Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
endo skrev (15 minutter siden):

Betaler du ekstra advokatavgift er dette mest sannsynlig privat. Så du kan gå på utsiden av fagforeningen. Er det LO forbund så er Help advokatkontoret du skal ta kontakt med. Lykke til. Hilsen noen som driver med HR men som er opptatt av rettferdige løsninger. 

eg vet ikke om den advokatavgiften det er snakk om er den advokatforsikringen i LO som det er snakk om, men eg tror det. Om eg husker riktig er det Help dem bruker der. Om ingenting er endret er den desverre ubrukelig i arbeidsrettslige saker da det er fagforbundet og deres advokater som skal hjelpe medlemmet med det. 

Anonymkode: a98e9...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

eg vet ikke om den advokatavgiften det er snakk om er den advokatforsikringen i LO som det er snakk om, men eg tror det. Om eg husker riktig er det Help dem bruker der. Om ingenting er endret er den desverre ubrukelig i arbeidsrettslige saker da det er fagforbundet og deres advokater som skal hjelpe medlemmet med det. 

En advokatforsikring er på utsiden av fagforeningen og hjelper til med alle juridiske problemer. Og bør virkelig brukes her. Når jeg jobbet innenfor fagbevegelsen, så hadde jeg tatt opp dette som en sak med en gang. Uten å vente på HR fra en bedrift. Og når gjeldende fagforening her ikke gjør det, så utnytter man andre midler man betaler for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, jeg føler jo også her at jeg blir sett på som problemet og er den som blir straffet. 

Jeg involverte både tillitsvalgte og hovedverneombud da jeg varslet. 

Jeg har nå igjen bedt fagforeningen om advokathjelp og dem skal sende saken videre nå. 

Det er en stor og anerkjent privatbedrift. 

Anonymkode: 296d1...8fb

Sjekk i arbeidskontrakten om du har munnkurv der. Går du til media vil de plutselig kunne saksøke deg og da kan du ende opp med å betale dem erstattning. Mange private har med i kontrakten at det ikke er lov med negativ omtale av bedriften. Anbefaler deg uansett og søke på nye jobber for nå har du hele ledelsen imot deg uansett, desverre.. og du må aldri tro at HR vil være på din side. 

Anonymkode: 63473...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg varslet på min leder. 

Du varslet "om" leder, ikke "på". Og i HI skrev du at varsel kom fra leder. 

Fikk du hjelp til å skrive varselet? Jeg tror det kan være et ganske godt tips dersom du vil bli forstått. 

Anonymkode: a55b9...938

Skrevet
endo skrev (17 minutter siden):

En advokatforsikring er på utsiden av fagforeningen og hjelper til med alle juridiske problemer. Og bør virkelig brukes her. Når jeg jobbet innenfor fagbevegelsen, så hadde jeg tatt opp dette som en sak med en gang. Uten å vente på HR fra en bedrift. Og når gjeldende fagforening her ikke gjør det, så utnytter man andre midler man betaler for. 

OK men da er det ikke LO Favør Advokatforsikring som det er snakk om. For den dekker ikke angående arbeidrettslige saker og er nå mye den ikke dekker. 

Skrevet
endo skrev (21 minutter siden):

"Hentet fra Vilkår i LO Favør advokatforsikring om hva den ikke dekker"

8.2 Hvilke rettshjelpsbehov som ikke er dekket

Forsikringen angir uttømmende i punkt 8.1 hvilke rettsområder som er dekket. Punkt 8.1 må leses med presiseringene nedenfor. Forsikringen omfatter ikke:

• Saker som gjelder Medlemmets verv, yrkes- eller næringsforhold, med unntak av:
    • Leie av lokaler/studio eller kjøp av musikkinstrumenter i næringsforhold.
    • Bistand til å opprette et selskap for å inngå avtale om leie av lokaler til kulturelle arrangementer og musikkstudio.
  • Saker etter barnevernloven
  • Saker knyttet til kjøp/salg av fast eiendom
  • Saker om nyoppføring eller totalrehabilitering av bolig/fritidsbolig som omfattes av bustadoppføringslovas virkeområde. Dette gjelder uavhengig av lovvalget oppgitt i avtalen mellom partene
  • Kjøp av advokat- og eiendomsmeglingstjenester
  • Kjøp av varer og tjenester hvor det ikke er betalt skatt og avgifter (svart arbeid)
  • Saker om odels- og åsetesrett, og reindrift
  • Utlendingssaker, herunder saker om asyl, opphold og familieinnvandring
  • Teknisk bistand til sletting av krenkende innhold på nettet
  • Forsikringssaker knyttet til innbo, hytte og fritidsbolig
  • Personforsikring, eller saker knyttet til personskade, selv om dekningen er en del av en kombinert forsikringsavtale
  • Fast eiendoms rettsforhold knyttet til eiendommer utenfor Norge, Sverige og Danmark
  • Skatterett
  • Selskapsrett, herunder krav mot styret, ledelsen, daglig leder og/eller andre aksjonærer med tilknytning til Selskapet og/eller selskapets forsikringsselsskap
  • Saker knyttet til universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven dekkes ikke saker knyttet til rus, helsemessige årsaker eller straffbare handlinger etter straffeloven
  • Tvister mot Selskapet, eller saker der det er interessemotsetning mellom Medlemmet og Selskapet
  • Saker som gjelder Medlemmets forsettlige eller svikaktige handling eller unnlatelse
  • Saker som har sammenheng med skader som følge av radioaktivitet, kjemiske katastrofer eller naturkatastrofer, terrorhandling, krig, revolusjon/opptøyer eller andre tilsvarende hendelser.
  • Kontrakter om finansielle tjenester og kapitalinvesteringer
  • Saker knyttet til skadeserstatningsloven
  • Selskapsrett, herunder krav mot eiere, styret, ledelsen, daglig leder og/eller andre aksjonærer med tilknytning til selskapet og/eller selskapets forsikringsselskap

Skrevet

Minner meg litt om hvordan de holdt på i barneskolen.

I stedet for å flytte på mobberen, så er det mobbeofferet som må bytte skole.

Det er trist at ingenting har endret seg siden den gang.

Anonymkode: 04316...8f2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fikk du hjelp til å skrive varselet? Jeg tror det kan være et ganske godt tips dersom du vil bli forstått. 

Er du en sånn gris du kanskje.. Tar deg nær av slikt, støtter trakassering. 

Du er i alle fall så dum at du ikke vil forstå. 

Skrevet
endo skrev (1 time siden):

Betaler du ekstra advokatavgift er dette mest sannsynlig privat. Så du kan gå på utsiden av fagforeningen. Er det LO forbund så er Help advokatkontoret du skal ta kontakt med. Lykke til. Hilsen noen som driver med HR men som er opptatt av rettferdige løsninger. 

Som medlem kan man ikke direkte ta kontakt med advokat, dette må skje via forbundet og deres leder. 

Dem har i dag sendt inn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du en sånn gris du kanskje.. Tar deg nær av slikt, støtter trakassering. 

Du er i alle fall så dum at du ikke vil forstå. 

Kvinne, ca 40 i det private næringsliv, som gir råd om at presist språk får deg mye lengre når du har et viktig budskap. Ellers ødelegger du bare egen sak veldig raskt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg som mellomleder dessverre sier til "mine" at de må gjøre alt annet enn å bruke varslingskanalen hvis de opplever noe som burde vært varslet om. Nå opplever du gjengjeldelse, mens den som har gjort noe straffbart (!) slipper unna.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at du burde ta dette videre med f.eks arbeidstilsynet, men jeg tenker at for din egen del er det definitivt det sunneste alternativet å finne seg noe annet og gå videre. Nå ser du jo hvor lojaliteten til hr og ledelsen er, og det er med hverandre, og ikke hos de øvrige ansatte. Da kommer du ingen vei der du er, selv om du har rett.

Jeg synes det er utrolig trist, og jeg blir oppriktig lei meg for hver tilsvarende historie jeg hører om, for det er så alt for mange av dem, og det er så fornedrende måte man blir møtt på. Sender deg styrke og gode tanker og masse lykke til videre❤️ 

Anonymkode: 68488...1ff

• Liker 1
Skrevet

Skjønner faktisk at sånne saker kan være vanskelige å håndtere. Man kan ikke ta fra en leder jobben uten videre, selv om arbeidsgiver har styringsrett. Leder kan da klage på usaklig behandling. 

Om det er vitner eller det har skjedd med flere, vil det være lettere å nå fram. Og så er det grader av trakassering også. Fra en sexistisk vits eller kommentar en enkelt gang, til at det er en del av dagligtalen, til innpåsliten oppførsel og ren sexprat, til berøring. Hva har lederen innrømmet, er det noe han nekter for? 

Hvor uenige er dere om hendelsesforløpet?

Anonymkode: 42331...0e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er grunnen til at jeg som mellomleder dessverre sier til "mine" at de må gjøre alt annet enn å bruke varslingskanalen hvis de opplever noe som burde vært varslet om. Nå opplever du gjengjeldelse, mens den som har gjort noe straffbart (!) slipper unna.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at du burde ta dette videre med f.eks arbeidstilsynet, men jeg tenker at for din egen del er det definitivt det sunneste alternativet å finne seg noe annet og gå videre. Nå ser du jo hvor lojaliteten til hr og ledelsen er, og det er med hverandre, og ikke hos de øvrige ansatte. Da kommer du ingen vei der du er, selv om du har rett.

Jeg synes det er utrolig trist, og jeg blir oppriktig lei meg for hver tilsvarende historie jeg hører om, for det er så alt for mange av dem, og det er så fornedrende måte man blir møtt på. Sender deg styrke og gode tanker og masse lykke til videre❤️ 

Enig med deg, men det er jo ikke sikkert det er straffbart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig med deg, men det er jo ikke sikkert det er straffbart. 

Nei, det er sant, det vet vi jo ikke. Det korrekte ville nok være å si at det er to potensielt straffbare forhold her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner faktisk at sånne saker kan være vanskelige å håndtere. Man kan ikke ta fra en leder jobben uten videre, selv om arbeidsgiver har styringsrett. Leder kan da klage på usaklig behandling. 

Om det er vitner eller det har skjedd med flere, vil det være lettere å nå fram. Og så er det grader av trakassering også. Fra en sexistisk vits eller kommentar en enkelt gang, til at det er en del av dagligtalen, til innpåsliten oppførsel og ren sexprat, til berøring. Hva har lederen innrømmet, er det noe han nekter for? 

I denne saken var det vitner. Som også har forklart seg. 

Han nekter for alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er direkte seksuelle kommentarer rettet til meg. Hvor han går inn på hva han skulle gjort osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 20.16):

Jeg sendte inn et varsel for rundt fem måneder siden om seksuell trakassering fra min nærmeste leder. Dette hadde pågått i omtrent tre år før jeg endelig varslet.

Saken ble først håndtert internt av HR, men prosessen ble preget av feil og dårlig oppfølging. Det ble blant annet foreslått møter mellom meg og personen jeg varslet om, og HR-kommunikasjonen var lite støttende. Etter hvert ble saken flyttet over til en annen HR-ansvarlig, og et eksternt advokatfirma ble hentet inn for å gjøre en uavhengig undersøkelse.

Advokatene intervjuet flere og konkluderte med at det hadde forekommet forhold som kunne regnes som seksuell trakassering, og at arbeidsmiljøet hadde vært uforsvarlig. Jeg fikk kun se hovedpunktene fra rapporten, ikke hele vurderingen eller bakgrunnsmaterialet.

Til tross for konklusjonen ble det besluttet at lederen jeg varslet på, skal fortsette i sin stilling. I stedet foreslo arbeidsgiver eventuelle organisatoriske endringer for meg – som å flytte på meg eller endre min rolle. Saken ble deretter ansett som avsluttet, og arbeidsgiver opplyste at de ville “følge situasjonen videre”.

Nå som varslingssaken er avsluttet etter fem måneder, sitter jeg igjen med spørsmål om dette egentlig er avsluttet på en forsvarlig måte, og om jeg har grunnlag for å ta saken videre – enten juridisk eller via tilsynsorgan.

Er det noen her som har vært i lignende situasjon? Hvordan gikk dere frem, og var det verdt å ta det videre?

Du vet jo ikke hvordan lederen er fulgt opp eller hvilke "straff" han har fått.

Det er ikke lett å si opp noen i Norge. Og det kan hende det ikke finnes egnede andre avdelinger han kan jobbe i.
Da ble det kanskje lettere å flytte deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Seksuell trakassering fra leder. Det var ikke så vanskelig å forstå.

Anonymkode: 8564a...fff

Skrevet
Rucula skrev (23 minutter siden):

Du vet jo ikke hvordan lederen er fulgt opp eller hvilke "straff" han har fått.

Det er ikke lett å si opp noen i Norge. Og det kan hende det ikke finnes egnede andre avdelinger han kan jobbe i.
Da ble det kanskje lettere å flytte deg.

Vi har mange avdelinger. 
Det skal sies at han har blitt flyttet to ganger før. 
Dette er ikke første gang han har gjort slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har mange avdelinger. 
Det skal sies at han har blitt flyttet to ganger før. 
Dette er ikke første gang han har gjort slikt. 

Det er fortsatt søren meg vanskelig å si opp noen i Norge. Nesten umulig!

Men forhåpentligvis driver HR å bygger sak, uten at du vet om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...