AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:56 #41 Skrevet onsdag kl. 19:56 Jeg er nok en av synderne her. Det er fordi jeg veldig sjeldent blir smittet av noe som helst. Har kanskje en episode med tett nese og litt vondt i halsen annenhvert år. Så da jeg forrige vinter fikk målbar feber (uten at det var høy feber) og ikke orket å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen i et par dager så kalte jeg det influensa. Shoot me. Anonymkode: 4c708...94c 2
Memorangen Skrevet onsdag kl. 20:01 #42 Skrevet onsdag kl. 20:01 Ja jeg vet veldig godt forskjellen. Det er en grunn til at vi blir vaksinert mot influensa og ikke forkjølelse. Hvert år dør det flere av influensa. Har du influensa er du SYK. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:01 #43 Skrevet onsdag kl. 20:01 Har hatt influensa en gang i mitt liv. Og I promise you guys; du løper ikke en mil et par dager etterpå. Jeg hadde 39-40 i feber i seks dager i strekk. Det var vondt å bare tenke på å skulle gå på toalettet. Klarte nesten ikke se på tv, ville bare sove. Gikk over en uke etter jeg ble frisk før jeg kunne begynne med lett trening igjen. sykt irriterende med folk som sier de har hatt influensa et par dager Anonymkode: 9b093...049 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:04 #44 Skrevet onsdag kl. 20:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slå deg sammen med meg og begynn med folkeopplysning 😅 Anonymkode: 529b6...c74 Jeg korrigerer i vilden sky. Folk blir dritirriterte men akkurat det lever jeg godt med. Anonymkode: 6da59...bbb 1 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:23 #45 Skrevet onsdag kl. 20:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det vet jeg! Men vet at mange tydeligvis ikke vet forskjellen, og det er også irriterende når folk sier de har migrene når de har vanlig hodepine. Det er som om at de skal smøre tjukt på liksom. Jeg lider av migrene selv og de skulle bare visst hvor heldig de er som ikke har denne nevrologiske sykdommen. Anonymkode: ad9dc...ad1 Men selv om influensa kan være godt gjenkjennelig, er det ikke alltid så lett å vite forskjellen om man ikke har sjekket hos lege. Jeg har har vært helt slått ut av korona, streptokokker og det vanlige forkjølelsesviruset rhinovirus (av en eller annen grunn, det blir man vanligvis ikke så dårlig av). Disse tre gangene vet jeg hva det var, fordi jeg sjekket hos lege. Jeg kunne gjettet at det var influensa. Om jeg noen gang virkelig har hatt influensa, vet jeg ikke sikkert. Men jeg har hatt høy feber og verk i hele kroppen som kom brått og slo meg helt ut etterfulgt av kraftige luftveissymtomer noen få ganger, og tror det var influensa. Når det gjelder migrene er det faktisk heller ikke så enkelt. Jeg er en av dem som du kanskje ikke ville trodd snakket sant. Men jeg har mild migrene. Plagsomt, men veldig, veldig langt fra så begrensende og fælt som det kan være. Jeg hadde migrene med sjeldne, men hardere anfall før svangerskapene mine (lå i fosterstilling i et mørkt rom og kastet opp, reseptbelagt migrenemedisin hjalp noen ganger, men ikke alltid). Nå har jeg mild migrene. Jeg har anfall ca. en gang i måneden, og klarer meg med ibux gjennom en arbeidsdag, får laget middag og lagt barna før jeg endelig kan legge meg kl. 20 og våkner som regel helt fin igjen neste morgen. Anonymkode: cc4be...f6f 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:26 #46 Skrevet onsdag kl. 21:26 Jeg vet at det er forskjell, men jeg vet ikke hva forskjellen består i annet enn at influensa er verre/lenger enn en forkjølelse. Når jeg ligger med feber på andre dagen og ikke orker noenting, har vondt i hode, hals og bihuler og hoster og surkler, hvordan kan jeg da vite om det er influensa eller forkjølelse? Anonymkode: c0873...18b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:35 #47 Skrevet torsdag kl. 05:35 Ja. Jeg hadde influensa en gang. Var ikke forkjølet i det hele tatt. Bare veldig syk på andre måter. Anonymkode: 294a9...edb 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:44 #48 Skrevet torsdag kl. 06:44 Ja, vet forskjellen. Men skulle ønske det var et ord for det «i midten», hvor en har feber og føler seg skral og er sengeliggende, men ikke har influensa. Føler liksom ikke «forkjølelse» er akseptert som fraværsgrunn, selv om jeg ofte da ligger utslått på sofaen hele dagen med verkende kropp. Mistenker mange sier influensa i disse tilfellene. Har hatt influensa én gang i voksen alder, det var virkelig next level! Anonymkode: 8ef88...988
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:03 #49 Skrevet torsdag kl. 09:03 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Influensa er et virus. Jeg er over 40 år gammel, og har aldri hatt influensa. Anonymkode: a3176...b15 Forkjølelse forårsakes også av virus. Anonymkode: 6ad38...04b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:03 #50 Skrevet torsdag kl. 09:03 Jeg vet jeg har hatt influensa én gang. Ellers har jeg hatt kraftige forkjølelser, lukkete lungebetennelser og vært ganske så dårlig uten at jeg antok influensa. Min mor har influensa til stadighet. Året rundt. "Nei jeg er ikke helt i form, har visst fått en influensa. Igjen." 🙄 Men sånn blir det vel gjerne, når mange tenker at forkjølelse bare betyr at man er litt snufsete, liksom. Anonymkode: 714d3...518 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:05 #51 Skrevet torsdag kl. 14:05 Jeg blir ofte veldig dårlig av forkjølelse, feber i flere dager, vondt i hode, tett i nesa , hoster, vond hals, frysninger osv. men jeg har tatt influensa test, egentlig skulle jeg bare sjekke om jeg hadde corona, og det var en dobbeltest. Kom tilbake negativ på corona, men positiv på influensa type A. Eneste forskjellen på forkjølelse og influensa for min del var at jeg hadde høyere feber med influensa. Forskjellen for min del av Corona vs influensa/forkjølelse, er at jeg mistet smakssansen ved Corona. Nå er jeg dømt til å enten få bihulebetennelse eller lungebetennelse etter endt runde med forkjølelse. jeg gruer meg vanvittig til sesongen med sykdom virkelig setter inn. For jeg eier tydeligvis ikke immunforsvar. Anonymkode: 4eb60...4a0 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:27 #52 Skrevet torsdag kl. 14:27 Det finnes minst ni hovedfamilier av virus som kan gi forkjølelse eller ILI (influensalignende sykdom) hos mennesker: Rhinovirus, Koronavirus, Influensavirus, Adenovirus, Parainfluensavirus, RSV, Metapneumovirus, Enterovirus, Bocavirus. Innen disse familiene finnes hundrevis av serotyper og varianter — så immuniteten blir svært spesifikk og kortvarig, noe som forklarer hvorfor folk stadig “blir forkjølet på nytt”. Anonymkode: b3cd7...297 3
Sydvesta Orkana Skrevet torsdag kl. 14:34 #53 Skrevet torsdag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Slå deg sammen med meg og begynn med folkeopplysning 😅 Anonymkode: 529b6...c74 Joiner!
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:21 #54 Skrevet torsdag kl. 17:21 De fleste som sier de har influensa er bare forkjølet. Selv har jeg aldri noen av delene. Anonymkode: 6c275...9a8 1
Maleficenta Skrevet torsdag kl. 17:22 #55 Skrevet torsdag kl. 17:22 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Enkelt spørsmål, vet du forskjellen på forkjølelse og influensa? Hører stadig folk som sier de har influensa, når det åpenbart ikke er tilfelle. Sist nå var en kollega som hadde vært med på et løp i helgen. Hun var sååå glad hun klarte å gjennomføre 10 km for hun hadde lagt full i influensa to dager tidligere... Jeg vurderer å begynne og korrigere dem. Rett og slett starte litt folkeopplysning. Anonymkode: 529b6...c74 Ja hvordan kunne du vite at det ikke var influensa? Hadde du prøvesvarene på henne eller? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:35 #56 Skrevet torsdag kl. 17:35 Skjønner i utgangspunktet forskjellen. Når jeg er forkjøla, pleier jeg å være oppegående og om jeg har feber, er den lett. Har kun hatt influensa 1 gang i livet så vidt jeg vet. Men så er det mellomvariantene. Sist jeg var syk, hadde jeg 39 -- 39,5 grader i 3 dager og det verket i hode og muskler. Hjalp ikke noe særlig å ta paracet. Tror det "bare" var en hard forkjølelse, for det var jo kortvarig men er ikke sikker. Anonymkode: 569c4...013
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:41 #57 Skrevet torsdag kl. 17:41 Nei, i influensasesongen vet jeg ikke forskjellen 🤷♀️ jeg hadde influensa type A i 2023. Og i fjor var jeg "bare forkjøla". Like dårlig, ca 10 dager begge gangene. Samme hodepine, hoste og smerter i ryggen 🤷♀️ Anonymkode: ac442...930 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:09 #58 Skrevet torsdag kl. 18:09 Det er egentlig ikke viruset som avgjør om du får "forkjølelse" eller "influensa", men hvordan kroppen din reagerer. Når immunforsvaret holder kampen lokalt i nesa og halsen, får du rennende nese og sår hals – en forkjølelse. Når kroppen skrur på full beredskap med feber, verking og utmattelse, er det samme prinsipp, bare en kraftigere systemisk immunrespons som omfatter hele kroppen. De fleste luftveisvirus – rhinovirus, koronavirus, influensavirus, adenovirus, RSV og flere – kan gi begge deler, avhengig av hvor godt rustet immunforsvaret ditt er. Forskjellen ligger i deg, ikke i viruset. Anonymkode: b3cd7...297 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:20 #59 Skrevet torsdag kl. 18:20 Jeg kan ha influensavirus i kroppen og knapt merke det. Eller jeg kan bli uvel i 2-3 dager. Eller utslått i 14 dager. Det er en myte at en alltid nærmest er døden nær om en får influensa. Anonymkode: 78f89...ad6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:21 #60 Skrevet torsdag kl. 18:21 Jeg vet ikke forskjell, så sier forkjølelse til alt som innebærer luftveisplager. Vet ikke om jeg har hatt influensa før, men sliter ofte med tilbakevendende feber, smerter i kroppen som man gjerne får med feber, frysninger og svettetokter om hverandre og sånne "støt"...men går på jobb og lever som normalt med et litt lavere tempo fordi det er såpass ofte. Men ifølge denne tråden er influensa mye verre , så det har jeg ikke hatt. Anonymkode: c4b58...ba3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå