AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:16 #1 Skrevet onsdag kl. 18:16 Jeg sendte inn et varsel for rundt fem måneder siden om seksuell trakassering fra min nærmeste leder. Dette hadde pågått i omtrent tre år før jeg endelig varslet. Saken ble først håndtert internt av HR, men prosessen ble preget av feil og dårlig oppfølging. Det ble blant annet foreslått møter mellom meg og personen jeg varslet om, og HR-kommunikasjonen var lite støttende. Etter hvert ble saken flyttet over til en annen HR-ansvarlig, og et eksternt advokatfirma ble hentet inn for å gjøre en uavhengig undersøkelse. Advokatene intervjuet flere og konkluderte med at det hadde forekommet forhold som kunne regnes som seksuell trakassering, og at arbeidsmiljøet hadde vært uforsvarlig. Jeg fikk kun se hovedpunktene fra rapporten, ikke hele vurderingen eller bakgrunnsmaterialet. Til tross for konklusjonen ble det besluttet at lederen jeg varslet på, skal fortsette i sin stilling. I stedet foreslo arbeidsgiver eventuelle organisatoriske endringer for meg – som å flytte på meg eller endre min rolle. Saken ble deretter ansett som avsluttet, og arbeidsgiver opplyste at de ville “følge situasjonen videre”. Nå som varslingssaken er avsluttet etter fem måneder, sitter jeg igjen med spørsmål om dette egentlig er avsluttet på en forsvarlig måte, og om jeg har grunnlag for å ta saken videre – enten juridisk eller via tilsynsorgan. Er det noen her som har vært i lignende situasjon? Hvordan gikk dere frem, og var det verdt å ta det videre? Anonymkode: 296d1...8fb 2 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:34 #2 Skrevet onsdag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg sendte inn et varsel for rundt fem måneder siden om seksuell trakassering fra min nærmeste leder. Dette hadde pågått i omtrent tre år før jeg endelig varslet. Saken ble først håndtert internt av HR, men prosessen ble preget av feil og dårlig oppfølging. Det ble blant annet foreslått møter mellom meg og personen jeg varslet om, og HR-kommunikasjonen var lite støttende. Etter hvert ble saken flyttet over til en annen HR-ansvarlig, og et eksternt advokatfirma ble hentet inn for å gjøre en uavhengig undersøkelse. Advokatene intervjuet flere og konkluderte med at det hadde forekommet forhold som kunne regnes som seksuell trakassering, og at arbeidsmiljøet hadde vært uforsvarlig. Jeg fikk kun se hovedpunktene fra rapporten, ikke hele vurderingen eller bakgrunnsmaterialet. Til tross for konklusjonen ble det besluttet at lederen jeg varslet på, skal fortsette i sin stilling. I stedet foreslo arbeidsgiver eventuelle organisatoriske endringer for meg – som å flytte på meg eller endre min rolle. Saken ble deretter ansett som avsluttet, og arbeidsgiver opplyste at de ville “følge situasjonen videre”. Nå som varslingssaken er avsluttet etter fem måneder, sitter jeg igjen med spørsmål om dette egentlig er avsluttet på en forsvarlig måte, og om jeg har grunnlag for å ta saken videre – enten juridisk eller via tilsynsorgan. Er det noen her som har vært i lignende situasjon? Hvordan gikk dere frem, og var det verdt å ta det videre? Anonymkode: 296d1...8fb Hør med fagforening og/eller advokat. Som beskrevet ser ikke dette bra ut, og noe du bør ta videre. Lederen bør forflyttes, ikke du. Går de ikke med på dette bør de i det minste tilby deg en saftig sluttpakke. Anonymkode: bab44...159 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:44 #3 Skrevet onsdag kl. 18:44 Så utrolig dårlig!! Det er lederen din som skal flyttes, bort og ut! Menn med makt kommer som regel alltid unna. Kan du få hjelp fra advokat, kanskje det finnes en løsning via fagforeningen? Er dette privat eller offentlig? Anonymkode: fab14...3b6 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:46 #4 Skrevet onsdag kl. 18:46 HR jobber for arbeidsgiver. Du burde ha tatt dette via fagforening eller egen jurist/advokat, med spesialisering på feltet. Anonymkode: fd334...d66 7 3
Soft mann Skrevet onsdag kl. 18:53 #5 Skrevet onsdag kl. 18:53 Hvis dette er i offentlig sektor, så har eg hørt om mange tilsvarende saker. Alle har endt med enda være arbeidsdag for den som varslet. i privat så pleier det å ordne seg ganske fort for varsleren. hvor jobber TS? 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:08 #6 Skrevet onsdag kl. 19:08 Å ha rykte på seg om å ha seksuell trakkassert er ikke lettvind for en mellomleder. Du oppleves dermed som en støyfaktor som ødellegger rykte. Dermed kan det godt være skjulte konsekvenser over tid uansett, som ikke er synlig for deg i det hele tatt. Når det er sagt, hva krever du egentlig? Krever du at lederen skal sies opp? Hvordan mener du selv at situasjonen burde vært håndtert innenfor norsk lov, når utsagn står mot utsagn? Anonymkode: aa4ee...20f 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:14 #7 Skrevet onsdag kl. 19:14 Dette burde slås hardt ned på vedrørende seksuell trakassering. Etter Metoo ble en del av nyhetsbildet for noen år siden, så burde det vært strengere retningslinjer spesielt når leder trakasserer, så burde arbeidsplasser heller flytte på den som trakasserer. Ikke den som varsler. Jeg har hørt om flere saker der ledere trakasserer kvinnelige ansatte, og det ikke blir gjort noe med. Stor alderforskjell mellom den fornærmede parten og den overordnet kan gjøre det også veldig alvorlig. At HR i en arbeidsplass holder på slik, får meg til å tro at HR ikke gjør jobben sin Å varsle er nok en byrde i seg selv. Så varsleren skal slippe å måtte ta tiltakene selv. Ta kontakt med fagforeningen din.❤️ ville også gått anonymt ut med dette til en media. Anonymkode: a175a...170
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:17 #8 Skrevet onsdag kl. 19:17 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å ha rykte på seg om å ha seksuell trakkassert er ikke lettvind for en mellomleder. Du oppleves dermed som en støyfaktor som ødellegger rykte. Dermed kan det godt være skjulte konsekvenser over tid uansett, som ikke er synlig for deg i det hele tatt. Når det er sagt, hva krever du egentlig? Krever du at lederen skal sies opp? Hvordan mener du selv at situasjonen burde vært håndtert innenfor norsk lov, når utsagn står mot utsagn? Anonymkode: aa4ee...20f Da burde man kanskje heller ikke trakassere den ansatte, hvis man som leder ikke ønsker ryktet. Tror ikke en leder får et rykte for å trakassere hvis ikke ting stemmer, ville vært grovt å dikte opp slikt. For å si det sånn opplever jeg at du ikke helt har forståelse for TS sin situasjon og heller prøve legge skylden på den ansatte enn leder Anonymkode: a175a...170 8 2
Tiuren Skrevet onsdag kl. 19:21 #9 Skrevet onsdag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så utrolig dårlig!! Det er lederen din som skal flyttes, bort og ut! Menn med makt kommer som regel alltid unna. Kan du få hjelp fra advokat, kanskje det finnes en løsning via fagforeningen? Er dette privat eller offentlig? Anonymkode: fab14...3b6 Står det noen plass at leder er en mann? 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:24 #10 Skrevet onsdag kl. 19:24 Tiuren skrev (2 minutter siden): Står det noen plass at leder er en mann? Jeg antar! Som regel er det menn, se ut i verden du! Menn med makt er noe av det skumleste som finnes! Anonymkode: fab14...3b6 2 2
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 19:25 #11 Skrevet onsdag kl. 19:25 (endret) Har aldri stått i det selv, men kjenner folk som har varslet mot ledere. (Ikke bare seksuell trakassering, også andre ting) Alt gjøres «etter boka» ifht varslingsrutiner Alle involverte uttrykker at det er vondt og vanskelig «De voksne» påstår at de skal ivareta varsleren. Personen som det har blitt varslet mot benekter at noe kritikkverdig har skjedd, men beklager at «noen andre har opplevd noe som ubehagelig». Det blir ord mot ord. Ryktene går. Folk deler seg i tre. De som støtter varsleren, de som støtter lederen og «de som ikke vil ta noen stilling». Varsleren blir langtidssykemeldt - for så å bytte jobb. Den det har blitt varslet mot blir værende, og etter tid og stunder - forfremmet og forsvinner oppover i systemet. Går opp i lønn, men ned i kontakt med underordnede og «de på gulvet» Endret onsdag kl. 19:33 av Rødvinsfilosofen Autocorrectfeil 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:28 #12 Skrevet onsdag kl. 19:28 Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden): Har aldri stått i det selv, men kjenner folk som har varslet mot ledere. (Ikke bare seksuell trakassering, også andre ting) Alt gjøres etter boka ifht varslingsrutiner Alle involverte uttrykker at det er vondt og vanskelig «De voksne» påstår at de skal ivareta varsleren. Personen som det har blitt varslet mot benekter at noe kritikkverdig har skjedd, men beklager at «noen andre har opplevd noe som ubehagelig». Det blir ord mot ord. Ryktene går. Folk deler seg i tre. De som støtter varsleren, de som støtter lederen og «de som ikke vil ta noen stilling». Varsleren blir langtidssykemeldt for så å bytte jobb. Den der har blitt varslet mot blir værende, og etter tid og stunder - forfremmet og forsinker oppover i systemet. Går opp i lønn, men ned i kontakt med underordnede og «de på gulvet» Bra skrevet, og riktig! Anonymkode: fab14...3b6 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:40 #13 Skrevet onsdag kl. 19:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hør med fagforening og/eller advokat. Som beskrevet ser ikke dette bra ut, og noe du bør ta videre. Lederen bør forflyttes, ikke du. Går de ikke med på dette bør de i det minste tilby deg en saftig sluttpakke. Anonymkode: bab44...159 Jeg varslet tillitsvalgt og hovedverneombud da jeg sendte inn varslingssaken. Fagforeningen har ikke ville hjulpet meg med advokat for endelig beslutning fra arbeidsgiver/HR kom på bordet. Så jeg har bedt dem om nå å få en advokat. Anonymkode: 296d1...8fb 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:42 #14 Skrevet onsdag kl. 19:42 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Så utrolig dårlig!! Det er lederen din som skal flyttes, bort og ut! Menn med makt kommer som regel alltid unna. Kan du få hjelp fra advokat, kanskje det finnes en løsning via fagforeningen? Er dette privat eller offentlig? Anonymkode: fab14...3b6 Ja, jeg føler jo også her at jeg blir sett på som problemet og er den som blir straffet. Jeg involverte både tillitsvalgte og hovedverneombud da jeg varslet. Jeg har nå igjen bedt fagforeningen om advokathjelp og dem skal sende saken videre nå. Det er en stor og anerkjent privatbedrift. Anonymkode: 296d1...8fb 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:43 #15 Skrevet onsdag kl. 19:43 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): HR jobber for arbeidsgiver. Du burde ha tatt dette via fagforening eller egen jurist/advokat, med spesialisering på feltet. Anonymkode: fd334...d66 Ja, det er bare det at fagforeningen har ikke ville hjulpet meg før konklusjonen kom. Men nå i dag som konklusjonen kom har dem sagt dem skal finne advokat. Anonymkode: 296d1...8fb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:44 #16 Skrevet onsdag kl. 19:44 Soft mann skrev (50 minutter siden): Hvis dette er i offentlig sektor, så har eg hørt om mange tilsvarende saker. Alle har endt med enda være arbeidsdag for den som varslet. i privat så pleier det å ordne seg ganske fort for varsleren. hvor jobber TS? Dette er en stor og anerkjent privat bedrift. Anonymkode: 296d1...8fb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:46 #17 Skrevet onsdag kl. 19:46 HR kan du ikke stole på. Desverre. Anonymkode: b21e0...8df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:48 #18 Skrevet onsdag kl. 19:48 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Å ha rykte på seg om å ha seksuell trakkassert er ikke lettvind for en mellomleder. Du oppleves dermed som en støyfaktor som ødellegger rykte. Dermed kan det godt være skjulte konsekvenser over tid uansett, som ikke er synlig for deg i det hele tatt. Når det er sagt, hva krever du egentlig? Krever du at lederen skal sies opp? Hvordan mener du selv at situasjonen burde vært håndtert innenfor norsk lov, når utsagn står mot utsagn? Anonymkode: aa4ee...20f Jeg har ikke krevd at han skal sies opp. Jeg har faktisk forståelse for at denne perioden med varsling som har pågått nesten i ett halvt år er vært tøft for han også. Men jeg synes ikke han skal få fortsette å være leder, og jeg synes ikke det er riktig at jeg skal straffes som varsler om kritikkverdige forhold. Når det er konkludert med brudd i både arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven. Synes jeg at det er passende at leder heller blir flyttet. Anonymkode: 296d1...8fb 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:49 #19 Skrevet onsdag kl. 19:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): HR kan du ikke stole på. Desverre. Anonymkode: b21e0...8df Det stemmer ikke alltid! Jeg jobber selv på HR, dette hadde blitt tatt seriøst hos oss. Men det er vanskelig å «kvitte» seg med folk! Kanskje spesielt ledere.. Anonymkode: fab14...3b6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:50 #20 Skrevet onsdag kl. 19:50 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette burde slås hardt ned på vedrørende seksuell trakassering. Etter Metoo ble en del av nyhetsbildet for noen år siden, så burde det vært strengere retningslinjer spesielt når leder trakasserer, så burde arbeidsplasser heller flytte på den som trakasserer. Ikke den som varsler. Jeg har hørt om flere saker der ledere trakasserer kvinnelige ansatte, og det ikke blir gjort noe med. Stor alderforskjell mellom den fornærmede parten og den overordnet kan gjøre det også veldig alvorlig. At HR i en arbeidsplass holder på slik, får meg til å tro at HR ikke gjør jobben sin Å varsle er nok en byrde i seg selv. Så varsleren skal slippe å måtte ta tiltakene selv. Ta kontakt med fagforeningen din.❤️ ville også gått anonymt ut med dette til en media. Anonymkode: a175a...170 Ja, jeg er helt enig med deg. Jeg føler meg virkelig urettferdig behandlet og blir den som blir straffet nå. Det er ca 20 års aldersforskjell på oss. Media er neste plan, etter advokat og eventuelt arveidstilsynet. Anonymkode: 296d1...8fb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå