Daftduck Skrevet 8. oktober #1 Skrevet 8. oktober I hagen til huset ved siden av som eies av kommunen, står det et tre som er på rundt 15 meter høyt. Rett over tomtegrensen. Kan vi kreve at kommunen kutter dem ned? Huset står tomt nå. Så snart det er leiet ut igjen blir det vel mye vanskeligere.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #2 Skrevet 8. oktober Du kan spørre om du kan kutte det ned og ta veden. Men hvis jeg har ringt kommunen og spurt om dem hadde kunna fjerna den så vet jeg at det ikke blir gjort. For dem gidder ikke å bruke tid og ressurser på det. Anonymkode: 7937a...b05
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #3 Skrevet 8. oktober Du kan spørre,ikke kreve. Anonymkode: 67701...787 1
senior Skrevet 8. oktober #4 Skrevet 8. oktober (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan spørre,ikke kreve. Anonymkode: 67701...787 Under visse omstendigheter kan du kreve . . . Men det kan være komplisert. Og DU skal iallfall ikke hogge det . . . . Endret 8. oktober av senior 2
Handerrefyren Skrevet 8. oktober #5 Skrevet 8. oktober les i Grandelova, den er på nynorsk og litt vanskelig å forstå. men hovedinnholdet er at naboer skal være greie med hverandre, og ikke forårsake skade eller ubehag på naboers eiendom. Etter Amy kan du kanskje argumentere med at det er fare for at dette treet kan deise i bakken ved neste storm, ellers er ting som skyggekast, løvfall og i visse tilfeller utsikt være argumenter du kan bære frem. om du ikke kommer til enighet med naboen er en forliksklage det neste trinn, det vil dere kunne legge frem saken og eventuelt komme til enighet. jeg stevnet naboen i forliksrådet da hans trær (en liten skog) vokste inn over min eiendom, han var ikke særlig interessert i å bidra til noe som helst, vi ble i forliksrådet enige om at jeg kunne felle trær som var innenfor en viss distanse. I denne saken var det løvfall og manglende vedlikehold over tid som ble det avgjørende.
Daftduck Skrevet 8. oktober Forfatter #6 Skrevet 8. oktober Stemmer helt at kommunen ikke vil bruke ressurser på det. Har ringt flere ganger, og på slutt er det ingenting som skjer. Det er derfor jeg postet spørsmålet her. Drille hull, blåse om om natten🤔. Nei takk, 15m rekker ganske langt, men takk for tipset😬
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #7 Skrevet 8. oktober senior skrev (50 minutter siden): Under visse omstendigheter kan du kreve . . . Men det kan være komplisert. Og DU skal iallfall ikke hogge det . . . . Selvsagt kan du ikke kreve. Anonymkode: 67701...787
Pippi Lotta Skrevet 8. oktober #8 Skrevet 8. oktober Daftduck skrev (31 minutter siden): Stemmer helt at kommunen ikke vil bruke ressurser på det. Har ringt flere ganger, og på slutt er det ingenting som skjer. Det er derfor jeg postet spørsmålet her. Drille hull, blåse om om natten🤔. Nei takk, 15m rekker ganske langt, men takk for tipset😬 Har du spurt om tilatelse til å hoge det selv?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #9 Skrevet 8. oktober Hvorfor skal det kuttes ned? begrunnelsen din for hvorfor du vil ha bort treet er ganske vesentlig... Anonymkode: 291ab...ea7 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 8. oktober #10 Skrevet 8. oktober Daftduck skrev (1 time siden): I hagen til huset ved siden av som eies av kommunen, står det et tre som er på rundt 15 meter høyt. Rett over tomtegrensen. Kan vi kreve at kommunen kutter dem ned? Huset står tomt nå. Så snart det er leiet ut igjen blir det vel mye vanskeligere. Du kan selvsagt ta kontakt med teknisk etat i kommunen, men vær forberedt på at de ikke vil gjøre noe med det. Prøv å få innhentet samtykke til at du får treet fjernet. Er strenge regler for fjerning av f.eks eiketrær, trær med tykk stamme, trær i hekkeområder for sjeldne/truede fuglearter, osv.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #11 Skrevet 8. oktober Når man vil ha ned tre som står på andres tomt er det en ting som gjelder; spørre om lov, og gjøre det selv (eller leie inn noen) - ta kostnaden. Anonymkode: 27140...bc8
Daftduck Skrevet 8. oktober Forfatter #12 Skrevet 8. oktober "I nabolovens spesialregel om trær står det at trær ikke skal plasseres nærmere hus, hage eller dyrket jord enn 1/3 av treets høyde. Om naboen har ett tre på 12 meter, må dette stå 4 meter eller nærmere tomtegrensen" De (3 st. furu) holder på med å bli farlig høy. Nålene og pollen ødelegger taket pga av mosevekst. Og tar de alle utsikt og lys fra hus og hage. Huset eies av kommunen, dvs at kommunen er naboen. Fra naboloven: "Annet ledd fastslår at en hekk som er lavere enn 2 meter, alltid vil være lovlig etter § 3. Dette innebærer at en nabo ikke kan kreve hekken fjernet med grunnlag i denne bestemmelsen, hvis hekken er lavere enn 2 meter." Ifølge første ledd gjelder det tre og. "Tredje ledd bestemmer med henvisning til § 10, jf. § 2 at et tre som står lenger inne på eiendommen enn en tredel av trehøyden, likevel kan kreves fjernet med grunnlag i § 2. Dette forutsetter riktignok at vilkårene i § 2 er oppfylt" Kan man kreve at naboen skal felle et tre på sin eiendom? "Ja, hvis treet står nærmere hus, hage, tun eller dyrket jord på naboeiendommen enn én tredjedel av treets høyde. Når et tre overskrider denne grensen, kan det bli aktuelt å be naboen om å felle det" 1
Gladgutten79 Skrevet 8. oktober #13 Skrevet 8. oktober Her var det en kar som skrev et anonymt brev om han hadde forgiftet trærne ved kirken og Vipps så ble alle trærne hugd 🤣 I ditt tilfelle ville jeg om trærne står på kommunens side fått de krevet fjernet, om de står slik de kan falle over å gjøre skade på din eiendom har du en god grunn mener nå jeg 1
Daftduck Skrevet 8. oktober Forfatter #14 Skrevet 8. oktober Takk for alle svarene. Skal bare begynne å skrive istedenfor å ringe, da blir det kanskje ikke ignorert. Det er krevende på seg selv å forhandle med kommunen. Til og med i en liten bygd som her. Hogge selv får jeg lov til, men det er alt for farlig i dette tilfellet😬
senior Skrevet 8. oktober #15 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvsagt kan du ikke kreve. Anonymkode: 67701...787 Det er ikke selvsagt. Men det finnes regler om trær nær eiendomsgrense som under visse omstendigheter gjør at du kan kreve dem fjernet. Ref. naboloven som andre har sitert her. 2
Mei88 Skrevet 8. oktober #16 Skrevet 8. oktober Daftduck skrev (3 timer siden): Takk for alle svarene. Skal bare begynne å skrive istedenfor å ringe, da blir det kanskje ikke ignorert. Det er krevende på seg selv å forhandle med kommunen. Til og med i en liten bygd som her. Hogge selv får jeg lov til, men det er alt for farlig i dette tilfellet😬 Da leier du inn fagfolk og så er treet vekk 😃
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #17 Skrevet 8. oktober senior skrev (19 minutter siden): Det er ikke selvsagt. Men det finnes regler om trær nær eiendomsgrense som under visse omstendigheter gjør at du kan kreve dem fjernet. Ref. naboloven som andre har sitert her. Da må det skrives brev og fortelle hvorfor hun mener treet står ulovlig og så er det opptil kommunen og behandle det. Selv om grunnen kan være god nok så kan man ikke kreve noe på andre sin eiendom. Det må behandles og kommunen må være enig. Jeg har da sett mer selvsagte ting bli til en lang saksgang før. Anonymkode: 67701...787
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #18 Skrevet 8. oktober Husk at når et så stort tre blir hogget ned, så vil det potensielt bli langt mer vann i området, fordi treet ikke lenger tar opp vann fra bakken (500 - 1000 l pr døgn), og også fordi trekronen ikke lenger fanger opp regn (et stort tre med stor trekrone kan fange 1000 l vann i løpet av en regnbyge. Ha det i bakhodet. Her jeg bor gikk et par-tre naboer sammen, fikk tillatelse av kommunen til å fange noen slike store trær. En var klatredyktig og hadde erfaring med motorsag, og klatret opp i toppene og tok ned trærne litt etter litt i samarbeid med de andre som sikret at greiner og deler av stammene falt riktig. Men, i ettertid er det blitt noe vannproblemer på en tomt som tidligere ikke hadde slike problemer. Anonymkode: d5612...0df 1
veronica<3 Skrevet 8. oktober #19 Skrevet 8. oktober Tråden er ryddet for tips som er til fare for liv og helse. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå