Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvorfor fokuset er at mor skal ha det bra i fars permisjon og ikke at far skal ha det bra i sin permisjon?

Anonymkode: 795a9...751

Jo, skjønner den. Det kunne jeg ha skrevet, men nå skrev jeg rett fra levra og fra mitt ståsted. Det er veldig viktig at far også har det bra. Han er forøvrig en flott far og en partner som jeg er veldig glad i 🩷 Dette går på meg som mor og mine følelser og behov, som jeg har vært helt ærlig om i dette innlegget. Alle skal selvfølgelig ha det bra 👍

Anonymkode: 7ea61...37c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
IDGAF skrev (2 timer siden):

Jeg tar ulønnet slik at babyen blir 1 år før far tar ut permisjon 😊

Takk for konstruktivt svar 🩷

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig mange tar ulønnet og/eller 80%. Selv er jeg hjemme til barnet er 11 mnd, og så skal far være hjemme i 19 uker etter det.

Anonymkode: ac057...bc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har to barn, og far var hjemme med begge lengre enn det han måtte være.

Med første startet jeg å jobbe da barnet var 6,5 mnd. Far hadde permisjon til barnet var 12,5 mnd. Med andre startet jeg å jobbe da barnet var 8 mnd, og far var i permisjon til barnet var 14 mnd.
Har bare gode erfaringer med at far får ha så lang permisjon, de hadde det helt fantastisk hjemme sammen og jeg er sikker på at grunnlaget for det tette båndet de har i dag ble lagt i permisjonen. Med begge involverte far seg fra de var nyfødte, og det var derfor ikke noen stor overgang da permisjonen startet.

Anonymkode: b0867...d32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, skjønner den. Det kunne jeg ha skrevet, men nå skrev jeg rett fra levra og fra mitt ståsted. Det er veldig viktig at far også har det bra. Han er forøvrig en flott far og en partner som jeg er veldig glad i 🩷 Dette går på meg som mor og mine følelser og behov, som jeg har vært helt ærlig om i dette innlegget. Alle skal selvfølgelig ha det bra 👍

Jeg kan forstå at du ser på deg og baby som en enhet akkurat nå, siden baby er avhengig av din kropp (gitt at du ammer). Det lyser litt gjennom at du ser på fars permisjon som et onde dere er pålagt å gå gjennom. Se heller på det som positivt at baby og pappa kan knytte bånd og at han kan finne sin plass som fullverdig forelder. Det vil gagne dere alle 3. Jo mer involvert pappen er, jo enklere blir det. 

Anonymkode: 795a9...751

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slipp far til fra start, så han kan knytte bånd med sitt barn.

Mannen min jobber offshore så jeg jobbet de ukene han var hjemme i fri perioden, fra barnet var ca 4 mnd. Gikk veldig fint det.

Anonymkode: 0d3e6...799

Takk for konstruktivt svar 🩷 Jeg har heldigvis en flott partner, og som jeg har all tro på som far. Likevel fikk jeg sterke følelser og reaksjoner, som jeg aldri kunne ha forestilt meg på forhånd når det kommer til beskyttertrang overfor barnet vi fikk. Dette var jeg ærlig om overfor far fra starten av. Vi har derfor jobbet med dette sammen 🩷 Men det er heftig når man som mamma blir helt "løvemamma". Heftig for far, men det er jammen meg slitsomt for mamma også 😉😉

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt krise hvordan det er lagt opp. Når baby er 6-7 mnd har de sin sterkeste seperasjonsangst. Ingen som kan noe om småbarns psykatri syns dette var en klok politisk avgjørelse.

Jeg har valgt å være hjemme til barnet er to. Far tar permisjon samtidig som jeg er hjemme, slik at vi får tid sammen som en familie. Vi visste om problemstillingen fra før av og har spart penger. Det er vanskeligere for de som ikke var klar over hvor krise tredelingen er. Og det handler ikke om å slippe far til, det handler om at et så lite spedbarn trenger mor mer enn far. Pappapermisjonen burde komme på et senere tidspunkt.

Anonymkode: 7eb30...bd5

Takk for konstruktivt svar 🩷 Ja, det ble en heftig indre krise hos meg. Men jeg kommer meg igjennom det, ville bare ha litt råd og tips. Jeg er av den oppfatning at det er forskjell på mamma og pappa. Det betyr ikke at ikke far kan ta seg av sitt barn og at det er bra at mor og far har tilknytning til barnet, men det betyr at det for en mamma oftest er heftigere prosesser igang. Dette tror jeg de fleste skjønner hvis de tenker seg om 😉 Tilknytning gjennom graviditet, hormoner, osv.osv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (1 time siden):

Jeg følte på akkurat det samme med mitt første barn. Gruet meg skikkelig til pappapermen, men vet du hva, det gikk så fint! Ting ble faktisk bedre fordi pappaen endelig fikk knyttet skikkelig bånd og han tok mye mer ansvar enn i min permisjon. Alt ble mye mer harmonisk hjemme og jeg må innrømme jeg sender en takk til politikerne som lovfestet tredelingen. Hadde det vært opp til oss hadde jeg tatt hele permisjonen og vi hadde hatt et mye høyere konfliktnivå hjemme!

Nå med lillebror har vi valgt å dele fellesperioden helt likt og det tror jeg blir veldig bra for hele familien 😄

Tusen takk for positivt svar 🩷 Det er mye man kan grue seg til som viser seg å gå bra til slutt heldigvis 😉 Godt med tips og triks fra dem som har kjent det på kroppen selv også 🩷

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at han kan alt like godt som deg, så går det helt fint. Ja, unntatt amming da. Du kan søke om ammefri. Da kan far komme med baby til deg på jobb, eller du kan stikke hjem for å amme.

Slipp far til, og la ham holde på med baby alene fra første stund. Bade, skifte, trille tur, måle feber, legge, roe ned ved gråt, leke osv. Og tren på at han tar baby på natten, sånn at du slipper det meste av det når du begynner på jobb.

Anonymkode: 25465...c53

Takk for konstruktivt svar 🩷 Vi har heldigvis jobbet med dette fra starten av, i arbeidet med at barnet skal være like trygg med oss begge. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde pandemibaby, og redningen for min mentale helse var at jeg jobbet en dag i uka fra barnet var 3 mnd (hjemmekontor), og faren avspaserte og var hjemme samme dag. Da fikk vi strukket permisjonen også frem mot barnehagestart på ca 14 mnd. Han tok over permisjon når baby var ca 7,5 mnd, og det gikk kjempefint. Logistikken var ikke spesielt krevende (pappaen styrte jo det meste), ammet til barnet var nesten 2 og nattammet til godt over året, ammefri har du jo også.

Nattevåk hadde vi uansett delt på en stund allerede, far kan jo gjøre alt utenom å amme. Trenger ikke pupp for å bysse eller holde en veldig våken og blid baby med selskap.

For meg var det veldig godt å komme i jobb igjen, og far og baby hadde det helt supert sammen. Den dag i dag er det tredje skiftet omtrent likt fordelt mellom oss, og far er verdens beste far med et veldig godt og nært forhold til sitt barn :)

Anonymkode: 2861e...0fe

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere står jo uansett fritt til å organisere dere annerledes, det er bare at staten ikke går inn og betaler for det.

Anonymkode: 2861e...0fe

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Imponerende å ikke innse at det er noe som heter pappaperm før barnet er 2 mnd da. Har du i det hele tatt søkt om permisjon selv? 

Anonymkode: 55749...dde

Jeg ba om positive tilbakemeldinger, i håp om å få noe jeg kunne bruke i denne prosessen. Dette er noe du bare kunne holdt for seg selv. Hjelper ikke i det hele tatt. Men det tror jeg du skjønner. Du sparker noen som allerede ligger nede for øyeblikket. Tenk deg mer om neste gang.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi delte permisjonen på midten, og tok like mye hver. Det fungerte helt strålende, og barna har knyttet tette bånd til både mammaen og pappaen sin. Og pappaen vet hva som kreves av innsats når man har små barn, gjør sitt og tar ansvar på både andre og tredje skiftet. Den investeringen var gull verdt, og er noe jeg kan anbefale på det varmeste.

Anonymkode: 63383...086

Takk for positivt svar 🩷 Så godt å høre at dette kan gå bra 🩷

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ulønnet permisjon for meg til barnet var 18 mnd, så tok faren sine 3, så begynte barnet i barnehagen ved fyllte 2. Omtrent det samme for andremann. 

Anonymkode: 8c1fc...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Med første funket det ikke i det hele tatt. Jeg ammet fortsatt flere ganger hver natt på den tiden, ungen tok ikke flaske, far følte seg hjelpesløs i mangel på pupper og jeg ble helt aldeles utslitt. Det var helt krise for hele familien. Så denne gangen har vi spart opp penger og jeg har spart en del ferie - så jeg tar ferie + ulønnet perm til barnet er ett år. Så tar faren sin permisjon etter det. 

Anonymkode: fe629...433

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ferie og gikk ulønnet for å være hjemme til han var 1 år☺️

Anonymkode: 9a348...46e

Skrevet

Jeg mistet melk og slet med å amme etter jeg begynte å jobbe. MME fungerte greit, men emosjonelt var det trist ja. 

Til neste vil jeg ikke ta ut ferie det året jeg føder slik at jeg får overført dette og på den måten får ekstra ferie å ta ut året etter. Jeg har ikke råd til å ta ut ulønnet permisjon. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 50% mors og 50% fars. 

Skjønner ikke hvorfor folk får barn med fedre de ikke ønsker at er like innvolvert med barnet som dem selv... 

Anonymkode: f139f...582

Dette var verken konstruktivt eller positivt. Og den slutningen du trekker er helt på jordet. Hvem er disse folkene som får barn med fedre de ikke ønsker involvert med barnet selv?? Ikke meg ihvertfall. Jeg er så heldig å ha fått barn med en flott mann som ønsker å involvere seg og som JEG også ønsker skal involvere seg. Det jeg så ærlig og sårt har beskrevet i mitt innlegg er hvordan jeg reagerer på at jeg skal forlate barnet hjemme med far tidligere enn jeg hadde trodd. Jeg ber om positivitet og konstruktive tilbakemeldinger på hvordan gjøre dette på best mulig måte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Lurer til tider hvor nede i sanda er enkelte kvinner at de oppdager 2 mnd it i permisjon at far og ska ha permisjon. Samtidig virket det som dere tror barnet er bare deres og far ikke ska kunne ha tid med barnet alene.

Her så hjalp far til fra dag èn han kunne rutinene på barnet. Da vi fikk første fikk han ikke perm så han jobbet da borte 14 dager/3 uker, hjemme 3 til 10 dager og så på jobb alt fra 14 dager til 3 uker. Så når han var hjemme hjalp han til, tok natt, ordnet og styrte.

Med nr 2 tok far all permisjon. Så han var hjemme i nesten 48 uker. 

Og så det etter som ungene vokste til at våres barn har mye bedre forhold til begge oss foreldre en de som fedrene nesten ikke har fått gjort noe. Er jo heler ikke rart far føler seg utestengt når kvinner ikke lar de komme til de første mnd. Jeg kunne fint gå å legge meg litt å far så til barne. Eller en tur til naboen på eftan for en prat, mens far tok kvelds stellet. Og vi fikk det til selv om jeg ammet

Anonymkode: 4ac38...11e

Hvorfor har du et behov for å skrive denne tilbakemeldingen under mitt innlegg? Hva gir det deg? Og ikke minst, hva tror du det gir meg som har vært ærlig og sårbar i et innlegg angående en vanskelig prosess? Det kan være ulike årsaker til at man ikke har fått med seg slik info. Man trenger ikke å " nede i sanda" pga det. Og jeg er ikke av den oppfatning at dette kun er mitt barn. Jeg er faktisk veldig glad i barnefar og det siste jeg ønsker er å være "alene" med barnet når jeg faktisk har en partner sammen med meg som ønsker å samarbeide. Jeg ba kun om tips til hjelp. Bra at dere fant løsninger som fungerte. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har tre barn og vi gikk for tre ulike løsninger. Skal sies at jeg ikke klarte amme noen av de, så far kunne hjelpe meg og være der fra dag 1. 

Nr 1. Min eksmann var syk, så her var det lite hjelp å få. Jeg tok 80% lønn og fikk være hjemme i 10-11 mnd med ferie. Barnet startet da i barnehagen og far tok ikke perm. 

nr 2. (Ny mann) Det var pandemi, jeg og min mann hadde flyttet 1.5 time unna jobben hans og han fikk ikke byttet jobb akkurat da pga nedskjæringer. Vi valgte at jeg startet å jobbe etter mine 16 uker, og han tok resten. Det var tøft, men det gikk veldig bra. Alternativet ville vært at han måtte reise kl 05.15 og vært hjemme 17-18 hver dag. Jeg jobber natt så vi var mye sammen. 

nr 3. Mannen hadde fått ny jobb, og jeg var hjemme til barnet var 7 mnd og far tok sin del etter det. 

nå skal det sies at jeg har en mann som er 100% tilstede og han er helt super og engasjert, mot eksmannen som ikke gjorde noe. Det gjorde ting lettere. 

Anonymkode: ffeef...e37

Tusen takk for konstruktivt svar 🩷 Så bra at det ble bedre med ny partner 🩷

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...