AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:18 #101 Skrevet torsdag kl. 15:18 Jadaomatte skrev (1 time siden): Hva står det i arbeidskontrakten din? Det er det som betyr noe, både du og arbeidsgiver må forholde dere til denne. Feil!!!! Men livets harde skole jurister vet jo alltids best. Anonymkode: 77b21...ce9
forvilla Skrevet torsdag kl. 16:58 #102 Skrevet torsdag kl. 16:58 Spør fagforeninga di om råd. Hvis du ikke er med i en fagforening er det på høy tid nå. Umiddelbart tenker jeg at man har jo krav på ammefri, så da ser jeg vanskelig for meg at sjefen kan pålegge deg å dra på jobbreise med overnatting. Dette burde jobben kunne tilrettelegge for deg. Enten at du kan være med på dagtid, men overnatte hjemme (hvis det ikke er for langt unna), eller at du kan stå over denne reisa. Amminga varer ikke evig. Jobben har ikke vondt av å vise litt fleksibilitet, som de sikkert forventer drøssevis av i retur fra sine ansatte. 2
Dansemamma Skrevet torsdag kl. 18:48 #103 Skrevet torsdag kl. 18:48 Jeg har ammet på kvelden og derfor alltid tatt leggingen. På morgenen også. Og alle nattevåk fordi de da ville ammes. Yngste ble ammet 2-3 ganger på natten fram til 2 år. Da tok jeg jobben med avvenning på natt, men ammet fremdeles morgen og kveld og ettermiddag etter jobb/bhg. Men pappaen kunne ta leggingen hvis jeg ikke var hjemme, feks personalmøte eller på besøk hos ei venninne eller lignende. Selv om jeg pleide å amme de når de våknet, så kunne pappaen stå opp med de - da fikk de bare grøt med en gang istedenfor. Aldri noe problem. For din frihet så kan det være fint at pappaen finner sin måte å legge henne på. Når det kommer til jobbreise så kan han ikke pålegge deg det. Du har rett til så mye ammefri (ubetalt) som du trenger, på hvilke tidspunkt du vil fram til barnet er 12 mnd. Du har rett på betalt ammefri 1 time pr dag. Det kan hende du har rett på betalt 2 timer ut i fra tariff. Du kan velge å ta ubetalt ammefri hele natten/reisen, og dermed la være å dra. Foreldre til barn under 10 år har krav på tilrettelegging av arbeidstider, så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for jobben. Det korte svaret er: han kan ikke pålegge deg å dra! 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:51 #104 Skrevet torsdag kl. 18:51 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Norske kvinner ammer mer og lenger enn de fleste, likevel har en stor andel unge mennesker psykiske problemer og fungerer ikke på skole eller i jobb. Så det er i alle fall ikke MME som er problemet 😂 Anonymkode: 0ae25...cf1 Norske mødre ammer mindre og kortere enn noen gang før. Flere og flere får mme. I takt med at psykiske problemer og dårlig fungering hos unge mennesker øker. Så her bommet du grovt. Anonymkode: 4791a...060 1
Dansemamma Skrevet torsdag kl. 18:54 #105 Skrevet torsdag kl. 18:54 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg aner ikke hva arbeidsgiver kan kreve, men jeg hadde aldri vært vekke fra min baby på 11 mnd på natta. Selv om samfunnet forteller deg at du er gal og at babyen tydeligvis ikke trenger deg.. jeg orker ikke. utrolig at sjefen ikke forstår deg. Er det helt umulig å unngå reisen hadde jeg tatt med baby og mannen. Anonymkode: 1b028...bf2 Enig! En tommelfingerregel er 1 time pr måned barnet er gammelt. Er babyen 2 måneder gammel kan babyen være uten seg i 2 timer. 10 mnd er da max 10 timer. For å være borte ett døgn bør barnet være 24 mnd, altså 2 år. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:56 #106 Skrevet torsdag kl. 18:56 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 14.32): Ta det opp med fagforeninga, og lag et stort nummer ut av dette. Vær en parodi på dagens unge ansatte Anonymkode: 0e128...985 Ja, for all del. Å oppføre seg som «Gamlefolket» som verken krevde ordentlig jobb, førte overtid, skrev avvik eller på noe annet vis oppførte seg som mennesker heller enn som produksjonsenheter uten egenverdi er jo et … mål. Å være en pushover er ikke en flex. Og jeg aner ikke hvorfor en del eldre mennesker tror det er det. «Se så lite VI verdsatte oss selv, da!» Det er deres (skrekkens) eksempel ungdommen maler på veggen når de velger å ikke oppføre seg som dere. Anonymkode: cad99...f0b 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:17 #107 Skrevet torsdag kl. 20:17 Ikke hør på andre som sier at «dette har både far og baby godt av». Det vil komme en tid hvor babyen blir vandt til far, men akkurat NÅ trenger babyen deg! I verste fall så går du til fastlegen og forteller at dette er stressende for deg, og få deg en sykemelding. Anonymkode: d74d4...b3c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:30 #108 Skrevet torsdag kl. 20:30 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 19.17): Du kan kreve ammefri, der kan du også bestemme tidspunktene selv. Du har krav på så mye ubetalt ammefri du trenger, så om du ammer hele natten, ja da ammer du hele natten. Anonymkode: f667e...7b6 Man har ikke krav på uendelig timer med ammefri. Anonymkode: 31f60...03c 1
ChrisTønn Skrevet fredag kl. 06:13 #109 Skrevet fredag kl. 06:13 Dette er tøft, for jeg hadde selv et barn som var som ditt. Å dra på turen kan være en bra ting, da er ikke du der og barnet må akseptere far. Det vil være tungt psykisk for deg og ta med pumpe for det føre til melkespreng siden du ammer. Om dette er noe som er helt umulig for deg å gjennomføre så anbefaler jeg å ta en prat med fastlege mtp psykisk helse. Nye mødre er mer utsatt for en psykisk knekk. Samtidig kan det være lurt å kontakte fagforening og høre med de. Jeg vil også tro at de på helsestasjonen har gode råd å gi her. Jeg vil også si at arbeidsgiver her er korttenkt og lite løsningsorientert. For hva er det verste som skjer om du ikke er med på denne turen? Sannsynligvis har det ingen konsekvenser for arbeidsgiver i det hele tatt. Om du blir med så kan det være at du har såpass stress at du ikke er til noe særlig nytte uannsett, du kan få kraftig brystspreng som gjør at du er satt ut av spill, du kan få en psykisk knekk som kan gjøre at du blir lenge borte fra jobb. det kan selvsagt gå helt bra, og sjansen hadde også vært større at det hadde gått bra om dette var noe sjefen pratet med deg om og ikke beordret deg til. Skoleeksempel på dårlig sjef i grunn, og de er det nok av. At hotellrom er bestillt er ingen grunn til at du må dra og det gjør heller ikke turen obligatorisk. For noen i din situasjon hadde det å dra bort vært helt nydelig, men sånn er det ikke for deg. Kontakt lege uannsett, for å verne om din psykiske hele oppe i dette er viktig.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:17 #110 Skrevet fredag kl. 06:17 Nei, sjefen kan ikke pålegge deg jobbreise med mindre det står i kontrakten din og du får lønn for det. Jeg har valgt en jobb der jeg ikke trenger å gjøre slikt og om sjefen prøver seg så sier jeg nei. Anonymkode: 03180...74b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:30 #111 Skrevet fredag kl. 06:30 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 7.22): Fordommer? Du har fulgt med på høstens debatt om at kvinner er mye sykemeldt i forbindelse med graviditeter og småbarn? Her på KG ser man dessuten oftere og oftere at kvinner ikke vil slippe far til. Det er bare mor som duger. Anonymkode: 1b147...83e Fordommer ja, for du går rundt og tror at det er vanskelig for kvinner i fruktbar alder å få seg jobb. Det er faktisk ekstremt lett. Det er ikke noe å være redd for. Men du har nok et ønske om at det skal være vanskelig, fordi du av en eller annen grunn ønsker å straffe kvinner som faktisk løfter samfunnet videre. Arbeidsmarkedet er fullstendig avhengig av både kvinners arbeidsdeltakelse, og kvinners lyst og evne til å bære frem og ta vare på barn. Det er viktig at menn bidrar, men uten kvinnenes innsats er det umulig. Anonymkode: 6e11d...c13 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:16 #112 Skrevet fredag kl. 20:16 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Man har ikke krav på uendelig timer med ammefri. Anonymkode: 31f60...03c Jo, ulønnet har man så og si det. Anonymkode: d3813...ed1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:28 #113 Skrevet fredag kl. 20:28 Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan. At du ikke vil er en annen sak. Anonymkode: 0f207...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå