Gå til innhold

Kan jobb påkrevd jobbreise når jeg i realiteten ikke kan?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja bare ts tenker på det så vil hun sikkert få det sikkelig trivelig på jobbtur! Kan tenkes folk har valgt ulike jobber ut i fra hva de har lyst til her i livet eller? Noen syns sikkert det er helt greit å reise fra barna sine tidlig, mens andre ikke. Og når det ikke er strengt tatt nødvendig så bør det også respekteres. 

Anonymkode: d3813...ed1

Ts har valgt en jobb med reiser til kurs. Og arbeidsgivers styringsrett må respekteres. Kvinner som ikke ønsker å jobbe normalt etter fødsel bør bli sykepleier. Her er det fritt fram for redusert arbeidstid.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du sier til sjefen at du tross alt akkurat har kommet tilbake på jobb etter foreldreperm, og at det ikke lar seg gjøre med overnattingstur sånn som ståa er hjemme nå. Siden det høres ut som at dette ikke står i arbeidsavtalen din, kan han ikke tvinge deg til å bli med. Og hva er egentlig konsekvensen av å ikke bli med? Arbeidsgiver har også plikt til å tilrettelegge for foreldre, kanskje du kan være med på det faglige digitalt? Vær obs på at en slik tur (nå vet jeg ikke hvor lenge det er snakk om da) kan gå ut over melkeproduksjonen din. Og ikke hør på de i denne tråden som sier du må slutte å nattamme, søvnen blir ikke automatisk bedre av det. Det blir bare vanskeligere å få de til å sove igjen. 

Anonymkode: d3813...ed1

Arbeidskontrakt går ikke foran rett til ammefri. Helt irrelevant hva avtalen sier.

Anonymkode: bb2c1...ad4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Ts har valgt en jobb med reiser til kurs. Og arbeidsgivers styringsrett må respekteres. Kvinner som ikke ønsker å jobbe normalt etter fødsel bør bli sykepleier. Her er det fritt fram for redusert arbeidstid.

Styringsretten gjelder ikke der lovgiver har gitt arbeidstaker en konkret rettighet som ammefri. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Styringsretten gjelder ikke der lovgiver har gitt arbeidstaker en konkret rettighet som ammefri. 

Men da får ts bare nekte og se hvor karrierefremmende det blir. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kjørte til og fra begge dagene, og var med på alt faglig relevant - om jeg sover der eller ikke har altså arbeidsgiver ingenting med. 

Anonymkode: 77e43...0dd

• Hjerte 2
Skrevet

ubetalt tid kan aldri arbeidsgiver bestemme over.

Anonymkode: e9b56...0eb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler med deg. Det kan ikke føles godt.- 

Jeg ble "tvunget" til noe liknende da barnet var 9 måneder. Jeg var så dårlig. Alt jeg kunne tenke på var baby, og humøret var helt nede i bunn, jeg var skjelven.- Nei, det var grusomt! 

Jeg synes det er dumt at sjefer bestemmer slik. Hva om far ikke var der? Hva om du var alenemor? Det er jo ikke sånn at alle kan dra vekk i flere dager på kort varsel. Så det der høres litt rart ut for meg...

Anonymkode: 68d4e...583

Jeg var helt alene med barnet mitt og familien bodde på andre siden av landet. En dag var det noe obligatorisk når barnehagen hadde planleggingsdag. Dette var noen uker etter at jeg hadde startet i jobben/flyttet så hadde ikke opparbeidet meg noe nettverk. Jeg sa jeg evt kunne ta med barnet mitt. Det ønsket de ikke, men det var obligatorisk så jeg måtte komme. Men hva skulle jeg gjøre jeg kunne jo ikke la barnet være alene, så jeg sa dessverre og fikk trekk i lønna for en dag. Helt greit, men også utrolig tåpelig.

Anonymkode: 6d759...390

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Reis på jobbtur. Det er nok både du, mannen, barnet og jobben godt av.

Anonymkode: 0e128...985

Hvordan har barnet, ts og mannen godt av det? 

Herregud, kommentarer som dette gjør at jeg innser hvor langt bort fra vår naturlige biologi vi har beveget oss...

Anonymkode: f5851...06e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Ikke for å være dust, men redusert arbeidstid er en rettighet både mor og far har barnets første leveår..

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Du har ikke forstått så mye du.

Anonymkode: 77e43...0dd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Arbeidskontrakt går ikke foran rett til ammefri. Helt irrelevant hva avtalen sier.

Det tar ikke bort retten til ammefri at hun må være borte en dag. 
Ganske komisk å trekke frem egentlig. De fleste kvinnene på min arbeidsplass har hatt ammefri en periode. Det har ikke hindret mange av de å reise på weekendtur med venninner uten barn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis babyen er ti mnd gammel nå og nærmere 11 mnd om to uker når reisen er, er det ikke da uansett på høy tid å avvenne barnet fra unødvendig nattamming? De fleste barn i den alderen har ikke noe behov for å ammes om natten lengre, for lengst. 

At du er på reise og ikke i nærheten, er et fint tidspunkt å starte avvenningen på. Kun far, selv om han nok må belage seg på en tøff natt eller to, så er det bedre enn at du kan ses i nærheten av barnet, noe som ville fremme med skriking for å få viljen sin.

11 mnd gamle barn kan fint spise seg mette på dagtid og kveldstid. Trenger ikke nattmat.

Anonymkode: 4fd80...d51

Min første trengte nattmat mye lengre enn dét også. Det er ikke noe fasit at alle barn "må" være avvendt nattamming på den alderen. Var tynn og sjekket på helsestasjonen mange ganger. Spiste masse, bæsjet 3 ganger om dagen, men var likevel tynn, og sov veldig dårlig. Faren kunne ikke legge barnet før det ble sa 1,5 år. Før dette ble det, de få gangene han måtte legge barnet, mange timer i strekk med skriking. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke for å være dust, men redusert arbeidstid er en rettighet både mor og far har barnets første leveår..

En rettighet som relativt få benytter seg av. Det  er jo fordi det er så mange sykepleiere som benytter seg av alt mulig av rettigheter arbeidsforholdene deres blir så dårlige. Haugevis av deltidsstillinger for å dekke opp alt mulig rart.

Skrevet

Hater slike obligatoriske ting på jobb … Har slitt meg gjennom mye rart gjennom tidene … 

Anonymkode: 580e8...c45

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Og folk stiller samtidig spørsmål om hvorfor damer i fruktbar alder ikke blir ansatt.......

Anonymkode: 3f727...561

De fleste ansettelser krever jo ikke jobbreiser.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje det er dette sparket dere trenger for at far skal få legge barnet også. 

Anonymkode: a6a3e...ff7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

En rettighet som relativt få benytter seg av. Det  er jo fordi det er så mange sykepleiere som benytter seg av alt mulig av rettigheter arbeidsforholdene deres blir så dårlige. Haugevis av deltidsstillinger for å dekke opp alt mulig rart.

En rettighet flere burde benytte seg av når man ser hvor slitne småbarnsforeldre er, og hvor mange forhold som går dunken de første årene. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (15 minutter siden):

Det tar ikke bort retten til ammefri at hun må være borte en dag. 
Ganske komisk å trekke frem egentlig. De fleste kvinnene på min arbeidsplass har hatt ammefri en periode. Det har ikke hindret mange av de å reise på weekendtur med venninner uten barn. 

Men altså, nå er alle unger forskjellige da. De damene som dro på weekendtur hadde nok ikke samme problematikk som ts..

• Liker 4
Skrevet

Jeg ga barna våre flaske annenhver kveld og natt fra dag 2 etter fødselen (mor kunne ikke amme).

Barna er fortsatt i live.

Dette tilfellet med 10mnd gammel baby kan umulig være begrunnet i annet enn at man ønsker å være vanskelig.

M50

Anonymkode: f51d9...a1f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men altså, nå er alle unger forskjellige da. De damene som dro på weekendtur hadde nok ikke samme problematikk som ts..

Ts har jo ingen problematikk. Problemet blir mannens. Han blir antakelig litt trøtt dagen etter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...