Gå til innhold

Mobbing på arbeidsplass - tok igjen med samme mynt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever mobbing på arbeidsplassen, da dette har pågått over lengre tid. Det var en kollega som kom med en kommentar på meg personlig, deretter sa han det foran andre kolleger. Han fortsatte og jeg svarte med samme mynt i en annen kategori (som var mer en påstand generelt, men ikke personlig til han, selvom det var rettet som et tilsvar til hans kommentar). Det som har skjedd i ettertid er at andre kolleger har slengt seg på den kategorien som jeg svarte denne personen på. Ikke mot han, men mot meg. Jeg har ikke fortalt noen om dette, det var kun meg og han tilstede. Så slik jeg forstår det, har han dermed vært ute med sin historie om hva jeg har sagt til han, men unnlatt å si hva han har sagt til meg eller at kolleger på jobb rett og slett syns det er greit at jeg blir behandlet sånn. Jeg var i et møte med min sjef og sa ifra om dette, men kun det mine andre kolleger hadde påpekt og kommentert på (men ikke starten på problemet, det med min ene kollegaen). Jeg tror dette har fått ringvirkning i arbeidsmiljøet. Jeg er forholdsvis ny i jobben og kjenner dermed ikke så mange på den måten. Det var ikke planlagt å si ifra til min sjef på dette møte, men det virket som om han tok det seriøst. Men at han visste ikke hvor mye han kunne gjøre med det. 

Sikkert vanskelig å forstå når jeg unnlater konkrete detaljer, men det er for å unngå å bli gjenkjent. Så jeg lurer på, hva gjør jeg nå? For jeg begynte å reflektere over møte vårt og tenkte det var kanskje litt dumt at jeg ikke sa noe om det med den ene kollegaen fordi nå ser jeg mønsteret. At det var etter den kommentaren at alt startet. Burde jeg ta kontakt med min sjef på nytt og si at det var noe jeg ikke sa forrige gang som er relevant? Jeg vet det sikkert ikke var den beste måten å takle det på, å ta igjen med samme mynt. Men sånn ble det. 

Anonymkode: b33d6...f0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig  vanskelig å forstå hva du mener her.... og pga det har jeg ikke noe godt svar å komme med. Men ser at du skriver at du er relativt nyansatt, og at mobbingen har pågått over tid....

Som nyansatt er det alltid smart å ligge litt lavt i terrenget inntil du kjenner kulturen på arbeidsplassen.

Kanskje du kan omformulere spørsmålet så det blir lettere å forstå hva du spør om :)

Anonymkode: 664da...2c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig  vanskelig å forstå hva du mener her.... og pga det har jeg ikke noe godt svar å komme med. Men ser at du skriver at du er relativt nyansatt, og at mobbingen har pågått over tid....

Som nyansatt er det alltid smart å ligge litt lavt i terrenget inntil du kjenner kulturen på arbeidsplassen.

Kanskje du kan omformulere spørsmålet så det blir lettere å forstå hva du spør om :)

Jeg forstår. Har jobbet der noen måneder, men regner meg selv som nyansatt likevel. Det har egentlig pågått litt etter litt siden jeg startet. Har prøvd å ligge lavt i terrenget, men har fått en litt negativ oppmerksomhet likevel (og mye positiv oppmerksomhet også, bare så det er sagt). Men det har bikket over i en mer negativ spiral og merker at jeg blir snakket om bak min rygg. 

Det jeg spørr om er: 

1. Burde jeg kontakte min sjef for å gi denne tilleggsinformasjonen (som jeg egentlig skulle sagt til å begynne med)? 
2. Hvordan burde jeg forholde meg heretter?

3. Og andres tanker og refleksjoner, hvordan er best mulig måte å håndtere stygge/frekke kommentarer fra kollegaer? Konfrontere det eller ta igjen?

Vil legge til at jeg var ikke forberedt på denne kommentaren til å begynne med og svarte egentlig forklarende på kommentaren fra min kollega. Fordi jeg trodde ikke det var vondt ment og tenkte ikke over det på den måten. Men da jeg merket at han sa det samme foran en annen kollega, skjønte jeg at det var for å latteliggjøre meg. Da hadde det skjedd to ganger, at han prøvde seg. Jeg tenkte skjer det igjen, skal han få tilsvar. Som jeg gjorde. Det som skjedde var at det ikke ble noe bedre, og jeg tror han har gått rundt til andre kolleger for å fortelle en eller annen historie om meg (som de sikkert tror på). Som har gjort at alle andre har hengt seg på, sikkert for å støtte han. Hvis dette gir mer mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Dokumenter litt over tid, hendelser, tidspunkt hva som ble sagt osv. Samle opp litt før du evt. går til leder. 

Anonymkode: e2331...c56

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gikk fra å gjøre mobbing til en konflikt. 

Vær så profesjonell som mulig. Det er eneste måte å komme godt ut av slikt. Eller bytte jobb 

Anonymkode: 38ab9...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dokumenter litt over tid, hendelser, tidspunkt hva som ble sagt osv. Samle opp litt før du evt. går til leder. 

Anonymkode: e2331...c56

Okei, da skal jeg gjøre det

Skrevet

Ja, du burde ha sagt hvorfor du sa det du sa. Selvsagt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gikk fra å gjøre mobbing til en konflikt. 

Vær så profesjonell som mulig. Det er eneste måte å komme godt ut av slikt. Eller bytte jobb 

Anonymkode: 38ab9...e66

Så det du sier er at det er jeg som er ansvarlig for at jeg selv blir mobbet og at det ble konflikt? For det tror jeg du må tenke litt over. Eller så er du ikke klar over hvordan du formulerer deg. 

Jeg forstår at mobbing ikke er en lett sak. Jeg håndterte nok ikke dette på den mest riktige måten. Men en forklaring på dette er at jeg er ny, har tidligere erfaring med mobbing og fått en del råd tidligere og nå. Noen sier at jeg skal svare for meg og andre sier jeg skal ta kontakt med noen for å si ifra. Jeg har gjort begge deler tidligere, men med ulike utfall. Jeg har opplevd å ikke bli hørt, ikke bli trodd og ikke fått hjelp. 

Jeg har forholdt meg profesjonell så langt det lar seg gjøre, men en ukultur hos andre og arbeidsplass, er ikke så mye jeg kan gjøre med. Jeg kunne håndtert det annerledes ja og sagt ifra til å begynne med, noe jeg angrer litt på nå. For da ville det kanskje vært lettere. Men jeg tenker ikke at løpet er kjørt, for ansvaret ligger ikke bare hos meg som enkeltperson 

AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (8 minutter siden):

Ja, du burde ha sagt hvorfor du sa det du sa. Selvsagt!

For å rette opp i misforståelsen. Jeg sa kun til min sjef hva de andre kollegene har kommet med, men ikke den situasjonen mellom meg og min kollega (som jeg ser nå kan være grobunnen til at de andre behandler meg som de gjør nå). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at enten så må du ta det opp direkte med den det gjelder på tomannshånd. Spør rett ut hvorfor det har blitt slik, og hvordan det kan løses. Eventuelt, be leder innkalle til trekantsamtale.

Jeg tror nok at jeg ville sett meg om etter en annen jobb om det er mulig. Alltid vanskelig å løse slike saker dersom de får vokse seg stor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før en logg du kaller avvikslogg. Ikke fortell noen om det.

Noter dato tidspunkt og hvem det gjelder. Ha det i mobilen din. Skriv så utfyllende og korrekt som mulig og lever det til sjefen.  Hvis du vil melde varsler. Ikke la de andre oppfatte at du tar deg nær av det eller gjør notater. Fortsett som vanlig. Vær grei.

Se deg om etter annet arbeid. Varsleren taper ALLTID. 

Anonymkode: 3c7d7...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Blir lei meg på dine vegne, og irritert. Virker som du har med en svært manipulerende person å gjøre. 

Væ trygg i deg selv, prøv å drit i hva andre mener i denne saken, tenk at du har rent mel i posen og vet hvem du er og ingen skal få kødde med deg. Hvis folk ikke er villig til å høre din del av historien så sier det mer om dem, enn om deg.

Anonymkode: b2e7e...d87

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Før en logg du kaller avvikslogg. Ikke fortell noen om det.

Noter dato tidspunkt og hvem det gjelder. Ha det i mobilen din. Skriv så utfyllende og korrekt som mulig og lever det til sjefen.  Hvis du vil melde varsler. Ikke la de andre oppfatte at du tar deg nær av det eller gjør notater. Fortsett som vanlig. Vær grei.

Se deg om etter annet arbeid. Varsleren taper ALLTID. 

Anonymkode: 3c7d7...8c4

Jeg skal fortsette å gjøre det. Men hva er vitsen å lage en logg om jeg ikke har den hensikten med å sende den videre? 
Så det du sier, er at jeg allerede har tapt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Blir lei meg på dine vegne, og irritert. Virker som du har med en svært manipulerende person å gjøre. 

Væ trygg i deg selv, prøv å drit i hva andre mener i denne saken, tenk at du har rent mel i posen og vet hvem du er og ingen skal få kødde med deg. Hvis folk ikke er villig til å høre din del av historien så sier det mer om dem, enn om deg.

Anonymkode: b2e7e...d87

Setter pris på omtanken. Det kan virke sånn. 

Jeg prøver/skal prøve på det, men ikke så lett når man får små kommentarer hele tiden. Tror ingen kommer til å si eller spørre meg direkte, siden de snakker bak ryggen min (som man bare merker). Uansett litt rart at man trenger en gjeng til å gå imot én person 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...