AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:59 #21 Skrevet onsdag kl. 12:59 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis babyen er ti mnd gammel nå og nærmere 11 mnd om to uker når reisen er, er det ikke da uansett på høy tid å avvenne barnet fra unødvendig nattamming? De fleste barn i den alderen har ikke noe behov for å ammes om natten lengre, for lengst. At du er på reise og ikke i nærheten, er et fint tidspunkt å starte avvenningen på. Kun far, selv om han nok må belage seg på en tøff natt eller to, så er det bedre enn at du kan ses i nærheten av barnet, noe som ville fremme med skriking for å få viljen sin. 11 mnd gamle barn kan fint spise seg mette på dagtid og kveldstid. Trenger ikke nattmat. Anonymkode: 4fd80...d51 Babyer på to uker har heller ikke behov for amming. Men når hun ønsker det, kan hun ikke få lov til å amme i fred? Anonymkode: d1d40...83c 8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:27 #22 Skrevet onsdag kl. 13:27 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du ammer vel ikke en på snart ett år 5-10 ganger om natta? Da er det på tide å slutte. Helt perfekt at du reiser bort👍 Anonymkode: bc817...7e7 Nei det er ikke på tide å slutte Anonymkode: c53b4...f00 13 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:33 #23 Skrevet onsdag kl. 13:33 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg synes det er dumt at sjefer bestemmer slik. Hva om far ikke var der? Hva om du var alenemor? Det er jo ikke sånn at alle kan dra vekk i flere dager på kort varsel. Så det der høres litt rart ut for meg... Anonymkode: 68d4e...583 Om man er aleneforsørger, så kan man ikke ha en jobb som innebærer reisedøgn. Så enkelt er det. Selvsagt er det sjefen som bestemmer. BobbySocks skrev (39 minutter siden): Jeg hadde bare lært meg å si «nei» først som sist. Si nei til å utføre jobben din? Da tenker jeg du like godt kan finne deg en ny jobb. TS. dette kommer til å gå helt fint. Barnet ditt kommer ikke til å dø av hverken sult eller søvnmangel den korte tiden du er borte. Her høres det ut som om det er på tide å slippe til far, å la han ta litt ansvar. Anonymkode: 4f6e3...8e4 10 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:33 #24 Skrevet onsdag kl. 13:33 Hvis du har en jobb hvor det kan bli en del reising så må du bare slutte å amme. Babyen på snart ett år klarer seg fint med pappa og kan drikke fra kopp/flaske. Må du absolutt amme og ikke slippe far til så finn en annen jobb. Anonymkode: f1bba...ccc 7 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:59 #25 Skrevet onsdag kl. 13:59 På min jobb blir far og baby med på slike seminar. De holder seg på rommet, går turer i nærområdet. Jobben betaler for oppholdet, far betaler egen mat. Anonymkode: 1aabe...3b3 14 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:03 #26 Skrevet onsdag kl. 15:03 Hva står det i arbeidskontrakten din? I min står det at reising må påregnes, så her ville jeg sluppet unna kun med god grunn. Men amming av et så stort barn...tja. jeg ammet lenge jeg altså, men det var mitt valg og kos. Ville ikke tenkt at det skulle gå utover jobben Jeg hadde tatt med mann og baby. Anonymkode: c88ac...4cb 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:17 #27 Skrevet onsdag kl. 17:17 Du kan kreve ammefri, der kan du også bestemme tidspunktene selv. Du har krav på så mye ubetalt ammefri du trenger, så om du ammer hele natten, ja da ammer du hele natten. Anonymkode: f667e...7b6 13 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:27 #28 Skrevet onsdag kl. 17:27 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan kreve ammefri, der kan du også bestemme tidspunktene selv. Du har krav på så mye ubetalt ammefri du trenger, så om du ammer hele natten, ja da ammer du hele natten. Anonymkode: f667e...7b6 Dette. Rettrn gjelder til barnet er ett år. Ikke hør på troll på nett. Anonymkode: ecd15...748 6 3 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:30 #29 Skrevet onsdag kl. 17:30 Du sier til sjefen at du tross alt akkurat har kommet tilbake på jobb etter foreldreperm, og at det ikke lar seg gjøre med overnattingstur sånn som ståa er hjemme nå. Siden det høres ut som at dette ikke står i arbeidsavtalen din, kan han ikke tvinge deg til å bli med. Og hva er egentlig konsekvensen av å ikke bli med? Arbeidsgiver har også plikt til å tilrettelegge for foreldre, kanskje du kan være med på det faglige digitalt? Vær obs på at en slik tur (nå vet jeg ikke hvor lenge det er snakk om da) kan gå ut over melkeproduksjonen din. Og ikke hør på de i denne tråden som sier du må slutte å nattamme, søvnen blir ikke automatisk bedre av det. Det blir bare vanskeligere å få de til å sove igjen. Anonymkode: d3813...ed1 10 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:30 #30 Skrevet onsdag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette. Rettrn gjelder til barnet er ett år. Ikke hør på troll på nett. Anonymkode: ecd15...748 Spørs på hvilken tariff man har hvor lenge retten gjelder ulønnet har ingen aldersgrense. Anonymkode: d3813...ed1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:32 #31 Skrevet onsdag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spørs på hvilken tariff man har hvor lenge retten gjelder ulønnet har ingen aldersgrense. Anonymkode: d3813...ed1 Hun har rett nå hvertfall hun er jo tilbake på jobb med baby på kun 10 mnd? Satser på at far har permisjon. Anonymkode: ecd15...748
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:36 #32 Skrevet onsdag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette. Rettrn gjelder til barnet er ett år. Ikke hør på troll på nett. Anonymkode: ecd15...748 Faktisk har man krav på ulønnet ammefri hvor lenge man vil, og har behov for det. Det er ingen aldersgrense på det. Kravet er derimot at man ammer eller pumper og bruker tiden til det, reising i forbindelse med amming, rengjøring av pumpeutstyr, komme i «ammestemning» osv. Hvor lenge ammefri er lønnet avhenger derimot av tariffavtalen din, men minstekravet i loven er 1 time om dagen til babyen er 1 år. Anonymkode: f667e...7b6 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:36 #33 Skrevet onsdag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har rett nå hvertfall hun er jo tilbake på jobb med baby på kun 10 mnd? Satser på at far har permisjon. Anonymkode: ecd15...748 Ja, hun har rett nå også uansett om far har permisjon. Men du skrev det gjaldt til ungen er ett år, det trenger ikke å stemme, og stemmer ikke på ulønnet. Anonymkode: d3813...ed1 1
Brunello Skrevet onsdag kl. 17:38 #34 Skrevet onsdag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og så? Hva tenker du er løsningen? At halve menneskeheten (kvinner) skal støyten for at mann og kvinne i fellesskap velger å føre verden videre. Eller er det kanskje en idé å legge opp arbeidslivet slik at både menn og kvinner kommer likt ut av et felles prosjekt? Anonymkode: 9f1f5...963 Her er det mannen som må være med barnet fordi mor er borte. Likestilling i praksis. 7 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:39 #35 Skrevet onsdag kl. 17:39 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer an på arbeidsavtalen, men det er lite trolig at du kan juridisk pålegges dette. Ellers enig i at et løsningsorientert fokus er at jobben ordner så far og baby kan være med. Anonymkode: 32215...10e Livets harde skole jurister slår til igjen...... juridisk så går dette under arbeidsgivers styringsrett. Så om du faktisk har null peiling på arbeidsrett så vennligst ikke svar når folk faktisk søker seriøse svar. Dog er en minnelig løsning med arbeidsgiver det beste. Anonymkode: 77b21...ce9 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:45 #36 Skrevet onsdag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Livets harde skole jurister slår til igjen...... juridisk så går dette under arbeidsgivers styringsrett. Så om du faktisk har null peiling på arbeidsrett så vennligst ikke svar når folk faktisk søker seriøse svar. Dog er en minnelig løsning med arbeidsgiver det beste. Anonymkode: 77b21...ce9 Hvor finner du kilder på at arbeidsgiver kan bruke styringsretten sin til å kreve at arbeidstaker må være med på reise med overnatting når dette ikke står i arbeidsavtalen? Anonymkode: d3813...ed1 8
Brunello Skrevet onsdag kl. 17:45 #37 Skrevet onsdag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg har begynt i jobb etter mammaperm (vært i jobb i 4 uker nå). Om 2 uker skal vi på en planlagt jobbreise med overnatting. Baby er 10 mnd gammel og jeg ammer henne fremdeles på natta. Jobbreise er i utgangspunktet om 2 uker og sjefen min er veldig på at «dette MÅ jeg være med på!» han har booket hotell også… men jeg er så redd for at det ikke blir å gå bra med baby (jeg skjønner jo at det går bra men…) hun aksepterer ikke at far legger henne, det må være meg, hun bruker å våkne 5-10 ganger i løpet av natta og da ammer hun en god del og hvis far prøver å få henne til å sove er det umulig. Jeg prøvde å snakke med sjefen men han sier denne turen er obligatorisk… hva gjør jeg?🥺 Anonymkode: a88a2...d96 Det eneste som vil skje er at barnet og barnets far kanskje får en litt tøff natt. Men det er ingen krise. Tenk på damer som jobber i Nordsjøen eller andre steder der de faktisk må reise fra barna sine i flere dager når permisjonen er ferdig. 6
Brunello Skrevet onsdag kl. 17:50 #38 Skrevet onsdag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Faktisk har man krav på ulønnet ammefri hvor lenge man vil, og har behov for det. Det er ingen aldersgrense på det. Kravet er derimot at man ammer eller pumper og bruker tiden til det, reising i forbindelse med amming, rengjøring av pumpeutstyr, komme i «ammestemning» osv. Hvor lenge ammefri er lønnet avhenger derimot av tariffavtalen din, men minstekravet i loven er 1 time om dagen til babyen er 1 år. Anonymkode: f667e...7b6 Dette er rett. Problemet med ammefri er at det nesten bare fungerer i det offentlige og store kontorbrdrifter. I tillegg skaper det åpenbart store gnisninger på store kvinne-arbeidsplasser ut fra det en leser på kvinneguiden. 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:52 #39 Skrevet onsdag kl. 17:52 Brunello skrev (3 minutter siden): Det eneste som vil skje er at barnet og barnets far kanskje får en litt tøff natt. Men det er ingen krise. Tenk på damer som jobber i Nordsjøen eller andre steder der de faktisk må reise fra barna sine i flere dager når permisjonen er ferdig. Ja bare ts tenker på det så vil hun sikkert få det sikkelig trivelig på jobbtur! Kan tenkes folk har valgt ulike jobber ut i fra hva de har lyst til her i livet eller? Noen syns sikkert det er helt greit å reise fra barna sine tidlig, mens andre ikke. Og når det ikke er strengt tatt nødvendig så bør det også respekteres. Anonymkode: d3813...ed1 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:56 #40 Skrevet onsdag kl. 17:56 Be arbeidsgiver tilrettelegge for amming slik du har krav på. Da må de enten fly deg hjem hver dag slik at du kun jobber 6,5t dagen, eller sponse at far og barn er med. Sistnevnte har jeg sett gjennomført i praksis. Anonymkode: bb2c1...ad4 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå