Gå til innhold

Kan jobb påkrevd jobbreise når jeg i realiteten ikke kan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har begynt i jobb etter mammaperm (vært i jobb i 4 uker nå). Om 2 uker skal vi på en planlagt jobbreise med overnatting. Baby er 10 mnd gammel og jeg ammer henne fremdeles på natta. Jobbreise er i utgangspunktet om 2 uker og sjefen min er veldig på at «dette MÅ jeg være med på!» han har booket hotell også… men jeg er så redd for at det ikke blir å gå bra med baby (jeg skjønner jo at det går bra men…) hun aksepterer ikke at far legger henne, det må være meg, hun bruker å våkne 5-10 ganger i løpet av natta og da ammer hun en god del og hvis far prøver å få henne til å sove er det umulig. Jeg prøvde å snakke med sjefen men han sier denne turen er obligatorisk… hva gjør jeg?🥺

Anonymkode: a88a2...d96

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar med både far og barn.

Anonymkode: 93fdb...35c

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Obligatorisk tur høres tvilsomt ut.

Hør med fagforening.

Anonymkode: c9d3d...629

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

Turen kan bare være obligatorisk hvis dere skal gjøre arbeidsoppgaver, hvis det er faglig innhold eller på annen måte er nødvendig. Det må også framgå av arbeidsavtalen at man må påregne reising. Hvis du har startet igjen i jobb etter svangerskapspermisjon, og de kriteriene jeg har nevnt er oppfylt, så kan leder si at reisen er obligatorisk. Det ligger i leders styringsrett.   

Men som AB over her sier: et løsningsorientert alternativ er å ta med mann og barn på turen. 

Anonymkode: c6623...f79

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Reis på jobbtur. Det er nok både du, mannen, barnet og jobben godt av.

Anonymkode: 0e128...985

• Liker 31
  • Nyttig 10
Skrevet

Ta det opp med fagforeninga, og lag et stort nummer ut av dette. Vær en parodi på dagens unge ansatte

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Det kommer faktisk til å gå helt fint. Det er ofte enklere for far å få de til å sove om mor ikke er der, så det at hun våkner og han ikke får legge henne igjen kan godt hende fungerer helt fint når du er ute av huset. 

Anonymkode: 019aa...ff1

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette kan faktisk være Sundt for dere alle. Ofte klarer far ting mye bedre når mor ikke er der. Vår erfaring var at barna sov bedre når jeg ikke var der, var som lukten av meg gjorde at de våknet, lyden av meg

Eller evnt ta med far og barnet

Anonymkode: 44264...d68

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg føler med deg. Det kan ikke føles godt.- 

Jeg ble "tvunget" til noe liknende da barnet var 9 måneder. Jeg var så dårlig. Alt jeg kunne tenke på var baby, og humøret var helt nede i bunn, jeg var skjelven.- Nei, det var grusomt! 

Jeg synes det er dumt at sjefer bestemmer slik. Hva om far ikke var der? Hva om du var alenemor? Det er jo ikke sånn at alle kan dra vekk i flere dager på kort varsel. Så det der høres litt rart ut for meg...

Anonymkode: 68d4e...583

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hun spør om påkrevd lovmessig. Ikke hva folk her mener er sunt for henne utifra egen erfaringer.  Lovmessig høres det rart ut. Jeg jobber på skole og siden jeg er eneforsørger må jeg ikke dra på skoletur med overnatting pga ansvar for barn.  Hvis ikke det er skriftlig i kontrakten ang jobbtur burde du kunne  stå over denne turen.  

Anonymkode: ecd15...748

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis babyen er ti mnd gammel nå og nærmere 11 mnd om to uker når reisen er, er det ikke da uansett på høy tid å avvenne barnet fra unødvendig nattamming? De fleste barn i den alderen har ikke noe behov for å ammes om natten lengre, for lengst. 

At du er på reise og ikke i nærheten, er et fint tidspunkt å starte avvenningen på. Kun far, selv om han nok må belage seg på en tøff natt eller to, så er det bedre enn at du kan ses i nærheten av barnet, noe som ville fremme med skriking for å få viljen sin.

11 mnd gamle barn kan fint spise seg mette på dagtid og kveldstid. Trenger ikke nattmat.

Anonymkode: 4fd80...d51

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Og folk stiller samtidig spørsmål om hvorfor damer i fruktbar alder ikke blir ansatt.......

Anonymkode: 3f727...561

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet

Det kommer an på arbeidsavtalen, men det er lite trolig at du kan juridisk pålegges dette. 

Ellers enig i at et løsningsorientert fokus er at jobben ordner så far og baby kan være med. 

Anonymkode: 32215...10e

• Liker 3
Skrevet

Ja jobben kan kreve

https://share.google/bY7k0jnKKo6Q8m0Ox

Står og i arbeidsmiljøloven hvis jobben mener at dette er viktig i forhold til kurs osv kan de kreve oppmøtte til slike turer. Da ska arbeidsgiver betale kost og losje og reisen til

Anonymkode: 44264...d68

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg føler med deg. Det kan ikke føles godt.- 

Jeg ble "tvunget" til noe liknende da barnet var 9 måneder. Jeg var så dårlig. Alt jeg kunne tenke på var baby, og humøret var helt nede i bunn, jeg var skjelven.- Nei, det var grusomt! 

Jeg synes det er dumt at sjefer bestemmer slik. Hva om far ikke var der? Hva om du var alenemor? Det er jo ikke sånn at alle kan dra vekk i flere dager på kort varsel. Så det der høres litt rart ut for meg...

Anonymkode: 68d4e...583

Buhu. Skikkelig dumt å ha sånne sjefer altså. Hva hvis arbeidsgiver faktisk skal ha en jobb gjort?

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og folk stiller samtidig spørsmål om hvorfor damer i fruktbar alder ikke blir ansatt.......

Anonymkode: 3f727...561

Og så? Hva tenker du er løsningen? At halve menneskeheten (kvinner) skal støyten for at mann og kvinne i fellesskap velger å føre verden videre. Eller er det kanskje en idé å legge opp arbeidslivet slik at både menn og kvinner kommer likt ut av et felles prosjekt?

Anonymkode: 9f1f5...963

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Jeg hadde bare lært meg å si «nei» først som sist. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ammer vel ikke en på snart ett år 5-10 ganger om natta? Da er det på tide å slutte. Helt perfekt at du reiser bort👍

Anonymkode: bc817...7e7

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg elsker jobben min, gir mye til den og reiser med jevne mellomrom, men jeg hadde ikke reist fra en baby på natt. Enten hadde jeg tatt med meg babyen, eller blitt hjemme. Sjekk nøye med fagforening eller tillitsvalgt hvor obligatorisk dette er. 

Anonymkode: d1d40...83c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ammer vel ikke en på snart ett år 5-10 ganger om natta? Da er det på tide å slutte. Helt perfekt at du reiser bort👍

Anonymkode: bc817...7e7

Hvis hun gjør det og hun og babyen trives med det, hvorfor i all verden skal hun slutte? Jeg er så lei dette kulturelle presset om at hvis du velger å amme skal du slutte innen da og da. Dessuten er amming et ekstremt effektivt verktøy for å roe en urolig baby. Min våknet nøyaktig like ofte etter at jeg sluttet med nattamming,  men tok mye lenger tid å roe. Angrer på at jeg sluttet, for å si det sånn. 

Anonymkode: d1d40...83c

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...