Gå til innhold

Hvordan få vite rett pris på boligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer skal kjøpe seg inn. Vi tenkte å få to ulike meglere til å komme og vurdere boligen. Hvis vi skal selge, r er det gratis…?

Men hvis vi skal refinansiere koster det penger? Eller, hva r er riktig? 
Hva er beste og billigste måten å få en noenlunde rett prisvurdering?

Anonymkode: fe3e4...208

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si at det er fordi en av dere skal kjøpe seg inn at dere vil ha verdivurdering. Si at dere vurderer å selge pga mulig samlivsbrudd og vil ha verdivurdering av den grunn, f.eks. Aner ikke om megler egentlig spør om det, men de kan bli litt motvillige til å gjøre tjenesten gratis, antar jeg, om de får vite at det ikke vanker noen fremtidig inntekt av salg her, bare utnyttelse av en gratis service.

De fleste meglere tilbyr vel gratis verdivurdering, kanskje unntatt noen få. Det sjekker du når du ringer eller gjør forundersøkelser om hvilke meglerbyrå dere skal velge.

En refinansiering i banken betyr jo at nytt lån gis, så det gamle slettes, og dermed påløper det vel nytt etableringsgebyr skulle jeg tro? Husker ikke fra egen erfaring, er mange år siden uansett.

Anonymkode: f4f68...f9a

Skrevet

E-takst. Koster ca 2000.- 

Anonymkode: 3afc6...1f5

Skrevet

Tror ikke det er noen som gir gratis verdivurdering lengre. Jeg ringte til flere meglere og spurte i forbindelse med samlivsbrudd, da sa alle at jeg måtte betale for e-takst. Prisen var vel rundt en 3000kr da.

Anonymkode: e058c...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 14.32):

Min samboer skal kjøpe seg inn. Vi tenkte å få to ulike meglere til å komme og vurdere boligen. Hvis vi skal selge, r er det gratis…?

Men hvis vi skal refinansiere koster det penger? Eller, hva r er riktig? 
Hva er beste og billigste måten å få en noenlunde rett prisvurdering?

Anonymkode: fe3e4...208

Ta kontakt med tre ulike meglere.

Be om verdivurdering for salg.

Så ta utgangspunkt i snittet av de tre vurderingene.

Ringer du meglerne og opplyser om at du kun skal ha en verdivurdering for refinansiering så vil de gjerne ha en 3.000-4.000,- hver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 14.50):

Ikke si at det er fordi en av dere skal kjøpe seg inn at dere vil ha verdivurdering. Si at dere vurderer å selge pga mulig samlivsbrudd og vil ha verdivurdering av den grunn, f.eks. Aner ikke om megler egentlig spør om det, men de kan bli litt motvillige til å gjøre tjenesten gratis, ant

Anonymkode: f4f68...f9a

Mye koseligere histore om man sier at man vurderer større bolig da. Det hender ganske ofte at et kjærestepar trenger større sted å bo, kanskje med en hageflekk til trampoline osv. Og da trenger man å vite hvor stort budsjett man har.

Tenker, om man skal ha en megler på besøk er det greit å ikke starte historien om at det er slutt når man egentlig skal eie bolig sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...