Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpe nå eller for sent?

Hva tror dere, er det fortsatt en markant oppside? 

Anonymkode: 3086a...7ce

Videoannonse
Annonse
Gjest Schmuhu
Skrevet

Det er alltid for sent når vi betrakter tidenes all-time-high til en enkel tittel. 

Hva er din strategi og hvor mye vekt av gull har du i ditt portefølje fra før av? 
Eventuell hva er planlagt målprosent i porteføljen i forhold til dagens prosent?

Schmuhu 

Skrevet

Jeg tror det er for sent. Nå er det vill pris. Et par år siden.. da hadde du tjent godt på salg no.

Anonymkode: a8f4e...56b

• Liker 1
Skrevet

Rekordhøy pris på gull i dag sa de nettopp på Dagsrevyen. 4000$ pr unse, aldri vært høyere visstnok, så er nok litt sent ute…

Skrevet

Hva får deg til å tro at det er en lur investering når du nettopp så på nyhetene at det aldri noensinne har vært dyrere å kjøpe gull? 

Det kan sikkert krabbe opp noen dollar til, men det blir nok ingen dobling på en stund

AnonymBruker
Skrevet

Det aller dummeste er vel å spørre om råd her inne når det gjelder investering. 90% har ikke peiling, av resten 10% blir det bare gjetning. Gå etter din egen magefølelse, så slipper du å bli forbannet når/hvis "ekspertene" her inne tar feil. Da kan du bare skylde på deg selv.

Anonymkode: 4b49c...f61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å kjøpe gullfond (Franklin Gold...) for et halvårs tid siden, og har kjøpt jevnt og trutt siden da. 

Da jeg kjøpte de første andelene, var det også på ATH, og naturligvis var det mange som sa at toppen var nådd, og at det bare kom til å gå nedover derfra. 

Jeg har likevel mange titalls prosent avkastning nå, og fortsetter å kjøpe for ca tusen kr ukentlig. 

Fondet jeg kjøper består altså av selskaper som hovedsakelig driver med drift av edelmetallgruver, herunder gullgruver. 

Så spørsmålet ditt, ang. hvorvidt det er for sent å kjøpe nå? 

Ikke gå "all in" nå, men kjøp fond ukentlig eller annenhver uke, for noenlunde jevnstore beløp hver gang. 

Oppgangen kan fortsette i flere år, for alt vi vet. Og på lang sikt vil edelmetaller fortsette å lønne seg, slik de har gjort i tusenvis av år. 

For min del er edelmetallfondet bare en hedge (sammen med forsvarsfond) i en større portefølje, hvor mesteparten av porteføljen består av AI og diverse avansert teknologi. Avkastningen min hittil i år er på ca 28 prosent. 

Anonymkode: c8cf7...b5a

Skrevet
Schmuhu skrev (22 timer siden):

Det er alltid for sent når vi betrakter tidenes all-time-high til en enkel tittel. 

Hva er din strategi og hvor mye vekt av gull har du i ditt portefølje fra før av? 
Eventuell hva er planlagt målprosent i porteføljen i forhold til dagens prosent?

Schmuhu 

Tror ikke noen forsto noen verdens ting av hva du skriver her. Det er da revnende likegyldig hva TS har eller ikke har fra før.

Spørsmålet er enkelt: Fortsetter gullprisen å stige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjøpe nå eller for sent?

Hva tror dere, er det fortsatt en markant oppside? 

Tror ikke du skal være bekymret for å kjøpe gull på grunn av at prisen er høy. Det var også all-time-high for et år siden.

Gullprisen stiger delvis på grunn av usikkerheten rundt de etablerte pengesystemene, og med god grunn.

Når dollaren svekkes stiger prisen på gull. Det samme gjør også f.eks. Bitcoin.

Penger har ikke noen annen verdi enn hva markedet mener de har. Markedet har hatt et uendret syn på verdien av gull i flere tusen år, og jeg har ingen tro på at det vil endre seg med det første.

I USA går seddelpressa på høygir, noen som svekker dollaren.

Kjøp gull 👍

AnonymBruker
Skrevet
Chupacabra skrev (35 minutter siden):

Tror ikke du skal være bekymret for å kjøpe gull på grunn av at prisen er høy. Det var også all-time-high for et år siden.

Gullprisen stiger delvis på grunn av usikkerheten rundt de etablerte pengesystemene, og med god grunn.

Når dollaren svekkes stiger prisen på gull. Det samme gjør også f.eks. Bitcoin.

Penger har ikke noen annen verdi enn hva markedet mener de har. Markedet har hatt et uendret syn på verdien av gull i flere tusen år, og jeg har ingen tro på at det vil endre seg med det første.

I USA går seddelpressa på høygir, noen som svekker dollaren.

Kjøp gull 👍

Gull/sølv ratio gjør sølv mer aktuelt. Dagens industri bruker (el-biler, elektronikk, solenergi ) mer og mer sølv, forsvars-våpen likeså. Land i Østen og storbanker kjøper sølv som bare det, og i USA er sølv nå regnet som et kritisk metall. Dollar som skal ned. Trenger ikke være rakettforsker for å se at sølv blir en "sky rocket" fremover.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gull/sølv ratio gjør sølv mer aktuelt. Dagens industri bruker (el-biler, elektronikk, solenergi ) mer og mer sølv, forsvars-våpen likeså. Land i Østen og storbanker kjøper sølv som bare det, og i USA er sølv nå regnet som et kritisk metall. Dollar som skal ned. Trenger ikke være rakettforsker for å se at sølv blir en "sky rocket" fremover.

Kjøpte endel sølv i mai, og det har snart steget 40%.. 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke uenig i at sølvet kan være en bedre investering. Gullet har ikke så stor bruksverdi.

Men dersom TS ønsker å kjøpe fysisk metall er det noe enklere med gull.

AnonymBruker
Skrevet
Chupacabra skrev (12 minutter siden):

Men dersom TS ønsker å kjøpe fysisk metall er det noe enklere med gull.

Hva mener du? Jeg har kjøpt gull tidligere (sommeren for 3 år siden) og sølv nå i vår.

Bare å kjøpe på nett, f eks tavex.no og utvalget i gull og sølv er omtrent det samme, men nå er tidvis en del utsolgt/bestillingsvare trolig pga økende etterspørsel blant "folk flest" som omsider har fått opp øynene.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener du? Jeg har kjøpt gull tidligere (sommeren for 3 år siden) og sølv nå i vår.

Bare å kjøpe på nett, f eks tavex.no og utvalget i gull og sølv er omtrent det samme, men nå er tidvis en del utsolgt/bestillingsvare trolig pga økende etterspørsel blant "folk flest" som omsider har fått opp øynene.. 

Det jeg mener er at prisen for 1oz (31 gram) gullmynt tilsvarer ca. 2.5 kg sølv.

Man trenger mindre lagringsplass for gull.

Dersom man skal ta med metallet ut av landet er det noe enklere å ta med gullmynter enn å ta med sølvbarrer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Akkurat👍 De fleste mynthandlere begynner å bli utsolgt på enkelte sølvmynter. En annen god indikator er å se på nettsteder som finn.no Her er det mange annonser som søker etter å kjøpe mynter, og ganske få som vil selge "bullion-sølvmynter. Altså mange kjøper og få selger. Da blir det stigende priser som blir selvforsterkende etter hvert som flere og flere får opp øynene for å kjøpe. Siden sølv er billigere å kjøpe en gull, blir det flere kjøpere som heller satser på sølv. Derfor har jeg siste året kun kjøpt sølvmynt og det kommer jeg til å fortsette med også. Langt igjen til toppen. Tips; se hva som skjedde i 1980!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...