litt. Vanlig bukse og fleece holder gjerne nå?:) 

• Liker 4
Skrevet

Finnes ullongs med forsterkninger på knærne, f.eks. disse: https://www.barnashus.no/reflex/nordlys-ull-longs-stone?srsltid=AfmBOorroUCjiqwqVy2MhC_WuRE6Al7n4HVrYphJhNJUN97DTYCW7-gh

Ellers gikk mine mye i ullongs ala de fra nøstebarn, da trenger de ikke flere lag og de holdt lenge så trengte bare et par å bytte på i sesongen med hard bruk.

Anonymkode: 763b5...4d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Aner ikke hvor du bor og hva du anser som veldig kjølig, men bor du på østlandet et sted så er det ikke veldig kjølig. 

Bukse, tynn bomullsgenser, ullgenser og parkdress holder i massevis på formiddagene her nå, hvor det er rundt 5-10 grader. 

Anonymkode: 467cf...ab4

• Liker 15
Skrevet

Det er jo ikke så mye man kan gjøre. Slik er det å ha aktive barn. Det er hvert fall ikke barnehagen kan gjøre noe med. Så enten tar du noe annet en ull no. Ellers så prøver du å gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: ac435...b24

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men her sør er det hvert fall alt for varmt for ull nå. Det er rundt 10 grader ute her nå på dagtid. Også altfor varmt med ull og fleece inne.

Tenker det bør være ett par minus før man starter med ull?

Anonymkode: eba4a...a8d

• Liker 15
Skrevet

Her går ungene i bare ull nå, gjør det hvert år på denne årstiden. Tror aldri jeg har opplevd på 4 år at det har gått hull i noe i barnehagen.

Kjøper du veldig dårlig kvalitet?🫣 vi bruker mye joggebukser i ull fra name it og hust and Claire. 

Anonymkode: d60b6...4ae

• Liker 4
Skrevet

Her vi bor er det rundt 7-10 grader på morgenen og vi sender ikke i ull allerede nå. Hvor kaldt er det der du bor? De er ikke ute før litt lenger utpå dagen og da er det opp mot 15 grader liksom så det er altfor varmt for ull. Det er kanskje litt dumt å levere de i både ull og fleece allerede? 

Anonymkode: 7d97d...9d7

• Liker 6
Skrevet

Lurer også litt på hvor du bor? Jeg bor i nord-norge og her har ikke ungene begynt med strømpebukse en gang. Vi har såvidt hatt en eneste dag under 10 grader. Strømpebukser av ull blir ofte veldig fort slitt, men de fra Safa synes jeg tåler litt mer og er også relativt billig. Ellers kan jeg sterkt anbefale Hust&Claire sine ullprodukter. Koster litt ekstra men veldig god kvalitet.

• Liker 9
Skrevet

Problemet er vel at barna går ut for å leke i bare ullundertøyet? Ta på vanlig bukse over i stedet for fleece, og ble de ansatte følge opp at de ikke flyr ute i strømpebuksa.

• Liker 2
Skrevet

Hadde aktive barn selv men kan ikke huske at ulltøyet ble ødelagt så raskt, men vi kledde de ikke i ull for det faktisk var kaldt og de hadde joggebukse utenpå.

Anonymkode: 78e25...5ad

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå som det er veldig kjølig på morgenen, kler jeg opp barna mine med ull innerst, fleecebukse og fleecejakke utenpå.
Utover dagen kan du jo gjerne bli litt varmere, og da kler barna naturligvis av seg det ytterste laget.

Utfordringen nå er at alle ullstrømpebukser eller ullongser blir ødelagte. Så snart guttene tar av seg det ytterste laget, og går ut i bare strømpebuksa eller longsen, går det jo hull i de med en gang.

Jeg er så fortvilet, fordi man jo ikke kan sende de avgårde i barnehagen uten heller. Det er tidvis bitende kaldt.

Jeg sa det til en barnehageansatt, som bare svarte meg: de kler av seg når de blir varme da, kanskje litt for varmt for ull.

Men det er det jo absolutt ikke.

er dette noe man bare må finne seg i? Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe opp til 20 nye longser i måneden. Dyrt som f er det jo også!

Skikkelig fortvilet er jeg.

Anonymkode: 2f474...eac

Sy på ullapper på knærne når der blir ødelagt. Lær deg teknikken og bruk ett allerede ødelagt ulllongs til lapper. Bruk doble eller triple lappet.

En tanke er også å ta over en tynn bomullsbukse.

Eller bruk fleece nå på høsten

Anonymkode: 1dd37...f81

• Liker 5
Skrevet

Hvis barna går ut i bare ulltøyet, har de totalt for mye klær på. Ta på vanlig bukse?

Anonymkode: 78581...195

• Liker 5
Skrevet
snurk skrev (16 minutter siden):

Lurer også litt på hvor du bor? Jeg bor i nord-norge og her har ikke ungene begynt med strømpebukse en gang. Vi har såvidt hatt en eneste dag under 10 grader. Strømpebukser av ull blir ofte veldig fort slitt, men de fra Safa synes jeg tåler litt mer og er også relativt billig. Ellers kan jeg sterkt anbefale Hust&Claire sine ullprodukter. Koster litt ekstra men veldig god kvalitet.

Samme her. Bruker ikke ull her i indre Finnmark nå. Var 7 grader i dag 

Anonymkode: 24b91...768

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...