AnonymBruker Skrevet i går, 08:34 #1 Skrevet i går, 08:34 Forsøkte å klore mannens fryktelig dyre skjorte, da den hadde fått en flekk på seg. Den ble som dette 😅 Det er 100 % lin. Er eneste metode farging? Og kan det bli bra? Har Dylon farge, men usikker på om den fortsatt vil se flekkete ut? Anonymkode: 6bf22...b81
AnonymBruker Skrevet i går, 08:44 #2 Skrevet i går, 08:44 Den er sikkert farget hvit istedenfor bleket hvit. Står det på vaskelappen at den kan klores? Den rosa fargen kan forsvinne etter den har blitt skyllet og tørket, men du kan risikere at det blir gule skjolder. Anonymkode: 172ef...c4a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:52 #3 Skrevet i går, 08:52 Lin tåler ikke klor Anonymkode: 782a8...72b
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #4 Skrevet i går, 09:01 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Den er sikkert farget hvit istedenfor bleket hvit. Står det på vaskelappen at den kan klores? Den rosa fargen kan forsvinne etter den har blitt skyllet og tørket, men du kan risikere at det blir gule skjolder. Anonymkode: 172ef...c4a Har prøvd alt mulig etterpå uten at det har funket. 😕 Skal sjekke hva det står. Anonymkode: 6bf22...b81
AnonymBruker Skrevet i går, 09:02 #5 Skrevet i går, 09:02 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lin tåler ikke klor Anonymkode: 782a8...72b Vet det nå 😅 Spørsmålet er om det er noe man kan gjøre? Anonymkode: 6bf22...b81
AnonymBruker Skrevet i går, 09:10 #7 Skrevet i går, 09:10 Nå er jeg ikke så kjent med lin, men hadde en bomullsmiks som ble rosa. Jeg kloret den en gang til, og da ble det bedre, men ble litt gul. Kloret det gule en gang til, og så vasket den 3 ganger i maskin, så ble den bra. Men, som sagt vet ikke med lin. Men, om det er kjørt uansett er det vel ikke fare i å prøve videre. Vet ikke med farging. Det hadde jeg prøvd helt til sist. Anonymkode: ba3ee...6cb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:15 #8 Skrevet i går, 09:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er jeg ikke så kjent med lin, men hadde en bomullsmiks som ble rosa. Jeg kloret den en gang til, og da ble det bedre, men ble litt gul. Kloret det gule en gang til, og så vasket den 3 ganger i maskin, så ble den bra. Men, som sagt vet ikke med lin. Men, om det er kjørt uansett er det vel ikke fare i å prøve videre. Vet ikke med farging. Det hadde jeg prøvd helt til sist. Anonymkode: ba3ee...6cb Har vasket den, prøvd andre blekemidler, prøvd sitronsyre og diverse. Fant dette på ChatGPT, så må kanskje bare prøve farging? 👉 Fargen er ikke bare et belegg, men en kjemisk endring i fibrene. Når lin (eller ofte blandinger av lin og bomull) reagerer med klor, kan det dannes jern- eller kobberkomplekser fra små metallrester i vannet eller stoffet. Disse gir varige rosa, gulaktige eller brune toner som ikke lar seg fjerne, uansett blekemiddel. Klor har i praksis “brent” pigmentet inn i fibrene. Anonymkode: 6bf22...b81 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #9 Skrevet i går, 09:19 Prøv å skyll godt først, så legg den i et bad for å stoppe klorreaksjonen. 1 ss eddik eller 1 ss natron pr. liter kaldt vann. La ligge i ca. 30 min og skyll godt. Så kan du prøve å bleke skjorten igjen, men ikke med klor. Bruk heller vanish oxi action eller lignende. Da tar du ca. 1 del vanish og 6 deler vann, og lar skjorten ligge i bløt i ca. 30-60 min. Så kan du vaske skjorten som vanlig. Om dette ikke funker, kan du prøve fargefjerner for hvite tekstiler eller dylon farge, for alternativet blir vel gjerne da å kaste skjorten, og da er det likså greit å bare prøve alle andre muligheter først. Anonymkode: 512be...882
AnonymBruker Skrevet i går, 09:27 #10 Skrevet i går, 09:27 De gangene jeg har fått rosa plagg etter klor, så klorer jeg en eller to ganger til, så blir rosafargen borte. Men aldri testet på lin da. Anonymkode: 35a74...e01
AnonymBruker Skrevet i går, 09:31 #11 Skrevet i går, 09:31 Kjemi er gøy! Mye kraft i klor, som vi tenker er harmløst der det står på badet… men nei - det er kraftige saker! Jeg hadde nok bare kastet skjorten og kjøpt ny… snart jul! Anonymkode: 22bb8...146
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #12 Skrevet i går, 09:35 Klorbleket lin er ødelagt lin. Bare å kaste den. Er nok ikke mulig å berge. Anonymkode: 22284...18f
Hanne67 Skrevet i går, 09:54 #13 Skrevet i går, 09:54 Her er det en som kloret bunadskjorta i lin, og fikk den rosa: https://www.nrk.no/nordland/slik-rengjor-du-bunadskjorta_-gode-tips-til-rengjoring-etter-17.-mai-og-fest-1.17424218 Han brukte sitronsåpe, gned godt inn og lot den virke natten over. Gjerne gjenta om ikke alt blir borte. Verdt et forsøk tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #14 Skrevet i går, 10:00 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De gangene jeg har fått rosa plagg etter klor, så klorer jeg en eller to ganger til, så blir rosafargen borte. Men aldri testet på lin da. Anonymkode: 35a74...e01 Dette funka for meg en gang jeg fikk rosa klær, og 😂 Men vet ikke om det fungerer på lin. Anonymkode: 6ba65...e54
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #15 Skrevet i går, 10:03 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Prøv å skyll godt først, så legg den i et bad for å stoppe klorreaksjonen. 1 ss eddik eller 1 ss natron pr. liter kaldt vann. La ligge i ca. 30 min og skyll godt. Så kan du prøve å bleke skjorten igjen, men ikke med klor. Bruk heller vanish oxi action eller lignende. Da tar du ca. 1 del vanish og 6 deler vann, og lar skjorten ligge i bløt i ca. 30-60 min. Så kan du vaske skjorten som vanlig. Om dette ikke funker, kan du prøve fargefjerner for hvite tekstiler eller dylon farge, for alternativet blir vel gjerne da å kaste skjorten, og da er det likså greit å bare prøve alle andre muligheter først. Anonymkode: 512be...882 Det var akkurat det chat skrev også, så jeg har testet det. Men da finnes det nok ikke andre husmortriks 😓 Jeg skal prøve farge, hadde ikke giddet å styre sånn om det ikke var en dyr skjorte. Anonymkode: 6bf22...b81
AnonymBruker Skrevet i går, 10:04 #16 Skrevet i går, 10:04 Hanne67 skrev (8 minutter siden): Her er det en som kloret bunadskjorta i lin, og fikk den rosa: https://www.nrk.no/nordland/slik-rengjor-du-bunadskjorta_-gode-tips-til-rengjoring-etter-17.-mai-og-fest-1.17424218 Han brukte sitronsåpe, gned godt inn og lot den virke natten over. Gjerne gjenta om ikke alt blir borte. Verdt et forsøk tenker jeg. Prøvd det også, til og med sitronsyre som har bunadskjorta mi tidligere 😕 Anonymkode: 6bf22...b81
AnonymBruker Skrevet i går, 10:08 #17 Skrevet i går, 10:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøvd det også, til og med sitronsyre som har bunadskjorta mi tidligere 😕 Anonymkode: 6bf22...b81 Lot du såpa virke på plagget gjennom natten/i lang tid? Tenker det er cluet her. Bare å vaske hjelper ikke alltid. Anonymkode: dea4f...eda
AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #18 Skrevet i går, 10:14 Vanish & blenda er å blir det beste på hvitt tøy som også har fått vanskelige flekker. Anonymkode: 374fa...e2e
AnonymBruker Skrevet i går, 13:48 #19 Skrevet i går, 13:48 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lot du såpa virke på plagget gjennom natten/i lang tid? Tenker det er cluet her. Bare å vaske hjelper ikke alltid. Anonymkode: dea4f...eda Ja, lå i over et døgn. Prøvde så enda et døgn med tredobbelt så mye. Null forskjell på det rosa 😕 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vanish & blenda er å blir det beste på hvitt tøy som også har fått vanskelige flekker. Anonymkode: 374fa...e2e Ingen effekt her 😕 Anonymkode: 6bf22...b81
AnonymBruker Skrevet i går, 13:50 #20 Skrevet i går, 13:50 Var den i en plastbalje? I så fall har du forklaringen der. Over i stål eller keramikk! Anonymkode: 6ee93...164 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå