Gå til innhold

Kan jeg be hun som skal overta, vente til jeg har flyttet ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Målebånd + klinkekule er kjekt å ha på visning 

Har med lasermåler og ferdigtegnet planløsning jeg 😅

Anonymkode: 9536f...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

😅😅 

Anonymkode: 3cb0f...c6d

?

Var det noe mer du ønsket å tilføye? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har med lasermåler og ferdigtegnet planløsning jeg 😅

Anonymkode: 9536f...3e1

Har det og, men klinkekule og målebånd er et minimum. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 minutter siden):

?

Var det noe mer du ønsket å tilføye? 

Neida, tenker klinkekuler holder 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neida, tenker klinkekuler holder 👍

Har du seriøst aldri hørt om klinkekule for å sjekke gulv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 20.47):

Bare redd hun blir sur. Hun sitter mye utenfor hos huseier her og jeg er redd for slengbemerkninger. Kjæresten bryr seg ikke, men jeg gjør 😆

Anonymkode: aaa28...2f1

La hun bli sur da. Det er vel ikke deres problem, si hun får værsågod gjøre som andre å vente til hun faktisk overtar. 

Anonymkode: 07880...198

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg. Kjøper av den forrige leiligheten jeg solgte var helt ualminnelig slitsom, sendte flere meldinger daglig etter kjøpet med spørsmål om det utroligste. Lot henne komme og ta mål. Det brukte hun halve kvelden på, og likevel fortsatte hun å spørre om mål på alt hun hadde glemt da hun var der. Gjerne av typen «jeg er på IKEA nå, kan du måle ditt og datt?» Midt på dagen. Som om jeg ikke er på jobb da… svarte henne med at det hun ikke hadde målt selv nesten fikk vente til overtakelse. 

Du har ingen plikt til å bistå henne her. Ville kanskje gitt henne en halvtime for å ta egne mål, og vært tydelig på at du da anser deg for å være ferdig med saken.

Anonymkode: 57773...7c9

• Liker 1
Skrevet

Det er ca 8 ukers leveringstid på en ny sofa. 
de fleste vil ta mål i forkant, så de kan bestille sofa så de har når de flytter inn mgvis man ikke får tilgang til nålene før etter man har flyttet inn, kan man risikere å ikke ha sofa i to måneder

helt vanlig å la ny leietaker får ta mål av ny leilighet i forkant  de flytter inn. Men du kan gjøre det for henne hvis du ikke vil ha henne inn i ledigheten? Det tar maks fem minutter, tegn opp alle rom på et ark og skriv ned alle mål? 
kan man ikke være litt medvillig med hverandre?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (10 timer siden):

Har du seriøst aldri hørt om klinkekule for å sjekke gulv?

Jeg benytter meg jo ikke av alt jeg har hørt om. 
jo, jeg har hørt om klinkekuler som en metode for og sjekke gulv , er det det du mener? 

jeg har ikke sett folk på visning i utleiebolig med klinkekuler nei. Jeg hadde skjønt mer om det var en bolig du skulle kjøpe. Jeg har ingen mistanke om at det er noe skjevt her jeg flyttet inn nå, det står hyller på hjul både på badet og i gangen helt trygt, noe det gjorde hos de forrige leietakerne og . 
jeg blir litt forbauset over folk egentlig, leser jo mye om hvor tøft leiemarkedet er og boligmangel. Trodde selv jeg kanskje måtte på flere visninger . Allikevel stiller altså folk med klinkekuler og målbånd på visning? Så det jeg kan forvente når jeg skal flytte og utleier skal vise fram denne leiligheten er folk med klinkekuler ?

nei, jeg hverken målte eller brukte klinkekuler på visning. Ba heller om mål når jeg fikk tilbud om og leie og begynte og planlegge flytting. Jeg skjønner ikke helt ts og dere andre , for jeg hadde vært mer skeptisk til mange med tømmerstokk for og ta mål av skap, seng osv på visning. Nå har jeg som nevnt ikke vært på leiemarkedet på noen tiår  så litt ute av trening der. Jeg kommer ikke til og ha med klinkekuler på neste visning om jeg skal leie videre, men takk for tips. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 20.57):

Synes du er veldig sær egentlig. Antar du ikke trenger referanse fra utleier fremover, siden det er slengbemerkninger du er redd for.

Tja, når jeg flyttet nå nettopp måtte jeg ha mål for og vite hva av møblene jeg skulle ha med og hva jeg skulle kjøpe nytt. Er ikke det vanlig ? Hva har visning med saken og gjøre, går folk rundt med målebånd på visning? 

Jeg skjønner heller ikke at dette skal være så veldig problematisk. Det er ikke så veldig uvanlig at den som skal flytte inn et sted spør om å få komme og se på noe, ta mål, eventuelt at de som bor der nå tar mål. Det koster som regel lite å være litt grei. Jeg har selv fått den forespørselen, og det kostet meg veldig lite at vedkommende som skulle flytte inn kom innom med et målebånd, og var der i 15 minutter. Jeg har også bedt om å få ta mål i en bolig jeg skulle flytte inn i en gang i tiden. Man vil jo gjerne forsikre seg om at de møblene man har eller har tenkt å kjøpe passer. Man har ikke med seg målebånd på visning, og ikke alle detaljer man rekker å få med seg på en kort visning med en pratsom megler og boligen full av folk heller. 

Anonymkode: 32e6a...3bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner heller ikke at dette skal være så veldig problematisk. Det er ikke så veldig uvanlig at den som skal flytte inn et sted spør om å få komme og se på noe, ta mål, eventuelt at de som bor der nå tar mål. Det koster som regel lite å være litt grei. Jeg har selv fått den forespørselen, og det kostet meg veldig lite at vedkommende som skulle flytte inn kom innom med et målebånd, og var der i 15 minutter. Jeg har også bedt om å få ta mål i en bolig jeg skulle flytte inn i en gang i tiden. Man vil jo gjerne forsikre seg om at de møblene man har eller har tenkt å kjøpe passer. Man har ikke med seg målebånd på visning, og ikke alle detaljer man rekker å få med seg på en kort visning med en pratsom megler og boligen full av folk heller. 

Anonymkode: 32e6a...3bb

Nå er det vel ingen megler i dette tilfellet, men enig. 
jeg tok det som en selvfølge at det var greit og spørre om mål når jeg fikk beskjed om at jeg fikk boligen jeg så på. Hvis jeg hadde fått beskjed om at, nei mål får du ikke så du får komme med flyttelasset og sjanse på at klesskapet og sofaen får plass hadde jeg jo måttet takke nei 😅 gir inntrykk av veldig dårlig forhold mellom utleier og leietaker. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri trengt målebånd, klinkekuler eller forrige leietagers nummer for å leie bolig. Folk er tydeligvis fullstendig ute å jordet for det er virkelig ikke normalt.

Jeg har fint greid å vente til jeg har overtatt boliger med å ta mål og skjønner ikke hva slags merkelige møbler dere alle tydeligvis har som har så sprø mål at det er umulig å flytte inn av frykt for at det ikke passer. 
Man ser jo det på øyemål om det er plass til en 3-seter eller u-sofa for 7.

Om det passer med dobbeltseng og to nattbord eller bare enkeltseng osv. det er da ingen som spesialbestiller møbler som passer på millimeteren inn i en bolig de leier! 

Selv ikke de gangene jeg har kjøpt boliger har jeg trengt mål før overtagelse, enda mindre da faktisk siden man som eier normalt har mer tid foran seg i boligen enn som leietaker.

Anonymkode: 86e94...907

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har aldri trengt målebånd, klinkekuler eller forrige leietagers nummer for å leie bolig. Folk er tydeligvis fullstendig ute å jordet for det er virkelig ikke normalt.

Jeg har fint greid å vente til jeg har overtatt boliger med å ta mål og skjønner ikke hva slags merkelige møbler dere alle tydeligvis har som har så sprø mål at det er umulig å flytte inn av frykt for at det ikke passer. 

Om det passer med dobbeltseng og to nattbord eller bare enkeltseng osv. det er da ingen som spesialbestiller møbler som passer på millimeteren inn i en bolig de leier! 

Selv ikke de gangene jeg har kjøpt boliger har jeg trengt mål før overtagelse, enda mindre da faktisk siden man som eier normalt har mer tid foran seg i boligen enn som leietaker.

Det kan være vanskelig å se på øyemål om man får plass til sofaen som er 378, eller 4,12.. 
Om man får plass til sengen som er 2 M, eller om man må bestille den som er 180. 

Det er absolutt ikke snakk om sprø mål. 

Når vi kjøpte første gang, så var vi inne med lasermål, for å få bestilt de plassbygde skapene vi skulle ha på alle soverom f.eks. Heldigvis ingen sære hverken selgere eller utleiere. 

Folk burde prøve å væte litt rause med andre. Anbefaler det!’ kanskje dere til og med syns det er hyggelig. 

Anonymkode: 58684...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo tilby henne å ta mål for henne. Da slipper jo unna henne på besøk☺️

Anonymkode: 016cc...77b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Konkret kunne jeg ikke se på øyemål om garderobeskapet fikk plass. Jeg tror ikke garderobeskapet mitt hadde sprøtt mål, det var bare litt mindre soverom her enn der jeg flyttet fra. Med målbånd fant jeg ut at det serverte var 5 cm for bredt. Det hadde vært dumt og finne ut det den dagen jeg sto der med flyttelasset . Jeg var også usikker på kjøkkenbordet. Jeg registrerte at det bordet tidligere leietakere hadde var mye mindre enn mitt. Med målbånd kunne jeg se at mitt allikevel fikk plass på det kjøkkenet så jeg kunne ta det med. 
jeg er forundret over at det og ta mål før man flytter inn er sprøtt, og at man har sprø mål på møblene om de ikke passer inn i ny bolig. 
en annen ting jeg tok mål av var avstander i forhold til hyller og kommer i gang og på bad, altså at det ikke skulle bli for trangt og bevege seg. 
For meg var det ikke snakk om og ikke flytte av frykt for at møblene ikke skulle passe, men frykt om du vil for ha flyttebyrået bære inn garderobeskap og spisebord som ikke fikk plass og måtte bæres ut igjen. 
jeg hadde ingen problemer med og se på øyemål at det sto en dobbeltseng der, og de er standard 2 meter, men om garderobeskapet fikk plass i enden av sengen på 2 meter måtte jeg måle.

AnonymBruker
Skrevet

Hun må flytte inn før da.

Anonymkode: 55e84...2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...