Gå til innhold

Kostnad for å reparere vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaskemaskinen vår har et hjullager som er gått (mistenker vi hvertfall). Den bråker ekstremt ved sentrufugering og man merker at det er noe som ikke lar trommelen gå «fritt» når man dreier på den. Finner ikke kvitteringen, så garantien er nok gått ut (sjekket hos forhandler). Er i vurderingen om jeg i det hele tatt skal gidde å sjekke med reparatør. Utfordringen er også at reparatør befinner seg i en ny 2 timer unna, er her kun en gang per uke, og det er gjerne ventetid. Har jo behov for en vaskemaskin som funker. Vurderer derfor om jeg bare skal kjøpe ny. Koster ca 5.000kr på Elkjøp for en tilsvarende.

Anonymkode: bd1af...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forrige maskin klikket plutselig, selvsagt etter at garantien og alt var utløpt, jeg kunne få noen til å kjøre fra nabobyen og hit, ca 40 min, og de sa at det det koster å få folk hjem, skru maskina fra hverandre, kjøpe deler og få de montert, så kunne jeg like godt kjøpe ny. De hadde tilsvarende for ca 4500 på elkjøp så jeg gjorde like godt det. 

Anonymkode: 7afd1...ff4

Skrevet

Kjøp skikkelig maskin, da holder de i 10-20år.

Anonymkode: ffbc0...9e7

• Liker 1
Skrevet

Akkurat med vaskemaskin, så er det dessverre litt sånn at kostnad for reparasjon ikke betaler seg - de har en viss levetid. 

Du kan kanskje forlenge den litt, men ja... spørs jo på merker osv, men det er dessverre en ting man ofte må skifte hvert 5-10. år.

Anonymkode: 14583...811

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den jeg kjøpte for å erstatte den gamle for 4500 ish har nå vart på sitt 8 år så ikke gale selv om de er billige, eller hva du mente med "skikkelig"

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mente jeg hadde en skikkelig maskin, men tydeligvis ikke. Hva mener du er skikkelig maskin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min forrige maskin klikket plutselig, selvsagt etter at garantien og alt var utløpt, jeg kunne få noen til å kjøre fra nabobyen og hit, ca 40 min, og de sa at det det koster å få folk hjem, skru maskina fra hverandre, kjøpe deler og få de montert, så kunne jeg like godt kjøpe ny. De hadde tilsvarende for ca 4500 på elkjøp så jeg gjorde like godt det. 

Det jeg også mistenker, så vurderer å bare dra å kjøpe en ny. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den jeg kjøpte for å erstatte den gamle for 4500 ish har nå vart på sitt 8 år så ikke gale selv om de er billige, eller hva du mente med "skikkelig"

Miele er kvalitet, og kjent for å ha en levetid på 20 år på sine vaskemaskiner. De koster da mer i innkjøp. 

Min Miele maskin ga jeg 10 000 kr for i 2019.

Anonymkode: bd840...14a

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er hjullagrene som er gått (det er gjerne to) så er ikke de delene noe som koster all verden. Er en litt over snittet handy så bytter en disse selv. Men det er en liten drittjobb, det er ikke til å komme bort fra. 

I din situasjon hadde jeg vurdert sterkt om jeg ikke skulle lagt i 2000-2500 ekstra i stedet for å reparere, og fått deg en vaskemaskin før helgen – med to års garanti og fem års reklamasjonsrett.

Er det lagrene så skal dette gå på reklamasjon hvis maskinen er mindre enn fem år gammel, så ta en ekstra titt etter kvitteringen, evt i gamle bankutskrifter – just in case.

Anonymkode: 02357...108

• Liker 1
Skrevet

Hadde servicemann og reparerte vaskemaskinen for noen få år siden. Liten jobb som kostet ca 1500 kr. Helt sikkert dyrere nå (og vet ikke pris på dine vs. mine deler). Jeg hadde nok ikke gjort det, når det er ventetid og lite tilgjengelig servicemann i tillegg. Hadde bare kjøpt en ny 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vaskemaskinen vår har et hjullager som er gått (mistenker vi hvertfall). Den bråker ekstremt ved sentrufugering og man merker at det er noe som ikke lar trommelen gå «fritt» når man dreier på den. Finner ikke kvitteringen, så garantien er nok gått ut (sjekket hos forhandler). Er i vurderingen om jeg i det hele tatt skal gidde å sjekke med reparatør. Utfordringen er også at reparatør befinner seg i en ny 2 timer unna, er her kun en gang per uke, og det er gjerne ventetid. Har jo behov for en vaskemaskin som funker. Vurderer derfor om jeg bare skal kjøpe ny. Koster ca 5.000kr på Elkjøp for en tilsvarende.

Tar noen timer å demontere, og montere for å få ut lager og lagerkryss + deler og kjøring. Så kan dere ikke reparere selv så hadde jeg kjøpt ny.
Når den og er såpass slitt så ryker det sikkert noe mer og snart. 

Anonymkode: 20d2d...6b6

• Liker 1
Skrevet

Det lønner seg sjelden å reparere billige hvitevarer. Kjøp kvalitet, de varer.

Anonymkode: 3b492...979

Gjest Schmuhu
Skrevet

Hvis du kjøpte hos Elkjøp eller Power, så kan det godt være at du er i systemet og at de kan finne kvitteringen på maskinen. Lager du en bruker på Elkjøp, så kan du faktisk se alle kjøp du noen gang har gjort knyttet til ditt tlf. nummer. De fleste service nettsteder ber også om å legge inn modellnummer og unik serienummer dersom du reklamerer. Da sjekker de ofte alder på maskinen i samme slengen. 

Sjekk først om du kan få vurdert reklamasjon. Det er 5 år med reklamasjonsrett.

Er maskinen eldre enn det, så lønner det seg nok mer med en ny maskin desverre. Med mindre verdien til maskinen er fremdeles langt over 10´000 men det vil jeg påtvile med det samme. Mye som har skjedd de siste årene mtp. energisparing og smart oppkobling.

Schmuhu

Skrevet

Du kan sjekke på youtube om noe har en video som viser hvordan den kan repareres. Selve delene koster lite

Anonymkode: dc191...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Miele er kvalitet, og kjent for å ha en levetid på 20 år på sine vaskemaskiner. De koster da mer i innkjøp. 

Har ikke hatt miele vaskemaskin, men jeg har miele platetopp og større drit skal man lete lenge etter. Så jeg er ikke enig i det utsagnet, kanskje for 10-15 år siden, men ikke nå lengre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Schmuhu skrev (16 timer siden):

Hvis du kjøpte hos Elkjøp eller Power, så kan det godt være at du er i systemet og at de kan finne kvitteringen på maskinen. Lager du en bruker på Elkjøp, så kan du faktisk se alle kjøp du noen gang har gjort knyttet til ditt tlf. nummer. De fleste service nettsteder ber også om å legge inn modellnummer og unik serienummer dersom du reklamerer. Da sjekker de ofte alder på maskinen i samme slengen. 

Sjekk først om du kan få vurdert reklamasjon. Det er 5 år med reklamasjonsrett.

Er maskinen eldre enn det, så lønner det seg nok mer med en ny maskin desverre. Med mindre verdien til maskinen er fremdeles langt over 10´000 men det vil jeg påtvile med det samme. Mye som har skjedd de siste årene mtp. energisparing og smart oppkobling.

Schmuhu

Har sjekket, og de fant ikke kvitteringen. De sa at de oppbevarte de i 5 år, og de har lett gjennom alt, både på meg og mannen.

Har konkludert med å kjøpe ny maskin uansett. Orker ikke styr med reparasjon og kanskje nesten samme sum for å reparere som for en ny.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg fikk tre ødelagte Miele-maskiner på rappen 😂 Altså først en ødelagt, så kom de med ny. Også ødelagt, kom med ny. Tredje fungerte heller ikke. Den hadde jeg en stund, og den bråket så mye at jeg ble flau (bor i blokk). Jeg måtte sette meg oppå den så den ikke stakk av. Den var på vei rett inn i de nylagte flisene på badet mitt flere ganger. Helt krise.

Nå har jeg Elektrolux, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Anonymkode: fe43e...340

Skrevet

Å bruke tusenvis på deler og montering for en vaskemaskin uten reklamasjonsrett er noe jeg aldri ville tenkt på… Men klart, har du for mye penger, så kjør på… Bare husk at neste måned kan noe annet ryke. De er gjerne ikke laget for å holde stort lengre enn 5-8 år i snitt, så det gjelder alle deler… 

Anonymkode: 0985b...586

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 17.56):

Og min Electrolux kjøpte jeg for 3000 brukt samme år, funker enda den og. 
Så spørs det jo litt hvor mye og hard bruk den utsettes for. En småbarnsfamilie vasker mer enn hos en enslig voksen… 

Anonymkode: fba72...5a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 17.36):

Uansett bruk? 

Stor forskjell på når den går konstant med full maskin i en småbarnsfamilie og pensjonist bruk..... Jeg kjøper konsekvent "nest billigste" (de til ca 5000), og de holder vanligvis i ca 10 med (mis)bruket mitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...