AnonymBruker Skrevet 8. oktober #21 Skrevet 8. oktober Jeg er ingen ekspert, men hvordan er egentlig alle dere så sikre på at andre og dere selv IKKE har hatt influensa? Anonymkode: 28590...8d3 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #22 Skrevet 8. oktober Ja sønnen min hadde influensa i januar, låg strekk ut på sofaen i nesten 2 uker, sove og drikke vann var det eneste han orket. Han har aldri vært så dårlig før. Fikk bekreftet influensa hos legen. Anonymkode: 2bcc2...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #23 Skrevet 8. oktober Forkjølelse; lever omtrent som normalt. Går på jobb og møter andre. Lager mat. Men ingen trening. Og tar bare minimum i huset. Influensa; feberkramper under dyna. Klarer så vidt en og annen tur på toalettet. Drikker litt væske med næring. Korona; en veldig kortvarig forkjølelse for min del. Lever som normalt. Anonymkode: 74ed0...f10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #24 Skrevet 8. oktober Ja, det vet jeg, og irriterer meg også over folk som bruker det feil. Er 58 år, og har hatt influensa tre ganger i mitt liv. Det er heftige greier. Kommer helt plutselig med feber som stiger så raskt at man nærmest fryser i hjel. Ikke noe man føler at man går og brygger på i forkant. Vondt i alle muskler. For min del har jeg blitt helt sengeliggende i over en uke. Bare sover, og er helt i svima. Man er ikke nødvendigvis kjempeforkjøla når man har influensa. Det er ofte mer en intens verking i hele kroppen, og høy feber. Anonymkode: d373f...22a 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #25 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Influensa er et virus. Jeg er over 40 år gammel, og har aldri hatt influensa. Anonymkode: a3176...b15 Forkjølelse er også et virus, men kan medføre infeksjoner. Anonymkode: 9953e...853 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #26 Skrevet 8. oktober Ja, har bare hatt influensa én gang, som jeg kan huske, og det var svineinfluensaen. Låg rett ut i over en uke. Jeg syns det er stor forskjell i mellom forkjølelser. Noen ganger er man bare litt redusert, med sår hals, hoste og kanskje mild feber, og man fungerer greit i dagliglivet. Andre ganger er forkjøelsen sterkere, man får høyere feber, hodepine og muskelsmerter, og må gjerne holde seg i ro 1-2 dager. Nesten som en "mini-influensa". Anonymkode: 68555...4ee 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #27 Skrevet 8. oktober Det er veldig irriterende at folk ikke klarer å skille mellom disse to. De som har hatt influensa en eller annen gang, de vet. Er en grunn for at man blir tilbudt vaksine for influensa via jobb for de som jobber innen for helse, skole og barnehage f.eks. Anonymkode: dbc02...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #28 Skrevet 8. oktober Må man virkelig være sengeliggende i 1-2 uker for at det skal være influensa? Jeg ble drit dårlig av Covid første gangen og lå kun til sengs/på sofaen i 3 dager. Jeg er forkjøla stadig vekk, men får veldig sjelden feber. Anonymkode: dfe06...564 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #29 Skrevet 8. oktober Ja, det vet jeg! Men vet at mange tydeligvis ikke vet forskjellen, og det er også irriterende når folk sier de har migrene når de har vanlig hodepine. Det er som om at de skal smøre tjukt på liksom. Jeg lider av migrene selv og de skulle bare visst hvor heldig de er som ikke har denne nevrologiske sykdommen. Anonymkode: ad9dc...ad1 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #30 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må man virkelig være sengeliggende i 1-2 uker for at det skal være influensa? Jeg ble drit dårlig av Covid første gangen og lå kun til sengs/på sofaen i 3 dager. Jeg er forkjøla stadig vekk, men får veldig sjelden feber. Anonymkode: dfe06...564 Ja man blir dårlig av influensa. Med influensa i fjor hadde jeg 40 i feber (39,5 etter paracet) i 1 uke. Hadde influensa A. Anonymkode: ad9dc...ad1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #31 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja man blir dårlig av influensa. Med influensa i fjor hadde jeg 40 i feber (39,5 etter paracet) i 1 uke. Hadde influensa A. Anonymkode: ad9dc...ad1 Jeg skjønner da at man blir dårlig av influensa… Men jeg mistenker at hvor heftig sykdommen blir kan variere noe fra person til person. Anonymkode: dfe06...564 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #32 Skrevet 8. oktober Syns det er spesielt dere sier influensa ikke har kommet. Har selv 2 ungdommer og en mann som nå ligger rett ut. Er nå 6 dag på begge. Var hos lege i dag pga mye smerter i øret. Og legen sa det var influensa med ørebetennelse. Legen her sa og at influensa var litt tidligere, så han var redd mange ikke fikk vaksinert seg før de ble smittet Anonymkode: 5b468...aac 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #33 Skrevet 8. oktober Folk bruker feil ord. Og det gjør du også, ts. Du bruker en bøying av ordet legge når du mener ligge. Det er to forskjellige ord! Anonymkode: ed22b...6db 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #35 Skrevet 8. oktober Jeg har lest forskjellen mellom dem, men det hjelper ikke når symptomene jeg har er en mellomting. Jeg sliter jevnlig med forhøyet temperatur, verking i ledd, dårlig allmenntilstand, litt snufs, litt vondt i hals og litt hoste. Som regel går det over i løpet av noen timer/natten, noen ganger ikke. Anonymkode: 8a144...401 1
Daisy1 Skrevet 8. oktober #36 Skrevet 8. oktober Sikkert fordi lege/legevakt sier «det går mye influensa rundt nå» når de ringer 🫠 Ja jeg kan forskjellen, ja jeg syntes det er litt tullete når folk kaller forkjølelse for influensa. Begge deler er en forkjølelse, men kun influensa er influensa. Jeg føler folk gjør det samme med migrene. Så sykt mange har «migrene», men om du har hatt migrene eller kjenner noen som får migrene så vet man jo forskjellen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #37 Skrevet 8. oktober Jeg er helt lik, irritererer meg overdrevet mye over de som påstår at de har influensa når det helt åpenbart ikke stemmer. Influensa er ingen spøk! Folk i alle aldre dør av dette, rundt 1000 i året. Til sammenligning dør rundt 2000 i året av den mest dødeligste kreftformen(lunge). Jeg har vært skikkelig sørpesyk mange ganger, men influensa har jeg heldigvis aldri hatt. Tar vaksinen hvert år, har gjort det de siste ti årene. Anonymkode: 82e6e...6db
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #38 Skrevet 8. oktober Haha, jeg er som mange av dere andre! Har noen venner som kaller en hver liten luftveisplage for influensa. De har influensa men følger opp alt vanlig. Og så er det typisk at det er veldig synd på dem. Men jeg tenker også litt på hva er det som gjør at jeg lar en sånn bagatell plage meg? Anonymkode: 6d093...902
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #39 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er helt lik, irritererer meg overdrevet mye over de som påstår at de har influensa når det helt åpenbart ikke stemmer. Influensa er ingen spøk! Folk i alle aldre dør av dette, rundt 1000 i året. Til sammenligning dør rundt 2000 i året av den mest dødeligste kreftformen(lunge). Jeg har vært skikkelig sørpesyk mange ganger, men influensa har jeg heldigvis aldri hatt. Tar vaksinen hvert år, har gjort det de siste ti årene. Anonymkode: 82e6e...6db Hvorfor blir vi så irritert mon tro? Er det fordi vi reagerer som at noen påberoper seg mer sympati enn de har rett på, på en måte? Eller vi føler at når vi selv da kunne fått influensa så forstår ikke folk hvor ille det er? Jeg hadde influensa i 2020. Da var det over 15 år siden sist gang. Forkjølelser og halsbetennelse har jeg dessverre regelmessig, og det er kjipt nok det altså, en blir slapp og gåen, og kan noen ganger trenge sykedager. Men influensa var en annen liga. Anonymkode: 6d093...902 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #40 Skrevet 8. oktober Det er ulike lufveisinnfeksjoner pr oktober. En rask sjekk hos FHI viser at det per oktober 2025 (uke 40) er en normal, svak økning i luftveisinfeksjoner i Norge, typisk for starten av høsten. Basert på (FHI) ukentlige statusrapporter, domineres bildet av vanlige forkjølelsesvirus, mens sesongvirus som influensa og RS-virus så vidt er i gang. Rhinovirus (vanlig forkjølelsevirus) er Mest utbredt nå, med stabil forekomst. Det står for majoriteten av luftveisprøvene (ca. 40–50 % positive tester). Covid-19 Andreplassen, med en liten nedgang de siste ukene (ca. 5–6 % positive tester). Nye varianter som XEC og KP.3 sirkulerer, men alvorlig sykdom er sjelden takket være immunitet. Lavt antall sykehusinnleggelser (under 20–30 per uke). Influensa. Lav aktivitet ennå (under 5 % positive tester), men vaksinasjonskampanjen starter akkurat nå. FHI forventer en moderat til kraftig sesong, med mulig topp i november–desember. Legebesøk for influensalignende sykdom er på ca. 10–20 per 1000 innbyggere per uke. RS-virus Starter opp, spesielt blant barn. Lavt nivå nasjonalt, men kan øke raskt. Parainfluensavirus. Økende, men fortsatt lavt. Mykoplasma pneumoniae (bakteriell infeksjon)Lav forekomst, men nevnes i rapporter som en potensiell økning utover høsten. Anonymkode: 15b2f...6cb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå