AnonymBruker Skrevet 8. oktober #1 Skrevet 8. oktober Jeg er amatøre, strikket russesokker, votter og en lue eller to. Hvor vanskelig er en Mariusgenser? Helt ærlig! Anonymkode: 88d64...5f0
Grønt blad Skrevet 9. oktober #2 Skrevet 9. oktober En mariusgenser er ikke vanskelig. Det mest utfordrende er kanskje å strikke mønster med to farger, at man får "trådsprang" og må strikke passe stramt. Mariusmønsteret er et ganske greit mønster å strikke. Står man fast, kan man spørre i garnbutikken eller på nett. En genser er selvsagt et mye større prosjekt, og tar mye lengre tid å strikke enn sokker eller en lue, men det er veldig overkommelig 😊 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #3 Skrevet 9. oktober Jeg har strikket mange gensere, men aldri en sokk eller vott. Anonymkode: c0ebc...038 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #4 Skrevet 9. oktober Kan du strikke sokker, så kan du strikke en genser. Pass bare veldig godt på at du ikke strammer når du strikker mønsteret. Genseren skal ikke synke inn eller kjennes hardere ut over mønsteret. Mange erfarne strikkere behersker overhodet ikke tofargetmønster, for det blir synlig veldig stramt. Å telle og få mønsteret riktig er derimot ikke så vanskelig. Anonymkode: ed1f3...554
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #5 Skrevet 9. oktober Å strikke genseren er ikke så vanskelig. Jeg anbefaler å starte med modellen som har rundfelling og ikke den som må monteres. Anonymkode: f999c...51c 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #6 Skrevet 9. oktober Jeg strikket nettopp min fjerde genser, og vil si det er temmelig enkelt. Var litt prøving og feiling på nr 1 og 2, men de to siste ble veldig bra. 😊 Jeg forstår ikke noe som helst av oppskrifter da, så jeg finner opp mine egne. Skal strikke én til en venninne nå, hun ønsket seg en når hun så min siste. 😊 Jeg begynte å strikke i fjor, strikket noen halser før jeg gikk over til gensere. Aldri prøvd meg på sokker, det virker mer komplisert. 😬 Anonymkode: 1d45e...963 1
Knirke Skrevet 9. oktober #7 Skrevet 9. oktober Det som er vanskelig er å montere på ermene. Jeg prøvde, og ødela hele genseren🫣 Velg en genser med rundrelling eller raglanfelling. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #8 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å strikke genseren er ikke så vanskelig. Jeg anbefaler å starte med modellen som har rundfelling og ikke den som må monteres. Anonymkode: f999c...51c Anbefaler egentlig motsatt, montering er ikke vanskelig. Blir du usikker er det mange gode videoer på YouTube. Ser så mange som har «skrekk» for montering, så har de ikke engang prøvd. Bare å hoppe i det med en gang 🧶🪡 Anonymkode: 02e0c...f21 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #9 Skrevet 9. oktober Genser med rundfelling som strikkes nedenfra og opp er veldig lett. Lettere enn votter syns jeg! Anonymkode: e136c...084 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #10 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Anbefaler egentlig motsatt, montering er ikke vanskelig. Blir du usikker er det mange gode videoer på YouTube. Ser så mange som har «skrekk» for montering, så har de ikke engang prøvd. Bare å hoppe i det med en gang 🧶🪡 Anonymkode: 02e0c...f21 Montering er blod, svette og tårer for meg 😣 Anonymkode: f999c...51c 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #11 Skrevet 9. oktober Støtter å strikke gensere med skikkelig passform, det vil si montere (sy) på ermer. Det er så mange håpløse passformer i rundstrikk og raglan, men folk har blitt vant til det og vet ikke bedre, for mange trend-oppskrifter har disse lettvinte løsningene som ikke sitter bra på en menneskekropp. Det er så mye penere med skikkelig håndverk, og det er IKKE vanskelig. Man trenger bare noen gode, lange knappenåler. Og for øvrig: Mariusgenser er ikke vanskelig å strikke. Det andre får til, får du også til! Anonymkode: 4e27c...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #12 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Montering er blod, svette og tårer for meg 😣 Anonymkode: f999c...51c Vil du utdype hvorfor? Det er jo bare å sy noen lange sting med rød tråd så mange cm ned man skal klippe, og så sy sikksakk i masken utenfor, rundt den røde tråden. Sy gjerne 2 ganger med sikksakk. Så klipper man der den røde tråden er. Anonymkode: 644dd...83e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #13 Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil du utdype hvorfor? Det er jo bare å sy noen lange sting med rød tråd så mange cm ned man skal klippe, og så sy sikksakk i masken utenfor, rundt den røde tråden. Sy gjerne 2 ganger med sikksakk. Så klipper man der den røde tråden er. Anonymkode: 644dd...83e Hvordan syr man lange sting? Hvordan syr man sikksakk i masken utenfor? Jeg har en symaskin men vet ikke hvordan man trer den en gang…. Det er kjempevanskelig når du ikke kan det. Lett når du kan det. Anonymkode: b2c10...0f8 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #14 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Støtter å strikke gensere med skikkelig passform, det vil si montere (sy) på ermer. Det er så mange håpløse passformer i rundstrikk og raglan, men folk har blitt vant til det og vet ikke bedre, for mange trend-oppskrifter har disse lettvinte løsningene som ikke sitter bra på en menneskekropp. Det er så mye penere med skikkelig håndverk, og det er IKKE vanskelig. Man trenger bare noen gode, lange knappenåler. Og for øvrig: Mariusgenser er ikke vanskelig å strikke. Det andre får til, får du også til! Anonymkode: 4e27c...9bb Det er mange dårlige oppskrifter ja, men jammen er folk dårlige til å velge riktig passform og størrelse også. Mange vil ha oversize, men da kan man IKKE velge en oppskrift med raglan eller rundfelling uten at den aktuelle oppskriften faktisk er laget for å være oversize altså.. Når det er sagt, det finnes mange alternativer til å dra frem symaskina også, men da må man lære seg litt nye teknikker kanskje? Jeg foretrekker heklemetoden fremfor symaskina, men den bør ikke brukes på veldig glatte garntyper. I tillegg kan man også strikke inn ermer i stedet for å montere de på. Jeg liker å plukke opp ermemasker rundt ermehullet og strikke ermet rett på. Fordel man slipper sy og man kan sjekke ermelengden underveis. Man kan også strikke ermer og så strikke de inn på bolen på samme måte som rundfelling/raglan, men avfelling er da mer detaljert og krevende siden man da ikke feller jevnt og likt på bol og erme. Det er ikke vanskelig, men man må være mer oppmerksom og holde oversikten. Uansett, velg et GODT skrevet mønster om man er nybegynner og bruk gjerne en fysisk garnbutikk der de ansatte kan hjelpe og gi råd. Sjekk strikkefastheten så du strikker riktig størrelse. Og må gjerne opp hvilken størrelse du skal ha på en annen genser du liker passformen på (mye bedre enn å måle kroppen og gjette). Og har du aldri strikket mønster før, så kanskje begynne med et lite plagg som en lue eller hals? Anonymkode: 011d5...d86
Grønt blad Skrevet 10. oktober #15 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange dårlige oppskrifter ja, men jammen er folk dårlige til å velge riktig passform og størrelse også. Mange vil ha oversize, men da kan man IKKE velge en oppskrift med raglan eller rundfelling uten at den aktuelle oppskriften faktisk er laget for å være oversize altså.. Når det er sagt, det finnes mange alternativer til å dra frem symaskina også, men da må man lære seg litt nye teknikker kanskje? Jeg foretrekker heklemetoden fremfor symaskina, men den bør ikke brukes på veldig glatte garntyper. I tillegg kan man også strikke inn ermer i stedet for å montere de på. Jeg liker å plukke opp ermemasker rundt ermehullet og strikke ermet rett på. Fordel man slipper sy og man kan sjekke ermelengden underveis. Man kan også strikke ermer og så strikke de inn på bolen på samme måte som rundfelling/raglan, men avfelling er da mer detaljert og krevende siden man da ikke feller jevnt og likt på bol og erme. Det er ikke vanskelig, men man må være mer oppmerksom og holde oversikten. Uansett, velg et GODT skrevet mønster om man er nybegynner og bruk gjerne en fysisk garnbutikk der de ansatte kan hjelpe og gi råd. Sjekk strikkefastheten så du strikker riktig størrelse. Og må gjerne opp hvilken størrelse du skal ha på en annen genser du liker passformen på (mye bedre enn å måle kroppen og gjette). Og har du aldri strikket mønster før, så kanskje begynne med et lite plagg som en lue eller hals? Anonymkode: 011d5...d86 Veldig enig i at må velge en godt skrevet oppskrift! Er oppskriften velskrevet, kan selv en nybegynner klare ganske kompliserte ting. Min favoritt der er Petiteknit, som jeg synes er i en egen liga, men der finner man ikke Marius-genser eller tradisjonsstrikk. Ikke minst er det veldig viktig å tenke mål og bevegelsesvidde. Altfor ofte er det kun oppgitt målene på plagget, men ikke hva som er tenkt bevegelsesvidde, altså hvilke mål kroppen er tenkt å ha for å få det samme uttrykket/passform som genseren på bildet. Jeg foretrekker også å plukke opp masker og strikke ned ermene. Mye enklere og lett å få til pent. Egentlig foretrekker jeg også å strikke overfra og ned. Mye enklere å tilpasse lenge og ev. innsving da. Sånn ellers tenker jeg at man godt kan starte med en genser med mønsterstrikk uten å ha prøvd det før. Man må bare være innstilt på at det tar litt ekstra tid 😊
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:27 #16 Skrevet fredag kl. 22:27 Klarer du å strikke russesokker klarer du definitivt å strikke en mariusgenser! Velger du modellen med isydde ermer syns jeg nettopp det er det vanskeligste - å montere ermene. Selve det å strikke genseren er veldig enkelt så sant du klarer å strikke mønster. Anonymkode: 1d733...653
Snabeltann Skrevet fredag kl. 22:31 #17 Skrevet fredag kl. 22:31 Akkurat Marius er kanskje lettere å strikke nedenfra og opp, og begynne med de ensfargede partiene. Men strikker du lester med mønster, så greier du fint mønsteret på Marius også
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:27 #18 Skrevet lørdag kl. 07:27 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 18.47): Vil du utdype hvorfor? Det er jo bare å sy noen lange sting med rød tråd så mange cm ned man skal klippe, og så sy sikksakk i masken utenfor, rundt den røde tråden. Sy gjerne 2 ganger med sikksakk. Så klipper man der den røde tråden er. Anonymkode: 644dd...83e Jeg har montert både kofter og Marius-gensere til mann og jeg syns det er like slitsomt og vanskelig hver gang. Genseren er tykk i stoffet og klumper seg grunnet alle de forskjellige trådene og det er vanskelig å sy det pent og jevnt med symaskinen. Det går fint å sy armene på bolen, men det er syingen før klipping som er vanskelig. Anonymkode: f999c...51c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå