Gå til innhold

Kan jobb påkrevd jobbreise når jeg i realiteten ikke kan?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis hun gjør det og hun og babyen trives med det, hvorfor i all verden skal hun slutte? Jeg er så lei dette kulturelle presset om at hvis du velger å amme skal du slutte innen da og da. Dessuten er amming et ekstremt effektivt verktøy for å roe en urolig baby. Min våknet nøyaktig like ofte etter at jeg sluttet med nattamming,  men tok mye lenger tid å roe. Angrer på at jeg sluttet, for å si det sånn. 

Anonymkode: d1d40...83c

Trolig fordi du hadde ødelagt sjansen for gode sovevaner med nattamming over lang tid. 

Anonymkode: 0ae25...cf1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn biologisk er det også helt normalt at babyer nattammer. Trenger ikke ha vekstproblematikk. 

Melk er mer enn bare melk, men også hormonregulerende, immunstyrkende og kortisoldempende. 

Det er bare vi i vesten som har glemt dette, og vi ser jo hvordan det går med den oppvoksende generasjonen. Ikke mye å skryte av der, verken med fysisk eller psykisk helse. 

Men her skal karriere først, og far være 'likestilt' men mor som faktisk har vært frem barnet. 

Anonymkode: f5851...06e

Norske kvinner ammer mer og lenger enn de fleste, likevel har en stor andel unge mennesker psykiske problemer og fungerer ikke på skole eller i jobb. Så det er i alle fall ikke MME som er problemet 😂

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du henviser til «menn».
Hvorfor har du meninger om amming da, mann?

Anonymkode: 77e43...0dd

Fordi jeg ikke er i situasjonen selv nå. 
Grunnen til at jeg mener noe er at jeg ønsker et mest mulig likestilt arbeidsliv. Og det får vi ikke med at kvinner skyver rettigheter foran seg når de ikke trenger de. Ts og alle andre kvinner som trenger ammefri får det selv om de unnlater å benytte seg av den et døgn. Ts skriver jo selv i hi at hun tror det går greit.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg aner ikke hva arbeidsgiver kan kreve, men jeg hadde aldri vært vekke fra min baby på 11 mnd på natta.

Selv om samfunnet forteller deg at du er gal og at babyen tydeligvis ikke trenger deg.. jeg orker ikke.

utrolig at sjefen ikke forstår deg. Er det helt umulig å unngå reisen hadde jeg tatt med baby og mannen. 

Anonymkode: 1b028...bf2

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvorfor stoppe amming? Min kone pumpet de gangene hun var borte og ikke fikk ammet.

Jeg synes du krisemaksimerer. Dette går i de aller fleste tilfeller  helt greit. 

Så greit for din kone. Selv har jeg ikke pumpevennlige bryst, som mange andre. Håndmelke tar for 3-4 timer for å unngå smerter. 

Var borte 5 dager fra min minste som er 16 måneder nylig. Det var ren tortur for meg fysisk. 

Anonymkode: 55366...756

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og så? Hva tenker du er løsningen? At halve menneskeheten (kvinner) skal støyten for at mann og kvinne i fellesskap velger å føre verden videre. Eller er det kanskje en idé å legge opp arbeidslivet slik at både menn og kvinner kommer likt ut av et felles prosjekt?

Anonymkode: 9f1f5...963

Man ammer vel ikke i 40-50 år ...

Anonymkode: 94723...c7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trolig fordi du hadde ødelagt sjansen for gode sovevaner med nattamming over lang tid. 

Amming reduserer risikoen for mage/tarminfeksjoner pga antistoffer i melka. Det blir mer antistoffer jo eldre barnet er - er ikke naturen smart? Dvs færre sykt barn-dager. God samfunnsøkonomi! Det reduserer risikoen for ønh-infeksjoner, fordi det dannes vakuum under diingen som drenerer mellomøret for bakterier. Igjen, færre sykt barn-dager og god samfunnsøkonomi. Det reduserer risikoen for kryssbitt hos barnet og dermed lavere utgifter til tannlege seinere. Og så reduserer det risikoen for brystkreft hos mor med 4% per år man ammer. Igjen, god samfunnsøkonomi! Hvorfor i alle dager er det så viktig for folk at babyer slutter med morsmelk før det er naturlig eller mor og barn ønsker det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du prioriterer selvfølgelig barnet. Ingen kan tvinge deg.

Anonymkode: f0803...8d7

• Nyttig 1
Skrevet

Kvinner begynner å gjøre seg lite attraktive for arbeidsgivere. Man har gjerne to graviditeter, der flere og flere er lenge sykemeldt. Ofte for relativt små utfordringer. Det blir ca 18 mnd. Så ammes det gjerne 1,5 år pr barn, noe som fører til at man "ikke kan". Dvs at mange kvinner er dårlige arbeidstakere i over 4 år. Hvem vil ansette kvinner da, og hvordan skal vi løse dette problemet?

Anonymkode: 1b147...83e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem vil ansette kvinner da, og hvordan skal vi løse dette problemet?

Nesten alle. 

Arbeidskraftmangelen i Norge er enorm og blir bare verre (nettopp fordi vi får så få barn). 

Å få jobb i fruktbar alder er null problem. 

I tillegg begynner menn å ta mye ansvar på hjemmebane de også og har mye barnerelatert fravær de også. På min jobb er det mannfolka som er mest "ustabile", mest hjemme med syke barn og som ikke kan reise bort fordi de har baby eller småbarn hjemme. 

Arbeidsgivere som vil utelate halve arbeidskraftmarkedet vil ikke klare seg i Norge. Tendensen er lik i hele vesten. 

Så lykke til med å tviholde på fordommene dine. 💸💸💸

Anonymkode: 6e11d...c13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nesten alle. 

Arbeidskraftmangelen i Norge er enorm og blir bare verre (nettopp fordi vi får så få barn). 

I tillegg begynner menn å ta mye ansvar på hjemmebane de også og har mye barnerelatert fravær de også. På min jobb er det mannfolka som er mest "ustabile", mest hjemme med syke barn og som ikke kan reise bort fordi de har baby eller småbarn hjemme. 

Arbeidsgivere som vil utelate halve arbeidskraftmarkedet vil ikke klare seg i Norge. Tendensen er lik i hele vesten. 

Fordommer? Du har fulgt med på høstens debatt om at kvinner er mye sykemeldt i forbindelse med graviditeter og småbarn? Her på KG ser man dessuten oftere og oftere at kvinner ikke vil slippe far til. Det er bare mor som duger.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordommer? Du har fulgt med på høstens debatt om at kvinner er mye sykemeldt i forbindelse med graviditeter og småbarn? Her på KG ser man dessuten oftere og oftere at kvinner ikke vil slippe far til. Det er bare mor som duger.

Det kan jo tenkes at kvinner blir sykere i forbindelse med graviditeter fordi de er stadig eldre når de får barn. Det er jo et kjent faktum at alder fører til flere risikoer og komplikasjoner under svangerskap. 

Anonymkode: f667e...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kan jo tenkes at kvinner blir sykere i forbindelse med graviditeter fordi de er stadig eldre når de får barn. Det er jo et kjent faktum at alder fører til flere risikoer og komplikasjoner under svangerskap. 

Anonymkode: f667e...7b6

Men om man får barn når man er 40, så har man kanskje økonomi til å jobbe litt redusert?

Det er bare så rart, at først er det et par generasjoner kvinner som jobber steinhardt for likestilling. Så kommer et par generasjoner som er storfornøyd med likestilling, at far er på banen, lang permisjon, ammefri, barnetrygd, mange sykt barn dager osv. Og plutselig nå, er ingen fornøyd med noen ting 🙃. Vet ikke hvor mange som er tilhengere av trad wife livsstilen, men det er jo omtrent å drite på de kvinnene som jobbet hardt for at vi skulle kunne være likestilte, ha økonomisk trygghet osv.

Hva er løsningen?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Norske kvinner ammer mer og lenger enn de fleste, likevel har en stor andel unge mennesker psykiske problemer og fungerer ikke på skole eller i jobb. Så det er i alle fall ikke MME som er problemet 😂

Vet du det? Det kan jo være de som har fått mme som har problemer?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nesten alle. 

Du har rett i mye, men det er fortsatt slik mange steder at menn foretrekkes i ledende stillinger og får de beste prosjektene selv om det er bedre kvalifiserte kvinner.

Men det blir heldigvis bedre. Og det er masse kvinner som er helt motsatt av Tradwife-modellen. I og med at mange kvinner tar lange og prestisjefulle utdannelser, vil de også bruke den. Man ser at mange kvinner med lange utdannelser følger mer tradisjonelle mannsmønster i valgene sine. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvinner begynner å gjøre seg lite attraktive for arbeidsgivere. Man har gjerne to graviditeter, der flere og flere er lenge sykemeldt. Ofte for relativt små utfordringer. Det blir ca 18 mnd. Så ammes det gjerne 1,5 år pr barn, noe som fører til at man "ikke kan". Dvs at mange kvinner er dårlige arbeidstakere i over 4 år. Hvem vil ansette kvinner da, og hvordan skal vi løse dette problemet?

Dårlige arbeidstakere, faktisk. 😛 Nå er vi i arbeidslivet i nærmere 40 år, og uten barn så går jo ikke samfunnet fremover.  

Jeg sa nei til jobbtur da det var første barnehagehuka til babyen og det var uaktuelt med både barnehagestart og at jeg plutselig skulle være borte. Det gikk fint. 

Anonymkode: 222f0...35d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 14.30):

Reis på jobbtur. Det er nok både du, mannen, barnet og jobben godt av.

Anonymkode: 0e128...985

Hilsen en som ikke kan noe om babyer og mødre, evnt bare er dum..

Anonymkode: f54a9...f29

• Liker 2
Skrevet

Hva står det i arbeidskontrakten din? Det er det som betyr noe, både du og arbeidsgiver må forholde dere til denne. 

• Liker 1
Skrevet

Alle dere som kritiserer at hun ammer ennå.. Det er annbefalt å fullamme til barnet er minst ett år, og å amme til barnet er minst to og gjerne lenger.

Mitt barn spiste ikke annet en smaksprøver på frukt og grønnsaker før hun var over året, og det var ikke fordi hun ikke fikk "skikkelig mat".  Ikkje hør på de som skriker høyt og sier ungen er for stor for morsmelk, de drikker sikkert morsmelk fra kuen.

Anonymkode: 8e9e5...5bb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 14.56):

Hvis hun gjør det og hun og babyen trives med det, hvorfor i all verden skal hun slutte? Jeg er så lei dette kulturelle presset om at hvis du velger å amme skal du slutte innen da og da. Dessuten er amming et ekstremt effektivt verktøy for å roe en urolig baby. Min våknet nøyaktig like ofte etter at jeg sluttet med nattamming,  men tok mye lenger tid å roe. Angrer på at jeg sluttet, for å si det sånn. 

Enig! Er møkklei «når ungen er x antall mnd er det på tide å avslutte nattamming». Det skal for svingende være opp til hver enkel familie å avgjøre. Ikke samfunnet. 🤢

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...