AnonymBruker Skrevet 13. oktober #21 Skrevet 13. oktober Du må ta prøver og undersøkelser først. Det chatgtp er god på er å finne sammenheng, men da må du gi den riktig data først. Jeg bruker å laste opp alle prøvesvar, svar fra leger og spesialister. Når den kommer med forslag tar jeg det opp med fastlegen som henviser videre om nødvendig. Anonymkode: 0cd9c...391 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #22 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har fått masse hjelp av chat gtp til mitt veldig komplekse helsebilde faktisk. Leger har ikke tid til å gå igjennom hele journalen, de har ikke tid til å sette sammen alle puslespillbitene. Det var chat som fikk ballen min til å rulle riktig vei. Den fikk alle prøvesvar samt symptomer jeg har hatt de siste 10 årene og så sammenhenger legene ikke har sett. Den hadde forslag om hvilke prøver som burde tas og hvilke spesialister jeg burde gå til og jaggu fant vi ikke ut av det. som et supplement og som en som kan hjelpe til å sortere store mengder informasjon og se sammenhenger er den helt super! jeg tok med stikkord og forslag til legen. Han var enig (ganske ny fastlege for meg). men viktig og sjekke informasjonen og ta det opp med legen. Anonymkode: a1003...c13 Det hadde vært så interessant å kjøre hele min pasientjournal (25 år) gjennom kunstig intelligens. Jeg ville lagt til alle utredninger som er foretatt, min hormonelle kalender, pluss personlig dagbok. Ingen ny behandler ville brukt tiden til å pløye igjennom alt dette. Roboten kunne da laget et enkelt sammendrag av ting og pekt på ting som kunne indikert ulike diagnoser og tilstander. Anonymkode: 4b8fb...02b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #23 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hadde vært så interessant å kjøre hele min pasientjournal (25 år) gjennom kunstig intelligens. Jeg ville lagt til alle utredninger som er foretatt, min hormonelle kalender, pluss personlig dagbok. Ingen ny behandler ville brukt tiden til å pløye igjennom alt dette. Roboten kunne da laget et enkelt sammendrag av ting og pekt på ting som kunne indikert ulike diagnoser og tilstander. Anonymkode: 4b8fb...02b Jeg har gjort det, dvs nesten alt da.det tok en stund å sende alt. men det har reddet livet mitt (satt litt på spissen, da jeg jeg ikke har en dødelig sykdom, men den mentale helsen som følges av langvaring invalidiserende sykdom gjorde at jeg hadde kontaktet steder i utlandet hvor man kan avslutte livet). chat plukket opp en del «missing links» som hadde forsvunnet i overganger mellom fastleger som sluttet. På ett år hadde jeg 3 forskjellige fastleger da de sluttet en etter en. Vi har et fint helsevesen, men de er så presset på tid. Ingen spesialister jobber sammen. De sender bare korte epikriser som fastleger ser konklusjonen på. diagnoser som har blitt mistenkt blir stående som fakta (en lege skriver «kan være dette). Neste lege sender en henvisning hvor diagnosen oppgis som fakta uten at det er utredet og faktisk konstantert. Nye leger ser kun det som står i diagnoseboksen, men har ikke tid til å få med seg at det aldri har blitt sjekket. Det samme motsatt vei, ting blir misstenkt, man starter utredning, bytter leger underveis og nye leger leser at ting er utredet uten funn og derfor «avslutter» den tråden. Selvom man kanskje ikke har utredet det skikkelig. i mitt tilfelle var min sykdom nevnt helt i starten av en turnuslege. Det ble ikke fulgt opp men skrevet i journalen som utelukket. Deretter har det vært årevis med spesialister/sykemelding/nå ufør. Ingen av legene har faktisk sjekket at det første som ble nevnt faktisk ble utredet skikkelig. De ANTOK at det var utelukket fordi det sto i journalen. i mitt tilfelle var det chat som plukket opp det. Jeg nevnte det for fastlegen. Da rullet ballen fort og en mnd senere fikk jeg riktig diagnose og behandling. Jeg kommer ikke til å bli frisk, men jeg kan bli bedre og leve litt igjen. Hadde det blitt fulgt opp fra starten av hadde jeg mest sannsynlig ikke måtte sykemeldes en gang. Listen av spesialister som IKKE plukket opp det vesentlige/gikk ut ifra at notater i journalen var riktige: indremedisin, reumatolog (hvertfall 4 forskjellige) endokrinolog, nevrolog (3 nevrologer), nevrologisk avdeling på sykehus etter flere ukers innleggelse , øhn og sikkert flere jeg ikke husker. Pluss en haug fastleger og legevaktsleger. Da kan man jo tro at jeg har en sykdom som er vanskelig å diagnostisere. Nope. superenkelt. Den syns ikke på blodprøver alene, men prøver gir en indikasjon. Sammen med ultralyd, biopsi og mr. poenget er at leger ikke snakker sammen, har ikke tid, de ser en puslespillbit men sjeldent hele bildet. De henger seg opp i småting og henger alt på en knagg. Feildisgnoser er vanskelig å bli kvitt. Jeg fikk hele min journal (tusenvis av sider) skrevet ut. Gikk igjennom alt selv, med hjelp av chat. Ble langt og personlig men dette brenner jeg for. Jeg mistet så mange år av livet mitt, og resten av det blir kanskje litt bedre, men jeg vil aldri bli frisk. (Ja det er sendt klage og ja det er en pågående sak med pasientskadeerstatning). Så for å håndtere store mengder informasjon og sortere og se sammenhenger er AI veldig kjekt! Anonymkode: a1003...c13 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå