AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #1 Skrevet i går, 12:18 Når jeg trener så liker jeg å presse meg selv hardt. Dette er utholdenhetstrening. Det gir meg en fantastisk følelse etterpå. Men så saken at jeg er middelaldrende og tar medisiner mot høyt blodtrykk. Er det farlig å presse kroppen så hardt? Anonymkode: d4863...c84
AnonymBruker Skrevet i går, 12:21 #2 Skrevet i går, 12:21 Ja. Hjerteinfart Og så har det vist seg at de som løper MYE er overrepresentert i tarmkreft (ikke helt 100% på om det var tarmkreft, men var kreft iallefall) pga belastningen av løpingen forårsaker små blødninger om igjen og om igjen. Anonymkode: 23717...3cd
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #3 Skrevet i går, 12:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Hjerteinfart Og så har det vist seg at de som løper MYE er overrepresentert i tarmkreft (ikke helt 100% på om det var tarmkreft, men var kreft iallefall) pga belastningen av løpingen forårsaker små blødninger om igjen og om igjen. Anonymkode: 23717...3cd Dette gjaldt forresten de som løp svært mye, ikke bare de som presset seg under 1 økt, men ofte og gjentakende over tid. Anonymkode: 23717...3cd
AnonymBruker Skrevet i går, 12:50 #5 Skrevet i går, 12:50 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja. Hjerteinfart Og så har det vist seg at de som løper MYE er overrepresentert i tarmkreft (ikke helt 100% på om det var tarmkreft, men var kreft iallefall) pga belastningen av løpingen forårsaker små blødninger om igjen og om igjen. Anonymkode: 23717...3cd Jeg løper ikke. Kun sykling når det er snø/isfritt. På vinteren går jeg kun på ski. Tryggere da? Anonymkode: d4863...c84
K.B. Skrevet i går, 12:55 #6 Skrevet i går, 12:55 Absolutt. Det er nok av eksempler av hjertestans, folk som svimer av og slår seg alvorlig osv. Du skal alltid trene så du har kontroll, så du kan pushe deg, men f.eks. knebøy eller smithmaskin alene med mer vekt en du er komfortabel med er en utrolig dum ide.
AnonymBruker Skrevet i går, 13:10 #7 Skrevet i går, 13:10 Rabdo kan jo også bli farlig. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/ulike-muskelsykdommer/rabdomyolyse Anonymkode: d7b85...33d
AnonymBruker Skrevet i går, 13:33 #8 Skrevet i går, 13:33 Basert på etterpåklokskap ville jeg ikke ha presset meg så hardt så veldig ofte. Overbelastning er grunnen til at jeg akkurat nå ikke engang kan lage middag uten å få hjerteflimmer. Jeg hadde ingen kjente risikofaktorer da jeg fikk hjerterytmeforstyrrelse, mens du har allerede har kjent risikofaktor (høyt blodtrykk), og det ville jeg tatt hensyn til. Anonymkode: b7b37...586
AnonymBruker Skrevet i går, 13:38 #9 Skrevet i går, 13:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Basert på etterpåklokskap ville jeg ikke ha presset meg så hardt så veldig ofte. Overbelastning er grunnen til at jeg akkurat nå ikke engang kan lage middag uten å få hjerteflimmer. Jeg hadde ingen kjente risikofaktorer da jeg fikk hjerterytmeforstyrrelse, mens du har allerede har kjent risikofaktor (høyt blodtrykk), og det ville jeg tatt hensyn til. Anonymkode: b7b37...586 Du trente for mye? Hvor mye trente du? Hvor hardt og hvilken type trening? Anonymkode: d4863...c84
AnonymBruker Skrevet i går, 15:21 #10 Skrevet i går, 15:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trente for mye? Hvor mye trente du? Hvor hardt og hvilken type trening? Anonymkode: d4863...c84 For meg skulle det egentlig ikke så veldig mye til. Jeg har jogget og trent styrke i mange år. Kondisjonstrening foregikk i all hovedsak med moderat intensitet, med litt intervall med høy intensitet. Jeg var i god form, men plutselig ble det for mye. Det begynte med to dagers intens snømåking (4 timer begge dagene ) i januar uten å være helt restituert etter en intervalløkt, og etter det har det bare ballet på seg. Anonymkode: b7b37...586
AnonymBruker Skrevet i går, 15:31 #11 Skrevet i går, 15:31 For å si det sånn: det er farligere å ikke trene, enn å trene. Anonymkode: 099fb...9ce 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:34 #12 Skrevet i går, 15:34 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å si det sånn: det er farligere å ikke trene, enn å trene. Anonymkode: 099fb...9ce Absolutt, men den gylne middelvei er den beste for de fleste. (Ikke for mye, ikke for lite, ikke for rolig, og ikke for hardt) Anonymkode: b7b37...586
snillOnkel Skrevet i går, 15:41 #13 Skrevet i går, 15:41 Ja. Hvis du f.eks. har stor utposning på hovedpulsåren og løfter tunge vekter.
Gladgutten79 Skrevet i går, 15:47 #14 Skrevet i går, 15:47 (endret) Alexander Dale Oen var vel topptrent å fikk hjertestans om jeg husker rett, han hadde vel ikke noen underliggende symptomer heller tror jeg , men obduksjonsrapporten slo fast han hadde hatt noe i månedene før???🤔 Endret i går, 15:51 av Gladgutten79
AnonymBruker Skrevet i går, 15:51 #15 Skrevet i går, 15:51 Gladgutten79 skrev (1 minutt siden): Alexander Dale Oen var vel topptrent å fikk hjertestans om jeg husker rett, han hadde vel ikke noen underliggende symptomer heller tror jeg ???🤔 Jeg vet ikke om det er tilfellet med ham, men mange av disse unge atletene som dør av hjerteinfarkt har en medfødt feil i hjertevevet. Kombinert med treningsmengden til en toppidrettsutøver har det katastrofale konsekvensar, men for en vanlig mosjonist går det helt bra. Trening er helt topp og sunt for de aller fleste mosjonister. Men treningsmengde som f.eks Petter Northug har hatt er ikke sunt for hjertet. Anonymkode: aa478...17e 1
Gladgutten79 Skrevet i går, 16:42 #16 Skrevet i går, 16:42 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg vet ikke om det er tilfellet med ham, men mange av disse unge atletene som dør av hjerteinfarkt har en medfødt feil i hjertevevet. Kombinert med treningsmengden til en toppidrettsutøver har det katastrofale konsekvensar, men for en vanlig mosjonist går det helt bra. Trening er helt topp og sunt for de aller fleste mosjonister. Men treningsmengde som f.eks Petter Northug har hatt er ikke sunt for hjertet. Anonymkode: aa478...17e https://www.aftenposten.no/sport/i/50bm9O/dale-oen-doede-av-hjerteinfarkt Det er dette jeg siterte fra.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 17.31): For å si det sånn: det er farligere å ikke trene, enn å trene. Anonymkode: 099fb...9ce 100% Anonymkode: d055b...624
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden Det er skadelig å trene på toppidrettsnivå, eller nært dette nvået, så og si for alle. Det skaper kontinuerlig stress og frakturer i kroppen, og idrettskropper får mange skavanker og varige plager etter karrieren. Det sunneste er å trene mildt og moderat. Anonymkode: 32e23...6c5
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Jeg kjenner til en middelaldrende person som døde ved hard fysisk anstrengelse, hjertestans, ja. Anonymkode: eb509...92f
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden livet er farlig. Man dør av det. Før eller senere Anonymkode: cfd4d...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå