Gå til innhold

Vond lukt i vaskemaskinen

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Det stinker i vaskemaskinen vår! Litt råtten lukt, ikke koselig. Maskinen er ganske ny, jeg har rengjort filteret uten noe særlig resultat. Har kjørt kokvasker uten at det hjalp.

Hva kan jeg gjøre? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Lar du døren stå åpen når den ikke er i bruk?

Hvis ikke kan det være årsaken.

Har samme problem selv, fordi det er vanskelig å få til at vaskemaskindøren står åpen.

Vaskemaskinen står sånn til at hvis badedøren skyves helt opp, skyves vaskemaskinendøren igjen. Lite bad ja. :forvirret:

Gjest -eline-
Skrevet

Mest sannsynlig er det fordi det er vasket veldig mye på lav temperatur, det danner seg et lag med bakterier etc på yttertrommelen som ikke går bort på lav temp. Kjør en kokvask inni mellom så dreper du alle bakterier og fjerner lukta.

Gjest LoisLane
Skrevet
Lar du døren stå åpen når den ikke er i bruk?

Hvis ikke kan det være årsaken.

Har samme problem selv, fordi det er vanskelig å få til  at vaskemaskindøren står åpen.

Vaskemaskinen står sånn til at hvis badedøren skyves helt opp, skyves vaskemaskinendøren igjen. Lite bad ja.  :forvirret:

Skjønte ikke helt, jeg: Skal døra være igjen eller oppe, mener du? Her er det nok litt begge deler...

Kjør en kokvask inni mellom så dreper du alle bakterier og fjerner lukta.

Det gjrø jeg - men kan ikke se at det har hjulpet noe særlig.

Gjest -eline-
Skrevet
Det gjrø jeg - men kan ikke se at det har hjulpet noe særlig.

Oki...funket her da maskina begynte å lukte litt merkelig, og det var det stort sett vi anbefalte da jeg solgte hvitevarer.

Thja...uhm.. kjøre tom maskin på 95 grader? Kanskje tilsette litt eddik i skyllekammeret (det fjerner jo lukt fra klær så det kan kanskje fungere)?

Elektrostore anbefaler å vaske en tom maskin med normal dosering av vaskemiddel på 95 °C.

Gjest -eline-
Skrevet
Skjønte ikke helt, jeg: Skal døra være igjen eller oppe, mener du? Her er det nok litt begge deler....

Bare kommentere dette; døra til vaskemaskina bør stå åpen når den ikke er i bruk.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette temaet kommer opp her med jevne mellomrom, så det er jo ikke tvil om at det er et problem.

Jeg har aldri hatt noe problem med vond lukt fra vaskemaskinen. Jeg vasker stort sett på 60, kokevask er sjeldent, men kjører noen ullmaskiner. Jeg bruker Blenda, men ikke skyllemiddel.

Kan også hende klærne blir liggende ei stund i maskinen før de henges opp, men lukter ikke vondt i maskinen for det.

Døra på maskinen står åpen når den ikke er i bruk.

Vasker du stort sett på 40 Lois Lane?

Gjest Gjest
Skrevet

Tøm filteret.. Vi har en sånn skrudings helt nederst på vaskemaskina - framme, som vi tømmer med jevne mellomrom.

Husk bare å legge håndklær under og rundt, for det kommer litt vann ut. Der kan det gjerne ligge lo og ekle ting, men rens og tøm, så skal du se det hjelper.

Gjest LoisLane
Skrevet

Vasker du stort sett på 40 Lois Lane?

Som oftest på 40, men håndklær går på 60 eller 75. Kjører vel kokvask ca en gang i uke/ hver fjortende dag.

Tøm filteret.. Vi har en sånn skrudings helt nederst på vaskemaskina - framme, som vi tømmer med jevne mellomrom.

Husk bare å legge håndklær under og rundt, for det kommer litt vann ut. Der kan det gjerne ligge lo og ekle ting, men rens og tøm, så skal du se det hjelper.

Har jeg gjort.

Skrevet
Oki...funket her da maskina begynte å lukte litt merkelig, og det var det stort sett vi anbefalte da jeg solgte hvitevarer.

Thja...uhm.. kjøre tom maskin på 95 grader? Kanskje tilsette litt eddik i skyllekammeret (det fjerner jo lukt fra klær så det kan kanskje fungere)?

Elektrostore anbefaler å vaske en tom maskin med normal dosering av vaskemiddel på 95 °C.

Dette funker fint hos oss også! Vaske tom maskin på høyeste varme. Glimrende hver gang det begynner å lukte litt!

Gjest vimse
Skrevet

1. Avleiringer i maskina? Ta en tlf til en forretning for hvitevarer og hør om det finnes et spesielt middel for det?

2. Vaskepulver? Har du nettopp skiftet? Biotex vaskepulveret kan sette lukt.

Gjest LoisLane
Skrevet
Dette funker fint hos oss også! Vaske tom maskin på høyeste varme. Glimrende hver gang det begynner å lukte litt!

Skal prøves! Bruker du pulver da?

1. Avleiringer i maskina?  Ta en tlf til en forretning for hvitevarer og hør om det finnes et spesielt middel for det?

Den er under ett år - blir det avleiringer så kjapt? Og hva er det egnetlig som leirer seg - og hvor?

2. Vaskepulver?  Har du nettopp skiftet?  Biotex vaskepulveret kan sette lukt.

Alltid brukt OMO, jeg.

Gjest vimse
Skrevet

Den er under ett år - blir det avleiringer så kjapt? Og hva er det egnetlig som leirer seg - og hvor?

Kalk blant annet. Kan avleires der det er vanntilgang i maskina.

Gjest Gjest
Skrevet
Som oftest på 40, men håndklær går på 60 eller 75. Kjører vel kokvask ca en gang i uke/ hver fjortende dag.

Har jeg gjort.

OK, jeg bruker som jeg skrev stort sett 60 - kanskje en maskin ullsokker annenhver uke og en maskin 40 max en gang pr. mnd. og har aldri hatt vond lukt.

40 er jo bare pisslunka, kanskje det får bakteriene som lukter vondt til å gro litt ekstra - bare en tanke, men jeg tror det har med vasketempraturen å gjøre okke som. :)

Gjest Catwoman
Skrevet
Skjønte ikke helt, jeg: Skal døra være igjen eller oppe, mener du? Her er det nok litt begge deler...

åpen - altså ikke lukket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...