AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:40 #1 Skrevet onsdag kl. 18:40 Jeg håper noen her kan gi meg litt råd om hva jeg bør gjøre videre i en sak jeg har med Utleiemegleren og privat utleier. Jeg leier en hybel gjennom Utleiemegleren, og har opplevd flere problemer som ikke blir fulgt opp: Tetningslistene rundt ytterdøren er gamle og slitte – det trekker kald luft inn, og døren lager mye støy fordi den ikke har blitt oljet eller vedlikeholdt på lenge. Det har kommet fukt i taket på badet, og jeg mistenker begynnende muggvekst. Jeg har astma, så dette er ekstra alvorlig for meg. Oppgangsdøren i 5. etasje smeller ekstremt høyt hver gang den lukkes, noe som forstyrrer både søvn og trivsel. Jeg betaler 10 500 kr i måneden, og forventer at slike vedlikeholdssaker blir tatt seriøst. Jeg har sendt en detaljert skriftlig henvendelse til Utleiemegleren, der jeg har vist til husleieloven § 5-3, som sier at utleier har ansvar for vedlikehold. Jeg har også bilder som dokumentasjon. Svaret jeg fikk var ganske nedlatende, de sa blant annet at “kaldt trekk fra ytterdør og vindu er normalt i eldre bygg” og at “mugg skyldes for dårlig lufting”. Jeg har vært nøye med å lufte og holde ventilene åpne, Jeg har likevel bedt om at vaktmester faktisk kommer og inspiserer badet og døren, men de svarer bare at de skal «sjekke om det er ønskelig». Jeg har gitt dem 14 dagers frist til å følge opp saken, og skrevet at dersom det ikke blir gjort, vil jeg klage til Husleietvistutvalget, og eventuelt kontakte kommunen (inneklima og helseavdelingen). Om nødvendig vurderer jeg også rettslige skritt mot utleier, da dette påvirker både helse og bokvalitet. Har noen her erfaring med lignende saker? Bør jeg kontakte Leieboerforeningen eller gå rett til Husleietvistutvalget? Og har jeg krav på leiereduksjon så lenge vedlikeholdet ikke blir gjort? Setter stor pris på råd fra dere som har vært i lignende situasjoner ❤️ Anonymkode: 9d105...b2a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:50 #2 Skrevet onsdag kl. 20:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sendt en detaljert skriftlig henvendelse til Utleiemegleren, der jeg har vist til husleieloven § 5-3, som sier at utleier har ansvar for vedlikehold. Jeg har også bilder som dokumentasjon. oooof Jeg er en skikkelig dritutleier (bare som referanse for deg) og slik kommunikasjon tyder på en kranglefant av leietaker som bryr seg om tilstanden til husrommet. Først og fremst vurderer jeg da risikoen for at du dør og den er svært lav gitt forholdene som beskrives her. Er det ikke umiddelbar risiko for leietakers bortgang, så vurderer jeg henvendelsen som mindre relevant. Leietaker vil åpenbart jeg bruker penger på vedlikehold som jeg ikke ønsker. Da er det enkelt å svare noe sånn som at man takker for at du gjorde oppmerksom på vedlikeholdsbehovet: AnonymBruker skrev (1 time siden): Svaret jeg fikk var ganske nedlatende, de sa blant annet at “kaldt trekk fra ytterdør og vindu er normalt i eldre bygg” og at “mugg skyldes for dårlig lufting”. Jeg har vært nøye med å lufte og holde ventilene åpne, Jeg har likevel bedt om at vaktmester faktisk kommer og inspiserer badet og døren, men de svarer bare at de skal «sjekke om det er ønskelig». Og det er selvsagt uønsket at du ønsker en sjekk. Det bare koster ressurs. Jeg vet om tilstanden og det er greit. Det er ikke nødvendig med en sjekk. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gitt dem 14 dagers frist til å følge opp saken, og skrevet at dersom det ikke blir gjort, vil jeg klage til Husleietvistutvalget, og eventuelt kontakte kommunen (inneklima og helseavdelingen). Om nødvendig vurderer jeg også rettslige skritt mot utleier, da dette påvirker både helse og bokvalitet. Det er selvsagt noe du kan gjøre men du var jo kjent med forholdene før du flyttet inn, eller? AnonymBruker skrev (1 time siden): Tetningslistene rundt ytterdøren er gamle og slitte – det trekker kald luft inn, og døren lager mye støy fordi den ikke har blitt oljet eller vedlikeholdt på lenge. Tetningslistene kunne du ha observert på visning. At dørene støyer mye kunne du også ha observert på visning. I tillegg koster en flaske med olje 50 kroner på Clas Ohlson og kan vedlikeholdes av leietakeren selv. Retten kommer trolig ikke til å gi deg medhold i dette punktet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har kommet fukt i taket på badet, og jeg mistenker begynnende muggvekst. Jeg har astma, så dette er ekstra alvorlig for meg. Det er sannsynligvis også noe du kunne ha observert på visning. Mugg kan bli en debatt og her ligger det noe ansvar hos meg. Derfor ber jeg om at du legger frem bildebevis av muggen i retten. Det er ikke nok å "mistenke". Det er bevis som teller. Pass på at du ikke ødelegger min vegg, fordi det kommer jeg å trekke fra depositum, såklart. Det er ikke mugg? Da får du ikke medhold heller. Fukt på badet er generelt vanlig i eldre boliger. Det skylles blant annet dusjing og dårlig ventilering av leietakeren generelt, gitt forholdete på stedet. Både forholdene og boligens alder kan du ha observert på visning på forhånd. Dermed ønsker jeg gjerne at du beviser at fukten kommer fra utsiden og ikke fra din misbruk av badet mtp. at du ikke lufter korrekt. Dette er svært krevende å bevisføre. Det beste er et bevis på at badet ikke har blitt brukt på mange måneder men holder seg fuktig til tross for ventilering. Men heldigvis kan du ikke bevise det når flere deler bad daglig. Muligens profesjonell fuktmåling kan være en løsning. Da må badet ikke brukes heller for å sikre gode måleresultat. Men de 30.000 kroner er selvsagt noe du valgte selv å gjennomføre, så da er det ikke noe du kan kreve erstattningsansvar for. Retten kommer trolig til å annerkjenne at forholdene er kritikkverdig. Jeg kan ikke tvinges til kostbart vedlikehold. AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppgangsdøren i 5. etasje smeller ekstremt høyt hver gang den lukkes, noe som forstyrrer både søvn og trivsel. Dette er også noe du kunne ha observert på visning eller spurt om å få observere. Det er ikke skjult for deg at det finnes en slik dør i 5. etasje. Jeg er ikke pliktig til å utbedre den tilstanden. Retten kommer trolig ikke til å gi deg medhold i saken. Boooooom. Hva har du oppnådd? Ingen ting!. Hva burde du gjøre istedenfor? Du burde bli en dritt leietaker. Istedenfor å sitere paragrafer (dvs. leke advokat), så burde du si at du ikke for sovet og at du derfor trekker halve husleien. Det er fuktig på badet som gjør det vanskelig å puste, nei men da trekker du hele 3/4 av husleien. Det er dårlig ventilasjon med høye CO2 nivå som du tilfeldigvis fikk mål med en sånn billig Airthings dings? Peak på 3000ppm CO2 hver natt, selv om ventilering pågår? Ja men da må du vel trekke hele husleien. Huseier sender inkasso? Haha, da motsier du og spør om de kan hjelpe med å få ordnet ventilasjon eller med bråket eller med fukten som gjør at du har nedsatt husrom. Du må ta inn på hotell på grunn av forholdene. Du må jo få sovet. Det er selvsagt kort varsel og da var du jo bare den femstjerners med basseng som var ledig. Ta vare på kvittering og krev pengene tilbake i retten. => Du må forårsake en økonomisk skade. Det er denne skaden som du kan forhandle om i retten. Husleietvistutvalget kan da gi deg medhold eller delvis medhold om å redusere husleie og ta inn på hotell dersom du har redusert huseleie eller har hatt hotellkostnader. Har du ikke trukket i husleie, så har du ingen sak. Dette handler kun om penger. Ikke noe annet. => Ved redusert husleie tvinger du utleier til å aksjonere. Han kommer til å gjøre alt som er nødvendig for å få makset husleie igjen. Først inkasso, så rettsak, så utbedring. Vinner han ikke husleien tilbake i retten, så tvinger du han til tap. Godt mulig at utleier vurderer vedlikehold nå for å slippe enda mer tap. => Vær obs på at bråk krever arbeid med isolasjon. Vær obs på at ventilasjon krever utbedring i vegger og mye annet kanalbygging gitt at boligen er gammel. Derfor må utleier sannsynligvis si deg opp etter at du har vunnet saken, på grunn av byggearbeidet. Men da har du vunnet økonomisk likevel, fordi du har betalt mindre eller ingen husleie i perioden. => Utleier kan velge å ikke utføre vedlikeholdet likevel selv om du ble kastet ut. Etter 3mnd. kan utleier drive med utleie igjen, gitt at neste leietaker har muligheten til å observere boligens tilstand. Om du skyter skarp, så må du gjøre dette vel gjennomtenkt og med omhu. Huseier vinner, uansett. Alt du kan gjøre er å forårsake så mye skade som muligt. Hilsen fra en dritt utleier. Anonymkode: 94b7c...aa0 4
anonym2026 Skrevet onsdag kl. 21:35 #3 Skrevet onsdag kl. 21:35 Jeg ser at du identifiserer deg som utleier, men her handler det om utleiers vedlikeholdsplikt etter husleieloven, ikke om hvem som «vinner» i retten. 1
anonym2026 Skrevet onsdag kl. 21:40 #4 Skrevet onsdag kl. 21:40 Jeg vet godt hvordan enkelte utleiere opererer , bare opptatt av egen lommebok, og null respekt for leietakere som faktisk bor i boligene de eier. Dette er ikke første gang jeg har måttet holde tilbake husleie fordi vedlikehold ble ignorert. Forrige utleier lot et rennende rør stå i månedsvis, til tross for gjentatte purringer. Da jeg holdt igjen husleien, tok det ikke lang tid før han skjønte alvoret og faktisk fikk det fikset. Husleieloven er tydelig: utleier har plikt til å holde boligen i forsvarlig stand. Punktum 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:42 #5 Skrevet onsdag kl. 21:42 anonym2026 skrev (1 minutt siden): Husleieloven er tydelig: utleier har plikt til å holde boligen i forsvarlig stand. Punktum Husleieloven? Tydelig? Hva er forsvarlig stand? Anonymkode: 94b7c...aa0 1 1
anonym2026 Skrevet onsdag kl. 21:45 #6 Skrevet onsdag kl. 21:45 Ja, husleieloven er ganske tydelig på det. «Forsvarlig stand» betyr at boligen skal være trygg, tett, og uten fukt/mugg eller feil som reduserer bruken av den. Det står i §5-3: utleier skal holde husrommet i den stand som er avtalt, og ellers i vanlig god stand for tilsvarende boliger. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:44 #7 Skrevet torsdag kl. 07:44 anonym2026 skrev (9 timer siden): Ja, husleieloven er ganske tydelig på det. «Forsvarlig stand» betyr at boligen skal være trygg, tett, og uten fukt/mugg eller feil som reduserer bruken av den. Det står i §5-3: utleier skal holde husrommet i den stand som er avtalt, og ellers i vanlig god stand for tilsvarende boliger. Men se hva Ts beskriver. En manglende tetningslist eller en dør som knirker gjør det ikke uforsvarlig å bo der. Dette er ting som kan observeres og undersøkes på visning på forhånd og dermed var tilstanden kjent. Boligen er dermed i forsvarlig stand og i den stand som er avtalt. Når det gjelder fukt og mugg, så kan dette være en sak. Men her må Ts bevise forholdene og konsekvensene. Det koster ofte enormt med ressurs å få rett. Jeg har eid over 100 studenthybler med mer enn 500 rom. Det var kanskje 10 stykk årlig som klaget og har vunnet nesten alle sak som huseier, fordi leietakere bare påstår og ikke beviser godt nok. Som utleier er jeg ikke interessert i å gjøre noe med husrommet, så lenge jeg ikke tvinges til det. Først når leietaker nekter å betale blir jeg aktiv. Da gjelder det å kreve inn husleie med inkasso og rettssak. Når leietaker får rett, så sies leietakeren opp og forholdet pusses opp. Om Ts ønsker å spille dette her rett, så må hun trekke i husleie, motsi inkasso og legge frem bevis og kostnader hun krever erstatning for. Det er dette som reduserer huseiers motkrav om uteblitt leie og låst depositum. Anonymkode: 94b7c...aa0 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:19 #8 Skrevet torsdag kl. 09:19 Fukt i taket på badet er absolutt ikke bra og bør sjekkes opp. Men jeg føler at du har ødelagt litt for deg selv her ved å lete med lupe og finne tullefeil. Å klage over en knirkete dør som må smøres er ingenting annet enn tåpelig! Du vet at du har vedlikeholdsplikt selv på slike småting? Døra smører du selv med matolje fra kjøkkenskapet. Og at noen smeller med døren sin, hva forventer du at utleier skal gjøre med det? Hadde du kun klaget på fukten så tenker jeg du hadde blitt tatt seriøst. Det blir du ikke nå dessverre. Anonymkode: e54c5...45a 4 6
anonym2026 Skrevet torsdag kl. 09:45 #9 Skrevet torsdag kl. 09:45 En som virkelig eier 500 studenthybler har som regel ikke tid til å sitte her og provosere folk på forum og spille tøff bak skjermen. Ser du kommenterte for en time siden og igjen for bare noen minutter siden – det sier vel sitt. Det virker mer som du har god tid enn at du har 500 rom å følge opp. Kanskje du burde bruke litt av den tiden på faktisk vedlikehold i stedet for å undervise folk her inne 😉 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:38 #10 Skrevet torsdag kl. 10:38 anonym2026 skrev (53 minutter siden): En som virkelig eier 500 studenthybler har som regel ikke tid til å sitte her og provosere folk på forum og spille tøff bak skjermen. Ser du kommenterte for en time siden og igjen for bare noen minutter siden – det sier vel sitt. Det virker mer som du har god tid enn at du har 500 rom å følge opp. Kanskje du burde bruke litt av den tiden på faktisk vedlikehold i stedet for å undervise folk her inne 😉 Jeg har solgt alt for noen år siden til en fyr som drifter BoColiving. Han er enda mer drit. Jeg har pensjonert meg nå og det godt slik det er. Anonymkode: 94b7c...aa0
wolf_man Skrevet torsdag kl. 10:50 #11 Skrevet torsdag kl. 10:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har solgt alt for noen år siden til en fyr som drifter BoColiving. Han er enda mer drit. Jeg har pensjonert meg nå og det godt slik det er. Anonymkode: 94b7c...aa0 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men se hva Ts beskriver. En manglende tetningslist eller en dør som knirker gjør det ikke uforsvarlig å bo der. Dette er ting som kan observeres og undersøkes på visning på forhånd og dermed var tilstanden kjent. Boligen er dermed i forsvarlig stand og i den stand som er avtalt. Når det gjelder fukt og mugg, så kan dette være en sak. Men her må Ts bevise forholdene og konsekvensene. Det koster ofte enormt med ressurs å få rett. Jeg har eid over 100 studenthybler med mer enn 500 rom. Det var kanskje 10 stykk årlig som klaget og har vunnet nesten alle sak som huseier, fordi leietakere bare påstår og ikke beviser godt nok. Som utleier er jeg ikke interessert i å gjøre noe med husrommet, så lenge jeg ikke tvinges til det. Først når leietaker nekter å betale blir jeg aktiv. Da gjelder det å kreve inn husleie med inkasso og rettssak. Når leietaker får rett, så sies leietakeren opp og forholdet pusses opp. Om Ts ønsker å spille dette her rett, så må hun trekke i husleie, motsi inkasso og legge frem bevis og kostnader hun krever erstatning for. Det er dette som reduserer huseiers motkrav om uteblitt leie og låst depositum. Anonymkode: 94b7c...aa0 AnonymBruker skrev (13 timer siden): oooof Jeg er en skikkelig dritutleier (bare som referanse for deg) og slik kommunikasjon tyder på en kranglefant av leietaker som bryr seg om tilstanden til husrommet. Først og fremst vurderer jeg da risikoen for at du dør og den er svært lav gitt forholdene som beskrives her. Er det ikke umiddelbar risiko for leietakers bortgang, så vurderer jeg henvendelsen som mindre relevant. Leietaker vil åpenbart jeg bruker penger på vedlikehold som jeg ikke ønsker. Da er det enkelt å svare noe sånn som at man takker for at du gjorde oppmerksom på vedlikeholdsbehovet: Og det er selvsagt uønsket at du ønsker en sjekk. Det bare koster ressurs. Jeg vet om tilstanden og det er greit. Det er ikke nødvendig med en sjekk. Det er selvsagt noe du kan gjøre men du var jo kjent med forholdene før du flyttet inn, eller? Tetningslistene kunne du ha observert på visning. At dørene støyer mye kunne du også ha observert på visning. I tillegg koster en flaske med olje 50 kroner på Clas Ohlson og kan vedlikeholdes av leietakeren selv. Retten kommer trolig ikke til å gi deg medhold i dette punktet. Det er sannsynligvis også noe du kunne ha observert på visning. Mugg kan bli en debatt og her ligger det noe ansvar hos meg. Derfor ber jeg om at du legger frem bildebevis av muggen i retten. Det er ikke nok å "mistenke". Det er bevis som teller. Pass på at du ikke ødelegger min vegg, fordi det kommer jeg å trekke fra depositum, såklart. Det er ikke mugg? Da får du ikke medhold heller. Fukt på badet er generelt vanlig i eldre boliger. Det skylles blant annet dusjing og dårlig ventilering av leietakeren generelt, gitt forholdete på stedet. Både forholdene og boligens alder kan du ha observert på visning på forhånd. Dermed ønsker jeg gjerne at du beviser at fukten kommer fra utsiden og ikke fra din misbruk av badet mtp. at du ikke lufter korrekt. Dette er svært krevende å bevisføre. Det beste er et bevis på at badet ikke har blitt brukt på mange måneder men holder seg fuktig til tross for ventilering. Men heldigvis kan du ikke bevise det når flere deler bad daglig. Muligens profesjonell fuktmåling kan være en løsning. Da må badet ikke brukes heller for å sikre gode måleresultat. Men de 30.000 kroner er selvsagt noe du valgte selv å gjennomføre, så da er det ikke noe du kan kreve erstattningsansvar for. Retten kommer trolig til å annerkjenne at forholdene er kritikkverdig. Jeg kan ikke tvinges til kostbart vedlikehold. Dette er også noe du kunne ha observert på visning eller spurt om å få observere. Det er ikke skjult for deg at det finnes en slik dør i 5. etasje. Jeg er ikke pliktig til å utbedre den tilstanden. Retten kommer trolig ikke til å gi deg medhold i saken. Boooooom. Hva har du oppnådd? Ingen ting!. Hva burde du gjøre istedenfor? Du burde bli en dritt leietaker. Istedenfor å sitere paragrafer (dvs. leke advokat), så burde du si at du ikke for sovet og at du derfor trekker halve husleien. Det er fuktig på badet som gjør det vanskelig å puste, nei men da trekker du hele 3/4 av husleien. Det er dårlig ventilasjon med høye CO2 nivå som du tilfeldigvis fikk mål med en sånn billig Airthings dings? Peak på 3000ppm CO2 hver natt, selv om ventilering pågår? Ja men da må du vel trekke hele husleien. Huseier sender inkasso? Haha, da motsier du og spør om de kan hjelpe med å få ordnet ventilasjon eller med bråket eller med fukten som gjør at du har nedsatt husrom. Du må ta inn på hotell på grunn av forholdene. Du må jo få sovet. Det er selvsagt kort varsel og da var du jo bare den femstjerners med basseng som var ledig. Ta vare på kvittering og krev pengene tilbake i retten. => Du må forårsake en økonomisk skade. Det er denne skaden som du kan forhandle om i retten. Husleietvistutvalget kan da gi deg medhold eller delvis medhold om å redusere husleie og ta inn på hotell dersom du har redusert huseleie eller har hatt hotellkostnader. Har du ikke trukket i husleie, så har du ingen sak. Dette handler kun om penger. Ikke noe annet. => Ved redusert husleie tvinger du utleier til å aksjonere. Han kommer til å gjøre alt som er nødvendig for å få makset husleie igjen. Først inkasso, så rettsak, så utbedring. Vinner han ikke husleien tilbake i retten, så tvinger du han til tap. Godt mulig at utleier vurderer vedlikehold nå for å slippe enda mer tap. => Vær obs på at bråk krever arbeid med isolasjon. Vær obs på at ventilasjon krever utbedring i vegger og mye annet kanalbygging gitt at boligen er gammel. Derfor må utleier sannsynligvis si deg opp etter at du har vunnet saken, på grunn av byggearbeidet. Men da har du vunnet økonomisk likevel, fordi du har betalt mindre eller ingen husleie i perioden. => Utleier kan velge å ikke utføre vedlikeholdet likevel selv om du ble kastet ut. Etter 3mnd. kan utleier drive med utleie igjen, gitt at neste leietaker har muligheten til å observere boligens tilstand. Om du skyter skarp, så må du gjøre dette vel gjennomtenkt og med omhu. Huseier vinner, uansett. Alt du kan gjøre er å forårsake så mye skade som muligt. Hilsen fra en dritt utleier. Anonymkode: 94b7c...aa0 Jeg ønsker å påpeke at tonen din oppleves som upassende og uprofesjonell. Det er viktig å vise respekt i kommunikasjon, uansett situasjon. Vær vennlig å kontrollere måten du uttrykker deg på, og unngå en nedlatende eller aggressiv fremtoning. Slike holdninger bidrar ikke til en konstruktiv dialog. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:56 #12 Skrevet torsdag kl. 10:56 Jeg hadde flyttet. Det er mitt juridiske råd. Anonymkode: 40480...23f
wolf_man Skrevet torsdag kl. 10:58 #13 Skrevet torsdag kl. 10:58 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har solgt alt for noen år siden til en fyr som drifter BoColiving. Han er enda mer drit. Jeg har pensjonert meg nå og det godt slik det er. Anonymkode: 94b7c...aa0 Jeg er kjent med både selskapet og personen det gjelder, og det som er skrevet her stemmer ikke. Bo Coliving ble ikke kjøpt fra noen andre prosjektet ble bygget opp og drives av Johan Rasting, som er selskapets grunnlegger og CEO. Det er uheldig når noen sprer feilinformasjon i forumet. Seriøse entreprenører bruker tid på å bygge verdier og bidra konstruktivt, ikke på å spre uriktige påstander. La oss holde samtalen på et saklig og respektfullt nivå. 1
wolf_man Skrevet torsdag kl. 11:03 #14 Skrevet torsdag kl. 11:03 AnonymBruker skrev (14 timer siden): oooof Jeg er en skikkelig dritutleier (bare som referanse for deg) og slik kommunikasjon tyder på en kranglefant av leietaker som bryr seg om tilstanden til husrommet. Først og fremst vurderer jeg da risikoen for at du dør og den er svært lav gitt forholdene som beskrives her. Er det ikke umiddelbar risiko for leietakers bortgang, så vurderer jeg henvendelsen som mindre relevant. Leietaker vil åpenbart jeg bruker penger på vedlikehold som jeg ikke ønsker. Da er det enkelt å svare noe sånn som at man takker for at du gjorde oppmerksom på vedlikeholdsbehovet: Og det er selvsagt uønsket at du ønsker en sjekk. Det bare koster ressurs. Jeg vet om tilstanden og det er greit. Det er ikke nødvendig med en sjekk. Det er selvsagt noe du kan gjøre men du var jo kjent med forholdene før du flyttet inn, eller? Tetningslistene kunne du ha observert på visning. At dørene støyer mye kunne du også ha observert på visning. I tillegg koster en flaske med olje 50 kroner på Clas Ohlson og kan vedlikeholdes av leietakeren selv. Retten kommer trolig ikke til å gi deg medhold i dette punktet. Det er sannsynligvis også noe du kunne ha observert på visning. Mugg kan bli en debatt og her ligger det noe ansvar hos meg. Derfor ber jeg om at du legger frem bildebevis av muggen i retten. Det er ikke nok å "mistenke". Det er bevis som teller. Pass på at du ikke ødelegger min vegg, fordi det kommer jeg å trekke fra depositum, såklart. Det er ikke mugg? Da får du ikke medhold heller. Fukt på badet er generelt vanlig i eldre boliger. Det skylles blant annet dusjing og dårlig ventilering av leietakeren generelt, gitt forholdete på stedet. Både forholdene og boligens alder kan du ha observert på visning på forhånd. Dermed ønsker jeg gjerne at du beviser at fukten kommer fra utsiden og ikke fra din misbruk av badet mtp. at du ikke lufter korrekt. Dette er svært krevende å bevisføre. Det beste er et bevis på at badet ikke har blitt brukt på mange måneder men holder seg fuktig til tross for ventilering. Men heldigvis kan du ikke bevise det når flere deler bad daglig. Muligens profesjonell fuktmåling kan være en løsning. Da må badet ikke brukes heller for å sikre gode måleresultat. Men de 30.000 kroner er selvsagt noe du valgte selv å gjennomføre, så da er det ikke noe du kan kreve erstattningsansvar for. Retten kommer trolig til å annerkjenne at forholdene er kritikkverdig. Jeg kan ikke tvinges til kostbart vedlikehold. Dette er også noe du kunne ha observert på visning eller spurt om å få observere. Det er ikke skjult for deg at det finnes en slik dør i 5. etasje. Jeg er ikke pliktig til å utbedre den tilstanden. Retten kommer trolig ikke til å gi deg medhold i saken. Boooooom. Hva har du oppnådd? Ingen ting!. Hva burde du gjøre istedenfor? Du burde bli en dritt leietaker. Istedenfor å sitere paragrafer (dvs. leke advokat), så burde du si at du ikke for sovet og at du derfor trekker halve husleien. Det er fuktig på badet som gjør det vanskelig å puste, nei men da trekker du hele 3/4 av husleien. Det er dårlig ventilasjon med høye CO2 nivå som du tilfeldigvis fikk mål med en sånn billig Airthings dings? Peak på 3000ppm CO2 hver natt, selv om ventilering pågår? Ja men da må du vel trekke hele husleien. Huseier sender inkasso? Haha, da motsier du og spør om de kan hjelpe med å få ordnet ventilasjon eller med bråket eller med fukten som gjør at du har nedsatt husrom. Du må ta inn på hotell på grunn av forholdene. Du må jo få sovet. Det er selvsagt kort varsel og da var du jo bare den femstjerners med basseng som var ledig. Ta vare på kvittering og krev pengene tilbake i retten. => Du må forårsake en økonomisk skade. Det er denne skaden som du kan forhandle om i retten. Husleietvistutvalget kan da gi deg medhold eller delvis medhold om å redusere husleie og ta inn på hotell dersom du har redusert huseleie eller har hatt hotellkostnader. Har du ikke trukket i husleie, så har du ingen sak. Dette handler kun om penger. Ikke noe annet. => Ved redusert husleie tvinger du utleier til å aksjonere. Han kommer til å gjøre alt som er nødvendig for å få makset husleie igjen. Først inkasso, så rettsak, så utbedring. Vinner han ikke husleien tilbake i retten, så tvinger du han til tap. Godt mulig at utleier vurderer vedlikehold nå for å slippe enda mer tap. => Vær obs på at bråk krever arbeid med isolasjon. Vær obs på at ventilasjon krever utbedring i vegger og mye annet kanalbygging gitt at boligen er gammel. Derfor må utleier sannsynligvis si deg opp etter at du har vunnet saken, på grunn av byggearbeidet. Men da har du vunnet økonomisk likevel, fordi du har betalt mindre eller ingen husleie i perioden. => Utleier kan velge å ikke utføre vedlikeholdet likevel selv om du ble kastet ut. Etter 3mnd. kan utleier drive med utleie igjen, gitt at neste leietaker har muligheten til å observere boligens tilstand. Om du skyter skarp, så må du gjøre dette vel gjennomtenkt og med omhu. Huseier vinner, uansett. Alt du kan gjøre er å forårsake så mye skade som muligt. Hilsen fra en dritt utleier. Anonymkode: 94b7c...aa0 Visste du at dette regnes som trakassering? Slike kommentarer kan faktisk bli anmeldt, og dokumentasjon som skjermbilder er nok som bevis. Jeg anbefaler at du sletter eller endrer tonen i innlegget, slik at diskusjonen kan fortsette på en respektfull og saklig måte.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:03 #15 Skrevet torsdag kl. 11:03 anonym2026 skrev (13 timer siden): Jeg ser at du identifiserer deg som utleier, men her handler det om utleiers vedlikeholdsplikt etter husleieloven, ikke om hvem som «vinner» i retten. I den virkelige verden er det ingen forskjell. Anonymkode: 40480...23f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:07 #16 Skrevet torsdag kl. 11:07 AnonymBruker skrev (16 timer siden): at “mugg skyldes for dårlig lufting”. Jeg har vært nøye med å lufte og holde ventilene åpne, Kan du beskrive hvordan du lufter, og hvordan du bruker badet. Hvordan lufter du, hvor ofte og hvor lenge. Anonymkode: 2e15c...116 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:39 #17 Skrevet torsdag kl. 11:39 wolf_man skrev (37 minutter siden): Jeg er kjent med både selskapet og personen det gjelder, og det som er skrevet her stemmer ikke. Bo Coliving ble ikke kjøpt fra noen andre prosjektet ble bygget opp og drives av Johan Rasting, som er selskapets grunnlegger og CEO. Det er uheldig når noen sprer feilinformasjon i forumet. Seriøse entreprenører bruker tid på å bygge verdier og bidra konstruktivt, ikke på å spre uriktige påstander. La oss holde samtalen på et saklig og respektfullt nivå. wolf_man skrev (31 minutter siden): Visste du at dette regnes som trakassering? Slike kommentarer kan faktisk bli anmeldt, og dokumentasjon som skjermbilder er nok som bevis. Jeg anbefaler at du sletter eller endrer tonen i innlegget, slik at diskusjonen kan fortsette på en respektfull og saklig måte. Så du vil anmelde en ex-utleier for å ha solgt sine boliger til BoColiving, Johan Rasting, som driver alt så mye mer seriøs nå? https://www.nrk.no/mr/studenter-i-alesund-foler-seg-lurt-av-bo-coliving---har-oppdaget-skjeggkre_-fuktskader-og-blod-1.16749897 Og du lagdte deg ekstra en ny bruker på kvinneguiden for å påpeke det? Bare kjør i gang du / dere! Bare at det er sagt. Blod på madrassen har ikke jeg en gang gidded å leie ut. Mye mer hyggelig å ha pensjon. 🤮 Anonymkode: 94b7c...aa0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:39 #18 Skrevet torsdag kl. 11:39 Har alltid hatt gamle hus og leiligheter jeg har eid selv. Ser at folk som leier ofte klager på ting som jeg er vant til å fikse selv uten å tenke over det engang. "Mugg" som skyldes kondens som ikke har blitt vasket. Man må av og til vaske taket over dusjen, eller nederst på dusjveggene for svarte flekker. Dette er ikke helseskadelig muggsopp, det er skitt, bakterier, kondens og støv som gir litt svertesopp lignende greier når det ikke vaskes bort. Det samme kan komme i vinduer og i gamle karmer. Huseier kan ikke komme og vaske for deg. Han er heller ingen vaktmester som skal behøve å olje alt som knirker. Kjøp en multispray. Tetningslister kan huseier bytte av og til, men de må ikke være nye til enhver tid, og du kan også gjøre det selv. Lett å kjøpe på biltema ect. Anonymkode: 246f1...a55 2 2
wolf_man Skrevet torsdag kl. 14:25 #19 Skrevet torsdag kl. 14:25 gå skaff deg et liv. Jeg synes du oppfører deg umodent og respektløst. Det er greit å ha egne meninger, men måten du snakker til folk på er ikke grei. Du burde tenke litt over hvordan du kommuniserer med andre, spesielt med jenter. Jeg mener ikke å være slem, men det virker som du bruker mye tid på å kritisere andre i stedet for å fokusere på ditt eget liv. Alle har utfordringer, men det gir ingen rett til å snakke stygt til folk. Jeg håper du tar dette som et ærlig råd — prøv å være mer respektfull og moden i måten du møter folk på.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:26 #20 Skrevet torsdag kl. 14:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har alltid hatt gamle hus og leiligheter jeg har eid selv. Ser at folk som leier ofte klager på ting som jeg er vant til å fikse selv uten å tenke over det engang. "Mugg" som skyldes kondens som ikke har blitt vasket. Man må av og til vaske taket over dusjen, eller nederst på dusjveggene for svarte flekker. Dette er ikke helseskadelig muggsopp, det er skitt, bakterier, kondens og støv som gir litt svertesopp lignende greier når det ikke vaskes bort. Det samme kan komme i vinduer og i gamle karmer. Huseier kan ikke komme og vaske for deg. Han er heller ingen vaktmester som skal behøve å olje alt som knirker. Kjøp en multispray. Tetningslister kan huseier bytte av og til, men de må ikke være nye til enhver tid, og du kan også gjøre det selv. Lett å kjøpe på biltema ect. Anonymkode: 246f1...a55 Dette er det eneste riktige svaret i denne tråden. Alt annet er bare tull. Anonymkode: 1f3ef...d84 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå